Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری از جا جای ایران

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه لاوان تابلو مقابل استانداری کرمان

– تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی طرح تحول سلامت مقابل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

– تجمع دوباره کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشوردراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی اینبارمقابل وزارت اقتصاد

– تجمع  رانندگان اسنپ تهران دراعتراض به شرایط کاری تحمیلی مقابل شرکت

-۴ آذر (۲۵ نوامبر)؛ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

– حیدر کیخسروی قربانی فقر و بی بیمه ای شد

– ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران اخراجی  کارخانه مدیران خودرو

– بیکاری۱۲۰کارگر بدنبال تعطیلی دفتر شرکت نفت ستاره خلیج فارس در تهران

– عدم پرداخت۶ماه حقوق کارگران پروژه راه سازی بروجرد-اراک

– تجمع اهالی کوی باغچه‌‌بان تبریز مقابل اداره‌‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌‌شرقی

– معلم مجید غلامی با هیترِ دست‌ساز جان خود را از دست داد

– افزایش ۸/۱۲درصدی مصدومین ناشی از حوادث کارطی هفت ماه اول سالجاری در استان کهگیلویه وبویراحمد

– بازهم واژگونی وانت حامل کارگران تعدادی مصدوم برجاگذاشت

– جان باختن یک کارگرجوان درکرمان حین گودبرداری

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه لاوان تابلو مقابل استانداری کرمان

صبح روزشنبه چهارم آذرماه، کارگران کارخانه لاوان تابلودراعتراض به عدم پرداخت ۹ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان کشوری واستانی، دست به تجمع مقابل استانداری کرمان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از کارگران معترض این واحد تولیدکننده تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط و واقع در شهرک صنعتی شماره ۲کرمان (خضراء)، گفت : حدود ۹ ماه است که این شرکت حقوق کارگرانش را  پرداخت نکرده  است و اکثر همکاران متاهل هستند و  از همین راه امرار معاش می کنند و شغل دیگری ندارند و این معضل منجر شده تا برخی از آنان دچار مشکلات خانوادگی و از هم پاشیده شدن آن شوند.

 وی در ادامه بیان کرد: همه مسئولین آگاه هستند با هزینه ها و درآمدی که در جامعه امروزی هست از جمله گرانی، چگونه می توان با بی حقوقی زندگی کرد. حدود سه ماه پیش به استانداری مراجعه کردیم  وعده هایی داده شد تا با رایزنی بتوانند مشکل را حل نمایند، ولی این طور نشد.

 وی افزود: وعده هایی از طرف استاندار ، پور ابراهیمی نماینده مجلس و ترکان مشاور رئیس جمهور که سه ماه و نیم پیش حضورا به این شرکت آمدند و قول هایی برای رفع معضلات دادند که که متاسفانه تا به الآن هیچکدام از آنها مرتفع نشده است.

وی بیان داشت: در ابتدا تعداد کارگران این شرکت ۲۴۰ الی ۲۵۰ نفر بودند که به علت همین بد قولی ها تعداد زیادی به مرور زمان یا اخراج شدند و یا این که کارخانه را ترک کردند و در حال حاضر تنها ۸۰ نفر کارگراین شرکت باقی مانده اند که اکثر آنان جوان و تحصیل کرده هستند.

 وی خاطرنشان کرد:  باور کنید به علت بسیاری از مشکلات از جمله مسائل خانوادگی نمی توانیم ادامه دهیم چون با انتظار ۹ ماهه متوجه شدیم آبی از دست مسئولین گرم نمی شود و این به ضرر ما و خانواده هایمان تمام می شود، امروز به اینجا آمدیم تا به مسائل و مشکلات ما رسیدگی نمایند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی طرح تحول سلامت مقابل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیش از ظهر روزشنبه ۴آذر، کارکنان شرکتی طرح تحول سلامت در اعتراض به کاهش حقوق،تحمیل قراردادجدید واخراج از کار مقابل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان:شرکت هایی که طرف قرارداد بودند شروع به بستن قراردادهای یک ماهه کردند و نیروها را مجبور کردند که قراردادهای قبلی خود را بیاورند و با مبلغ جدید که بین هفتصد تا نهصد هزار تومان کمتر از مبلغ قرارداد قبلی بود مشغول به کار شوند

