Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری

– 32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی جان باختند

– زمزمه اعتصاب بزرگ و گسترده در میان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

– تجمع اعترضی دوباره کارگران  کارخانه کیش چوب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش

3کارگر معترض این واحد تولیدی اخراج شدند

– اعتصاب کارگران معدن البرز شرقی برای دومین روزمتوالی دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق  و3ماه حق بیمه تکمیلی

– دومین روزاعتصاب صدها کارگر تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق و5ماه حق بیمه

– ادامه اعتصاب وتجمعات دامنه دارکارگران پیمانکاری پارس جنوبی در کنگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

– اعتصاب کارگران شهرداری شرافت دراعتراض به عدم پرداخت ماه هاحقوق

– اخراج200کارگر کارخانه شیر وارنا ورامین

عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران این واحدتولیدی

– عدم تمدید دفترچه بیمه صدها کارگر مرز پرویزخان بدنبال پرداخت نشدن ماه ها حق بیمه

– چهل و پنج روز پس از زلزله

گزارشی از سرپل ذهاب، ازگله، روستاهای کوئیک سیفوری، مجید و حسن

– جان باختن4کارگر معدن سنگ در تصادف جاده خراسان جنوبی

32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی جان باختند

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جان باختن32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی در آبهای چین را تایید کرد.

محمد راستاد – معاون وزیر راه و شهرسازی – که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، با بیان اینکه بر اساس گزارش ساعت ۱۵ (به وقت چین) تیم جستجوی بندر شانگهای چین، دو سوم سانچی غرق شده است، اظهار کرد: بر این اساس جان باختن 29نفردیگراز کارکنان که احتمالا در نفتکش بودند، تایید می‌شود.

وی یادآور شد که پیکر سه نفرازکارکنان این نفتکش طی روزهای اخیر پیدا شد که به بندر شانگهای منتقل شده است.

درهمین رابطه:

*مفقودالاثرشدن32نفر از کارکنان نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی چینی

بر اثر برخورد دو کشتی در آب‌های ساحل شرقی چین که شب گذشته(16دی)اتفاق افتاد، در مجموع 32 نفر از کارکنان نفتکش ایرانی (30ایرانی و دوتبعه  بنگلادش) ناپدید شدند.

هویت مفقود شدگان این حادثه به شرح زیر می باشد:

مجید قصاب اوروجی

مجید نقیان

حسین جهانی هل آباد

احسان ابولی قاسم آبادی

میلاد عنایتی

سعید دهقانی

پوریا عیدی پور

سجاد عبداللهی

محمد کاووسی تکاپ

فرید محبی

حامد بهاری هشکوایی

محمدرضا رضا زاده ماسوله

مهدی صادقی

حسن رومیانی

محمد پیرایه ای

بهرام اتحاد

عبدالغنی سامری

ابوذر نظامی

سید جواد حیدری

علی رضا نجفی فر

علی حیدریه کهن

بهرام پوریانی

یاور افشاری

میلاد اراوی

مسلم علیزاده نودهی

عبدالکریم بشارتی پور

امید ضیایی

ایوب مظفری عبده گاه

احسان فرجی

ساقی فعال

محمد ساجد علی مریزا از بنگلادش

محمد هارون الرشید از بنگلادش

براساس گزارشات منتشره،مقامات چین روز یکشنبه اعلام کردند 32 نفر در پی برخورد دو کشتی ناپدید شدند. یکی از کشتی‌ها یک نفتکش است که بر اثر این برخورد آتش گرفته است.

بنا بر بیانیه وزارت حمل و نقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت 20 به وقت محلی (12 به وقت گرینویچ) روی داد، یک تانکر حامل 136 هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که 32 نفر شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی بودند، ناپدید شدند. عملیات جستجو برای یافتن این افراد آغاز شده است.

وزارت حمل و نقل چین افزود دومین کشتی که یک کشتی باری چینی است متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده است و خدمه آن نجات داده شدند.

وزارت حمل و نقل چین توضیح داد حدود ساعت یک روز یکشنبه به وقت گرینویچ، آتش سوزی در نفتکش که هنوز روی آب شناور بود، ادامه داشت و آثار نفت روی سطح آب قابل مشاهده بود.

این حادثه حدود 160 مایل دریایی (300 کیلومتری) شرق مصب رودخانه یانگ‌تسه در نزدیکی شهر شانگهای، در شرق چین روی داد.

وزارت حمل و نقل چین خاطر نشان کرد نفتکش سانچی Sanchi با پرچم پاناما و طول 274 متر برای شرکت ایرانی «برایت شیپینگ» Bright Shipping کار می کرد و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بود.

