Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری ١٧ دی ١٣٩٦

– اعتصاب دوباره کارگران نیشکر هفت تپه

– اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، ظهر امروز پایان گرفت

– اعتصاب وتجمع کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی،نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالبات برای چندمین بار

– سرکوب خونین و بازداشت گسترده دانشجویان، دانش آموزان و شرکت کنندگان در تظاهراتهای مردمی، عزم کارگران و مردم ایران را برای رهایی جزم تر خواهد کرد

– کانون نویسندگان ایران:معترضان بازداشت‌شده را بی درنگ آزاد کنید

– مرخصی اسماعیل عبدی با قراروثیقه

– عدم پرداخت6 ماه حقوق کارگران فازهای22و24عسلویه

– شرکت گسترش راه معدن شهسوار(پیمانکارپیشین) مطالبات کارگران معدن طلای زرشوران را نمی پردازد

-“از بی‌کفنی زنده هستیم”

– مفقودالاثرشدن32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی چینی

– جان باختن یک کارگر مقنی درشهرک صنعتی اصفهان براثرسقوط بالابر

– راننده کامیون در میان شعله های آتش زنده زنده سوخت

اعتصاب دوباره کارگران نیشکر هفت تپه

از صبح روز یک‌شنبه۱۷دی‌ماه۹۶ همه کارگران شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه در اعتراض به عدم اجرای وعد‌ه‌های دروغین داده شده برای پرداخت حقوق‌های عقب افتاده کارگران که چندی پیش پس از ۶روز اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه قول آن را داده بود؛ دست به اعتصاب زدند.

بنا بر این گزارشها، بدنبال این اعتصاب در حال حاضر جمع هایی از کارگران با تجمع در مقابل یارد بزرگ کارخانه دست به تجمع زده اند و با بستن این قسمت از ورودی کارخانه مانع حمل نیشکر به داخل شرکت شدند.

۱۷ دی ۱۳۹۶

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران هفت تپه

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، ظهر امروز پایان گرفت

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب متحدانه کارگران این شرکت که از صبح امروز از بخش کشاورزی آغاز و به دیگر بخشهای کارخانه و تجمع اعتراضی در مقابل یارد بزرگ کارخانه و ساختمان مدیریت کشیده شد حوالی ظهر به پایان رسید.

بدنبال این اعتصاب و تجمع، کاظمی قائم مقام جدید مدیر عامل کارخانه با حضور در میان کارگران معترض، آنان را به مسجد شرکت دعوت و سپس طی مذاکراتی با کارگران، نسبت به تحقق برخی از خواستهای آنان تا پایان هفته جاری قول مساعد داد و اعلام کرد من به عنوان قائم مقام جدید مدیر عامل اختیارات تام برای رسیدگی به مطالبات شما را دارم.

بنا بر این گزارش، وی ضمن دادن تعهد در مورد به روز رسانی حقوقهای کارگران، نسبت به یک خواست اصلی آنان که مربوط به عدم پرداخت حقوق ماههای بهمن و اسفند سال 94 است اعلام کرد تا پایان هفته جاری، این دو ماه حقوق معوقه پرداخت خواهد شد. لازم به یادآوری است حقوق معوقه ماههای بهمن و اسفند 94 مربوط به کارگران روزمزد کارخانه است که از سوی پیمانکار مربوطه در آن سال پرداخت نشده است و این کارگران بر اساس تبصره 1 ماده 13 قانون کار خواهان پرداخت حقوقهای خود از طرف کارفرما هستند.

در این نشست و تجمع، همچنین مقرر شد نماینده های کارگران برای تحقق دیگر خواستهای کارگران منجمله خواست  مهم  آنان در مورد قراردادی شدن کارگران پیمانکاری اقبالی و روزمزد، نشستی را با قائم مقام جدید مدیر عامل طی روزهای آتی داشته باشند.