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از تجمع کنندگان در شرح خواسته های خود چنین می گوید:

حدود سه سال است که وزارت بهداشت تعدادی از افراد را در قالب طرح تحول سلامت استخدام کرده و این افراد با حقوق اداره کار مشغول به فعالیت شدند. در کلان شهر اصفهان نیز از یک سال گذشته جذب نیرو برای این شهر اتفاق افتاد که حقوقی که به کارکنان پرداخت می شد، شامل یکسری موارد از قبیل سنوات، فوق العاده، سختی کار، بن کارگری و سایر مزایا بود که به عنوان انگیزشی پرداخت می شد.

این مبلغ تا مردادماه پرداخت می شد. ممکن بود که پرداخت حقوق زمان مشخصی نداشت ولی پرداخت می شد اما یکدفعه از مردادماه بدون هیچ دلیلی این پول را قطع کردند و گفتند که اشتباه شده است. سپس آنالیز حقوق را کاهش دادند که حدود پانصد و پنجاه هزار تومان از حقوق پرسنل کسر شد.

یعنی حقوق شما به چه مقدار رسید؟

-حقوق از یک میلیون و هفتصد هزار تومان به یک میلیون تومان رسید. شرکت هایی که طرف قرارداد بودند شروع به بستن قراردادهای یک ماهه کردند و نیروها را مجبور کردند که قراردادهای قبلی خود را بیاورند و با مبلغ جدید که بین هفتصد تا نهصد هزار تومان کمتر از مبلغ قرارداد قبلی بود مشغول به کار شوند.

چطور این اتفاق افتاد؛ مگر دانشگاه بر قرارداد شرکت ها نظارت نمی کرد؟

-بستن این قراردادها با دستور مستقیم ریاست دانشگاه اتفاق افتاد که بعد از آن شروع به تهدید نیروها کردند که اگر قراردادها را امضا نکنند اخراج می شوند. گفتند اگر در سامانه سیب شاخصه های شما بالا نباشد و مراجعه کننده ها بالا نباشند و از حد انتظار پایین تر باشد اخراج می شوند. اگر بیشتر هم کار می کردیم افزایش حقوق نداشتم، اما اگر کم کار بودیم از مزایای انگیزشی کم می شد.

چرا با مسئولین گفتگو نکردید؟

-همکاران پیگیری کردند در اداره کار و وزارت بهداشت، متوجه شدند که این اتفاق تنها در اصفهان می افتد و بین هیئت امنای دانشگاه این تصمیم گیری صورت گرفته است. این شد که نیروها از تمام رشته ها که می توان نام برد، بهداشت عمومی، بهداشت خانواده، تغذیه، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، روانشناسی که مدارک آنها از کاردانی تا پزشکی است بصورت خودجوش شروع به جمع آوری امضا کردند و تصمیم گرفتیم که چهارم آذر مقابل ساختمان یک دانشگاه علوم پزشکی تجمع کنیم.

اتفاقی عجیب که رخ داد این بود که از مهرماه امسال بدون هیچ اطلاع قبلی شروع به اخراج نیروها کردند که این مغایر با قانون کار بود. این مشکلات به علاوه مشکلاتی بود که دانشگاه پیش آورد و مدام شرکت ها را واسطه قرار می داد.

نیروهای اخراج شده شروع به نامه نگاری با مسئولین معاونت های بهداشتی کردند و هیچ نتیجه ای نگرفتند. شروع کردند به امضای طوماری خطاب به رئیس جمهور که الان حدود ششصد امضا جمع شده که قرار است برای نهادریاست جمهوری، اداره کار، انجمن تغذیه و…… ارسال شود تا بلکه با نامه نگاری حق و حقوقشان را مطالبه کنند.

نتیجه تجمع چه بود؟

-رئیس حراست دانشگاه قول داد که از تمام رشته ها (از هر رشته پنج نفر) نمایندگانی را از میان خود انتخاب کنیم تا با ریاست دانشگاه روز چهارشنبه ساعت هشت جلسه برگزار کنند و در مورد مشکلات صحبت کنند.