دومین کشتی، یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ حامل 64 هزار تن غلات بود که 21 نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی دارند، نجات داده شدند.

مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جستجو و نجات به محل حادثه فرستادند و کره جنوبی نیز در این عملیات شرکت دارد.

کره جنوبی یک کشتی گارد ساحلی و یک هواپیما را به محل حادثه اعزام کرده است.

تجمع اعتراضی خانواده های کارگران مفقودالاثرحادثه  نفتکش ایرانی درساختمان شرکت ملی نفتکش

اخبار وگزارشات کارگری:روزسه شنبه نوزدهم دی ماه درسومین روز حادثه نفتکش ایرانی،خانواده های کارگران مفقودالاثر این حادثه باتجمع درساختمان شرکت ملی نفتکش اعتراضشان را نسبت وزارت امور خارجه و سفارت ایران در چین بدلیل عدم پیگیری این سانحه،بنمایش گذاشتند.

قابل یادآوری است که،شرکت ملی نفت‌کش ایران (National Iranian Tanker Company) از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران می‌باشد که در سال ۱۳۳۴ تأسیس و در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده است. این شرکت با در اختیار داشتن ۴۲ تانکر خیلی بزرگ (سوپر تانکر) (وی ال سی سی) در حال حاضر بزرگترین شرکت نفت‌کش در جهان می‌باشد. این شرکت نفت خام ایران را به بازارهای صادراتی انتقال می‌دهد و همچنین در تجارت متقابل محموله‌های نفتی را برای برخی از ۱۵۰ رشته نفت در سراسر جهان، از جمله رویال داچ شل، توتال، آرامکو سعودی و شرکت‌های تولدی نفت دولتی کویت و ابوظبی حمل می‌کند.

*جسد یکی ازکارکنان مفقود نفتکش ایرانی پیدا شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پیدا شدن جسد یکی ازکارکنان مفقود حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی خبر داد.

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در آبهای چین و مفقود شدن ۳۲ نفرازکارکنان نفتکش ایرانی اعلام کرد: اقدامات برای انتقال این جسد به شانگهای و شناسایی هویت آن در حال انجام است.

*پیدا شدن جسد 2کارگر روی عرشه ناوبری نفتکش ایرانی

روزگذشته(22دی)، جسد 2کارگر توسط تیم تجسس و نجات چین روی عرشه ناوبری نفتکش ایرانی پیدا شد.

براساس گزارشی که روزشنبه23دی رسانه ای شد،هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر درباره آخرین وضعیت کارگران مفقود شده نفتکش سانچی اظهار کرد: روز گذشته تیم تجسس و نجات چینی وارد کشتی شدند و دو پیکر که بر روی عرشه ناوبری نفتکش قرار داشتند را یافته و به بندر شانگهای منتقل کردند؛ قرار است این دو پیکر برای شناسایی به پزشکی قانونی کشور منتقل شده و آزمایش DNA بر روی آنها انجام شود.

وی درباره پیدا شدن جعبه سیاه کشتی نیز گفت: جعبه سیاه این نفتکش پیدا شده و بر اساس کنوانسیون های بین المللی به کشور صاحب پرچم (پاناما) نفتکش منتقل می شود.

به گفته حق شناس، جعبه سیاه در کشف علت واقعی این تصادم و چگونگی برخورد دو کشتی با هم، کمک بزرگی به کارشناسان خواهد کرد.

وی درباره اینکه گزارش جعبه سیاه چه زمانی از سوی پاناما به ایران ارائه خواهد شد، گفت: بر اساس قوانین بین المللی، ایران از پاناما درخواست خواهد کرد تا نتایج به دست آمده از جعبه سیاه به ایران ارسال شود.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  وحومه:

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاسف و تاثر خود را از جان باختن کارگران در کشتی سانچی اعلام می دارد

روحشان شاد

*سندیکای کارگری نیشکرهفت تپه:

 تسلیت به بازماندگان آتش سوزی نفتکش ایرانی سانچی     

طبق اخبار منتشر شده در هفت گذشته نفتکش سانچی با 32 سرنشین در آب های چین دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن درآتش سوختند.بدون شک اکثریت افراد حاضردر کشتی مزدبگیرانی بوده اند که برای به دست آوردن لقمه ای نان طعمه این حریق شدند.

ما سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت می گوییم.                                                       

*کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:

دنیای سود و سوداگری با همه ی تجهیزات و امکانات پیشگیری و امدادی، نتوانست یا بهتر آن است که گفته شود نخواست ،جان ده ها کارگر و ملوان و خدمه ی نفتکش ایرانی را از سوختن در آب نجات دهد.

