Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اول ماه مه متفاوت تر از هر زمانی ، گرامی داشته شد

اول ماه مه متفاوت تر از هر زمانی ، گرامی داشته شد

امـــــــروز چهارشنبە ١١ اردیبهشت برابر با ١مە٢٠١٩ روز رزم جهانی طبقه کارگر بود.پیشاپیش روز جشن جهانی کارگران را به همه کارگران و به همه رزمندگان راه رها‌یی طبقه کارگر صمیمانه شاد باش میگوئیم.
هر سال در چنین روزی در سراسر جهان میلیونها زن و مرد کارگر در مراکز کارگری، در خیابانهای شهرها، در مزارع و در هر جایی که امکانش را فراهم کرده باشند، گرد هم می آیند، جشن می گیرند و قدرت و همبستگی کارگری خود را به نمایش می گذارند.
امسال نیز کشورهای مختلف جهان از آمریکا گرفته تا دورترین نقاط دنیا ، صحنه تجمعات و تظاهرات باشکوه و وسیع کارگری بود. مضمون این مراسم ها اعتراض به وضع موجود و نابودی جامعە سرمایداری بود. امسال نیز اخبار مربوط به برگزاری مراسم و آکسیون های با شکوه روز جهانی کارگر در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه تسلیم سرنوشتی که طبقه سرمایه دار و دولت های حامی آن برای طبقه کارگر رقم زده اند نشده است. مراسم و راهپیمائی های این روز نماد این مقاومت و ایستادگی طبقاتی در سطح جهانی بود.
امروز کارگران با مشتی گره کرده در قلب شیکاگو تا تورنتو تا پاریس ، از لندن تا برلین ، از ژنو تا بروکسل ، از استکهلم تا آتن ، از استانبول تا کابل ، از توکیو تا تهران ، از تهران تا کردستان، فریاد مرگ سرمایه را سر دادند.
اول ماه امسال نیز خیابانها با کارگران دست آشتی دادند. در این روز اول ماه مه به عنوان یک سنت طبقاطی از سوی کارگران زحمتکش و اتحادیه های کارگری، احزاب چپ ، در تمام خیابانهای بزرگ دنیا گرامی داشته شد. به مناسبت روز‌ جهانی کارگر، دهها هزار نفر در اعتراض به سیاست های دونالد ترامپ و وضعیت نامناسب کارگران در آمریکا در شهرهای شیکاگو و لس‌آنجلس دست به تظاهرات زدند. در همین حال معلمان شیکاگو نیز همصدا با کارگران در اعتراض به کاهش حقوق‌ در مدارس عمومی در این اعتراض‌ها شرکت کردند. در فرانسه راهپیمایی بزرگی در اعتراض به اصلاح قانون کار و حمایت از دستاوردهای مبارزاتی کارگران، از سوی کارگران و اتحادیه های کارگری در پاریس و شهرهای مختلف این کشور برگزار شد. در یونان روز جهانی کارگر با تظاهرات و اعتصاب علیه سیاست های ریاضتی همراه بود. دهها هزار نفر در آتن و شهرهای مختلف یونان تظاهرات وسیع علیه سیاست های ریاضتی دولت برگزار کردند. در افغانستان صدها نفر از کارگران و جوانان بیکار در راهپیمایی به مناسبت روز جهانی کارگر در کابل علیه حکومت اعتراض کرده و خواستار ایجاد اشتغال شدند. مردم شهرهای مختلف ترکیه، تظاهرات گسترده‌ای را به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار کردند.
در کشورهای چین و کوبا مراسم های رسمی با شرکت صدهها هزار نفر از کارگران برگزار شد.
در کراچی پاکستان تظاهرات باشکوهی با شرکت دهها هزار کارگر به مناسبت این روز جهانی صورت گرفت. در کلمبو پایتخت سریلانکا، تجمع دهها هزار نفری به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد . در بسیاری کشورهای قاره آفریقا نیز مراسم روز جهانی کارگر برگزار گردید. کشور ساحل عاج شاهد راهپیمائی باشکوه اعتراضی بود که زنان کارگر در آن نقش برجسته ای داشتند.
در همین حال تظاهرات و تجمعات مشابهی با حضور دهها هزار نفر به مناسبت اول ماه در شهرهای مختلف انگلیس، سوئد، دانمارک، فنلاند، آلمان، نروژ، استرالیا، روسیه، فیلیپین، اندونزی، ژاپن، تایوان، اسپانیا، ایتالیا، لبنان و دیگر نقاط مختلف جهان برگزار شد.
در ایران جمهوری اسلامی پس از سالها مقاومت در برابر به رسمیت شناختن روز جهانی کارگر، وقتی سرانجام ناچار از پذیرفتن رسمی آن شد و تنها به تشکلهای کارگری وابسته به دولت اجازه برگزاری مراسم آنهم در سطح محدودی را داد. اما علیرغم همه این تلاشها، امسال نیز مانند سالهای گذشته، در چندین نقطه مراسم و اعتراضات مستقل به مناسبت روز جهانی کارگر، برگزار گردید. کارگران و فعالین کارگری در راهپیمایی های خود با سر دادن شعار و حمل پلاکاردهایی در رابطه با افزایش دستمزدها، لغو قراردادهای موقت، آزادی کارگران و فعالین زندان، آزادی ایجاد تشکل های مستقل کارگری، روز جهانی کارگر را برگزار کردند. گزارشهای تاکنونی حاکی است که در شهرهای سنندج، مریوان، بانه، سقز، مهاباد، بوکان ، سردشت فعالیتهای گسترده ای در رابطه با روز جهانی کارگر صورت گرفته است. در شهر بغداد و سلیمانیه در عراق به مناسبت روز جهانی کارگر راهپیمائی صورت گرفتە است.
امـــــروز هزاران تن از کارگران، بازنشستگان و دیگر اقشار محروم به‌مناسبت روز جهانی کارگر در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خود در مقابل مجلس رژیم ضد کارگری ایران در تهران دست به تجمع زدند و راهپیمایی کردند. آنها شعار می‌دادند: کارگر بازداشتی آزاد باید گردد. نان مسکن آزادی حق مسلم ماست؛ حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی؛ تأمین اجتماعی حق مسلم ماست؛ کارگر معلم دانشجو اتحاد، اتحاد؛ کارگران پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود سفره کارگران خالی است و قرارداد موقت بردگی کارگر….