بنا بر آخرین گزارشات ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران از آنجا که قائم مقام جدید مدیر عامل کارخانه برای اولین بار به کارگران برای تحقق خواستهای آنان وعده میداد کارگران حوالی ظهر به اعتصاب خود پایان دادند و اعلام کردند چنانچه از سوی قائم مقام جدید کارخانه نیز نسبت به تعهداتی که داده است خلف وعده ای صورت گیرد بلافاصله دست به اعتصاب خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 دی ماه 1396

درهمین رابطه:

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از صبح امروز بطور متحدانه ای دست به اعتصاب زدند

بنا بر خبرهای ارسالی از سوی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، آنان از ساعت 9 صبح امروز در اعتراض به بدقولی های فراوان کارفرما و عمل نکردن به تعهداتش در همه قسمتهای کارخانه دست به اعتصاب زده اند.

بنا بر این گزارشها، بدنبال این اعتصاب در حال حاضر جمعهایی از کارگران با تجمع در مقابل یارد بزرگ کارخانه دست به تجمع زده اند و با بستن این قسمت از ورودی کارخانه مانع حمل نیشکر به داخل شرکت شده اند.

لازم به یادآوری است بدنبال اعتصاب بزرگ شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و با حضور مسئولین فرمانداری شوش در جمع کارگران، کارفرما متعهد شده بود علاوه بر به روز رسانی حقوقهای معوقه کارگران از طریق پرداخت یکماه از حقوقهای معوقه در چهاردهم هر ماه، نسبت به قراردادی کردن کارگران پیمانکاری اقبالی و دیگر کارگران روز مرد و پرداخت حقوقهای بهمن و اسفند ماه سال 94 اقدام کند. اما تاکنون به هیچیک از این تعهدات و سایر وعده های خود عمل نکرده است و کارگران طبق تصمیم قبلی که گفته بودند چنانچه کارفرما به تعهداتش عمل نکند بار دیگر دست به اعتصاب و اعتراضات گسترده خواهند زد از ساعت 9 صبح امروز چرخهای تولید در این کارخانه را خوابانده و در لحظه مخابره این خبر در حال جمع شدن برای برگزاری تجمعی بزرگ در مقابل یارد بزرگ کارخانه هستند.

خبرهای تکمیلی اعتصاب امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 دی ماه 1396

اعتصاب وتجمع کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی،نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالبات برای چندمین بار

روز یکشنبه هفدهم دی ماه،کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی،نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالبات،برای باری دیگر دست از کارکشیده در محوطه این شرکت واقع در شهرستان اسلامشهر تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض: بخش خصوصی تاکنون توان مدیریت این واحد حمل و نقلی را نداشته است و برای همین بهتر است که این واحد صنعتی دوباره به دولت واگذار شود تا با مسئولیت مستقیم دولت، کارگران نیز حقوق معوقه خود را دریافت کنند.

بنا به گفته کارگران معترض که پیش ازاین مقابل وزارت اقتصاد و دارایی(4دی1396)، ساختمان شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران(19آذر1396)، یکی از دفاتر اصلی شرکت(14آذر1396)، مقابل وزارت کار(1آبان1396)،مقابل سازمان خصوصی‌سازی (5شهریور1396)و…تجمع کرده اند می گویند،از اردیبهشت سال ۹۵ که مدیریت شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شد، روال پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها برهم خورده است. به عنوان مثال در همین مدت پرداخت مزایایی همچون حق اضافه کاری، کارانه، بهره‌بری و بیمه تکمیلی کارگران شاغل در این شرکت با تاخیرهایی همراه بوده است.

این کارگران با یادآوری اینکه پیش از ورود بخش خصوصی، شرکت حمل و نقل خیلج فارس تحت مدیریت مجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، افزودند: از زمانی که وزارت بازرگانی سابق سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد، مدیریت جدید با افول ثبت سفارش مواجه و در نتیجه مشکل کارکنان شروع شد.

