Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

بجای توسل به خشونت خواست های برحق کارگران را تامین کنید!

نامه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد به مسئولین جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت به موقع دستمزد در ایران به یک امر عادی تبدیل شده است. بنا به گزارش رسانه ها و تشکل های دولتی، از جمله ایلنا و خانه کارگر، بخش اعظم اعتراضات کارگری در ایران در سال جاری اعتراض به عدم پرداخت به موقع دستمزد ها بوده است. دولت ایران در این زمینه نه تنها مسئولیتی در تعقیب و مجازات کارفرماهای متخلف انجام نمی دهد بلکه در موارد متعددی کارگران معترض به عدم پرداخت به موقع دستمزدها را سرکوب و زندانی می کند. در این مورد شرکت نیشکر هفت تپه یک نمونه مناسب است.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در سالهای اخیر بطور متعدد به عدم پرداخت به موقع دستمزدها دست به اعتراض زده اند. آخرین نمونه این اعتراض بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران شروع اعتصاب کارگران از روز ٣۱ ژانویه ( ۱۱ بهمن) سال جاری می باشد. کارگران این شرکت نه تنها در سال جاری حقوق های معوقه ماههای آبان، آذر و دیماه را دریافت نکرده اند بلکه حقوق معوقه ماههای بهمن و اسفند سال ۹۴ (دو سال تاخیر در پرداخت دستمزدها) را نیز هنوز پرداخت نشده است.

مدیریت شرکت که در اعتصابات پیشین قول پرداخت حقوق معوقه کارگران را داد و به آن عمل نکرد این بار نیز تلاش کرد که با وعده مجدد به اعتصاب کارگران پایان دهد. کارگران که اعتماد خود به قول مدیریت را از دست داده اند تا برآورده شدن خواست خویش به اعتصاب خود ادامه داده و بخش های دیگر گارگری از جمله کارگران کشاورزی نیز به اعتصاب پیوستند.

در پنجمین روز اعتصاب گارد ویژه کارخانه به کارگران حمله کرده و پس از ضرب و شتم ۴۰ نفر از آنان را دستگیر کرد. با وجود آنکه این کارگران بعدا آزاد شدند اما تهدید و ارعاب برای شکستن اعتصاب کماکان ادامه دارد. از جمله لازم به اشاره است که عوامل کافرما قبلا یکی از رهبران کارگری شرکت، اسماعیل بخشی را با ضربات چاقو در بیرون شرکت مضروب کرده بودند.

ما ضمن حمایت کامل از خواست های کاملا به حق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از مسئولین جمهوری اسلامی مصرانه می خواهیم که بنا به ابتدایی ترین قوانین بین المللی کار کارفرمای این شرکت را مجبور به پرداخت بدهی های خود به کارگران کند. این امر در مقاوله نامه های سازمان جهانی کار و قانون کار ایران نیز به روشنی تصریح شده است

ما مصرا می خواهیم:

* بجای توسل به خشونت خواست های برحق کارگران را تامین کنید
* آمرین و عاملین حمله به اسماعیل بخشی و سرکوبگران اعتصاب کارگران این شرکت شناسایی و مجازات شوند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران
۶ فوریه ۲۰۱٨

Related posts

دومین روز تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران همراە با تصاویری از این تحصن در شهرهای مختلف ایران

Sosialism Imroz

مذاکره و توافق بدون آزادی بخشی، معامله بر سرِ جان اوست!

Sosialism Imroz

آتش جنون سود در نیزارهای هفت تپه: زنگ خطر حراج کارخانه

Sosialism Imroz

Leave a Comment