تجمع دوباره کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشوردراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی اینبارمقابل وزارت اقتصاد

صبح روزچهارم آذرماه،کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشوردوباره راهی تهران شدند و دراعتراض به عدم پرداخت۳۲ماه حقوق ونداشتن امنیت شغلی، مقابل مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره، تجمع‌کنندگان با برافراشتن پلاکاردهایی اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشتند و خواهان حفظ اشتغالشان پس از سال ها سابقه کار وپرداخت۳۲ماه حقوق معوقه خود شدند.

قابل یاد آوری است که،هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر نیروی شرکت‌های سهام عدالت در کل کشور در حال فعالیت هستند که بیش از دو سال حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

پیش از این کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت  کشورمقابل مجلس تجمع کرده بودند* که بر اساس آنچه تجمع‌کنندگان می‌گویند: برخی از تجمع‌کنندگان در مسیر برگشت به شهرهای خود در جاده اراک تصادف شدیدی داشتند که دو نفر از رانندگان جان باخته و کارکنان سهام عدالت نیز دچار جراحت شدیدی شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی های سهام عدالت سراسرکشورنسبت به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت۳۱ماه حقوق مقابل مجلس

امروزسه شنبه۲آبان ماه،حدود۱۵۰نفراز کارکنان تعاونی های سهام عدالت سراسرکشوربنمایندگی از طرف ۲۰۰۰نفرازهمکارانشان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت۳۱ماه حقوق مقابل مجلس تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،۳۵۲تعاونی سهام عدالت در شهرستانهای مختلف کشور با حدود ۲ نیرو وجود دارد که گفته می شود عمده این افراد از فرزندان تحصیل کرده اقشار آسیب پذیر(تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی یا بهزیستی)، معلولان و زنان سرپرست خانوار هستند.

یکی از تجمع کنندگان گفت: متاسفانه ۳۱ماه است که حقوق ما را پرداخت نکرده اند و الان بعد از ۱۱ سال کار، امنیت شغلی ما هم در معرض خطر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از مجلس، در مقابل سازمان خصوصی سازی تجمع خواهیم کرد تا تکلیف حقوق مان مشخص شود.

تجمع  رانندگان اسنپ تهران دراعتراض به شرایط کاری تحمیلی مقابل شرکت

صبح روز شنبه۴آذر،جمعی از رانندگان اسنپ تهران دراعتراض به شرایط کاری تحمیلی مقابل ساختمان مرکزی این شرکت تاکسی آنلاین در خیابان گاندی تجمع کردند.

رانندگان اسنپ در تجمع اعتراضی امروز خود، کم کردن کرایه‌ها تا ۴۰ درصد نسبت به ۴ ماه ابتدای امسال و ثابت ماندن کمیسیون شرکت، دسترسی به اطلاعات گوشی مسافران و رانندگان، عدم وجود بیمه با توجه به ساعات کاری بالا و بسته‌های حمایتی و وجود قرار داد یکطرفه به نفع شرکت را از جمله دلایل تجمع خود اعلام کرده‌اند.

۴ آذر (۲۵ نوامبر)؛ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

در روز ۲۵ نوامبر سال  ۱۹۶۰ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابل،( ماریاترسا، مینروا و پاتریا ) پس از ماه ها شکنجه، سرانجام توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند. “جرم” این سه خواهر شرکت در فعالیت های سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر دومینیکن بود.

 ۲۱ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۱، در همایشی که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد اختصاص دادن روز قتل خواهران میرابل به روز نهی خشونت علیه زنان مطرح گردید. سال ۱۹۹۹ سازمان ملل نیز ۲۵ نوامبر را به عنوان روز جهانی منع خشونت علیه زنان به رسمیت شناخت.

خشونت جنسی، خشونت جنسی غیر تماسی، خشونت کلامی، تجاوز، خشونت در مورد جهیزیه، تن فروشی اجباری، بارداری اجباری، ختنه دختران، خرید و فروش زنان و دختران، خشونت علیه زنان کارمند و مستخدمین زن، خشونت های ناشی از جنگ، خشونت در زندان، تجاوزهای سیستماتیک، خشونت نگاهی و رفتاری، خشونت سیاسی و …. از انواع خشونتی ست که بر زنان اعمال می شود.