زیرا سرمایه داری در زمین ودریا برای سودو منفعت جان هزاران انسان کارگر را قربانی کرده است دغدغه سرمایه همیشه ودر همه حال حمایت ومواضبت از ارزش پول است نه انسانیت.

این حادثه غم انگیز مثل تمام حوادثی که کارگران در آن جانشان را از دست میدهند نیز از حوادث محیط کار است و همیشه و به شیوه های گوناگون از کارگران قربانی می گیرد.

مااین فاجعه ی درد ناک را به خانواده های این قربانیان و به همه ی کارگران و مزدبگیران تسلیت می گوییم.

۲۴ دیماه ۹۶

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری

* کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

سانچی غرق شد؛ جان باختن جمعی از دریانوردان را تسلیت می گوییم!

امروز یکشنبه 24 دی ماه 96، خبر غرق شدن کشتی نفتکش “سانچی” در آب های چین، پایانی به کورسو امیدی بود که چشم های بسیاری انتظار به زنده ماندن دریانوردان داشتند. نفتکش سانچی که بیش از یک هفته در لهیب آتش می سوخت، روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در اثر برخورد با یک کشتی باری چینی و در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای دچار حریق شد. تنها جسد ۳ نفر از ۳۲ پرسنل دریانورد این کشتی تا کنون پیدا شده است. انفجار سانچی، مرگبارترین حادثه‌ای بود که تاکنون برای دریانوردان نفت‌کش‌های تجاری ایران رخ داده‌است.

بر اساس یک گزارش منتشره در ایلنا؛ در ایران “در مجموع ۳ هزار کارگر دریانورد در مشاغل مختلف همچون کاپیتان، افسر، مهندس، ملوان، سرملونان، تعمیرکار، روغن‌کار سرآشپز، مهماندار بر روی کشتی‌های نفت‌کش تجاری کار می‌کنند. ترکیب عموم کشتی‌ها به این شکل است که در هر کشتی تجاری به‌طور میانگین ۲۰ الی ۳۰ نفر مشغول خدمت هستند که به بخش‌های کادر عرشه، کادر موتورخانه، نیروهای مشغول در بخش آشپزخانه و کادر نظافت تقسیم می‌شوند. همه این کارگران بدون درنظر گرفتن گستره‌ی متنوع شغلی، در سختی‌ها و خطرات کار شریک هستند.”

دریانوردان به عنوان بخشی از طبقه مزدبگیر جامعه ما، همواره با خطر و حادثه مواجه هستند و ماه ها دور از خانه و خانواده به‌سر بردن و کار روی عرشه کشتی‌های تجاری و یا نفت‌کش، دشواری‌های خاص خود را دارد. این در حالی است که شغل آنها، به عنوان کارهای سخت و زیان‌آور به رسمیت شناخته نشده است. دریانوردانی که روی کشتی‌های نفت‌کش کار می‌کنند، در ارتباط با ماهیت شغلی خود می‌گویند: انگار روی بمب زندگی می‌کنیم و قاعدتا باید شغل ما در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد.

کشتی نفتکش سانچی امروز پس از چند روز سوختن در آتش، غرق شد. اما بر اساس خبرها، ۳۲ سرنشین آن، شامل ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی در ساعت اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار کشته شده‌اند.

ما جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم؛ جان باختن این دریانوردان زحمتکش را به خانواده های آنها و همکاران شان و همه مزدبگیران تسلیت می گوییم. یادشان گرامی باد

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 24 دی ماه 1396

زمزمه اعتصاب بزرگ و گسترده در میان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

بیش از یکماه از اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گذشت. این اعتصاب چنان متحدانه و قدرتمند بود که در ششمین روز اعتصاب، فرماندار و دیگر مسئولین شهرستان شوش در میان کارگران حاضر شدند و کارفرما متعهد شد تا علاوه بر به روز رسانی دستمزدهای معوقه کارگران، دیگر خواستهای آنان از قبیل پرداخت دو ماه دستمزد ماههای بهمن و اسفند 94 ، قراردادی کردن کارگران پیمانکاری اقبالی و روزمزد، تنظیم قراردادهای کار بر اساس فرم قرارداد وزارت کار و دیگر مطالبات آنان را بر آورده کند.

اما با گذشت بیش از یکماه از آن تاریخ، تنها کاری که صورت گرفته است برکناری قائم مقام مدیر عامل و جایگزینی او با فرد دیگری بوده است و دیگر هیچ.