ایران و کردستان در اول مە با پرچم سرخ طنین انداز شد

تجمع کارگران، بازنشستگان و دانشجویان مقابل مجلس به مناسبت روز جهانی کارگر
به دنبال فراخوان سه تشکل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران ، گروه اتحاد بازنشستگان
جهت برپایی تجمع به مناسب اول ماه مه مقابل مجلس، هزاران نفر از کارگران و زحمتکشان، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان از ساعت ده صبح روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه مقابل مجلس رژیم تجمع کردند.
شرکت کنندگان در این تجمع با سردادن شعارهایی ازجمله کارگر، معلم دانشجو، اتحاد، اتحاد، نان کار آزادی حق مسلم ماست ، منطق سرمایه دار، بیکاری استثمار ، درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید و گرانی تورم بلای جان مردم نسبت به تعیین دستمزدهای زیر خط فقر، عدم پرداخت دستمزدها، اخراج کارگران، گرانی و تورم افسار گسیختهٌ، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل های مستقل کارگری، خصوصی سازی و پولی سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوقی زن و مرد، افزایش شمار کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن اعتراض کردند. این تجمع در حالی برگزار گردید که شمار زیادی از نیروهای امنیتی رژیم در محل تجمع مستقر شده و با گرفتن عکس و تصویربرداری از تجمع کنندگان سعی در متفرق کردن آنها داشتند.
جمعیت با شعار اعتصاب، تجمع تشکل حق مسلم ماست مقاومت نموده که دوباره ماموران هجوم اورده و به ضرب و شتم کارگران و دانشجویان و بازنشستگان پرداختند. تاکنون حدود ۲۰ نفر از کارگران شرکت واحد، بازنشستگان و دانشجوبان دستگیر شده اند.
اسامی بعضی از دستگیرشدگان عبارت است از
رضا شهابی- حسن سعیدی- ناصر محرم زاده- کامیار فکور- مرداس طاهری- مسن سلیمانی نژاد- عباس شیخی- هادی سلیمانی- سید مهدی عظیمی- ماهان صالحی- قاسم خالویی- عصراله سلیمانی- محمد اصلاقی.
تجمع کارگران در شوش به مناسبت روز جهانی کارگر
صبح روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه، شمار زیادی از کارگران شوش به مناسبت فرا رسیدن اول مه مه روز جهانی کارگر مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
صبح روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه، شمار زیادی از کارگران شوش به مناسبت فرا رسیدن اول مه مه روز جهانی کارگر مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
معترضان با در دست داشن پلاکاردهایی با مضامین گرامی باد اول ماه مه و سردادن شعار، این روز را گرامیداشتند. تنها چند دقیقه بعداز این تجمع ماموران رژیم در محل مستقر شده و با تهدید و زور سعی در متقرق کردن تجمع کنندگان داشتند. گفتنی است گزارشهایی نیز ضرب و شتم و بازداشت شماری از معترضان نیز در شبکه های اجتماعی منتشره شده است.
تجمع کارکنان و کارگران نیشکر هفت تپه به مناسبت اول ماه مه
روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه، شماری از کارکنان و کارگران امور زیربنایی و مهندسی نیشکر هفت تپه به مناسب فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر تجمع کردند.
آنها برپایی تجمع در محوطه کارخانه و تبریک فرارسیدن اول ماه مه به همدیگر و پخش شیرینی در میان سایر همکاران خود این روز را گرامیداشتند. در جریان این تجمع یکی از کارگران طی سخنانی به طرح مطالبات و خواسته های کارگران و همچنین اهمیت و جایگاه اول ماه مه در میان طبقه کارگر پرداخت.