خشونت علیه زنان صرفاً یک رفتار فردی و فرهنگی نیست، بلکه رفتاری اجتماعی است که ریشه در مناسبات طبقاتی دارد. این نوع خشونت خود معلول ستم و استثمار طبقاتی و تابعی از مبارزات و تخاصمات میان طبقات دارا و ندار، فرادست و فرودست و استثمارگر و استثمار شونده، برای دوره هایی از حیات و زندگی در جوامع بشری، از جمله جامعه سرمایه داری است.

واقعیت این است که سرمایه برای تامین نیروی کار ارزان، می بایست به طور کامل اختیار و کنترل روح و جسم زنان را در دست بگیرد. زنان نه تنها می بایست نسلی از نیروی کار مورد نیاز سرمایه داری را به دنیا بیاورند، بلکه باید باهمه ی وجود از طریق ارائه خدمات ارزان و رایگان، به بازپروری این نیرو ( نیروی کار ) کمک رسانند. علاوه بر آن، زنان می بایست به مثابه کارگران ارزان و کم توقع، همواره در دسترس بازارهای سرمایه در سرتاسر جهان باشند. طبیعتا چنین زنانی می بایست توسط ساختار در هم تنیده ای از مجموعه روابط، قوانین و فرهنگ مرد سالارانه آنچنان به بند کشیده شوند که به عنوان افرادی مطیع و سر به زیر، آنچه را که موافق چنین ساختار و چنین مناسباتی است انجام دهند.

واقعیت ها نشان می دهند که با توجه به سلطه و حاکمیت چنین مناسباتی ( مناسبات سرمایه داری ) گاه حتی برخی از قوانینی که به ظاهر در راستای حمایت از زنان و برای خدمت به آنان تنظیم شده اند نیز به ضرر آن ها تمام می شوند. طرح هایی نظیر اشتغال نیمه وقت، بازنشستگی پیش از موعد و حتی طولانی تر شدن مرخصی زایمان در چنین روابط سرمایه دارانه ای نهایتا منجر به حذف زنان از بازار کار و یا تبدیل شدن آنها به کارگرانی ارزان و کم توقع می شود.

زنان برای رها شدن از چنین ورطه هولناکی چاره ای ندارند جز اینکه با بررسی ریشه ای و اساسی، علت همه ی این مصیبت ها را دریابند. اگر این همه خشونت و جنایت ریشه در مناسبات سرمایه داری دارد، مبارزه علیه آن نیز نمی تواند از مبارزه طبقاتی علیه کلیت نظام سرمایه سالار کنونی جدا باشد. نظام سرمایه داری موجود، بنیان اش بر اساس سودپرستی افلیت صاحب سرمایه استوار است و مصائبی مانند فقر و گرسنگی، جنگ و سیه روزی و ده ها مصیبت دیگر در چهار گوشه دنیا برای بشریت امروز به ارمغان آورده است.

ما در ۵۷ مین سال قتل خواهران میرابل در حمهوری دومینیکن، یاد آنها و همه جان باختگان راه آزادی و برابری حقوق زن و مرد را گرامی می داریم. و اعلام می کنیم که راه پایان دادن به همه مصائب موجود و از جمله پایان خشونت علیه زنان، ایجاد دنیایی برابر و بدون استثمار انسان از انسان است. اما تا دستیابی به چنین جهانی، مبارزه زنان و مردان و اکثریت طبقه فرودست و استثمار شده جامعه برای دستیابی به حقوق پایمال شده خود، ادامه داشته و بدون تردید این مبارزه نیز  همچنان ادامه خواهد داشت. تاریخ مبارزه طبقاتی در جامعه سرمایه داری به ما نشان داده که چگونه زنان فرودست به عنوان نیمی از جمعیت جهان، دوشادوش مردان برای رسیدن به خواسته های شان و تغییر و بهبود شرایط زندگی آحاد جامعه تلاش و مبارزه کردند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – آذر ۱۳۹۶ برابر با نوامبر ۲۰۱۷

حیدر کیخسروی قربانی فقر و بی بیمه ای شد

روز ۲۹ آبان حیدر کیخسروی از کارگران معترض و یکی از فعالین و شرکت کنندگان در مراسمات اول می شهر سنندج حین رانندگی وانت باربری در شهر همدان دچار سکته قلبی گردید و جان باخت.