اینک خشم کارگران به جان آمده شرکت نیشکر هفت تپه بدلیل 5 ماه دستمزد معوقه و  فقر و فلاکت بی پایان، بار دیگر در حال غلیان است و زمزمه اعتصابی بزرگ و متحدانه بخشهای مختلف کارخانه را در بر گرفته است. آن چیزی که طی دیروز و امروز، علاوه بر بد عهدی های کارفرما  باعث ایجاد چنین فضائی در بخشهای مختلف شرکت شده است بی تفاوتی های کارفرما به اعتصابات و اعتراضات چند روز گذشته و امروز آنان و تهدید کارگران کشاورزی توسط مسئولین شرکت به استفاده از یگان ویژه است.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه میگویند: چنانچه طی روزها و یکی دو هفته  آینده قادر به دریافت معوقات خود نباشند با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل بهره برداری در کارخانه، دیگر دست شان برای دریافت 5-6  ماه دسترنج شان در اواخر سال به جائی بند نخواهد شد  و فقر و گرسنگی غیر قابل تصوری، آنان و خانواده هایشان را در آستانه سال جدید در خود فرو خواهد برد.

آنان در پی اعتصاب کوتاه دیروز، اعتصاب چند ساعته در اواخر شب گذشته و سپس اعتصاب صبح امروز  که با بی تفاوتی های کارفرما مواجه شد، طی نشست بزرگی که حوالی ظهر امروزدر پایان اعتراض خود انجام دادند اعلام کردند چنانچه به فوریت و حداکثر تا پایان وقت امروز به خواستهایشان رسیدگی نشود از صبح فردا دست به اعتصابی متحدانه و  بزرگ خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با دعوت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحاد و همبستگی روز افزون، اعلام میدارد مسئولیت  هر گونه عواقب جبران ناپذیر ناشی از اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مستقیما بر عهده کارفرما، مسئولین شهرستان شوش و دولت روحانی است که همچنان نظاره گر نابودی هست ونیست کارگران این شرکت هستند و هیچ اقدام موثری را برای پایان دادن به رنج و محنت آنان که سالهاست بطور بی وقفه ای ادامه دارد انجام نمیدهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 دی ماه 1396

درهمین رابطه:

*اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه بابت حقوقهای پرداخت نشده

اتحادیه آزاد کارگران ایران: امروز صبح 24 دی ماه کارگران بخشهایی ازشرکت کشت و صنعت  نیشکر هفت تپه بابت عدم دریافت حقوق مهر ماه و همچنین ماههای بهمن و اسفند 94 دست از کار کشیدند .

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران بخشهای کشاورزی،بازرگانی،خدمات،رسمی های تجهیزات در اعتراض به خلف وعده کارفرما بابت پرداخت حقوق معوقه مهرماه امسال و بهمن و اسفند 94 دست از کار کشیدند و در مقابل دفتر مدیریت خدمات وپشتیبانی تجهیزات اموراداری بازرگانی تجمع کردند .

طبق خبرهای رسیده آقای خطیبی نماینده اسد بیگی  به میان کارگران آمد و شروع به سخنرانی کرد و از اوضاع بد اقتصادی کشور گفت و اینکه نمیتوانند هیچ قولی بابت پرداخت مطالبات دهند .

کارگران بعد از شنیدن این سخنان با هووووکردن مانع ادامه سخنرانی وی شدند.

تا مخابره این خبر از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران(ساعت 10 صبح) ،تجمع کارگران ادامه دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

24دی 96

*گزارش خبری از کارگران هفت تپه

بر اساس گزارش رسیده به سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه ،امروز یکشنبه 24 دیماه ، کارگران هفت تپه  دست به تجمع زدند.

کارگران هفت تپه  امروز عنوان کردند در صورت عدم دریافت حقوق های معوقه،  فردا دوشنبه دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

امروز یکشنبه جمعی از کارگران هفت تپه برای کسب حقوق های معوقه دوباره دست به تجمع زدند. مدیریت  جدید ، کیومرث کاظمی طبق روال دیگر مدیران، با وعده های سرخرمن  می خواهد کارگران را خسته کند، اما کارگران شرکت هفت تپه بارها ثابت کردند که هیچ وقت از خواست و مطالبات خود دست نخواهند کشید.

کارگران نیشکر هفت تپه از بابت دستمزد های معوقه دوماه  سال های 94 و 95 و همچنین   (لازم به ذکر است که  تنهاحدود 50 درصد از کارگران دستمزد مهر ماه سال ۹۶ را دریافت کرده اند) و همچنین دستمزدهای،آبان  و آذر ماه را خواستار هستند و  کارگران نیشکر هفت تپه امروز در تجمع خود اعلام کردند اگر تا 24 ساعت دیگر- روز دوشنبه –  حقوق های معوقه پرداخت نشود ، دست به اعتصاب عمومی در سطح کارخانه خواهند زد.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

تجمع اعترضی دوباره کارگران  کارخانه کیش چوب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش

3کارگر معترض این واحد تولیدی اخراج شدند

صبح روزیکشنبه بیست وچهارم دی ماه، جمعی از کارگران کارخانه کیش چوب دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دوباره مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش،تجمع کردند.

