Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

تحولات هفته از نگاه سوسیالیسم امروز ” دستگیریها،اعدامها،اعتراضات کارگری و دانشجویی” + فیلم و عکس

دستگیری ۱۰۰۰نفر در تهران 

به‌منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در یک اقدام سرکوبگرانه به بهانه مواد مخدر هزار نفر طی 48ساعت گذشته در تهران از طرف نیروهای رژیم دستگیر شده اند.
 حسین رحیمی سرکرده انتظامی تهران بزرگ امروز یکشنبه در این باره گفت: مرحله جدید عملیات مبارزه با قاچاقچیان عمده، خرده و معتادان متجاهر در تهران بزرگ از ۴۸ساعت گذشته آغاز شد. در این مرحله بیش از هزار نفر در نقاط تهران دستگیر شدند.

 اعتراضات کارکنان طرح تحول سلامت اصفهان

روز شنبه دوم دی ماه، کارکنان طرح تحول سلامت اصفهان برای چندمین روز متوالی در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی مقابل استانداری رژیم در این شهر تجمع کردند. معترضان که پنج‌شنبه گذشته نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده‌ بودند در این خصوص می‌گویند: مسئولان می‌گویند در طرح تحول سلامت با کسری بودجه مواجه شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توانند همه نیروها را حفظ کنند و بایستی تعدادی حدود هزار نفر از کار اخراج شوند.

فشار به زندانیان سیاسی در زندان اردبیل و قطع مجدد تماس تلفنی آنها

مسئولین زندان مرکزی اردبیل برای فشار به زندانیان سیاسی مجدداً تماس تلفنی آنها را قطع کرده‌اند.

از هفته گذشته مسئولین زندان مرکزی اردبیل با قطع و وصل کردن خط تلفن بند۷ زندان مرکزی اردبیل قصد آزار زندانیان سیاسی تبعیدی و خانواده‌های آنان را دارند.

این اقدام ضدانسانی هم‌چنین جهت ایزوله کردن زندانیان سیاسی تبعیدی و ممانعت از رسیدن اخبار ضرب ‌و شتم و شکنجه زندانیان به بیرون است. خانواده‌های زندانیان سیاسی تبعیدی به این اقدام اعتراض دارند.

با توجه به دوری راه و مشکلات فراوان خانواده‌ها قادر به ملاقات با فرزندانشان نیستند. علاوه بر این زندانیان سیاسی تبعیدی در این زندان با شکنجه و بدرفتاری مداوم مواجه هستند. یک نمونه زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی جوان ۲۵ساله است که حدود یک ماه اخیر به‌شدت ضرب ‌و شتم شد و هم‌اکنون دچار بیماری قلبی شده است. وی در اعتراض به این رفتار مجبور به اعتصاب‌غذا برای رساندن صدای اعتراض خود به بیرون از زندان شده و اعتصاب‌غذای وی هم‌چنان ادامه دارد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری الیگودرز

روز شنبه دوم دی ماه، جمعی از کارگران شهرداری الیگودرز در اعتراض به کاهش حقوق و اخراج تعدادی از کارگران، مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.
معترضان که تعداد آنها بیش از 200 نفر بود، می گویند در جریان این تجمع مسئولان شورا و شهرداری الیگودرز در بین تجمع کنندگان حاضر شدند ولی به جای رفع مشکلات، به آنها توهین و حتی آنان را به اخراج تهدید کردند. 

بسیج گسترده نیروهای ضدشورش در وحشت از تظاهرات غارت‌شدگان در تهران

به دنبال فراخوان قبلی غارت‌شدگان برای تجمع و تظاهرات در میدان انقلاب تهران در روز یکشنبه سوم دی، نیروهای ضدشورش و گله‌هایی از پاسداران از صبح امروز در حوالی میدان انقلاب مستقر شدند. بسیج گسترده و سراسیمگی رژیم بیانگر وحشت آن از شکل‌گیری و گسترش این حرکت اعتراضی غارت‌شدگان است.

تجمع اعتراضی در شادگان و خرمشهر

صبح روز یک‌شنبه ۳دی‌ماه ۹۶ کارکنان فولاد شادگان در اعتراض به پایین بودن حقوقشان دست به اعتصاب زدند و مقابل دفتر گرداننده این شرکت تجمع کردند.