حیدر به خاطر فشارهای روحی ناشی از دست تنگی و نداری از دو سال پیش دچار بیماری قلبی گردیده بود به طوری که سال گذشته مدتی در بیمارستان بستری گردید و بعد از آن یک بار دیگر مورد حمله قلبی شدید قرار گرفته بود. پزشکان معالج به خاطر وخامت حال حیدر و احتمال هر آن حمله قلبی، وی را از ادامه شغل رانندگی منع کرده بودند. اما این انسان زحمتکش و تنگدست به خاطر بیکاری و نداشتن هیچ امکان دیگری برای تأمین معاش خانواده اش مجبور به ادامه شغل رانندگی بود.

اگر حیدر و هزاران انسان دیگر که سالانه  به خاطر فقر و نداری با وجود بیماری مجبور به انجام کارهای پر خطر می شوند و جانشان را از دست می دهند در یکی از کشورهای پیشرفته اروپائی زندگی می کردند، غیر ممکن بود که به این شیوه دردناک جان خود را از دست بدهند. هر چند که در همان کشورهای اروپائی سیستم سرمایه داری و استثمار و بهره کشی از کارگر حاکم است، اما به یمن سالها مبارزات متحدانه کارگران علیه نظام های حاکم توانسته اند بسیاری از مطالبات خود از جمله بیمه بیکاری را بر دولتها تحمیل کنند.

در ایران نه تنها دهها میلیون انسان بیکار تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای آنطور که در کشورهای پیشرفته اروپایی موجود است، قرار ندارند، حتی موردی مانند حادثه مرگ حیدر کیخسروی هم به خاطر اینکه واژگونی ماشینش بعد از فوت او صورت گرفته است خانواده اش مشمول دریافت دیه و جیران خسارت وارده به ماشین نمی گردند (ماشین به علت فوت حیدر فاقد کنترل گردیده و واژگون شده است).

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه جان باختن حیدر کیخسروی را به خانواده و دوستانش تسلیت می گوید.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۴/۹/۱۳۹۶

ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران اخراجی  کارخانه مدیران خودرو

بلاتکلیفی ۵کارگراخراجی  کارخانه مدیران خودروبرای بازگشت بکار ودریافت بیمه بیکاری ادامه دارد.

برپایه گزارش منتشره،پانزدهم مهرسال جاری (۹۶) ۵ نفر  از کارگران قراردادی واحد رنگ کارخانه مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی بم دراستان کرمان قبل از اتمام قرار داد کار ، به دلیل عدم نیاز از سوی کارفرما اخراج می شوند.

از آن زمان تاکنون کارگران بیکار شده با طرح شکایت در هیات رسیدگی واحد کار واشتغال منطقه ویژه اقتصادی بم و پیگیر مطالبات معوقه  و بازگشت به‌کار خود شده‌اند، اما بلاتکلیفی آنها هنوز ادامه دارد.

تعداد این کارگران در ابتدا چهارده‌نفر بوده است که ۹ نفر از آنها بعد از سه روز دوباره توسط کارفرما به کار سابقشان فرا خوانده می شوند.

از قرار معلوم علت اخراج این کارگران، غیبت یک روزه آنها در نوبت اضافه‌کاری روز جمعه بوده است.

این کارگران  که دست‌کم ۶ تا ۸ سال در این واحد صنعتی سابقه کاری دارند، می‌گویند به دلیل فشار کاری ناچار به غیبت شده‌اند.

آنها می‌گویند: از یکسو خواستار بازگشت به کار هستیم اما تاکنون این درخواست با بی‌اعتنایی کارفرما مواجه شده است و از سوی دیگر هنوز تکلیف پرونده‌هایمان در هیات‌حل اختلاف دفتر اشتغال منطقه آزاد بم روشن نشده است و در نتیجه هنوز امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را نداریم و همین مسئله خانواده‌هایمان را در موقعیت سخت بدی مالی  قرار داده است.