کارگران تجمع کننده: سه نفر از همکارانمان که پیگیر مطالبات ‌مان بوده‌اند از کار اخراج شده‌اند.

بنابه گزارش منتشره، یکی از کارگران معترض حاضردر این تجمع گفت: از مهر ماه سال جاری (۹۶) این واحد تولیدی برای مدت حدود یک ماه تعطیل و تمامی ۲۰۰ کارگر این واحد صنعتی بلاتکلیف شدند.

او با بیان اینکه در حال حاضر چهارماه از خاتمه دوره یک ماهه‌ای که قرار بود این واحد صنعتی تعطیل شود، می‌گذرد، افزود: هنوز نه گامی برای راه‌اندازی دوباره کارخانه برداشته شده و نه مطالبات کارگران پرداخت شده است.

برپایه اظهارات این کارگران؛ برخی از آنها به صورت میانگین ۸ تا ۱۵ ماه معوقات مزدی طلبکارند و دو ماه حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به نقل از کارگران کیش چوب گفته می‌شود، آخرین حقوقی که آنها دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ۹۵ است که در خرداد ماه سال جاری توسط کارفرما به حساب بانکی آن‌ها واریز شده است. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ۹۵ آنان را پرداخت نکرده است.

 این کارگران می‌گویند: شائبه اخراج حدود ۱۰۰ نفر کارگران کم‌سابقه کارخانه قوت گرفته است. سه نفر از همکارانمان که پیگیر مطالبات ‌مان بوده‌اند نیز از کار اخراج شده‌اند.

به گفته این کارگران، آنها امروز تصمیم گرفتند با مراجعه حضوری به دفتر سازمان منطقه آزاد کیش اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کنند.

آنها می‌گویند: در آخرین پیگیری‌هایی که با قائم مقام سازمان منطقه آزاد کیش انجام دادیم، قرار شد مطالبات ما از سوی دفتر منطقه آزاد کیش پیگیری شود.

اعتصاب کارگران معدن البرز شرقی برای دومین روزمتوالی دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق  و3ماه حق بیمه تکمیلی

روزیکشنبه بیست وچهارم دی ماه برای دومین روزمتوالی، کارگران معدن البرز شرقی دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق و3ماه حق بیمه تکمیلی ،ادامه دادند.

براساس گزارشاتی که 24دی ماه رسانه ای شد، کارگران معدن البرز شرقی از روز گذشته(23دی) دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق و3ماه حق بیمه تکمیلی، دست از کارکشیدند.

بنابهمین گزارشات،عصر روزیکشنبه بدنبال پرداخت یک ماه حقوق و وعده پرداخت حقوق باقیمانده وحق بیمه تکمیلی،این کارگران به اعتصابشان خاتمه دادند.

مدیرعامل شرکت  زغال سنگ البرز شرقی گفت :کارگران معادن این شرکت عصر روز یکشنبه پس از دریافت یک ماه خود در معادن حاضر و به کار مشغول شدند.

منصور شریف یکشنبه شب افزود : این کارگران فقط حقوق ماه آذر خود را طلب دارند و مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان، مالک این شرکت منبعد تلاش می کنند حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند.

دومین روزاعتصاب صدها کارگر تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق و5ماه حق بیمه

روزیکشنبه بیست وچهارم دی ماه برای دومین روز متوالی، صدهاکارگر تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق و5ماه حق بیمه به اعتصابشان ادامه دادند.

برپایه گزارشی که 24دی رسانه ای شد،این کارگران که تعدادشان 600نفر برآوردمی شودو از طریق شرکت پیمانکاری «تراورس» در خطوط راه‌آهن شمال شرق مشغول به کار هستند،  از ۴ تا ۸ سال دارای سابقه کار هستند،حقوقشان در ماه‌های مهر، آبان و آذرپرداخت نشده است.

این کارگران گفتند: جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی، حدود ۵ ماه است که حق بیمه ما به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. به طوری که تمدید دفترچه‌های درمانی هرچند ماه یکبار با مشکل تامین اعتبار روبرو می‌شود.

به گفته این کارگران، شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ۷ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران نگران شرایط موجود هستند.

کارگران موردنظر که در زمینه تعمیرات خطوط راه‌آهن مشغول کار هستند، می‌گویند: حداقل دستمزدی که به عنوان کارگر تعمیرکار از پیمانکاران دریافت می‌کنیم؛ کفاف زندگی ما را نمی‌دهد.