به  گفته معترضان، مشکلات شرکت حمل ونقل خلیج فارس ناشی از سوءمدیریت است و بخش خصوصی هنوز نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال خرید شرکت عمل کند و مسئولان مربوطه نیز نظارت و دقت لازم را حین واگذاری انجام نداده‌اند.

کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس از سازمان خصوصی‌سازی توقع دارند برای مشکل به وجود آمده چاره‌اندیشی کنند.

در این زمینه یکی از کارگران معترض گفت: بخش خصوصی تاکنون توان مدیریت این واحد حمل و نقلی را نداشته است و برای همین بهتر است که این واحد صنعتی دوباره به دولت واگذار شود تا با مسئولیت مستقیم دولت، کارگران نیز حقوق معوقه خود را دریافت کنند.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند.

سرکوب خونین و بازداشت گسترده دانشجویان، دانش آموزان و شرکت کنندگان در تظاهراتهای مردمی، عزم کارگران و مردم ایران را برای رهایی جزم تر خواهد کرد

در دهمین روز تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف کشور، خبرهای منتشره حاکی از جان باختن بیش از 20 نفر، بازداشت بیش از یک‌صد دانشجو، تعداد اعلام نشده ای دانش آموز، حدود دو هزار نفر از سایر شرکت کنندگان در این تظاهرات ها و سرکوب سازمانیافته جنبش دانشجوئی از طریق هجوم به دانشگاهها و بازداشت گسترده دانشجویان پیشرو و آزادیخواه و برابری طلب است.

شلیک مستقیم به جوانان معترض و دستگیری گسترده دانشجویان، دانش آموزان و توده های مردم شرکت کننده در تظاهرات‌های خیابانی، اگر چه در چارچوب سیستمی که همیشه تنها پاسخش به مطالبات بر حق کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران سرکوب و زندان بوده است، دور از انتظار نبود، اما به خون کشیدن تظاهرات مردمی در سطح کشور، بیانگر اعلام جنگی نهایی از سوی حکومتگران با توده های مردم به جان آمده از شرایط فلاکتبار موجود است.

اما برخلاف تصورات خام حکومتگران، همان گونه که تاکنون امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی و به کارگیری حربه احضار و بازداشت و محکوم کردن فعالین صنفی و مدنی به زندان‌های طویل المدت، نتوانسته کارگران و معلمان و توده های زحمتکش مردم ایران را برای دست شستن از مطالبات بر حق شان وادار به تمکین کند و این اعتراضات مداوم و  پراکنده، نهایتا امروزه به اعتراضاتی سراسری و توفنده بدل شده است، اینک نیز سرکوب قهرآمیز و گسترده تظاهرات های مردمی در شهرهای مختلف کشور، نه تنها کارگران و مردم ستم دیده ایران را خانه نشین نخواهد کرد بلکه در پس هر درجه از سرکوب وحشیانه تر، توده های هر چه وسیعتری از  مردم ایران را به خیابانها خواهد کشاند و به اعتراضات آنان  عمق و دامنه بیشتری جهت تعیین تکلیف با وضعیت جهنمی موجود خواهد داد. روند اعتصابات و اعتراضات مردمی علیه رژیم سلطنتی در سال 57 گواهی بر این مدعاست  که حتی حضور پرتعداد تانکهای ارتش و نیرویهای گارد شاهنشاهی و کشتار دسته جمعی تظاهرکنندگان در هر کوی و برزن نیز نتوانست مانعی در برابر سیل خروشان توده های مردم  ستمدیده ایران ایجاد کند.

ما تشکلهای مستقل کارگری امضا کننده این بیانیه بار دیگر به حق همه آحاد مردم ایران از کارگران  تا معلمان و دانشجویان و دانش آموزان و زنان و هر انسان ستم دیده ای جهت برپائی تظاهراتهای خیابانی در شهرهای سراسر کشور تأکید می کنیم و بدینوسیله کشته شدن بیش از بیست نفر  و بازداشت گسترده دانشجویان، دانش آموزان و توده های مردم شرکت کننده در تظاهراتهای خیابانی را قویا محکوم می‌کنیم.

