Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

زندگی بهتر شایسته کارگران ایران است …! تهیه و تنظیم : عــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفته را از اعتصابات شهرهای کردستان آغاز میکنیم …
ادامه اعتصاب بازاریان و کسبه در بانه برای دوازدهمین روز
در سیزده روزی که گذشت کردستان شاهد دوره ای دیگر از اعتصابات کسبه و بازاریان خود شد . جرقه این اعتراضات از شهر جوانرود زده شد و روزبه روز گسترش یافت و به شهرهای دیگر کردستان نیز کشیده شد . در روزهای نخست کاسبکاران شهرهای مریوان، بانە،اورامانات، سقز، سردشت، پیرانشهر و منطقە ترگور و مرگور در اورومیه یکی پس از دیگری به کانون اصلی این اعتراضات تبدیل شدند. کاسبکاران اعتصاب کننده خیابانهای شهرهای خود را برای پیش بردن امر اعتصاب انتخاب کرده اند. آنها به سوی فرمانداری شهرها سرازیر شدند و وبا سردادن شعارهائی خواستها و مطالبات خود را مطرح کردند. کاسبکاران و بازاریان یکصدا علیه بستن مرزها، به کشتن کولبران، به افزایش تعرفه های گمرکی اعتراض کردند. اینبار کاسبکاران و بازاریان جدی تر از هر زمانی به خیابان آمدند ، آنها در یک حرکت نمادین با پهن کردن سفره خالی در خیابانهای شهر خود به وضعیت وخیم معیشت و کسب و کار خود در این قسمت از جغرافیای کردستان اعتراض کردند. خبرها یکی پس از دیگری دیوار سانسور حکومت جهل و خرافه را در هم میکوبند و از گسترش این اعتصابات خبر میدهند.
روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۹۷، بازاریان و کسبه اعتصابی بانه همچنان به اعتصاب خودشان در اعتراض به بسته شدن معابر مرزی و قطع شدن تنها منبع درآمد جمع کثیری از مردم این منطقه، ادامه دادند.
مردم زحمتکش بانە در دوازدھمین روز اعتصاب کماکان خواستار پاسخگویی بودند. همزمان با ادامه اعتصاب کسبه و بازاریان بانه، مردم مقاوم و محروم این شهر نیز مقابل فرمانداری این شهر در اعتراض به بسته شدن مرزها و قطع در آمده های مردم کردستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.
در این تجمع تعدادی از کودکان شهر بانه هم حضور داشتند که پلاکاردهایی با عناوین زیر را در دست داشتند:
بابا نان ندارد…
سفره ما خالیست …
من کولبرم …
کولبر گرسنه است و….
مردم بانه همچنین سفره ای خالی را نیز در خیابان پهن کرده بودند که نشانه وضعیت زندگی و معاش آنها بود.
روز جمعه 7 اردیبهشت ماه نیز ، اعتصاب و اعتراضات کسبه و بازاریان شهر بانه علیه مسدود شدن مرزها و تحمیل بیکاری و فقر شدیدتر، وارد سیزدهمین روز متوالی خود شد.
معترضان اعلام کرده اند که تا بازگشایی مرزها و لغو محدویت ها، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. گفتنی است معترضان اعلام کرده اند روز جمعه 7 اردیبهشت ماه با تحریم نماز جمعه به اعتراضات خود تا رسیدن به خواسته هایشان ادامه خواهند داد.