ادامه اعتصاب وتجمعات دامنه دارکارگران پیمانکاری پارس جنوبی در کنگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

صبح روز یکشنبه بیست وچهارم دی ماه،جمعی از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به

به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست از کار کشیدند و در ورودی مجتمع تجمع کردند.

 این کارگران که در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی مشغول به کار هستند،پیش از این نیز بار‌ها در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان بارها دست به اعتصاب وتجمع زده اند ولی تاکنون هیچ زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات آن‌ها اعلام نشده‌است.

براساس گزارش منتشره این کارگران گفتند:دستمزد ما از ابتدای پاییز پرداخت نشده و هرچه به کارفرما که‌‌ همان شرکت پیمانکاری است، مراجعه کرده‌ایم، نتیجه نداشته‌است.

اعتصاب کارگران شهرداری شرافت دراعتراض به عدم پرداخت ماه هاحقوق

کارگران شهرداری شرافت در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست از کار کشیده واز جمع آوری زباله ها از سطح این شهر خود داری کردند.

براساس گزارش سربسته ای که 24دی رسانه ای شد،روز بیست وچهارم دی ماه این کارگران بدنبال وعده پرداخت حقوقشان به اعتصابشان خاتمه دادند.

اخراج200کارگر کارخانه شیر وارنا ورامین

عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران این واحدتولیدی

طی دوماه گذشته 200کارگر کارخانه شیر وارنا ورامین با2تا8سال سابقه کار، اخراج شدند.حقوق کارگران این واحدتولیدی 2ماه پرداخت نشده است.

براساس گزارشی که24دی رسانه ای شد،کارخانه شیر وارنا وابسته به بخش خصوصی واقع در قرچک ورامین بیش از ۴۰۰ کارگر دارد که با حدود ۲۰۰ کارگر، قرارداد خود را تمدید نکرده است.

بنابهمین گزارش،در حال حاضر کارگرانی که در این واحد تولیدی مشغول کارند با دو ماه مزد معوقه؛ نگران از دست دادن شغل خود شده‌اند.

در این زمینه حمید رضا داداشی (رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ورامین) با تایید خبر اخراج حدود ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه وارنا گفت: این کارگران تقریبا از دو ماه قبل به مرور بعد از اتمام قرارداد کار از سوی کارفرما اخراج شده‌اند.

عدم تمدید دفترچه بیمه صدها کارگر مرز پرویزخان بدنبال پرداخت نشدن ماه ها حق بیمه

بیش از یک هزار و 500 کارگر شاغل در مرز رسمی پرویزخان که با کمترین مزد و به صورت پاره وقت و روزمزد در امر تخلیه و بارگیری کالا مشغولند، نگران پرداخت نشدن حق بیمه خود هستند.

بنابه گزارشی که 24دی رسانه ای شد،یکی از کارگران شاغل در امر تخلیه و بارگیری کالا در مرز پرویزخان که 60 سال سن دارد و دارای فرزند بیماری است، گفت: قریب به 10 سال است در پرویزخان به صورت روزمزد کار می کنم و دستمزد بسیار پایینی می گیرم اما به همین مقدار کم نیز بسنده کرده ام و شاکر خدا هستم و اکنون تنها دغدغه من، پرداخت حق بیمه است.

ع . مرادی افزود: در مدتی که در مرز پرویزخان کار کرده ام، بارها به دلایل مختلف شاهد تعطیلی فعالیت های صادرات بوده ایم و هر بار فشار سختی بر من و دیگر کارگرانی که تنها منبع درآمدشان از این مرز است، وارد می شود.

وی اظهار کرد: اگر کمک های ایام زلزله نبود، شاید فرزندانم از گرسنگی می مردند اما خدا را شکر با بازگشایی مرز رسمی پرویزخان شرایط کارکردن ما در امر کارگری تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی فراهم شده است.

محمدی دیگر کارگر شاغل در مرز رسمی پرویزخان نیز گفت: من مستاجر و دارای همسر بیمار هستم و برای تمدید دفترچه درمانی همسرم به بیمه تامین اجتماعی مراجعه کردم که به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه، آن را تمدید نکرده اند و اکنون توانایی تامین هزینه های درمانی مداوای همسرم را ندارم.

این کارگر شاغل در امر تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان اظهار کرد: کاش شرایطی فراهم می شد که مرز پرویزخان هیچ گاه تعطیل نمی شد، چون هر بار که این مرز به دلایلی تعطیل می شود، بیشترین فشار بر خانواده های ضعیفی که در امر کارگری و یا دیگر مشاغلی که از قبل صادرات و کوله بری فعالند، وارد می شود.