بیکاری۱۲۰کارگر بدنبال تعطیلی دفتر شرکت نفت ستاره خلیج فارس در تهران

در پی تغییر ناگهانی مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یکماه گذشته و نامه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران دفتر شرکت نفت ستاره خلیج فارس از یکم آذرماه در تهران تعطیل  و۱۲۰کارگرش بیکارشدند.

براساس گزارشی که ۴آذررسانه ای شد،این در حالی است که معاون جدید وزیر نفت بعد از تغییر ناگهانی مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و در راستای رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی شاغل در این مجموعه، دستور بازگشت‌ به ۹۷ نفر از کارگرانی را داده بود که پیش از این به دستور مدیرعامل وقت ملزم به گذراندن دوره های آموزشی در شرکت اویکو شده بودند.

برگردندان ۹۷ کارآموز و بیکار کردن۱۲۰ نفر از پرسنل پالایشگاه ستاره  را شاید تنها بتوان به مثابه شوی تبلیغاتی قلمداد کرد و باید به این معاون جوان وزیر نفت اعلام کرد که معیشت کارگران و کارمندان با شعار و شوی تبلیغاتی تامین نمی شود و نمی توان زندگی کارمندان را دستمایه بازیهای مدیریتی و سیاسی کرد.

عدم پرداخت۶ماه حقوق کارگران پروژه راه سازی بروجرد-اراک

۶ماه حقوق کارگران پروژه راه سازی بروجرد-اراک پرداخت نشده است.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ۴آذر،کارگران پیمانکاری پروژه راهسازی باند دوم مسیر بروجرد-اراک از خرداد ماه سال جاری تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

تعداد کارگران شاغل در این پروژه راهسازی که در استخدام که “شرکت رامان” هستند، حدود ۵۰ نفر می‌شود و حالا این کارگران نگران افزایش مطالبات معوقه خود هستند.

فرشید، یکی از کارگران این پروژه راهسازی است که در مورد شرایط کاری خود می‌گوید: ۶ ماه است که حقوقی از سوی شرکت به ما پرداخت نشده است و این وضعیت عدم پرداخت حقوق باعث نگرانی کارگران شده است.

او ادامه می‌دهد: باتوجه به وضعیت کارگری ایران بیم آن می‌رود که تا چند روز دیگر کار تعطیل و همه بیکار شویم و در نهایت هم نتوانیم حقوقمان را دریافت کنیم.

این کارگر با اشاره به برخورد کارفرما با کارگران اضافه می‌کند: ماه‌ها است که لباس فرم و لوازم ایمنی را در اختیار ما قرار ندادند و این هم وضعیت حقوق‌های ما است. حالا شنیده‌ایم که به تازگی ساخت و ساز پروژه ساخت خط ۳ مترو اصفهان و همچنین ساخت ساختمان پلاسکو را بر عهده گرفته است.

تجمع اهالی کوی باغچه‌‌بان تبریز مقابل اداره‌‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌‌شرقی

صبح روزچهارم آذرماه، جمعی از اهالی کوی باغچه بان جهت رسیدگی به موضوع اسناد قطعات دریافتی خود از تعاونی مسکن شهرداری تبریز مقابل اداره کل راه و شهرسازی تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،معترضین با اشاره به عدم صدور اسناد املاک خود علیرغم گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان تصرف، عنوان کردند: طبق اسناد موجود در سال هفتاد تعاونی مسکن شهرداری تبریز اراضی خام پروژه باغچه بان را ازصاحبان زراعی که بر روی آن کشت انجام می‌‌گرفت خریداری کرده و کلیه اراضی فوق از طریق کمیسیون ماده پنج پس از بررسی کمیته فنی به کاربری مسکونی تبدیل شده است.

