Simroz.org
مقالات

ایجاد واعلام حزب کمونیستی جدید،جوابگوی کدام نیازها؟

بابک باجلانی :

دیرزمانیست که جامعه ایران و خصوصاً طبقه کارگر وزحمتکش نیازمند ایجاد یک حزب نوین کمونیستی وملیتانت ورادیکال بوده ومیباشد،که جوابگو ومسئول وپی گیر درجهت مبارزات سازمانیافته تاکنونی مردم مبارزی که سالهاست برای ایجادجامعه ای آزاد وبرابر وبدور ازهرنوع ستم جنسیتی و ملّی وطبقاتی و…تلاش میکنند،باشد.

همانگونه که گاهاًوبعضاً همه شاهد بوده وهستیم،مبارزات احزاب چپ از ماقبل قیام مردمی ۱۳۵۷ وبیش از نیم قرن پیش از حزب توده گرفته تاسازمانهای چریکهای فدایی خلق،راه کارگر،قیام سربداران جنگل ،رزمندگان،سازمان پیکارونهایتا کومله وحزب کمونیست ایران  ودهها سازمان دسته جات چپ مختلف دیگرکه هرکدام خودرا باروش ومتدهای سیاسی مربوط به کمونیسم وبلوک شرق در امر مبارزاتی وسیاسی در زمان حکومت پهلوی وحکومت اسلامی در ایران تداعی کرده ومی کنند.

تنها جریانی که تاحد امکان توانست  در اوایل انقلاب ٥٧ نقش ایفا کند ابتدا چریک هایی فدائ بود اگر چه در ادامه روند مبارزه نه تنها این مشی جوابگو نشد که بیشتر آنها  نیزتحت عنوان اکثریت  در کنار حزب توده به دام جمهوری اسلامی “امام خمینی” افتادند. با آمدن  اتحاد مبارزان کمونیست (سهند) و سرانجام به همراه  کومله و برخی جریانات چپ درسال ۶۲   توانستند  حزب کمونیست ایران تشکیل بدهند و مبارزه جدی علیه جمهوری اسلام سازمان دهند.که آنهم با دلاوری وجسارت انقلابی دهها وصدها کادر وعضو،چه درعرصه رهبری وتشکیلاتی در بدنه تشکیلات وسازمان نظامی آن توانست تا حدودی پروسه وپروژه روند روبه رشد مبارزات رادیکال وکمونیستی را همزمان درجنگ با حکومت دست نشانده سرمایه داری وارتجاع مذهبی وقت وکنونی جمهوری اسلامی وهم بصورت درون سازمانی وحزبی به اجرا در آورد. این روند هم بعداز تحولات جهانی و عروج ناسیونالیسم کرد در سایه ارتش امریکا در خلیج بخشی از آن حزب کمونیست و کومه له به سیاستها و مبارزه خود پشت کردند و انشعاب صورت گرفت و اكثریت آن حزب و سازمان با فراکسیون کمونیزم کارگری اعلام جدائی کردند.

خط مشی مارکسیسم انقلابی وبعدها کمونیسم کارگری وقت که توسط منصور حکمت وسایر تئورسینهای دیگر حزبی سایه سنگین وسهم ناکی را روی چتر خفقان وتوحش جمهوری اسلامی انداخته بود،که متاسفانه این جریان پس از فوت تئورسین اصلیش منصور حکمت متعاقباًدچار انشعاب واختلاف نظری وسیاسی شد که منجر به ایجاد حزبی رادیکال وانقلابی برای مدت زمان خاصی به اسم حزب حکمتیست شد که متاسفانه حزب مذبور نیز دچار همان بیماری رایج محفلیسم وفرقه گرایی وانحراف از اصول ومبانی اصلی ورادیکال کمونیسم کارگری شد،که نه تنها نتیجه ای در امر مبارزاتی در بر نداشت بلکه تا حدود زیادی هم موجب ازفعالیت باز نشستن تعداد زیادی از رفقای سیاسی وحزبی چه در داخل وچه در خارج شد،ودربُعد سازماندهی مبارزات طبقه کارگر ومردم زحمتکش هم تاثیرات منفی وبسزایی به جا گذاشت. اماخوشبختان با عروج بخشی از رهبری رادیکال کمونیست درون آن حزب و کادرهای دلسوز و پراکتیسین و منتقد خط انفعال و پوپولیستی بر حزب حکمتیست و کناره گیری این این کادرها همراه شدن نسل دیگری از کمونیستهای انقلابی  بیرون آن احزاب مسیر برای ایجاد سنگر بندی انقلابی دیگری علیه جمهوری اسلام و نظام ظالم سرمایه داری ممکن گردید.

