Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

گرامیداشت روز جهانی کارگر در ایران

گرامیداشت روز جهانی کارگر در سنندج

روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ماه، شماری از کارگران و فعالین کارگری سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر در خیابان غفور این شهر راهپیمایی کردند.
 علیرغم فضای به شدت امنیتی شهر سنندج و حضور نیورهای امنیتی رژیم در سطح شهر، شرکت کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته ایی و همچنین سر دادن شعار هایی از جمله “شعارهای نان، مسکن، آزادی”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “کارگر دانشجو اتحاد اتحاد”، “تشکل کارگری حق مسلم ماست” و “تشکل اعتصاب حق مسلم ماست” در طول خیابان غفور راهپیمایی کردند.

گرامیداشت روز جهانی کارگر در روستای اویهنگ

روز چهارشبنه 11 اردیبهشت ماه، شماری از کارگران و زحمتکشان مناطق ژاورود و روستای آویهنگ به مناسبت فر رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر مراسمی برگزار نمودند.
مراسم با سرود انترناسیونال سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر اعلام یک دقیقه سکوتبه یاد جانباختگان راه ازادی وسوسیالیزم آغاز شد. در ادامه یکی از حاضرین در مورد اهمیت اول ماه مه و همچنین مشکلاتی که امروزه کارگران فصلی با آن دست و پنجه نرم میکنند سخنانی ایراد نمود. در پایان حاضرین در خصوص تاریخچه اول ماه مه و طبقه کارگر به بحث وگفتگو پرداختند. این مراسم با پخش شیرینی، و در میان شادی حاضرین خاتمه یافت.

تجمع کارگران اخراجی کارخانه کاغذ پاژ نیشابور به مناسبت روز جهانی کارگر

روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، شماری از کاگران اخراجی کارخانه “کاغذ پاژ” نیشابور به مناسبت فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر دست به تجمع زدند.
برپایه گزارش منتشره، بیش از یکصد و پنجاه تن از کارگران کارخانه “کاغذ پاژ” نیشابور با برپایی تجمع مقابل این کارخانه و در دست داشتن پلاکاردی، روز اول ماه مه روز جهانی همبستگی طبقه کارگر را گرامیداشتند. در جریان این تجمع یکی از کارگران در خصوص مطالبات و خواسته هایشان و همچنین اهمیت روز جهانی کارگر سخنانی ایراد نمود که با استقبال سایر کارگران روبرو شد.

تجمع اعتراضی خانواده بازداشت شدگان مراسم اول ماه مه مقابل مجلس

به دنبال بازداشت گسترده کارگران در تجمع روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، تعداد زیادی از کارگران و خانواده بازداشتی ها مقابل بازداشتگاه ارگ تجمع کردند. 
معترضان با سردادن شعار و در دست داشتن عکس عزیران خود خواستار آزادی فوری آنها شدند.در جریان این تجمع نیرهای امنیتی رژیم به معترضان حمله کرده و ضمن ضرب و شتم آنان، دو تن از اعضاء خانواده بازداشت شدگان به نام های “مرضیه امیری و سمیرا امیری” را بازداشت کردند. گفتنی است، در تظاهرات صبح چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس شورای اسلامی که با فراخوان تشکل‌های مستقل کارگری، بازنشستگان و دانشجویان برگزار شده بود، نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۲۰ تن را دستگیر، و به بازداشتگاه ارگ منتقل کردند.

