Simroz.org
ستون آزاد

ایران ، 98 درصد حوادث کاری منجر به مرگ میشود

سخنان یک کارگر : «فقط از مسئولان می خواهم فکری به حال ایمنی معادن کنند چون ما هر روز که از خانه بیرون می آییم، با خودمان می گوییم شاید این آخرین بار باشد که خانه و خانواده خود را می بینیم و شاید قسمت ماهم مانند همکارانمان که در این راه جان خود را گذاشتند، بشود.» 

آمار حوادث کار در ایران رو به افزایش است . طبق ارقام رسمی، روزانه 5 تا 7 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید 98 درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند.

علی مظفری مدیرکل بازرسی کار این سخنان را در همایش مسئولان ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان گلستان اظهار کرد. مظفری ضمن تاکید بر رعایت ایمنی کار گفت کارگاه‌های ساختمانی از حیث حوادث کار جزو کارگاه‌های پرخطر هستند و 50 درصد حوادث کار در این کارگاه‌ها ناشی از سقوط از ارتفاع است.

ایران یکی از کشورهای با بالاترین آمار حوادث کار در جهان است. در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر افزایش حوادث کار در مناطق مختلف ایران نیز منتشر شده است.

در استان تهران، به گفته مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی حوادث ناشی از کار در چهار ماه اول سال جاری جان 121 نفر را گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد رشد نشان می‌دهد.

در کهگیلویه وبویراحمد بنا بر اظهار مدیرکل پزشکی قانونی، تعداد مصدومان ناشی از حوادث کار به نسبت سال 95، بیست درصد افزایش داشته و به 249 مورد رسیده است.

علاوه بر حوادث موردی، در سال جاری چند حادثه از جمله انفجار معدن یورت، ریزش تونل متروی قم و ریزش معدن چری به کشته و زخمی شدن همزمان ده‌ها کارگر منجر شده‌اند.

در ریزش معدن چری در منطقه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری که روز 28شهریور سال جاری رخ داد سه کارگر کشته و 5 کارگر مصدوم شدند. یک کارگر جان بدر برده از حادثه گفت تا مدت‌ها پس از ریزش تونل اقدامی برای نجات کارگران صورت نگرفته بود. پس از حادثه روشن شد که اداره کار استان از آغاز کار پروژه احداث تونل بی‌اطلاع بوده است.

میزان قربانیان مرگ ناشی از مشاغل سخت و زیان آور که در پیوند با آلاینده ها و بیماری های شغلی است شش برابر حوادث فیزیکی در ایران است. این مشاغل عبارتند از کارهایی که با عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد ارتباط دارد و در اثر آن فرد به مشکلات جسمی و روانی دچار می شود.

بر پایه آمارها، مرگ های ناشی از حوادِث کار بیشتر در فصل تابستان رخ می دهد. سازمان پزشکی قانونی با هشدار در مورد افزایش تلفات کار و تاکید بر رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاع تاکید کرد که در ده سال گذشته یعنی بین سالهای 1386 تا سال 1396 حدود 12 هزار و 436 نفر در حوادث کار جان خود را ازدست داده اند.

در مورد مرگ های ناشی از حوادث کار آمار های مختلفی وجود دارد. پزشکی قانونی این آمار را 1891 نفر، وزارت کار 1150 نفر و سازمان تامین اجتماعی آن را 140نفر در سال گذشته اعلام کرده اند. 90درصد قربانیان اینگونه حوادث تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیستند، به این دلیل آمار تامین اجتماعی بسیار اندک است. وزارت کار نیز آمار کارگرانی را اعلام می کند که درپیوند با وزارت کار بیمه هستند، مثل بیمه حوادث و غیره.»

برپایه بررسی های وزارت کار یازده عامل اصلی در بروز حوادث نقش دارد، از جمله وسایل بی حفاظ، بی احتیاطی، نورناقض، تهویه نامطلوب، استفاده نکردن از لباس ایمنی، فقدان اطلاعات، آموزش وعدم رعایت مقررات ایمنی از آن جمله است.

سازمان تامین اجتماعی بی احتیاطی را علت نیمی از حوادث کار می داند، بریدگی، شکستگی، سقوط ، قطع دست و انگشت دست شایع ترین آسیب های محیط های کار در ایران است.

حوادث کار که عمدتا در فصل گرما رخ می دهد، به ترتیب عبارت است از سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق گرفتگی، سوختگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن.

بطور کلی کارگران ساختمانی صدر نشین قربانیان حوادث کاری هستند و پس از آن، بیشترین میزان مرگ و میر در محیط کار به کارگران معادن و کارگران صنایع اختصاص دارد.

سقوط از ارتفاع، برخورد مصالح ساختمانی با سر و کمر و در نهایت فلج شدن، از جمله خطراتی است که سلامت کارگران ساختمانی را همواره تهدید می کند. به علاوه، کارگرانی که با سیمان کار می کنند با مشکلات و بیماری های زیادی اعم از خورده شدن نسوج بدن، آسیب به شش و چشم و حساسیت مواجه هستند.

یکی از علت های حوادث کاری دستمزدهای پایین است زیرا کارگران مجبورند اضافه کاری کنند یا دو شغله و سه شغله کار کنند. بنابراین کارگری که مجبور است بجای 8 ساعت بین 15 تا 18 ساعت در روز کار کند، آسیب پذیری بیشتری در کار با دستگاه ها پیدا می کند، چون تمرکز کمتری در کار دارد. افزون بر آن کارگری که احساس امنیت شغلی ندارد و از معاش فردای خود مطمئن نیست، بیشتر در معرض حوادث کاری قرار دارد.»

از دیگر عوامل حوادث کار فقدان حداقل آموزش به کارگران، نبود امکانات ایمنی و بهداشتی است.  95 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل نبود آموزشهای لازم است. حوادث کار علت واحدی ندارد و معلول دلایل فنی و انسانی است. طبق گزارشات سازمان وزارت کار 52 درصد حوادث ناشی از عدم نظارت در محیط کار است.

Related posts

فریاد به “پایانت سلام کن” مردم و نام گذاری های بدقواره ی سالانه ی خامنه ای!

Sosialism Imroz

یورش نظامی رژیم در ٢٨ مرداد، هرگز نتوانست مردم کردستان را زمین گیر کند… آنچه ادامه دارد مقاومتیست که خواهان سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامیست …

Sosialism Imroz

اینجا تهران است ، جلاد خونآشام در راه است برای قتل مارکسیستها ….! ساعت به وقت محلی اول شهریور ماه را نشان میدهد …

Sosialism Imroz

Leave a Comment