Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

گزارشات کارگری “کارگران سد سیازاخ دیواندره”،” مرخصی رضا شهابی “،”کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب”

عدم پرداخت ۹ ماه حقوق کارگران سد سیازاخ دیواندره

کارگران پیمانکاری طرح انتقال آب و شبکه آبیاری « سد سیازاخ » دیواندره استان کردستان از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه برای پیگیری مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری کردستان تجمع کردند.

تعداد کارگران شاغل در این پروژه راهسازی که در استخدام «شرکت کران دریا» هستند، حدود ۶۰ نفر می‌شود. آنها نگران افزایش مطالبات معوقه خود هستند.

انور علی‌خانی، یکی از کارگران پیمانکاری مجری طرح انتقال آب و شبکه آبیاری سد سیازاخ است که درباره شرایط کاری خود می‌گوید: ۹ ماه است حقوقی از سوی شرکت به ما پرداخت نشده و وضعیت عدم پرداخت حقوق باعث نگرانی کارگران شده است.

او ادامه می‌دهد: باوجود اینکه چندین بار از امور آب منطقه‌ای و کارفرمای شرکت درخواست کردیم تا حقوق معوقه ما را پرداخت کنند، به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

محمدمراد دل‌افگار، یکی دیگر از کارگران این شبکه آبرسانی در منطقه دیواندره، با اشاره به شرایط سخت و طاقت‌فرسای کاری در طرح انتقال آب سد سیازاخ گفت: من و تعدادی دیگر از همکارانم با تراکتور در سرمای سوزان دیواندره ماه‌هاست که بدون دستمزد کار می‌کنیم. آیا سزاست با چند سر عائله اینگونه مزدمان را بدهند؟

این کارگر گفت، ماه‌هاست که همان حداقل دستمزدمان را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باعث شده آب و برق خانه‌مان قطع شود. در حال حاضر خانه‌هایمان را با چوب و بخاری‌های نفتی گرم می‌کنیم.

به زودی همه مطالبات کارگران شبکه آبیاری سد سیازاخ  پرداخت می شود

اقبال شاه‌نظری (مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان) در خصوص معوقات حقوق کارگران گفته است: پیمانکار اعتبار لازم را برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران نداشته اما در حال حاضر منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تأمین شده وبه زودی ۴ ماه از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت می‌کنیم.

او با بیان اینکه کارگران نگران مابقی معوقات خود نباشند، اظهار داشته: مابقی طلب کارگران شبکه آبیاری سد سیازاخ که حدود ۴ ماه دیگر می‌شود، تا پایان بهمن ماه یک‌جا پرداخت می‌شود.

اعزام رضا شهابی فعال سرشناس کارگری به مرخصی از زندان برای درمان پزشکی

امروز صبح ۱۹ بهمن ماه ، آقای رضا شهابی فعال سرشناس کارگری برای ادامه درمان پزشکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. پیشتر طی بیانیه‌ای ۳۲ وکیل دادگستری خواستار آزادی آقای شهابی و رفع نگرانی از خانواده، همکاران، همراهان و هم‌صنفی‌ها شدند.

رضا شهابی فعال کارگری در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه نیز به بیمارستان اعزام و پس از انجام معاینات پزشکی مجددا به زندان اوین منتقل شده بود.

یادآوری می‌شود که روز گذشته ۳۲ وکیل دادگستری طی بیانیه‌ای خواستار آزادی رضا شهابی کارگر محبوس در زندان اوین شده بودند. در این بیانیه وکلای دادگستری خواستار آزادی آقای شهابی و رفع نگرانی از خانواده، همکاران، همراهان و هم‌صنفی‌های شدند.

فعال کارگری رضا شهابی ۴۵ ساله و راننده اتوبوس است،  وی به اتهام فعالیت‌های کارگری در سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در خرداد سال ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.

آقای شهابی از دررفتگی مهره های گردن و کمر رنج می برد و دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفته است و پس از اعتصاب غذاهای مکرر در زندان‌های اوین و رجایی شهر، در ۱۴ مهر ۱۳۹۳ با سپردن وثیقه دویست میلیون تومانی برای پیگیری درمان بیماری‌هایش به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

در آن موقع مسئولان قضایی به رضا شهابی اعلام کردند ایام مرخصی درمانی‌اش نیز به عنوان محکومیت محسوب شده و او دیگر به زندان باز نخواهد گشت. همزمان نمایندگان جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ آزادی مشروط و بازگشت به کار او را به سازمان جهانی کار اعلام کردند.