در ایران و منطقه نیز اوضاع وخیمی به ضرر جنبش آزادی در جریان است و مقابله جدی نیازمند است. با توجه به شرایط ومسائل گذشته وتاکنونی مبارزاتی طبقه کارگر وزحمتکش وهم چنین فشارهای روز افزون معیشتی واقتصادی واجتماعی بر این طبقه وهم چنین جو وفضای سیاسی منطقه خاورمیانه وجنگهای ارتجاعی ونابرابری که دوّل سرمایه داری وعوامل دست نشانده اشان با سناریوهای خونین و سیاه رنگیشان در منطقه طی سالهای اخیر به راه انداخته اند وکماکان وبصورت تدریجی سایه این فضای جنگی رابه سوی ایران بصورت مستقیم بوسیله تحریمهای اقتصادی وسیاسی،وغیر مستقیم با تقویت وتوسل نیروهای ناسیونالیست ومرتجع مذهبی به خود با توجه به حوادث روی داده در این یکی دوسال اخیر سوق خواهند داد.

با توجه به این موارد وفاکت های موجود وهم چنین باز پس گیری منافع عامه مردم وطبقه کارگر وزحمتکش جامعه می باشد ،که تعدادی از انسانهای شریف وکمونیست وچهره های مشخص چپ وانقلابی ایران را در داخل وخارج ازچند ماه پیش بر آن داشت که بصورت جدی ایجاد حزبی نوین را در دستور کار وتلاش شبانه روزی خود قرار دهند. حزبی انقلابی وکمونیست،سوسیالیست ومدرن ورادیکال وملیتانت که آحاد مختلف جامعه وخصوصاً طبقه کارگرومبارز را برای مبارزهٔ همه جانبه با حکومت جهل وسرمایه داری- اسلامی در ایران وهم چنین مقابله با سایه خطرات احتمالی وجدّی نیروهای مزدور مذهبی اسلامی وهم چنین احزاب ناسیونالیست ومجری سناریو سیاهی،سازماندهی وبرقرار نماید،وامّید ودریچه ای نوین دیگری در امر مبارزات برحق مردم وطبقه کارگر وزحمتکش بگشاید.

این حزب خلاف جریان  نقد ها و تفاوتهای خود را در نقد نا کارامد  و حاشیه ای  بودن چپ  و همچنین اهدام کلی خود را در چندین سمینار و مطالب و بحث به اطلاع عموم رسانده . اخیرا  نیز با فراخوان دها فعال دلسوز کارگریی و سوسیالیست در داخل و خارج کشور پا به عرصه جدی تری نهاده است.حزب جدید ومدرن ما کارگران وزحمتکشان که در آینده ای نه چندان دور کنفرانس موسس خویش را تشکیل خواهد داد ورسما اسم وپرچم مبارزاتی ومانیفیست وسیاست وبرنامه های خویش رابه جامعه ودنیای روبه بیرون اعلام خواهد کرد.  این حزب حزب عمل و فعالیت انقلابی برای به زیر کشیدن رژیم جنایتکار اسلامی پا به عرصه می گذارد.

تفاوتهایی اساسی بامتد وروشهای عملکردی تاکنونی احزاب موجود خواهد داشت: حزب رهبران جوان وکمونیست وهمراه وهمکار نسل قدیم است که با ابتکار وعملکرد خویش در شورای رهبری امر مبارزاتی وانقلابی خویش را به پیش خواهد برد. حزبی پراتیک وملیتانت وانقلابی در جهت واکنش سریع به مسائل ومشکلات موجود در جامعه ومبارزاتی وطبقاتیمان میباشد. حزب نه گفتن به تجاوز به حقوق کودکان کار ،کودکان خیابان واعتیادو….میباشد. حزب زنان در عرصه های مهم مبارزاتی ورهبری انقلابی برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. حزب زنده کردن امید ونوید آزادی در دل هزاران مادر وخانواده داغدیده هست که جوانانشان را دراه دفاع از آزادی وسوسیالیسم یا از دست دادند یا هنوز در سیاه چالهای رژیم درنده اسلامی زیر شکنجه میباشند هستش. همه مبارزین از جمله جوانان رزمنده را به پیوستن به این حزب فرا می خوانم.
فروردین ١٣٩٦

Related posts

اتحادیه اروپا‌ و “تروریست”بودن سپاه پاسداران

Sosialism Imroz

موج خشونت ها وازدواج اجباری دختران در افغانستان!

Sosialism Imroz

قوانین کار و رفاه اجتماعی ” از برنامه حزب سوسیالیست انقلابی”

Sosialism Imroz

Leave a Comment