ما به گلوله بستن توده های مردم  در تظاهراتهای خیابانی را عملی جنایتکارانه می‌دانیم و مسئولیت هر درجه از به خشونت کشیده شدن تظاهراتهای مردم در سراسر کشور را تماما به عهده کسانی می‌دانیم که پس از گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاب 57، کارنامه ای جز اختناق و سرکوب، اختلاس و چپاول و گسترش فقر و فلاکت و ویرانی اقتصاد کشور نداشته اند.

ما خود را بخشی از اعتراضات کارگران و مردم ستمدیده  ایران برای ایجاد تغییرات بزرگ و انسانی در کشور میدانیم و با هشدار به حکومتگران نسبت به عواقب سرکوب و احتمال تکرار جنایتهایی همچون جنایت زندان کهریزک، خواهان باز شدن فوری درهای زندانهای سراسر کشور و آزادی دستگیر شدگان تظاهراتهای خیابانی و همه انسانهای آزادیخواه و عدالت طلبی هستیم که از ماهها و سالهای گذشته به بند کشیده شده اند.

تشکل‌های مستقل کارگری امضا کننده بیانیه به ترتیب حروف الفبا:

اتحادیه آزاد کارگران ایران

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه

سندیکای نقاشان استان البرز

کانون مدافعان حقوق کارگر

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران

17 دی ماه 1396

کانون نویسندگان ایران:معترضان بازداشت‌شده را بی درنگ آزاد کنید

به دنبال اعتراض‌های گسترده‌ی مردم در ده روز اخیر، افزون بر کشته شدن بیش از بیست تن، شمار زیادی از آنها در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. دستگیری و بازداشت معترضان فقط در تظاهرات و تجمع‌ها نبوده است و بخشی از آنها از جمله ده‌ها دانشجو در خانه و دانشگاه و خیابان و محل کار دستگیر و به بازداشت‌گاه منتقل شده‌اند. این رفتار سرکوب‌گرانه در مقابل مردم به جان آمده از تنگناهای مهلک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی میزان آزادی جامعه را نشان می‌دهد؛ به روشنی دروغ دولت‌مردانی را برملا می‌کند که به دوربین‌ها چشم می‌دوزند و زبان می‌گردانند که: اعتراض حق مردم است!

حق اعتراض مردم وقتی واقعی است که حاکمیت حق سرکوب آن را نداشته باشد وگرنه چیزی بیش از تعارف و فریب‌کاری نیست. آزادی بیان، آزادی مخالفت آشکار مردم است با هر آنچه نمی‌پسندند.

کانون نویسندگان ایران خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ی بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر و همه‌ی زندانیان سیاسی، عقیدتی و صنفی ؛

خواهان تحقق کامل آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا برای همه‌ی مردم؛

خواهان رسیدگی به دردها و مشکلات مزمن شهروندان و

خواهان آزادی فعالیت تشکل‌های مستقل اعم از حزب‌ها، سازمان ها و انجمن های صنفی و سیاسی است.

کانون نویسندگان ایران

17 دی 1396

مرخصی اسماعیل عبدی با قراروثیقه

روزیکشنبه هفدهم دی ماه، اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان با با قراروثیقه به مرخصی  آمد.

عدم پرداخت6 ماه حقوق کارگران فازهای22و24عسلویه

6ماه حقوق کارگران پیمانکاری فازهای22و24عسلویه پرداخت نشده است.

براساس گزارشی که17دی رسانه ای شد،یکی از این کارگران گفت:در بین روزهای 14 تا 18 آذر ماه سال‌جاری بود که 65 درصد  مزد تیرماه پرداخت شد و مابقی آن طی دو هفته بعد به حساب کارگران واریز شد.