علیرغم وعده های داده شده و گزارش رسمی به سازمان جهانی کار مبنی بر آزادی آقای شهابی، قوه قضائیه پس از سه سال، در سال ۱۳۹۶ با این استدلال که سه ماه از محکومیت رضا شهابی مرخصی محسوب نشده، او را مجددا به زندان فراخواند. رضا شهابی روز هیجدهم مرداد سال جاری پس از دریافت اخطار ضبط وثیقه، خود را به زندان رجایی شهر کرج معرفی کرد. وی مدتی بعد به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

خانم ربابه رضایی همسر رضا شهابی در خصوص مطالبه اصلی این زندانی به رسانه ها گفته بود ”آزادی بی قید و شرط و رسیدگی به «پرونده‌سازی» های صورت گرفته در یک دادگاه عادلانه در کنار پایان دادن به آزار و اذیت های بی پایان مهمترین خواسته او است. “

زمزمه اعتصاب در میان کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب

بدنبال گذشت نزدیک به دو ماه از اعتصاب قدرتمندانه کارگران کشت و صنعت میان آب، نه تنها هیچیک از وعده های داده شده به این کارگران محقق نشده است بلکه با رسیدن به روزهای پایانی بهمن ماه، آنان دو ماه دستمزد معوقه نیز خواهند داشت.

بنا بر اظهار کارگران این شرکت، بدنبال واگذاری شرکت کشت و صنعت میان آب از بانک کشاورزی به بخش خصوصی که در خرداد ماه سالجاری رخ داد، کارفرما دست به جاری کردن قوانین خاص خود در شرکت زد و در اولین قدم از پرداخت پاداش برداشت خودداری و به موازات آن قراردادهای یک ساله کارگران را که سالها عرف شرکت بود به دو ماه تنزل داد و از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز که پیش تر مصوب شده بود خودداری کرد و این وضعیت اولین اعتصاب کارگری در شرکت را از زمان تاسیس رقم زد که در پی آن نماینده اداره کار در شرکت حضور پیدا کرد و مدیریت قول یکماهه برای حل مشکلات پیش آمده داد.

اما علیرغم این وعده ها هیچ کار عملی برای رسیدگی به خواستهای کارگران صورت نگرفت و همین امر باعث شد تا در اواخر آذر ماه سالجاری اعتصابی بسیار قدرتمند در شرکت رخ دهد بطوریکه کارگران جاده ورودی و گیت شرکت را بستند و برداشت نیشکر بطور کامل متوقف شد.

در پی این اعتصاب متحدانه و قدرتمند که با اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه همزمان شده بود، مسئولین اداره کار، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و نماینده فرماندار بلافاصله در شرکت حضور پیدا کردند و با کشاندن همه اعضای مدیریت به شرکت و برگزاری جلسه ای نسبتا طولانی، به کارگران قول تحقق خواستهایشان را تا پایان دی ماه دادند.

اما همه این وعده ها پوچ و توخالی بود و تنها به فاصله دو روز از پایان اعتصاب، دو نفر از کارگران با سابقه کاری ۱۷ سال و دارای حکم استخدام کارمندی، اخراج و به تعداد زیادی از آنان اخطار داده شد که در صورت اعتصاب مجدد، اخراج خواهند شد.

بنا بر اظهار کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب، در طول نزدیک به دو ماهی که از وعده های مدیریت میگذرد علاوه بر اخراج دو کارگر و تهدید دیگران، نه تنها وعده های داده شده محقق نشده است بلکه در حالی که بهمن ماه در حال پایان است حقوق دو ماه کارگران نیز پرداخت نگردیده و اراده ای هم از سوی کارفرما و مسئولین شرکت برای پرداخت حقوق معوقه و تحقق وعده هایی که در اعتصاب اذر ماه به کارگران داده شده بود دیده نمیشود.

بنا بر این اظهارات، با توجه به شرایط مشقت باری که هم اکنون کارگران شرکت میان آب با آن مواجه هستند زمزمه اعتصاب مجدد در میان آنان بالا گرفته است و در صورت ادامه وضعیت حاضر، احتمال اعتراضات شدید کارگری در این شرکت بسیار جدی است.

شرکت کشت و صنعت میان آب دارای ۴۰۰ کارگر قراردادی و ۲۰۰ کارگر فصلی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

Related posts

کارگران نیشکر هفت تپه از صبح امروز دست به اعتصاب زده اند

Sosialism Imroz

اعمال فشار بر زندانیان سراوان …

Sosialism Imroz

چند خبرو گزارش کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت تهیەوتنظیم : عـــــــــــــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

Leave a Comment