Simroz.org
مقالات

از حلبچه تا عفرین ( چند کلمه در باره عفرین به مناسبت باز تکثیر اطلاعیه قبلی حزب ) سلام زیجی

بازتکثیر مواضع واقعبینانه و اصولی حزب سوسیالیست انقلابی در قبال یورش جنایتکارانه دولت ترکیه به عفرین، درشرایطی که ابعاد جنایت و کشتار شهروندان شهر عفرین توسط ارتش فاشیست ترکیه و همراهان اسلامی تروریست آنها، خشم بر حق و غم و اندوه عمیق هر انسان شرافتمندی را به اوج رسانده است، ضروری دانستیم. چرا که همان زمان ما به حقایقهای هشدار دهنده ی اشاره کردیم که متاسفانه اتفاقات درد آور کنونی عفرین را نمیتوان بدون توجه به آن حقایقی که بر اشتباهات فاحش سیاسی- استراتژیک رهبری “پ ی د” اشاره شده، اکنون مورد بررسی قرار داد و از آن درس گرفت،

درست در این روزهای که توجه ها به جنایات هولناک علیه شهروندان درعفرین بیشتر شده است، همزمان با سالگرد یک جنایت تاریخی دیگر به اسم حلبچه نیز مواجه هستیم. اگر چه ظاهرا این رویدادها به دو دوره تاریخی متفاوت تعلق دارند، اما واقعیت این است ریشه و عواملهای که چنین رویدادهای را خلق میکند مشترک است. کلیه این اتفاقات مشابه در مناطق کرد زبان،علاوه بر وحشیگری حکومتهای مرکزی، که این هم بخشا با همراهی بخشی از خود همین احزاب مربوط به جنبش “کردایتی” صورت گرفته است، اساسا به سیاستهای غیر انقلابی و بورژوائی یک جنبش خاص درمناطق کرد نشین مرتبط میباشد، که صدها بار سر جنبش مبارزین راه آزادی و رهائی را به سنگ کوبیده اند. درسها و تجاربهای که بدون آزمون گرفتن از آنها، بدون روی آوری به سیاست و آلترناتیو و احزاب متفاوت دیگری،همچنان در حال تکرار شدن خواهند بود و آوار آن نیز از نو بر سر مردم بیدفاع و کارگران و جنبشی که برای آزادی و برابری، از جمله خلاصی از ستم ملی، مبارزه میکنند ویران میگردد.

تاکید شد که اعمال جنایتکارانه و شونیستی دولتهای حاکم در سوریه و ایران و ترکیه و عراق در بر خود به شهروندان کرد زبان، عامل اصلی در تداوم وضع موجود است. اما معضل اصلی و دومی که همواره سر راه شهروندان مناطق کرد نشین قرار داشته و دارند، همین احزاب بورژوا -ناسیونالیستی کرد کپی شده دولتهای مرکزی هستند. سیاست کردن آنها بر اساس وجود شکاف بین دولتهای منطقه ای و جهانی، در راستائی منافع سرمایه داران کردستان، دنبالچه بودن یکی از قدرتهای جهانی و یا همین دولتهای سرکوبگر”ضدکرد”، با پروپاگند دروغین “کردایتی” و پرچمهای پوچ “خودمختاری”، فدراتیوی”- فدرالیسم قومی” و غیره ناتوانی و مانع بودن خود آنها را بر سر حل مساله کرد در هر “چهارپارچه” را به یک واقعیت غیر قابل انکار تبدیل کرده است!

ما سوسیالیستها، ما صف کارگران و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی و کسانی که گویا تاریخ را فراموش میکنند و ارتجاع” خارجی” و “خودی” همواره روی چنین روندی سرمایه گذآری میکنند، نباید برای پی بردن به واقعیت ها و منفعتهای متفاوت سیاسی-طبقاتی، از جمله در “خاک کردستان” و “روژآوا”، نسبت به نقش مخرب و تحمیل ناکامیها و شکستهای ارتجاع “خارجی” و “خودی” به جامعه و شهروندان بیش از این بی تفاوت بمانیم و به زندگی کردن در سناریوهای آنها رضایت بدهیم و هر بار از نو به سربازان بی آینده آنها نیز تبدیل شویم!. امروز عفرین فردا جای دیگری خواهد بود!. همانطوری که دیروز مهاباد و دیاربکر و کرکوک و شنگال بی حاصل را تجربه کرده ایم، تا سرنوشت جامعه در دست این ها باشد، تا چپهای دو آتشه دیروزی به ناسیونالیستهای چند آتشه “برخوردان”و “دولت-ملت”امروزی تبدیل شوند، تردیدی نیست که از نو این تجربه های منفی را در سایه سیاست و منفعت و استراتژی احزاب “ملی-ناسیونالیستی” کرد تجربه خواهیم کرد.