وی افزود: از این تاریخ به بعد نه‌تنها یک ریال بابت دستمزد مردادماه تا دی‌ماه  به کارگران پرداخت نشد، بلکه کارفرما از پرداخت مساعده نیز به کارگران ممانعت ورزیده است.

وی درادامه گفت:پیمانکاران با هزینه کردن بخش‌های مختلف پروژه، از طبیعی‌ترین حقوق کارگران، یعنی دستمزد آنان می‌کاهد.

بر اساس اظهارات این کارگر، در برخی از پروژه‌ها مشاهده شده پیمانکار به کاهش نفرات خود پرداخته؛ به‌طوری‌که در برخی پروژه‌ها شمار کارگران از 600 تن به 150 تن کاهش ‌یافته است. 

شرکت گسترش راه معدن شهسوار(پیمانکارپیشین) مطالبات کارگران معدن طلای زرشوران را نمی پردازد

۱۴۰ نفر از کارگران معدن طلای زرشوران تکاب، همچنان بابت معوقات مزدی طلبکارند؛ این کارگران در استخدام پیمانکارند و گفته می‌شود که پیمانکار پیشین هنوز با آنها تسویه حساب نکرده‌است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ17دی،کارگران مورد نظر تا پایان مهر ماه سال جاری در استخدام شرکت پیمانکاری «گسترش راه معدن شهسوار» بودند و آنطور که خود می‌گویند از مهر ماه سال جاری، پیگیر این مطالبات هستند، مطالباتی که بین ۴ تا ۵ میلیون تومان ارزش دارد و شامل حق سنوات، حق مرخصی، اضافه کاری وعیدی و پاداش سال جاری است.

بنا بهمین گزارش، شکایتی نیز علیه پیمانکار در اداره کار شهرستان تکاب مطرح و احکامی به نفع کارگران صادر شده است؛ اما به دلیل اعتراضی که پیمانکار انجام داده‌است؛ اجرای این احکام با مشکل مواجه روبروست.

ظاهرا بعد از اینکه در مرداد ماه امسال، فعالیت استخراجی معدن متوقف می‌شود؛ کارفرمای اصلی اقدام به تعویض پیمانکار می‌کند و در حال حاضر شرکت «آهن آجین» به عنوان پیمانکار موقت سرپرستی ۱۰۵ کارگر را برعهده دارد.

در این زمینه روابط عمومی اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان تکاب با تایید بدهی پیمانکار سابق به  کارگران معدن طلای زرشوران، گفت: تاکنون ۱۳۰نفر از کارگران شکایت کرده‌اند که برای ۱۰۵ نفر از آنها احکامی صادر شده است.

روابط عمومی اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان تکاب با بیان اینکه تاپایان ماه جاری احکام ۳۰ کارگر باقی مانده نیز صادر خواهد شد افزود: مطالبات این کارگران از پیمانکار پیشین معدن زرشوران «شرکت گسترش راه معدن» است که از مهر ماه از سوی کارفرمای اصلی(شرکت گسترش معادن وصنایع معدنی طلای زرشوران ) لغو شده است.

بر اساس توضیحات روابط عمومی اداره کار تکاب مطالبات این کارگران مربوط ۲۹ ماه سنوات کار، عیدی سال وسه ماه اضافه کاری سال ۹۶ می‌شود.

در عین حال اداره روابط عمومی اداره کار تکاب با بیان اینکه  این اداره خارج از نوبت به پرونده‌ای کارگران زرشوران رسیدگی کرده  است افزود: در صورتی که شرکت گسترش راه معدن در اجرای احکام تصادره تمکین نکند پروندهای این کارگران برای اجرا به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی اداره کار تکاب، تا نهایی شدن وضعیت پرداخت مطالبات کارگران معدن زرشوران، شرکت گشترش راه معدن حق خروج تجهیزات معدنی خودرا از معدن ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۱۳۰ کارگر با پیمانکار جدید مشغول کارند که ۱۰۵ نفراز آن‌ها از کارگران پیمانکار قبلی بودند که به این شرکت منتقل شده‌اند مابقی ۲۵ کارگر هم از کارگرانی هستند که سال‌ها پیش در این معدن مشغول کار بودند که به نوعی ترک کار شده بودند.