در خرمشهر نیز امروز یکشنبه، جوانان جویای کار برای چندمین روز متوالی دست به اعتراض زدند. و مقابل دفتر عضو مجلس آخوندی از این شهر تجمع کردند. بر روی بنرهای این جوانان نوشته شده است: تا کی باید جوانان بیکار خرمشهر بلاتکلیف باشند.

تداوم تجمع کارگران شهرداری تربت حیدریه

روز شنبه 2 دیماه جمعی از کارگران شهرداری تربت حیدریه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزها معوقه خود، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.
کارگران شهرداری تربت حیدریه که مطالبات و مزایای آنان سه ماه با تأخیر مواجه شده اکنون دیگر توان اداره زندگی خود را ندارند و خواستار مطالبات معوق خود شدند.

بازداشت یک شهروند بهایی جهت اجرای حکم حبس و محکومیت یک شهروند بهایی دیگر به ۲ سال حبس

نگین قدمیان شهروند بهایی روز شنبه ۲۵آذر ۱۳۹۶، در فرودگاه تبریز توسط ماموران انتظامی فرودگاه جهت اجرای حکم ۵سال حبس خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. همچنین یاشار رضوانی شهروند بهایی ساکن تهران به ۲ سال حبس محکوم شد.

نگین قدمیان شهروند بهایی از اساتید مؤسسه علمی -آزاد بهائیان ایران روز شنبه ۲۵آذر ۱۳۹۶، هنگامی که همراه با همسرش قصد سفر به یکی از کشورهای اروپایی را داشتند در فرودگاه توسط ماموران انتظامی فرودگاه بازداشت و جهت اجرای حکم ۵ سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد.نگین قدمیان و پویا اولادی پس از پرس و جو و اطمینان از ممنوع الخروج نبودن نگین تصمیم گرفتند جهت استراحت و تفریح به سوئیس سفر کنند. اما در همان سالن انتظار فرودگاه نگین قدمیان توسط ماموران انتظامی فرودگاه بازداشت و از تبریز به تهران منتقل شد و در روز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶، به دادسرای اوین منتقل شد و سپس جهت اجرای حکم ۵ سال حبس خود به زندان اوین منتقل گردید.وی در سال ۹۲ به اتهام تدریس ادبیات فارسی به جوانان بهایی به ۵سال حبس محکوم شد.همچنین طی روزهای جاری یاشار رضوانی شهروند بهایی ساکن تهران  به اتهام عضویت در تشکیلات بهایی در شعبه ۲۸ دادگاه تهران به دو سال حبس محکوم شد.یاشار رضوانی روز۱۳مرداد ۱۳۹۵، در پی یورش ماموران امنیتی به منزلش، ضمن شکستن درب منزل بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات زندان اوین منتقل شد.وی پس ا ز ۵۷ روز بازداشت در زندان اوین با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

محکومیت دو جوان به ۴۲۰ضربه شلاق و ۲۲۰ سال حبس در تهران

دو جوان توسط قضاییه تهران در مجموعه به ۴۲۰ ضربه شلاق و ۲۲۰ سال حبس محکوم شدند. اتهام آنان سرقت عنوان شده است.

به نقل از خبرگزاری رکنا، دادگاه کیفری شعبه دهم  تهران دو جوان را به اتهام سرقت  در مجموعه به ۲۲۰ سال حبس و ۴۲۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.ایران در رابطه با اجرا احکام شکنجه و شلاق بارها توسط عفو بین الملل و ارگان های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.شایان ذکر است روز سه شنبه ۲۸آذر ۱۳۶۹، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را علیه نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد.

اعتیاد بیش از ۲میلیون ۸۸۰تن به مواد مخدر در ایران

فرزانه آرامش دبیر همایش نقش دانشگاه ها در کاهش آسیب های اجتماعی از اعتیاد  ۲ میلیون و ۸۸۰ تن به مواد مخدر خبر داد . وی در این همایش اظهار داشت که ۲.۵ درصد دانشجویان معتاد هستند.وی گفته است كه از این آمار ۱۲هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که عمدتا جوانان ۲۴تا ۳۵ سال را شامل می شود.طبق گزارش های منتشر شده توسط رسانه های دولتی، میانگین سن اعتیاد در ایرانبه ۲۰سال کاهش یافته است.

