Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اتحاد طبقاتی، رمز پــیروزی و موفقیت مــــــاست! (چند خبر کارگری، و چند اعتراض و اعتصاب )

تهیه و تنظیم : عـــزیزآجیکند
همزمان با آغاز سال نو و شکفتن بهار دیگر و در نخستین روزهای نوروز ٩٧ شرکت نیشکر هفت تپه زیر گام های پر صلابت کارگران رزمندۀ این شرکت به لرزه در آمد.
اولین اعتراض ونخستین اعتصاب در دست این کارگران زحمتکش در شرکت نیشکر هفت تپه رقم خورد و بدین شویه آغاز نوروز ٩٧ با صدای این کارگران طنیده شد و تا امروز نیز کماکان ادامه دارد.
در چنین روزهایی و همراه با شگفتن فصل دیگر از زندگی پراز مشقت کارگران فریادهای حق طلبانه نیشکریان در فضای باز شرکت طنین افکن شد . پنج هزار نفر از کارگران بخشهای مختلف نیشکر هفت تپه ناراضی هستند .آنان هر روز و هر ساعت در برابر کارفرمایان و دولت در خصوص تامین حقوق کارگران و بازشستگان این شرکت همچنان سرسختانه مقاومت می کنند.دور جدید اعتصاب کارگران و کارکنان این شرکت از اواسط دی‌ماه ۹۶ شروع شد. کارگران بخش‌های کشاورزی، بازرگانی، خدمات و کارگران رسمی بخش تجهیزات را در بر گرفت. راهپیمائی روز هفتم فروردین ماه ۹۷ نشان داد که اقدامات رژیم و تهدیدات مداوم نتوانسته است، توده کارگران را از پیگری مطالبات حق طلبانه خود باز بدارد.
پس از تجمع کارگران نیشکر هفت تپه در روز پنجشنبه ٩ فروردین ماه مقابل فرمانداری به دلیل عدم پاسخگویی کارفرما و شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات و وعده های داده شده و حمله نیروهای انتظامی و دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه در همان روز و پی آمد آن دستگیری تعدادی دیگر از کارگران احضار شده توسط دادستانی در روز شنبه ١١ فروردین ماه پس از برگشت به شرکت و منازل خود و حضور معاونت نیروی انتظامی در روز ١٢ فروردین در شرکت نیشکر هفت تپه و روشن کردن کوره بخار با زور دستگیری و زندان و وعده اینکه بعد از راه اندازی تولید ظرف مدت ٤٨ ساعت کارگران زندانی را آزاد نمایند تولید شرکت را راه انداختند.
کارگران زندانی بعد از دادگاهی روانه زندان شدند و عنوان نمودند که شاکی خصوصی دارند و مدیریت شرکت بابت حمله کارگران به کوی ایلامی ها از کارگران شاکی شده است و تهمت دزدی و تخریب اموالشان را به آنان زده است.
کارگران بخشهای مختلف همانند تجهیزات صبح روز چهار شنبه ١٥ فروردین ماه دست از کار کشیدند و عنوان کردند تا همکارانشان آزاد نشوند و اخراجی های عنوان شده لغو نشود دست به ادامه تولید نخواهند زد.
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران سیلندر
روز سه شنبه چهاردهم فروردین ماه، کارگران کارخانه “ایران سیلندر” در اعتراض به اخراج از کار دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه شهرستان ری زدند.
این واحد تولیدی که در زمینه تولید انواع کپسول و سیلندرهای گاز در شهرستان ری در استان تهران فعالیت دارد، از اول فروردین ماه سال جاری (۹۷) به دلیل مشکلاتی که در زمینه تولید دارد، تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکار شده اند.
اخراج ٢٣ کارگر کارخانه نیوار مخزن
روز چهارشنبه ١٥ فروردین ماه ٢٣ نفر از کارگران کارخانه تولید مخازن “نیوار مخزن” واقع در شهرک صنعتی شمس آباد اخراج شدند.
کارگران اخراجی کارخانه نیوار مخزن در این خصوص گفتند: در این واحد تولیدی ۲۳ کارگر مشغول به کار بودند که سال گذشته همزمان با انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه به کرج، از کار بیکار شدند. این کارگران می‌گویند، کارفرما کارخانه را به مرور از شهرک صنعتی شمس‌آباد به منطقه‌ای در کرج منتقل کرد و کارگران را به تدریج از کار اخراج نمود.
تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال
صبح روزچهارشنبه پانزدهم فروردین ماه،کارگران مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال دراعتراض به اخراجشان از کارمقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.
گفتنی است که مدیران شرکت در ابتدای سال جاری حدود٥٥ نفر از کارگران را اخراج کرده بودند.
به گفته یکی از کارگران اخراجی در سال گذشته تصمیم گرفتند ١٥٠ نفر را از شرکت اخراج کنند که با اعتراضات صورت گرفته این کار تا پایان سال گذشته انجام نشد اما پایان سال اعلام کردند که ٥٥ نفر نباید از سال جدید سر کار حاضر شوند و اخراج شدند.این کارگر اخراجی گفت: کارگرانی که اخراج شدند بین ١٣ تا ٢١ سال سابقه کار دارند و امروز که سن آنها از تغییر شغل گذشته کجا و به‌دنبال چه کاری بروند.
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال با مساحتی بالغ بر ٣٠ هکتار در منطقه سر سبز دشت ناز مازندران در شمال رشته کوههای البرز در ١٥ کیلومتر جاده ساری به نکا واقع است.
اعتراضات مردم اهواز وارد دومین هفته شد
روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۴و ۱۵فروردین اعتراضات مردم ناراضی در اهواز و شهرهای مختلف خوزستان علیه سیاست‌های سرکوبگرانه، و تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی برای دومین هفته ادامه یافت. آنها خواستار آزادی کسانی هستند که در جریان اعتراضهای اخیر دستگیر شده و شمار آنها دست کم به ۱۶۰تن میرسد.
اعتصاب در چند شهر در کردستان
روز ۱۴فروردین بازاریان و اصناف چند شهر از جمله شهرهای سردشت ، سقز ، جوانرود و مریوان در اعتراض به بستن مرزها اعتصاب کرده و خواستار بازگشایی مرزها شدند.
هم‌چنین بازاریان اعتصابی جوانرود در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. آنها نه فقط اعتصاب کردند و بازارها را تعطیل کردند، بلکه همان‌طور که اشاره شد دست به تجمع اعتراضی هم زدند. روز ۱۵فروردین نیز اعتصاب در شهرهای جوانرود و مریوان ادامه پیدا کرد.البته روز شنبه ۵اسفندماه سال ٩٦ نیز، اصناف و بازاریان پیرانشهر و بانه در اعتراض به مسدود نمودن بازارچه‌های مرزی اعتصاب کرده بودند.
گلرخ ایرایی در ادامه اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی زندانی در ایران که ٦٢ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد به دلیل وخامت حالش به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده است. خانم ایرایی به همراه آتنا دائمی اعتصاب غذای خود را از چهاردهم بهمن ماه در اعتراض به انتقال غیرقانونی از اوین به قرچک آغاز کردند. در ادامه آتنا دائمی اعلام کرد برای مبارزه در راه آزادی دست از اعتصاب غذا می‌کشد، اما گلرخ ایرایی از آن زمان تاکنون اعتصاب خود را ادامه داده است.
اتـــحاد رمز پــــــیروزی
تداوم فشارهای اقتصادی، بیکاری و فقر بیسابقه ای که به طبقه کارگر و اقشار تهیدست جامعه تحمیل شده است، راهی جز مبارزه در جهت تغییر این اوضاع برای کارگران مردم زحمتکش باقی نگذاشته است. گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگران در مراکز و مجتمع های بزرگ تولیدی برای دستیابی به مطالباتشان در چند ماه گذشته و اعتراضات دیگر مردم در گوشه و کنار ایران به خصوص اعتصابات گسترده مردم در شهرهای کردستان بیانگر همین واقعیت است.
بدون شک پراکندگی بخشهای مختلف جنبش کارگری که از نقاط ضعف طبقه کارگر ایران به شمار می آید ، مهم ترین دلیل زمین گیری آن در گذشته بوده است. که امید بر آن میرود در مبارزات آینده، طبقه کارگر ایران بر چنین مشکلی غلبه کندو خود را در مبارزات اخیرش متحدتر نماید تا بتواند به خواستهای واقعی خود دستیابی پیدا کند.

منبع: شماره ٤٣ نشریه سوسیالیسم امروز
www.simroz.org
١٨ فروردین ٩٧
٧ آوریل ٢٠١٨

Related posts

حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

Sosialism Imroz

گزارشی از زندان مهاباد… پرچم سرخ

Sosialism Imroz

اخباروگزارشات کارگری24آذر1396

Sosialism Imroz

Leave a Comment