Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

مجلس اقلیم کردستان انتخابات پارلمانی و ریاستی را به تعویق انداخت

انتخابات مجلس اقلیم کردستان قرار بود یکم نوامبر / 10آبان برگزار شود اما مجلس کنونی کردستان به تعویق هشت ماهه آن رأی داد. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان هم که همزمان برگزار می‌شود بعداً اعلام خواهد شد.

نمایندگان سه حزب مؤثر در پارلمان اقلیم کردستان عراق، بر سر تعویق هشت ماهه انتخابات مجلس و ریاست اقلیم به توافق رسیدند.

مطابق توافق سه حزب دموکرات، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان عراق، دوره مسئولیت مجلس فعلی به مدت هشت ماه تمدید شده و تا زمان انتخاب نمایندگان جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این توافق در حالی صورت گرفته که به دنبال برگزاری همه پرسی استقلال، تنش میان حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است.

تصمیم مجلس کردستان برای تعویق انتخابات روز سه‌شنبه 24 اکتبر 2 آبان گرفته شد و در آن از 68 نماینده حاضر در جلسه 60 نفر به آن رأی مثبت دادند. هشت نماینده با این تعویق مخالف بودند. مجلس کردستان 111 نماینده دارد.

آخرین انتخابات برگزار شده 2013با انشعاب در اتحادیه میهنی کردستان همراه بود. حزب «گوران» یا تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی به‌عنوان منتقد و معترض سیستم حکومت اقلیم توانست در این دوره از انتخابات 24 کرسی مجلس و همزمان با آن ریاست مجلس را به دست بگیرد. تعداد کرسی‌های اتحادیه میهنی به 18 نفر کاهش یافت و حزب دموکرات با 38 کرسی همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار گرفت.

گزارش شده که نمایندگان جنبش تغییر (گوران)، که دومین فراکسیون پارلمانی بزرگ مجلس کردستان عراق است، در رأی گیری امروز برای تعویق 8 ماهه انتخابات حاضر نشده اند.

همچنین، گروه اسلامی کردستان (کُمال)، یکی دیگر از فراکسیون های حاضر در مجلس نیز، در این رأی گیری شرکت نکرده است.

جنبش تغییر، خواستار انحلال دولت اقلیم کردستان و روی کار آمدن یک دولت موقت برای برگزاری انتخابات و پی‌گیری مذاکره با بغداد بر سر اختلافات دوجانبه شده است.

همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، 25 سپتامبر (3مهر) برگزار شد و به پیروزی هواداران جدایی اقلیم انجامید، هرچند دولت مرکزی عراق از ابتدا با برگزاری آن مخالف بود و نتیجه آن را به رسمیت نشناخت.

ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز، از موضوع بغداد در ارتباط با این همه پرسی حمایت کرده اند.

نیروهای دولت عراق به دنبال همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، کنترل مناطق مورد مناقشه بغداد و اربیل را که قبلا در اختیار نیروهای اقلیم بود در اختیار گرفته اند که شهر کرکوک از آن جمله است.

اقلیم کردستان در سال‌های گذشته شاهد اعتراض به فساد اقتصادی و عدم پرداخت دستمزد کارکنان دولت بوده است. همچنین حکومت اقلیم تعدادی از رسانه‌های منتقد نزدیک به حزب گوران را تعطیل کرده است.

Related posts

محکوم کردن احضار و باز جویی بازرس شورای هماهنگی معلمان

Sosialism Imroz

رامین حسین پناهی با دوختن لبهای خود اعتصاب غذا کرد

Sosialism Imroz

احضار تلفنی وزارت اطلاعات و ایجاد رعب وحشت به خانواده های فعالین سیاسی ساکن در خارج از کشور

Sosialism Imroz

Leave a Comment