با وجود مهندسی آمار معتادان کشور، براساس آخرین آمار رسمی از جمعیت معتادان که در ۳ تیر ۱۳۹۶، ارائه شده، معلوم گشت که در بازه زمانی ۹۰ تا ۹۵ رشد تعداد معتادان در کشور ۱۰۰ درصد بوده است.

سعید صفاتیان رئیس کار گروه کاهش تقاضا اعتیاد در فروردین سال ۱۳۹۶، گفت: «به جمعیت کشور از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن اضافه شده است؛ یعنی ما تقریبا نزدیک پنج درصد، رشد جمعیت داشته ایم اما تعداد معتادان در این پنج سال از یک میلیون و ۳۲۵ هزار به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار تن رسیده است و ۱۰۰ درصد رشد دارد».

 

محکومیت دو فعال مدنی کرد به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی

قضاییه سقز دو فعال مدنی کرد به نام مناره ملاویسه و ایوب جوان پور به اتهام شرکت در تجمعات حمایت از همه پرسی استقلال کردستان و اخلال در نظم عمومی در مجموعه به ۱۰۰ ضربه شلاق و سه میلیون و ششصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

لازم به ذکر است زمانه زیویه فعال دانشجویی کُرد، نیز به اتهام ابراز شادی نسبت به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق و شرکت در تجمعات غیر قانونی بازداشت و به اختلال در نظم عمومی به ٥٠ ضربه شلاق و یک میلیون و هشتصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم گردید.ایران در رابطه با اجرا احکام شکنجه و شلاق بارها توسط عفو بین الملل و ارگان های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

تجمع مربیان پیش دبستانی استان کهگیلویه و بویراحمد

روزشنبه 2 دیماه ،مربیان پیش دبستانی استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استانداری رژیم در این شهر تجمع کردند.
در همین خصوص تجمع کنندگان اعلام کردند: علیرغم دارا بودن ۱۵ سال سابقه کار ولی تاکنون به عنوان معلم حق التدریس به استخدام آموزش و پروش درنیامده اند. ۱۵۰ نفر مربی پیش‌دبستانی فقط در شهرستان بویراحمد هستند که حق‌التدریسی نشده و وضعیت آنها مبهم است. آنان افزودند کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که اقدامی برای مربیان خود نکرده است.تجمع کنندگان خواستار اجرای مصوبه مجلس رژیم در خصوص حق التدریس شدن مربیان پیش دبستانی هستند.

 

وخامت حال زندانی سیاسی رضا شهابی به‌دلیل سکته دوم

بنا‌ به گزارشهای منتشر شده جان زندانی سیاسی رضا شهابی به‌دلیل سکته دوم وخیم است و جانش در خطر است. او چند روز پیش یک سکته خفیف مغزی کرد. اما به گفته خانواده او، در آخرین ملاقات، علائم یک سکته دیگر هم در او دیده شده است. دژخیمان از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به‌عمل می‌آورند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با انتشار بیانیه‌یی از همه کارگران و تشکلات کارگری ایران و سراسر جهان خواست برای نجات جان وی تلاش کنند
ربابه رضایی، همسر رضا شهابی طی نامه سرگشاده‌یی از جمله می‌نویسد: «طی دو هفته گذشته، همسرم کارگر زندانی رضا شهابی ۲بار در زندان گوهردشت کرج دچار سکته مغزی شده است. و هم‌چنان وضعیت جسمانی ایشان وخیم بوده و از اعزامش به بیمارستان برای درمان ممانعت می‌کنند. پیش از این‌که همسرم سکته کند جراح مغز و اعصاب رضا، اعلام نموده بود که رضا شهابی توان تحمل زندان را ندارد. همسرم از ۱۸مرداد با وجود این‌که دوره محکومیت حبسش به پایان رسیده است هم‌چنان به ناحق در زندان نگهداری می‌شود».