دیگر کارگری که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: چندین سال است که در مرز پرویزخان کارگری می کنم، اما هر بار که فعالیت مرز به حالت تعطیل و یا تعلق در می آید ، تنها منبع درآمد خود را از دست می دهم.

این کارگر اضافه کرد که حق بیمه ما در شرایطی که بسیار سخت کار می کنیم نیز در ایام تعطیلی پرداخت نمی شود و این امر مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

قایل یادآوری است که،مرز رسمی پرویزخان به دلیل مسایل سیاسی و اختلاف های مسئولان منطقه شمال عراق با دولت مرکزی، از 23 مهر تا 12 دی به حالت تعلیق درآمد و در این مدت همه فعالیت های مرزی آن تعطیل شد.

به دنبال تعطیلی 79 روزه مرز رسمی پرویزخان، نزدیک به هفت هزار تن از اهالی شهرستان قصرشیرین بیکار شدند که بیشترین فشار آن بر کارگران که تنها منبع تامین نان سفره هایشان از این مرز رسمی بود، وارد شد.

با توجه به بازگشایی مرز رسمی پرویزخان پس ازرایزنی های صورت گرفته بین مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، افراد شاغل در این مرز نیز فعالیت های سابق خود را از سرگرفتند.

بیش از یک هزار و 500 کارگر شاغل در مرز رسمی پرویزخان که با کمترین مزد و به صورت پاره وقت و روزمزد در امر تخلیه و بارگیری کالا مشغولند، نگران پرداخت نشدن حق بیمه خود هستند.

این کارگران در ایام تعطیلی مرز پرویزخان با توجه به نداشتن کارکرد از سوی شرکت متولی آن ها، حق بیمه شان پرداخت نشده است.

از سوی دیگر وقوع زلزله مهیب 21 آبان که خسارت های بسیاری را در شهرستان مرزی قصرشیرین برجای گذاشت نیز فشارهای روحی و جسمی بسیاری را بر کارگرانی که جیب هایشان خالی و چشمشان به بازشدن مرز برای تامین نان سفرهایشان بود ، وارد کرد.

بسیاری از کارگران که وضع مالی نامناسبی دارند و خود و خانواده هایشان به دنبال زلزله مهیب و پس لرزه های آن و فشارهای روحی و روانی متعدد در پی وقوع این بلایای طبیعی، باعث ابتلای آن ها به بیماری های جسمی شدند نیز نیازمند دفترچه بیمه درمان هستند تا بتوانند از مزایای آن برای پیگیری امور درمانی خود استفاده کنند که پرداخت نشدن حق بیمه آنان، مانع از تمدید دفترچه های درمانی تامین اجتماعی این کارگران شده است.

مرز پرویزخان، این شاهراه اقتصادی کشور که بیش از 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و دومین مرز رسمی مهم بعد از بندر رجایی محسوب می شود، با گذشت 20 سال از فعالیت آن هنوز در بسیاری موارد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

در طول این سال ها مسئولان، مقامات ارشد کشوری و لشکری از مرز رسمی پرویزخان بازدیدهای بسیاری داشته اند و همه اذعان کرده اند که این مرز باید بیش از پیش شکوفا شود و با توسعه و پیشرفت روزافزون، منبعی برای تحول اقتصادی کشور باشد.

از این رو با این همه قدمت و سابقه ای که مرز رسمی پرویزخان دارد و با وجود آمار بالای صادرات این مرز، نیاز است کارگرانی که سال ها است در این مرز رسمی فعالیت دارند، از نظر بیمه و دستمزد، شرایط بهتری از وضعیت موجود داشته باشند.

مدیر اجرایی شرکت میلاد یار بندر گفت: این شرکت متولی امور کارگران در تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان است که حق بیمه کارگران شاغل در این مرز، براساس کارکرد آن ها پرداخت می شود.

شاهین سلیمی افزود: با توجه به پاره وقت بودن فعالیت های کارگران مرز رسمی پرویزخان، لیست بیمه برای واریز حق بیمه 10 روز برای هر کارگر 30 بار است.

وی اظهارکرد: در مواقعی که آمار صادرات کم و تعداد کامیون های حامل کالا پایین باشد، میزان پرداخت 10 روز حق بیمه کارگران نیز 15 بار تعیین شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلی 79 روزه مرز رسمی پرویزخان و بر این اساس که کارگران روزمزد و پاره وقت هیچ گونه کارکردی را در این مدت نداشتند، حق بیمه آن ها نیز پرداخت نشده است.

وی گفت: البته شرکت همیشه با توجه به در نظر گرفتن مشکلات کارگران مانند کهولت سن، بیماری خود کارگر و یا خانواده آن ها و یا هر مشکل دیگری، نسبت به واریز حق بیمه آنها بر اساس لیست موجود تا پنج بار و گاهی حتی یک بار نیز اقدام کرده است .