کــــــــــردستان به استقبال روز کارگر رفت

کارگران پیشرو و فعالان کارگری کردستان، که طی چند دهه اخیر از پرچمداران برگزاری مراسم های روز جهانی کارگر در سطح ایران بوده اند. امسال نیز با شور و شوق و با کاردانی و درایتی که متکی به چهار دهه تجربه مبارزه و مقاومت است، علیرغم کارشکنی ها و تهدیدات اداره اطلاعات نیروهای انتظامی، جسورانه و متحدانه دست اندر کار برگزاری جشن های روز جهانی کارگر هستند. طی 40سال مبارزه و مقاومت در کردستان، سنت های پیشرو ارزنده ای در این جامعه تثبیت شده است. یکی از این سنت ها، برگزاری مراسم روز جهانی كارگر در بسیاری از شهرهای کردستان است.
امسال نیز در ادامه همین سنت، مراسم های اول ماه مه، مستقل از نمایشهای فرمایشی خانه کارگر و ارگان های مشابه در اکثر شهرهای کـــــــــــردستان بــــرگزار شد.

برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج

بنابه گزارش دریافتی، روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه، شماری از فعالین کارگری شهر سنندج با برپایی تجمع در
“گویزه کویر” فرارسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامیداشتند.
در این تجمع، کارگران ضمن گرامیداشت این روز قطعنامه ایی ١٤ ماده ایی را در میان حضار توزیع کردند. دراین قطعنامه از جمله به تعیین حداقل دستمزد متناسب با زندگی مرفه و استاندارد امروزی،آزادی بدون قید و شرط کارگران زندانی و منع تعقیب قضایی آنها، آزادی همه زندانیان سیاسی دربند، برقراری بیمه بیکاری برای تمام بیکاران و جویندگان‌کار، تأمین بیمه‌های اجتماعی کامل و کارآمد و مسکن مناسب برای بازنشستگان، الغای هرگونه تبعیض جنسیتی، مذهبی، ملی و قومی در محیط کار و در سطح جامعه، برابری کامل زن و مرد در تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رفع هرگونه تبعیض در میان کارگران مهاجر با سایر کارگران، منع کار کودکان، حق برخورداری از تشکل‌های مستقل کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما، لغو قراردادهای سفید امضا، آزادی بیان، تحزب، عقیده، اعتراض، گردهمایی، اعتصاب و راهپیمایی، پرداخت فوری تمام مزدها و مزایای عقب‌افتاده کارگران، تأمین نیازهای فوری سیل‌زدگان از جمله خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، مراکز آموزشی و تأمین مسکن مناسب و بازسازی رایگان و جبران همه خسارات آنها از جمله خسارات کشاورزان توسط دولت اشارە شدە است .

گرامیداشت اول ماه مه روز جهانی کارگر در مریوان

روز چهار شنبه ١١ اردیبهشت ماه، شماری از کارگران و زحمتکشان مریوان بابرپایی تجمع در میدان شبرنگ این شهر فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.شرکت کنندگان در این تجمع ضمن پخش شیرینی در میان مغازه داران و تبریک این روز به همدیگر خواستار اتحاد کارگران جهت رسیدن به کلیه مطالبات و خواسته هایشان شدند. گفتنی است این تجمع در حالی در شهر مریوان برگزار گردید که طی روزهای اخیر ماموران رژیم با احضار و تهدید فعالین کارگری از آنها خواسته بودند روز اول ماه مه در خانه بمانند و در هیچ مراسمی شرکت نکنند.
ابعاد جهانی برگزاری روز جهانی کارگر و شعارهای پر شوری که در اجتماعات باشکوه این روز سرداده شد، نوید بخش دنیای دیگری است که به همت مبارزه، آگاهی و تشکل کارگران سرانجام بنا خواهد شد.

Related posts

روز شمار اعتراضات در ایران در هفتەای کە گذشت…!

Sosialism Imroz

اعتراض کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه …

Sosialism Imroz

تجمع جمعی از کارکنان مترو تهران

Sosialism Imroz

Leave a Comment