تجمع کنندگان با تاکید بر اینکه با انجام مراحل قانونی نسبت به توافق و تفکیک آن اقدام و تمامی حق و حقوق شهرداری پرداخت شده است، تصریح کردند: حال باگذشت بیش از بیست سال  و با داشتن پروانه و پایان کار چندین بار اقدام به دریافت سند نموده که در این موضوع با مخالفت‌‌های پی درپی اداره کل راه وشهرسازی و ملی بودن اراضی فوق مواجه شده‌‌ایم.

معترضان با بیان اینکه رئیس کمیسیون ماده پنج اکنون رئیس اداره‌‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌‌شرقی است، توضیح دادند: این درحالی است که در سال ۸۰ اداره کل منابع طبیعی با شکایت از تعاونی مسکن شهرداری تشکیل دادگاه شد و رای دادگاه بر صحت تملک و قانونی بودن آن بود ولی با این حال با در دست داشتن رای قانونی دادگاه و مکاتبات انجام شده تعاونی مسکن شهرداری با مسئولان شهری و استانی و مراجعه حضوری خود اعضا به دفتر معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌‌شرقی هنوز هم بلاتکلیف مانده‌‌ایم.

در ادامه این تجمع رئیس ادره کل راه و شهرسازی استان با تنظیم و امضا صورتجلسه‌‌ای وعده داد تا موضوع به هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن منعکس گردد تا در سفر استانی با حضور نمایندگان اهالی پیشنهاد و خواسته اهالی مبنی بر اینکه مجوز واگذاری اراضی فوق به صورت مستقیم به خود اهالی داده شود، صادر گردد.

گفتنی است که،شهرک باغچه بان در جنوب شرقی تبریز در مجاورت بوستان تاریخی ‘ائل گلی’ این شهر واقع شده است.

 معلم مجید غلامی با هیترِ دست‌ساز جان خود را از دست داد

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان گفت: مجید غلامی بر اثر گازگرفتگی فوت نکرده، بلکه بر اثر برق‌گرفتگی با هیتر دست‌ساز جان‌باخته‌ است.

قربانی (مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان) در ارتباط با حادثه جان‌باختن یک معلم روستایی گفت: مجید غلامی، معلم روستای سپیددشت بود و در کانکس هم درس می‌داد و هم در طول هفته در همان کانکس زندگی می‌کرد.

وی در ارتباط با حادثه منجر به مرگ این معلم گفت: ایشان بر اثر گازگرفتگی فوت نکرده؛ بلکه هیتر برقی دست ساز درست می‌کند که براثر برق‌گرفتگی باهمین هیتر جان خود را از دست داد.

قربانی ادامه داد: صبح روز حادثه، قبل از شروع کلاس هیتر اتصالی می‌کند و در این حادثه، معلم جوان متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مگر کانکس‌های روستایی آموزش و پرورش سیستم گرمایشی ندارند که معلم مجبور شده هیتر دست‌ساز درست کند؛ گفت: همه کانکس‌ها مجهز به بخاری و وسایل گرمایش هستند ولی مشخص نیست چرا مجید غلامی اقدام به درست کردن هیتر کرده.

وی در پایان تایید کرد که در برخی مناطق محروم و روستایی لرستان، تدریس در کانکس انجام می‌شود و معلمان در همان کانکس، شب را به سر می‌برند.

به گفته قربانی، معلم متوفی، متاهل و صاحب فرزند بوده‌است.

درهمین رابطه:

جان باختن یک معلم  در استان لرستان بر اثر گازگرفتگی در کانکس مدرسه

یک معلم دراستان لرستان بر اثر گازگرفتگی در مدرسه جان خود را از دست داد.

برپایه گزارش که دوم آذرماه رسانه ای شد،در روزهای گذشته یک معلم جوان در روستاهای سپیددشت لرستان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

این معلم به نام مجید غلامی، در یکی از کانکس‌های مدرسه روستا، دچار گازگرفتگی شد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

معلمان لرستان با اعلام این خبر گفتند: رعایت اصول ایمنی در مدارس به خصوص در روستاها و نقاط دورافتاده و در مناطق محروم، یکی از مهمترین مطالبات معلمان است؛ پیش از این نیز چنین حوادثی منجر به جان باختن معلمان شده‌است.