طبق توضیحات روابط عمومی اداره کار تکاب قرار داد استخراج شرکت «آهن آجین» در معدن طلای زرشوران موقتی است وتاپایان بهمن ماه این قرار داد خاتمه می‌ یابد.

“از بی‌کفنی زنده هستیم”

این روزها پارتی بازی حرف اول را ادارات می‌زند .من با چشم خودم شاهد و ناظرم که فلان مدیر دستگاه اجرایی در همین استان خودمان به راحتی چند نفر از اقوام خود را بدون هیچ آزمونی استخدام کرده است و حال تکلیف من جوانی که هیچ پارتی ندارم، علافی و کارگری است.

این روزها سرگذرهای بیرجند محل تجمع تعداد زیادی از کارگران بیکاری است که در انتظار کارند و در میان آنها جوانان تحصیل کرده‌ای را مشاهده می‌کنی که نشان از افزایش بیکاری در قشرجوان دارد.

با دستان پینه بسته‌ هر روز صبح بعد از اقامه نماز نیم چاشتی خورده و به همراه بردن مقداری غذا برای نهار راهی خیابان‌های شهر می‌شود.

همیشه سعی می‌کند کمی زودتر از دیگر دوستانش خود را به سر گذر برساند تا اگر کسی نیاز به کارگر داشت او اولین کسی باشد که خود را معرفی می‌کند.

سن و سالش کمی مسن‌تر از بقیه افراد است و همیشه وقتی ماشینی برای کار به دنبال نیروی کارگر است او از قافله جا می‌ماند اما مجبور است برای درآوردن یک لقمه نان حلال کارگری کند.

از این قبیل افراد زیاد هستند مردانی که هر روز کارشان نشستن بر سر گذر است تا اگر کاری برخورد و به صورت ساعتی یا غیره برای کارگری بروند و لقمه نانی برای خانواده مهیا کنند.

خیابان بهشتی، میدان امام حسین و میدان ابوذر بیرجند را اگر نظاره‌گر باشی شاهد مردان زیادی خواهی بود که در انتظار کار نشسته و ممکن است چندین روز سپری شود اما کاری برای آنها نباشد.

 یکی از کارگرانی که هر روز صبح به دنبال کار بر سر گذر حاضر می‌شود اظهار داشت: هر روز صبح به امید رفتن بر سر کاری هرچند کوتاه مدت از خانه بیرون می‌آیم، اما خبری از کار نیست.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که به محل تجمع کارگران می‌رسم نه تنها کاری نیست بلکه تعداد کارگران هر روز بیشتر می‌شود اظهار داشت: گاهی تعداد آنقدر زیادی است که اگر کاری هم باشد نوبت به من نمی‌رسد.

ناصری افزود: گاهی ممکن است در هر ماهی تنها 6 روز بر سر کار بروم اما باز هم مجبورم این کار را ادامه دهم چون در سالهای جوانی که زور و بازو داشتم کار ساختمانی کرده و به دنبال بیمه نرفته‌ام چون کارفرما همیشه از زیر بیمه کردن کارگر شانه خالی می‌کرد سالها پیش در حین کار دیوار بر روی کمرم افتاد و دچار آسب دیدگی شدم اما با داشتن 5 فرزند مجبورم در سن 55 سالگی کارگری کنم.

وی بیان کرد: بیمه نیستم و تحت پوشش حمایتی هیچ نهادی هم نیستم، هزینه‌های زندگی زیاد است و گاهی شرمنده زن و فرزندانم می‌شوم و اگر همین پول یارانه نباشد، هیچ درآمدی ندارم.