باید عمیقا توجه کرد همانگونه که در رویداد “رفراندوم کردستان عراق”، و به ویژه رویداد “کرکوک”، فقط نمیتوانستیم بدو بیرا به دولت عبادی بگوئیم، و دیدیم امثال قاسم سلیمانی های جمهوری اسلامی ایران و دولت امریکا و بخشی از خود رهبری سیاسی احزاب حاکم بورژوازی کرد نیز در این رسوائی و شکست مفتضح مسئول و دست داشتند، امروز هم نمیتوانیم فقط به جوانب صرف عاطفی و یا توجه به عمق فاجعه و جنایتی که علیه شهروندان در عفرین صورت میگیرد اکتفا کنیم. نمیتوانیم فقط جنایت دولت فاشیست مذهبی ترکیه را ببینیم. شخصا همانگونه که در رویداد حلبچه اشک و خشم تمام وجودم را فرا گرفته بود، امروز هم در مقابل فاشیسم دولت ترکیه و مشاهده کشتار شهروندان عفرین نیز همین حالت را داشته و دارم. اما همچنانکه گفته شد ما موظف هستیم فراتر از این جنبه ها فکر کنیم و باید پرده از روی حقایقها برداریم. باید متاسفانه این واقعیت سخت را گفت و پذیرفت با وجود احترام زیادی که به مقاومت در عفرین قائل هستیم، اما سیاست که عفرین امروزرا به این وضع کشانده، نباید در ادامه کوبانی دیروز تلقی کرد!

رهبری غالب “چپ” عمیقا ناسیونالیستی حاکم بر “روژاوا” چه بخواهد و چه نخواهد، تاریخ پر افتخار کوبانی و جنگ قهرمانانه علیه داعش وحشی را متاسفانه با امریکا و اسد و ایران و دیگر بازیگران جنایتکار تقسیم کرده است! اگر عفرین در ادامه کوبانی بود، شاهد افتضاحات امروز نبودیم، شاهد هیاهوی استقبال از نیروهای فاشیست اسد برای ورود و “دفاع” از عفرین نمیبودیم. شاهد عبور بدون مشکل ارتش فاشیست ترکیه از مرز در سایه دولتهای جنایتکار امریکا و روسیه نمی بودیم، شاهد بی تفاوتی جهان متمدن هم نمی بودیم، چرا که هیچ جهان متمدنی نمی آید از حضور و شراکت شما، احزاب حاکم، با امریکا و اسد حمایت کند! و اکنون باید امیدوار بود که حداقل بر سر مقاومت جانانه و خونهای ریخته شده در عفرین شاهد معامله به مراتب درد آورتری در پشت صحنه نباشیم!.

در هر صورت رویداد اندوهگین عفرین نیز پایان خواهد یافت. و البته عمیقا آرزومندیم که با مشقات کمتری برای شهروندان تمام گردد. اما آینده و سرنوشت صدها عفرین و کرکوک و دها میلیون شهروند دیگری، اگر بخواهیم مسیر بهتر و پیروزمندانه ی را طی نماید، تماما در گرو انتخاب و پیوستن به سیاست و مبارزه و را حل سوسیالیستی، و عبور کامل از سیاست و سنت و استراتژی ویرانگر بورژوا –ناسیونالیستی، چه در قالب عریان قوم پرستی و چه در شکل “چپ ملی گرای” آن است. جنبش سوسیالیستی انقلابی پاسخ اصولی تر و مبارزه رادیکالتری را در برخورد به تحولات منطقه و پایان دادن قطعی به معضل واقعی ستم ملی و مساله کرد در سوریه و دیگر مناطق نمایندگی می کند. بدون چنین راحل های چشم اندازی برای حل مسئله کرد و پایان دادن به این معضل تاریخی قابل تصور نیست.

یاد عزیز همه شهروندان و کودکان جانباخته و مبارزین آزادیخواه مقاومت عفرین در نبرد علیه فاشیسم دولت ترکیه و دیگر اسلامیون تروریست گرامی باد!

منبع: شماره ٤٠ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٦ اسفند ١٣٩٦
١٧ مارس ٢٠١٨
www.simroz.org

یورش جنایتکارانه دولت ترکیه به کانتون عفرین محکوم است!