به گفته آنها، بایستی ایمن‌سازی مدارس برای حفظ جان معلمان و دانش‌آموزان در بالاترین اولویت، در دستور کار قرار بگیرد.

مراسم تشییع جنازه معلم متوفی،ظهر امروزدوم آذر در  سپیددشت لرستان برگزار می‌شود.

افزایش ۸/۱۲درصدی مصدومین ناشی از حوادث کارطی هفت ماه اول سالجاری در استان کهگیلویه وبویراحمد

در هفت ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۹۰ نفر جهت معاینات بالینی مصدومین ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند. از این تعداد ۱۸ نفر زن و ۲۷۲ نفر مرد بوده اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۵۷ نفر بوده است که به میزان ۱۲٫۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان کهگیلویه وبویراحمد،در هفت ماهه امسال تعداد فوتی های ناشی از حوادث کار در ادارات پزشکی قانونی استان تعداد ۴ نفر مرد ثبت شده است که در مدت مشابه سال گذشته ۵ نفر بوده است.

بر اساس سالنامه آماری سال ۹۵ سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه وبویراحمد در رتبه هفتم میزان معاینات بالینی مصدومین ناشی از حوادث کار بر حسب هر صد هزار نفر جمعیت قرار گرفته است.

بازهم واژگونی وانت حامل کارگران تعدادی مصدوم برجاگذاشت

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اورژانس مازندران، از مصدومیت ۱۲ نفر بر اثر واژگونی نیسان حامل  کارگران پرتقال در جاده ساری به نکا در منطقه بادله خبر داد.

زکریا اشکپورافزود: در ساعت ۱۶ و ۱۴ روز جمعه ۳ آذرماه خبر حادثه واژگونی نیسانی که در حال انتقال کارگران پرتقال به منازلشان در جاده ساری به نکا به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام شد.

وی افزود: این حادثه در جاده ساری به نکا در منطقه بادله اتفاق افتاد که آمبولانس‌های پایگاه‌های اورژانس سورک، فنی نکا، اسماعیلی ساری و نارنج باغ نکا به محل حادثه اعزام شدند.

اشکپور تصریح کرد: در این حادثه چهار مرد و ۶ زن و دو پسر بچه ۴ و ۵ ساله مصدوم شدند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اورژانس مازندران، یادآور شد: همه مصدومان پس از  انجام اقدامات درمانی اولیه پیش بیمارستانی به بیمارستان امام خمینی  (ره) ساری منتقل شدند.

جان باختن یک کارگرجوان درکرمان حین گودبرداری

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان از جان باختن یک کارگر جوان بر اثر ریزش دیوار ملک مجاور محل گودبرداری در شهر کرمان خبر داد.

علی عسکری افزود: روز پنجشنبه۲آذر دیوار یک ملک در اثر گودبرداری غیر اصولی در خیابان طالقانی شهر کرمان فرو ریخت.

وی با اشاره به اینکه گزارش این حادثه در ساعت ۱۱ و ۲۷ دقیقه صبح روز پنجشنبه به آتش نشانی داده شد، افزود: به منظور امدادرسانی و کمک به حادثه دیدگان احتمالی بلافاصله یک تیم امداد و نجات به همراه خودروی آتش نشانی به محل اعزام شد.

عسکری با اشاره به گرفتار شدن یک نفر کارگر در زیر آوار گفت: با وجود تلاش های انجام شده متاسفانه بر اثر این حادثه یک کارگر جوان  تبعه افغانستان جان خود را از دست داد.

چهارم اذرماه۱۳۹۶

منبع سایت اتحادجنبش کارگری ایران

Related posts

کارل مارکس ، نامـــی جاودانە “نام او قرنها دوام خواهد آورد، و کارش هم چنین خواهد بود”

Sosialism Imroz

فراخوان کارگران گروه ملی جهت تجمع سه شنبه ۳۰ مرداد ” آنچه در دو روز گذشته گذشت “

Sosialism Imroz

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پس از تکمیل پرداخت حقوق آبانماه و تعهد کارفرما به پرداخت حقوق آذر ماه به اعتصاب پایان دادند

Sosialism Imroz

Leave a Comment