تجمع اعتراضی کارگران شاغل واخراجی کارخانه فولاد قزوین
صبح روزیکشنبه دوم اردیبهشت ماه، کارگران شاغل واخراجی کارخانه فولاد قزوین دراعتراض به اخراج صدنفرشان وبرای بازگشت بکارشان دست به تجمع مقابل فرمانداری تاکستان زدند.
صبح روز چهارشنبه ٥ اردیبهشت بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه فولاد قزوین در اعتراض به اخراج نیمی از همکارانشان در مقابل فرمانداری شهرستان تاکستان تجمع کردند.
به گفته یکی از کارگران معترض کارخانه فولاد قزوین ، مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی از ورود حدود ۱۰۰ نفر از کارگران به محل کارشان با دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای خودداری میکنند.
او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵ سال می‌رسد، اظهار کرد: در مجموع این کارخانه حدود ۲۰۰ کارگر دارد که علاوه بر آنکه فاقد امنیت شغلی‌اند، کارفرمای بخش خصوصی کارخانه در پرداخت مطالبات آنان بی‌توجهی میکند. به گفته این کارگر، افراد حاضر در تجمع روز چهارشنبه کارگران شیفت عصرکارخانه فولاد قزوین هستند که به حمایت از ۱۰۰ کارگر اخراجی خواستار بازگشت به‌کار همکارانشان شده اند. این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگرانند که روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم .
صبح روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه فولاد قزوین برای چندمین روز متوالی در اعتراض به بی توجهی مقامات به خواسته هایشان دست به تجمع زدند.
کارگران فولاد قزوین با برپایی تجمع مقابل دفتر “بهارستان نشین” تاکستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی خود دست به تجمع زدند. به گفته معترضان مسئولین این کارخانه به جای پاسخگویی به خواسته های کارگران آنها را تهدید به اخراج و بازداشت کرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران نانوایی های قم نسبت عدم افزایش حقوق طی 7سال گذشته وشرایط سخت کاری مقابل استانداری
روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه،جمعی از کارگران نانوایی های قم دراعتراض به عدم افزایش حقوق طی 7سال گذشته وشرایط سخت کاری مقابل استانداری تجمع کردند.
تورم بالا در سطح جامعه و عدم افزایش نرخ حقوق کارگران واحدهای تولید نان استان قم در هفت سال اخیر ازجمله مهم‌ترین دالایل در تجمع اعتراضی روز چهارسنبه بوده است .
به گفته یکی از تجمح کنندگان در این روز کیفیت آرد نانوایی‌ها در ماه‌های اخیر به‌شدت نامناسب شده است، مشکلات و حساسیت‌های پوستی فروانی برای کارگران نانوایی‌های استان به دلیل کیفیت نامناسب آرد ایجادشده است.
یکی دیگر از کارگران نانوایی استان قم با اشاره به عدم افزایش نرخ حقوق کارگران نانوایی در هفت‌سال گذشته تأکید کرد: در سال‌های اخیر همواره بر نرخ تورم در جامعه افزوده‌شده و امروز هیچ‌چیزی در جامعه در همان قیمت و نرخ هفت سال قبل وجود ندارد درحالی‌که حقوق کارگران نانوایی در این هفت سال هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده و هزینه‌های جانبی نیز بر آن‌ها تحمیل‌شده است.
٩٣ کارگر شرکت زراعی بهکده خراسان شمالی ٥٠ میلیون تومان حقوق طلبکارند
٥٠ میلیون تومان حقوق93 کارگر شرکت زراعی بهکده خراسان شمالی پرداخت نشده است. به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی مشکل عمده شرکت سهامی زراعی مربوط به کارگران است ٥٠ میلیون تومان معوقه پرداخت حقوق کارگران را داریم.

اعتراض کارگران پتروشیمی
روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه، کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در منطقه آزاد بندر خمینی، در اعتراض به نداشتن تشکل مستقل برای پیگیری مطالباتشان و همچنین پرداخت نشدن معوقات مزدی خود در محوطه این پتروشیمی دست به تجمع زدند.
این کارگران خواستار به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل های مستقل برای خود هستند. معترضان می گویند، کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی یکی از واحدهای فرعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام قرار دارد که به دلیل محرومیت از تشکل قادر به پیگیری مطالبات خود نیستند. قریب ۴۰۰ کارگر شرکتی، رسمی و قراردادی در این شرکت شاغل هستند. دستمزد کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود، محیط کار آن‌ها فاقد تهویه مناسب است و طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز اجرا نشده است، اما این کارگران فاقد تشکل های مستقل کارگری برای پیگیری این مطالبات و سایر خواسته های خود هستند.

تجمع کارگران اخراجی شهرداری مشهد به همراه خانواده هایشان
جمعی از کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه ٩ مشهد به همراه خانواده‌هایشان در اعتراض به اخراج از کار دست به تجمع زده و خواستار بازگشت بکار شدند.
کارگران اخراج شده می گویند، برغم داشتن سابقه شغلی و بیمه از کار اخراج شده اند و به آنها گفته شده که این تعدیل نیرو در پی نامه شهرداری مرکز صورت گرفته است. خانواده کارگران نیز با اشاره به وضعیت معیشتی خود، خواستار بازگشت به کار آنان شدند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران
کارگران اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران روز پنجشنبه ششم اردیبهشت با تجمع مقابل فرمانداری رژیم، خواستار بازگشت به کارشان شدند.کارگران معترض در یک حرکت اعتراضی نمادین، بر لب‌ های خود چسب زدند. پیش از این، سایتهای داخل ایران از اخراج ناگهانی ۳۵ کارگر حوزه نفت و گاز این شهرستان در اسفند سال ۹۵ خبر داده بودند ، ‌اقدامی که اعتراض‌ این کارگران را به دنبال داشته است.

Related posts

ایـــران ، کـــــــارگران همچنان در مـــبارزه هستند

Sosialism Imroz

مرگ مشکوک یک زندانی ٢١ سالە در زندان دیزل آباد کرمانشاه

Sosialism Imroz

گزارش از اعتراضات و بازداشتهای کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

Sosialism Imroz

Leave a Comment