تهدید نابینایی زندانی سیاسی احمد دبات در یزد

زندانی سیاسی تبعیدی احمد دبات در زندان یزد در معرض نابینایی قرار دارد.
این زندانی سیاسی پس از شکنجه و فشارهای متعدد در دوران بازجویی و دوران حبس خود در زندانهای دزفول و یزد، دچار مشکلات جدی چشم شده به‌طوری که درصد بالایی از بینایی خود را از دست داده و در معرض کوری قرار دارد.
خانواده این زندانی سیاسی پس از پیگیری و مراجعات فراوان موفق شدند دژخیمان زندان را مجبور کنند که وی را تحت حفاظت مأموران زندان نزد پزشک ببرند. در این معاینات مشخص شد که او در اثر فشارهای زندان در معرض نابینایی است.
احمد دبات ۲۸ساله فرزند علیوی، ساکن شهر شوش؛ متاهل دارای یک فرزند دختر به نام رغد است. این زندانی سیاسی دانشجوی اخراجی رشته عربی در دانشگاه پیام نور دزفول بود. وی در سال ۸۸ با فشار وزارت اطلاعات از دانشگاه اخراج شد.
احمد دبات در سال ۱۳۹۰ توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد و در مدت بازداشت چند ماهه‌اش به‌شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وی از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شده و تعدادی از دندانهایش شکست. بر اثر گزارش منتشر شده ناخنهای انگشتان وی در بازداشتگاه اطلاعات کشیده شد.
زندانی سیاسی احمد دبات از سوی بیدادگاه رژیم (دزفول) به ۲۲سال زندان و تبعید به زندان یزد محکوم شد.
احمد دبات نزدیک به ۶سال است که در زندان دزفول و یزد زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا قرار داشته است و بر اثر این شکنجه‌ها به نوعی ترس عصبی بی‌مورد مبتلا شده است.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران

دانشجویان دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران روز شنبه 2 آذر 96 در اعتراض به بی‌کفایتی کارگزاران رژیم و سرکوب در دانشگاه دست به اعتصاب زدند و سینی‌های غذایشان را در محوطه دانشگاه چیدند. دانشجویان خواستار توقف فوری کنترل‌های خارج از قاعده و بیجای دانشجویان به‌خصوص دختران دانشجو شدند.
دانشجویان اعلام کردند ما به‌شدت به کنترل دانشجویان توسط حراست دانشکده معترضیم؛ زیرا تعریف آزادیهای دانشجویان در تمام دانشگاه می‌بایست یکی باشد. برای مثال تماسهای خارج از حوزه اختیار برخی مسئولان با دانشجویان و در برخی موارد تهدید و ارعاب ایشان موجب نگرانی و اضطراب آنها گردیده که اینگونه موارد تحمل دانشجویان را به پایان رسانده است.

اخراج هزاران کارگر در استان مازندران

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران از اخراج 8 هزار کارگر در استان مازندران طی 8 ماهه اول سال جاری خبرداد.
این کارگزار رژیم با بیان اینکه امسال بیش از 8 هزار نفر از شاغلان تحت پوشش تامین اجتماعی از محل کار خود اخراج شده و در حال حاضر حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: آمار بیکاری بیش از 8 هزار کارگر مازندرانی مربوط به پایان آبان ماه است که امکان دارد تا پایان سال این مقدار افزایش یافته و درصد آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یابد.

مصدومیت 17 کارگر در بناب و تبریز

در جریان وقوع آتش سوزی در کارخانه تولید سلفون تبریز دستکم 8 تن به شدت دچار سوختگی شدند، همچنین در جریان واژگونی اتوبوس حامل کارگران کارخانه فولاد شاهین بناب 9 کارگر دچار مصدومیت شدند.
برپایه این گزارش، در پی آتش سوزی در کارخانه تولید سلفون تبریز دستکم 4 کارگر شاغل دراین کارخانه و 4 تن از آتش نشانان به شدت دچار سوختگی شدند. همچنین مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی از واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران کارخانه فولاد شاهین بناب در محور ملکان- بناب و مصدومیت 9 کارگر خبر داد.

 

منبع ” مانيتورينگ حقوق بشر ايران”

Related posts

چند خبرو گزارش کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت تهیەوتنظیم : عـــــــــــــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

۱۰ کارگر فولاد اهواز به اداره اطلاعات احضار شدند

Sosialism Imroz

گزارش برگزاری سمینار کارگری “بخش دوم “

Sosialism Imroz

Leave a Comment