برگزاری مراسم اول ماه مه در شهر سقز

بنابه گزارش دریافتی، در جزئیات بیشتریکه در مورد مراسم روز جهانی کارگر در شهر از سوی فعالین کارگری دراین شهر منتشره شده، آمده است که این مراسم در میان کاگران ساختمانی و در خیابان “فخر رازی” برگزار شده است.
فعالین کارگری و اعضاء کمتیه هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری از ساعت 8 صبح روز اول ماه مه در محل تجمع کارگران ساختمانی در خیابان فخر رازی آماده شدند و مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کردند. محل تجمع کارگران به وسیله ماموران امنیتی محاصره شده بود. این گزارش می افزاید در جریان تجمع، ماموران رژیم، “محمود صالحی” از فعالین جنیش کارگری ایران و کردستان را به داخل کوچه برده و مانع سخنرانی وی شدند. اما “محمد عبدی پور” از دیگر فعالین سرشناس جنبش کارگری سخنان محمود صالحی را ادامه داد. ماموران از ادامه صحبت های وی نیز جلوگیری کردند. کارگران حاضر در محل، به این اعمال عوامل رژیم اعتراض کردند. مقامات امنیتی رژیم در محل تلاش کردند با تفرقه اندازی،صف بهم پیوسته و متحد فعالین کارگری را متزلزل کنند اما ناکام ماندند و روز جهانی طبقه کارگر به نماد وحدت و همبستگی فعالین کارگری در این شهر تبدیل شد. در ادامه شمار وسیعی از کارگران و مبارزین شهر بر سر مزار زنده یاد “عمر شاکری” از فعالین کارگری شهر سقز حضور به هم رساندند. درحالی که محل تجمع در محاصره نیروهای رژیم بود یاد و خاطره این چهره مبارز شره سقز را گرامیداشتند و با آرمانهای وی تجدید پیمان کردند.

مراسم روز جهانی کارگر در دورتموند

حامیان مادران پارک لاله ایران واحد دورتموند، روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کارگر، روز همبستگی با همه زحمتکشان جهان، بهمراه اعضای اتحادیه های کارگری، فعالان زنان، فعالان حقوق بشری و احزاب مختلف صنفی و سیاسی به خیابانها آمدند.
مراسم با سخنرانی نمایندگان نهادهای مختلف شرکت کننده، ساعت ده و نیم صبح در مرکز شهر دورتموند آغاز شد و با مارش روز جهانی کارگر به طرف پارک “وستفالن” با شرکت تعداد بسیار زیادی از شهروندان ادامه یافت. شرکت کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن پلاکارد و عکس زندانیان سیاسی، جهت افشاگری موارد بیشمار نقض حقوق بشر در ایران تلاش کردند. آنها با سردادن شعار خواستار “آزادی فوری و بدون قید و شرط همه فعالان کارگری و از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی-عقیدتی” شدند. این راهپیمایی با برگزاری برنامه های مختلف هنری و برپایی میزهای خبر رسانی از طرف گروه های شرکت کننده تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر ادامه داشت.

دژخيمان سرمايه، بار ديگر وحشيانه به تجمع روزجهانی کارگر یورش بردند!

فراخوان شوراى هماهنگى خيابان
اول ماه مه امسال كارگران، معلمين، بازنشستگان و دانشجويان فراخوان مشترک گردهمائى روز جهانى كارگران براى طرح خواسته ها و مطالبات خود دربرابر ساختمان مجلس را دادند.
نيم ساعت از گذشت شروع گردهمائى روز كارگر كه جمع وسیعی حول آن گرد آمده بود، لباس شخصيتها، نيروهاى امنيتى و نظامى به تجمع کنندگان حمله ور شده و به ضرب و شتم شركت كنندگان می‌پردازند.

شركت كنندگان و مردم نيز جسورانه در مقابل آن‌ها ايستادگى کرده، اما متاسفانه بر طبق آخرين خبرها ده ها نفر دستگير شده و تعدادی نیز بعلت وحشيگرى و خشونت مأمورين زخمى می‌شوند.

شوراى هماهنگى خيابان این اقدام وحشیانه حکومت طبقاتی سرمایه داران ایران را محکوم کرده و همگان را فرا ميخواند به هر شكل و توانى كه دارند به كمپين آزادى دستگيرشدگان اول مه پیوسته و فعالانه خواهان آزادى فورى و بى قيدو شرط رفقایمان شويم.
.
١١ ارديبهشت ١٣٩٨

Related posts

بیانیه مشترک انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به مناسبت روز جهانی کارگر

Sosialism Imroz

بازداشت فعالین کارگری در ایران

Sosialism Imroz

شروع اعتصاب در پارس جنوبی در عسلویه

Sosialism Imroz

Leave a Comment