وی از واریز حق بیمه دی ماه کارگران تا پایان بهمن ماه خبر داد و گفت که به طور میانگین ماهیانه در طول فعالیت مرز رسمی پرویزخان، 600 کارگر از برقراری بیمه تامین اجتماعی 10 روز برخوردار شده اند.

وی ادامه داد: طبق قانون، تامین اجتماعی حق بیمه کمتر از 10 روز را قبول نمی کند و شرکت آمادگی دارد در صورت رفع این امر، لیست حق بیمه کمتر از 10 روز را نیز به تامین اجتماعی برای استفاده کارگران از مزایای حق بیمه می شود.

فرماندار قصرشیرین نیز با بیان این که هم اکنون بیش از یک هزار و 500 تن از کارگران به صورت پاره وقت و روز مزد در مرز رسمی پرویزخان در امر تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی مشغول فعالیتند، گفت: در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات، مشکلات کارگران را مطرح خواهم کرد.

فرامرز اکبری گفت: بیشترین دغدغه و نگرانی ما در مدت بسته بودن و تعلیق فعالیت های مرز رسمی پرویزخان، مربوط به کارگرانی بود که تنها منبع درآمدشان از محل این مرز رسمی تامین می شد.

وی اظهار کرد: با از سرگیری فعالیت های مرز رسمی پرویزخان، شرایط بازگشت به کار کارگران شاغل در مرز رسمی پرویزخان نیز فراهم شده است.

فرماندار قصرشیرین گفت: در ایام بسته بودن مرز پرویزخان، به کارگران شاغل در این مرز رسمی از محل کمک به زلزله زدگان، بسته های غذایی و بهداشتی از سوی شرکت متولی آن ها، اهدا شد.

اکبری، با بیان این که بیمه کارگران با توجه به وضعیت آن ها و پاره وقت بودنشان از سوی شرکت متولی آن ها پرداخت می شود، ادامه داد: به دنبال ساماندهی وضعیت کارگران با توجه به پاره وقت بودن آنها هستیم و مشکلات آن ها را نیز در کارگروه توسعه صادرات مطرح خواهیم کرد.

شرکت های خدماتی در مرز رسمی پرویزخان با برگزاری مناقصه در این مرز مشغول بکار می شوند که این شرکت ها نیز شرایط مندرج در مناقصه را می پذیرند که یکی از این شرکت ها فعال در مرز، مربوط به تخلیه و بارگیری کالاست که متولی کارگران است .

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و برخورداری از 186 کیلومتر مرز با عراق، دارای 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی است که مبادلات اقتصادی ، تجاری و صادرات کالا به شمال عراق و حکومت مرکزی عراق، از این 2 مرز انجام می شود.

مرز رسمی پرویزخان نیز هم اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به منطقه شمال عراق است.

بیشترین حجم مبادلات اقتصادی کشورمان معادل 54 درصد کالاهای صادراتی ( یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود، ضمن این که این مرز به عنوان فعالترین بازارچه مرزی کشور نیز شناخته شده است.

چهل و پنج روز پس از زلزله

گزارشی از سرپل ذهاب، ازگله، روستاهای کوئیک سیفوری، مجید و حسن

۷ تا ده دی ۱۳۹۶

هاله صفرزاده

(این دومین گزارش کانون مدافعان حقوق کارگر از مناطق زلزله زده است. این سفر به منظور نیاز سنجی انجام شد.)

لینک متن کامل:

http://www.kanoonm.com/2923#more-2923

جان باختن4کارگر معدن سنگ در تصادف جاده خراسان جنوبی

یکشنبه شب(24دی)برخورد تریلی با پراید در کیلومتر 25 محور معدن زغال سنگ طبس 4 کشته برجا گذاشت.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی شامگاه یکشنبه گفت: این حادثه امشب روی داد و نیروهای امدادی و پلیس در محل حادثه حضور دارند.

سرهنگ حسین رضایی بیان کرد: هر چهار جانباخته مرد هستند که احتمالا از کارگران معدن سنگ هستند و این موضوع و علت حادثه در دست بررسی است.

بیست وچهارم دی ماه1396

Related posts

مرگ مشکوک ” زهرا علیدوستی ” در دانشگاه کردستان…

Sosialism Imroz

روز جهانی کارگر 97 روز قدرت نمائی طبقه کارگر و نوید دهنده اعتصابات سراسری کارگران و پیوستن دیگربخشها

Sosialism Imroz

گزارشی از زندان مهاباد… پرچم سرخ

Sosialism Imroz

Leave a Comment