اکبری یکی دیگر از کارگرانی است که هر روز بر سر گذر می‌نشیند وی نیز اظهار داشت: برخی از کارگران که هر روز به اینجا می‌آ‌یند چون کاری نیست در فکر فرو می‌روند و برخی از آنها به اعتیاد روی آورده و ممکن است مرتکب جرم شوند.

وی با بیان اینکه افراد امثال من که بر سر این گذر نشسته‌ایم “از بی‌کفنی زنده هستیم” اصلا مسئولان به فکر کارگران و ایجاد اشتغال حتی برای جوانان نیست و هیچ کسی به فکر کارگر و به فکر افرادی که از سر ناچاری بر سر گذر نشسته و در طول ماه ممکن است حتی 10 روز هم بر سر کار نرویم، نیست.

این کارگر ساختمانی اظهار داشت: شرایط به گونه‌ای است که کارگر نمی‌تواند حق بیمه خود را بدهد و فرزندانم برای درمان بیماری‌های خود دچار مشکل هستند اما از سویی دیگر مسئولان و مدیران در اتاق‌های گرم خود نشسته و برای قشر زحمتکش و کارگر کاری انجام نمی‌دهند. چه کسی می‌داند که تعداد زیادی از این کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند و قادر به پرداخت قبوض آب و برق خود نیستند.

در میان این کارگران جوانان تحصیل کرده‌ای هم به چشم می‌خورد که با وجود داشتن مدرک لیسانس به دنبال کارگری آمده است.

وی اظهار داشت: در جامعه مطرح می‌شود ازدواج جوانان به تعویق افتاده اما نمی‌گویند هنگامی که من جوان شغل و درآمدی ندارم چگونه می‌توانم ازدواج کنم که یک نفر دیگر هم به پای بیچارگی من بسوزد؟

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه این روزها پارتی بازی حرف اول را ادارات می‌زند اظهار داشت: من با چشم خودم شاهد و ناظرم که فلان مدیر دستگاه اجرایی در همین استان خودمان به راحتی چند نفر از اقوام خود را بدون هیچ آزمونی استخدام کرده است و حال تکلیف من جوانی که هیچ پارتی ندارم، علافی و کارگری است.

هنگامی که از او پرسیدم چرا به کاریابی‌ها مراجعه نمی‌کنید اظهار داشت: چند بار در کاریابی‌ها هم ثبت نام کردم، اما مشاغلی که پیشنهاد شده بود بیشتر به درد خانم‌ها می‌خورد و شرایط خاصی داشت و اینجا همه کارگران در حال حاضر بیکار هستند تنها اسمشان کارگر است اما کاری نیست که آنها انجام دهند.

آری نام واژه بیکاری را بارها بارها در جامعه شنیده‌ایم و قصه پر غصه این روزهای جوانان خراسان جنوبی معضل بزرگ بیکاری است، معضلی که مسئولان نمی‌توانند آن را به خوبی انکار کنند.

مفقودالاثرشدن32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی چینی

بر اثر برخورد دو کشتی در آب‌های ساحل شرقی چین که شب گذشته(16دی)اتفاق افتاد، در مجموع 32 نفر از کارکنان نفتکش ایرانی (30ایرانی و دوتبعه  بنگلادش) ناپدید شدند.

هویت مفقود شدگان این حادثه به شرح زیر می باشد: 

مجید قصاب اوروجی

مجید نقیان

 حسین جهانی هل آباد

احسان ابولی قاسم آبادی

میلاد عنایتی

سعید دهقانی

پوریا عیدی پور

سجاد عبداللهی

محمد کاووسی تکاپ

فرید محبی

حامد بهاری هشکوایی

محمدرضا رضا زاده ماسوله

مهدی صادقی

حسن رومیانی

محمد پیرایه ای

بهرام اتحاد

عبدالغنی سامری

ابوذر نظامی

سید جواد حیدری

علی رضا نجفی فر

علی حیدریه کهن

بهرام پوریانی

یاور افشاری

میلاد اراوی

مسلم علیزاده نودهی

عبدالکریم بشارتی پور

امید ضیایی

ایوب مظفری عبده گاه

احسان فرجی

ساقی فعال

محمد ساجد علی مریزا از بنگلادش

محمد هارون الرشید از بنگلادش

براساس گزارشات منتشره،مقامات چین روز یکشنبه اعلام کردند 32 نفر در پی برخورد دو کشتی ناپدید شدند. یکی از کشتی‌ها یک نفتکش است که بر اثر این برخورد آتش گرفته است.