یورش نیروهای دولت فاشیست ترکیه به کانتون عفرین با “چراغ سبز روسیه” وابراز”نگرانی امریکا”، روز پنجشنبه١٨-١-٢٠١٨ با توپ وخمپاره باران شروع شد و روزهای شنبه و یکشنبه با شدیدترین بمباران هوای و آتش توپخانه و لشکرکشی به اوج خود رسیده است. این اقدام جنایتکارانه تاکنون دها کشته و زخمی بر جای گذاشته است که بیشتر آنها مردم بیدفاع و غیر مسلح شهروندان کانتون عفرین هستند. 

 آنچه که امروزاجازه داده است تا دولت فاشیست ترکیه به توجیهات دروغین “امنیتی- مرزی” خود  پوشش “قانونی” بدهد، وجود تناسب قوای جدید و مساعدتر برای پیشبرد همان اهداف شوم فاشیستی دوره نبرد در کوبانی و همکاری دولت ترکیه با داعش است. تناسب قوای که اکنون به زیان مبارزین دوره نبرد با داعش در کردستان سوریه و روند آزادیخواهانه و به نفع ارتجاع و دولتهای درگیر در منطقه، از جمله دولت فاشیست ترکیه تمام گردیده است. 

رهبری محدودنگر ناسیونالیستی حاکم در کردستان سوریه نتوانست روند مبارزاتی و آزادیخواهانه ای که با “کوبانی” تداعی گردید و با شکست دادن  قهرمانانه  به یکی از وحشی ترین نیروهای سیاه اسلامی، داعش، محبوب و مورد حمایت قطب چپ و جهان متمدن قرار گرفت، رهبری نمایند، و این چهر و محبوبیت  و موقعیت مساعد را درمنطقه و جهان محفوظ نگاهدارند و به سر آنجام بهتری برسانند. با به میان کشاندن طرح مخرب “فدرالی دمکراتیک”(  کنفدراسیون شمال سوریه) تا کشاندن آن تاریخ سفید و پر افتخار مبارزاتی پیشین به  زیر سایه سیاه ارتش امریکا و قرار گرفتن در میان  جنگ نیابتی روسیه و امریکا و متحدین جنایتکار آنها که، درکشتار وسیع و ویران کردن جامعه سوریه نقش جنایتکارانه ایفاه کرده اند، سیاستی را در پیش گرفتند که آشکارا به زیان آن روند و مبارزه آزادیخواهانه تمام شده است.
یورش کنونی دولت فاشیست ترکیه بر بستر این تناسب قوای جدید شروع شده است. دولت اردوغان اکنون در مقابل چشم جهانیان و امریکای “هم پیمان” قلدری میکند، مردم مقیم کشور دیگری را کشتار میکند، از مرزعبور میکند و آشکارا در کشور دیگری دارد دخالت مینماید، اما نه جهان مانند سابق به حمایت از “روژاوا” بر خواهد خواست و نه  امریکای “هم پیمان”حاضر به دفاع جدی از” پ ی د” و”نیروهای سوریه دمکراتیک ” تحت حمایت خود میباشد. 
حزب سوسیالیست انقلابی ضمن پای فشاری بر پرهیز کردن شهروندان و نیروهای درگیر در عفرین و منطقه از همکاری رسمی و نظامی با نیروهای امپریالیستی و دولتهای درگیر در منطقه، و تاکید بر تامین منفعت مستقل شهروندان و تبدیل نکردن آنها به نیروی برای پیشبرد  جدال و معامله  فیمابین امریکا و روسیه و همپیمانان آنها،  یورش وحشیانه دولت و ارتش  فاشیست ترکیه را  قویا محکوم میکند.

حزب سوسیالیست انقلابی از همه نیروهای  سوسیالیست و مترقی و افکار عمومی میخواهد در کنار رسوا کردن نقش و طرحهای  مخرب امریکا و روسیه و دولتهای هم پیمانشان علیه شهروندان منطقه، از جمله کانتون عفرین، به مقابله با دولت ترکیه برخیزند. باید  مانع تداوم یورش وحشیانه مشترک ارتش ترکیه و دیگر شاخه های مرتجع اپوزسیون سوریه به کانتون عفرین و کشتار شهروندان شد. 

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
iransocialist@gmail.com
١ بهمن ١٣٩٦
٢١-ژانویه ٢٠١٨

Related posts

جایگاه مبارزه اقتصادی طبقه کارگر برای جنبش سوسیالیستی

Sosialism Imroz

میز گرد سوسیالیسم امروز حول اوضاع سیاسی عزیز آجیکند

Sosialism Imroz

تجاوز به حقوق و جسم کودکان، ننگ سرمایه داری وارتجاع مذهب ابراهیم باتمانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment