Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

خبرهایی از ایران

بیش از ۹۰ درصد دستگیرشدگان زیر۲۵ سال سن دارند

طبق گفته های معاون امنیتی وزارت کشور بیش از ۹۰ درصد از کسانی که در صحنه ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند جوان و نوجوان هستند، میانگین سنی آنها زیر ۲۵ سال بوده و عموما سابقه دستگیری و بازداشت قبلی ندارند.

 حسین ذوالفقاری همچنین گفته است که از دوشنبه شب در شهرهایی که درگیر ناآرامی هستند  «کنترل جدی‌تر اعمال خواهد شد».

مقام‌های انتظامی و قضایی آمار دستگیرشدگان اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران را تا روز یکشنبه بیش از۴۰۰ نفر اعلام کرده بودند.

معاون امنیتی وزارت کشور با اشاره به سابقه برگزاری تجمعات اعتراضی از سوی مالباختگان برخی مؤسسات مالی و اقتصادی در ماه‌های اخیر گفت ۹۸ درصد سپرده‌گذاران با دریافت سپرده‌های خود به جای دست برداشتن از تجمع بر شدت عمل خود افزودند و اعتراضات از مسایل اقتصادی به سمت مسایل سیاسی تغییر پیدا کرد. در ماه‌های اخیر تجمع‌ها و اعتراض‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران علیه موسسات مالی و اعتباری برگزار شده است. اغلب این تجمع‌ها در اعتراض به از بین رفتن یا پرداخت نکردن اصل و سود سپرده‌های مردم توسط این مؤسسه‌ها برگزار شده‌اند.

ادامه تظاهرات ضد حکومتی در شهرهای ایران

با وجود تهدیدات مقامات رژیم و افزاش تدابیر امنیتی و میلیتاریزه کردن فضای شهرها، اعتراضات ضد حکومتی در شهرهای ایران برای پنجمین روز متوالی ادامه پیدا کرد. 
دوشنبه 11 دیماه معترضان در تهران با تظاهرات در خیابان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، چهارراه ولیعصر، و نواحی مختلف پایتخت به خیابان ها رفته و با سردادن شعارهایی همچون “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه ای”، “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”، “ای جوان ایرانی به پا خیز، به پا خیز”، “جمهوری اسلامی، سرنگون، سرنگون”، “حکومت آخوندی، سرنگون، سرنگون”، “آزادی، عدالت، این است شعار ملت”، علیه جمهوری اسلامی اعتراض کردند. نیروهای امنیتی و گارد ویژه به معترضان حمله کردند که با مقاومت مردم معترض روبرو شدند. معترضان در تهران خودروی پلیس را به آتش کشیدند. گزارشات حاکی است که همزمان معترضان در دیگر شهرها از جمله کرج، گوهردشت، اصفهان، آبادان، شیراز، تبریز، شهر قهدریجان، بهشهر، رشت، لاهیجان، ماهشهر، اردبیل، زنجان، دزفول، شادگان، یزد، نورآباد، ممسنی، بیرجند، اهواز، دهلران، خمینی شهر، کنگاور، تاکستان، ایذه، کرمانشاه، سنندج، قزوین، یزد، گرگان،ایلام، کاشان، نهاوند، اسد آباد، خرم آباد، همدان، رباط کریم، پرند، پردیس، درود و…. به خیابانها رفته و با سردادن شعارهای سراسری همچون، “مرگ بر خامنه ای”، “مرگ بر دیکتاتور”، “بریز بیرون هموطن، حقت رو فریاد بزن، “بجنگ تا بجنگیم، ما بچه های جنگیم”، “ما فتنه گر نیستیم، ما مردم به جان آمده ایران هستیم”، “لیسانسه ها بیکارند، آخوندا رأس کارند”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد”، “مرگ بر بیکاری”، “تا حقم رو نگیرم، هر شب همین بساطه”، بار دیگر علیه کلیت جمهوری اسلامی اعتراض کردند و خواهان سرنگونی این رژیم شدند. 

همزمان با گسترش اعتراضات سراسری ضد حکومتی در شهرهای ایران، مشاوران رئیس دولت و برخی از نمایندگان مجلس خواستار ایجاد محدودیت بیشتر برای اعتراض‌های خیابانی و «طرح‌های جایگزین» شدند.
در این رابطه، حسن روحانی نیز دستور برخورد با معترضان را داد. پنج روز از آغاز تظاهرات و اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد و شمار شهرهای درگیر و معترض افزایش یافته است. مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس معترضان را «عناصر معاند» و «عوامل خارجی» می‌نامند که «تحریک شده‌اند». حسن روحانی از همه جناح‌های جمهوری اسلامی خواست که در برابر اعتراضات مردمی «متحد و همدست شوند. “صادق لاریجانی”، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم ظهر دوشنبه معترضان را به «برخورد قاطع» تهدید کرد و از دادستان‌های سراسر ایران خواست که به «موضوع ناآرامی‌های اخیر ورود کنند». 

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله کشور آلمان از حکومت ایران خواست حق اعتراض مردم را محترم بشمارد

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، با ابراز نگرانی در مورد جان باختن تظاهرکنندگان در ایران، از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد.به گزارش رویترز، وزیر خارجه آلمان گفت « ما از حکومت ایران می‌خواهیم که به حقوق تظاهرکنندگان برای تجمع و ابراز نظر صلح‌آمیزشان احترام بگذارد».

 

Related posts

واکنش تند فرمانده سپاه در مقابل تهدیدهای آمریکا

Sosialism Imroz

مرگ و مصدومیت ۱۵کارگر

Sosialism Imroz

تجمع اعتراضی مقابل بیمارستان هاشمی شاهرودی در آلمان

Sosialism Imroz

Leave a Comment