بنا بر بیانیه وزارت حمل و نقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت 20 به وقت محلی (12 به وقت گرینویچ) روی داد، یک تانکر حامل 136 هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که 32 نفر شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی بودند، ناپدید شدند. عملیات جستجو برای یافتن این افراد آغاز شده است.

وزارت حمل و نقل چین افزود دومین کشتی که یک کشتی باری چینی است متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده است و خدمه آن نجات داده شدند.

وزارت حمل و نقل چین توضیح داد حدود ساعت یک روز یکشنبه به وقت گرینویچ، آتش سوزی در نفتکش که هنوز روی آب شناور بود، ادامه داشت و آثار نفت روی سطح آب قابل مشاهده بود.

این حادثه حدود 160 مایل دریایی (300 کیلومتری) شرق مصب رودخانه یانگ‌تسه در نزدیکی شهر شانگهای، در شرق چین روی داد.

وزارت حمل و نقل چین خاطر نشان کرد نفتکش سانچی Sanchi با پرچم پاناما و طول 274 متر برای شرکت ایرانی «برایت شیپینگ» Bright Shipping کار می کرد و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بود.

دومین کشتی، یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ حامل 64 هزار تن غلات بود که 21 نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی دارند، نجات داده شدند.

مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جستجو و نجات به محل حادثه فرستادند و کره جنوبی نیز در این عملیات شرکت دارد.

کره جنوبی یک کشتی گارد ساحلی و یک هواپیما را به محل حادثه اعزام کرده است.

جان باختن یک کارگر مقنی درشهرک صنعتی اصفهان براثرسقوط بالابر

روزیکشنبه17دی،فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از جان باختن یک کارگر مقنی درشهرک صنعتی اصفهان براثرسقوط بالابر،خبرداد.

سرهنگ حسن یاردوستی، فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان گفت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مرگ فردی ۳۰ ساله حین حفر یک حلقه چاه در یکی از شهرک های صنعتی ،یک تیم از ماموران انتظامی شهرستان اصفهان به محل اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه بالابر به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی هنگام نصب به داخل چاه سقوط کرده بود که متاسفانه کارگری که در حال حفاری بوده در اثر شدت ضربه وارده شده جان خود را از دست داد .

سرهنگ یاردوستی ادامه داد: با حضور ماموران آتش نشانی جسد از چاه بیرون و برای انجام اقدامات قانونی به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

راننده کامیون در میان شعله های آتش زنده زنده سوخت

عصر روزیکشنبه هفدهم دی ماه، بر اثر برخورد دو دستگاه کامیون در آزادراه ساوه ـ همدان راننده یکی از کامیون‌‌ها جان خود را از دست داد.

برپایه گزارشات منتشره،در این حادثه یکی از کامیون‌ها حامل بار الکل بود که راننده پس از وقوع تصادف به علت آتش‌سوزی و گرفتار شدن داخل کامیون جان خود را از دست داد و در میان شعله‌های آتش سوخت.

منبع سایت آزادی بیان 

Related posts

نه می بخشیم نه فراموش می کنیم ….

Sosialism Imroz

کارگران هپکو خط آهن شمال جنوب ایران را مسدود کردند

Sosialism Imroz

درخواست آزادی اسماعیل عبدی با 15 هزار امضا

Sosialism Imroz

Leave a Comment