Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

ایـــران ، کـــــــارگران همچنان در مـــبارزه هستند

 ١٦ اردیبهشت ١٣٩٧برابر با ششم ماه مه 

فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع واعتصاب در روزهای18، 19و20اردیبهشت

 

– سیزدهمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی وابرازنگرانی وکیلش نسبت به وضعیت جسمی وی

– اخراج 12کارگرشهرداری مُهر بدنبال تجمع اعتراضیشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات

– تجمع اعتراضی چند باره کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس نسبت به خصوصی سازی وعدم پرداخت مطالبات مقابل سازمان خصوصی سازی

– احضار «نامق باباخانی»  کارگر خباز و فعال کارگری به اداره اطلاعات شهر سنندج

– یداله صمدی باید فوری آزاد گردد

– روز جهانی کارگر 97 روز قدرت نمائی طبقه کارگر و نوید دهنده اعتصابات سراسری کارگران و پیوستن دیگربخشها

– دومین تجمع* کارگران سهامدار معدن اسفندقه دراعتراض به ناروشنی وضعیت سهامشان

– ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران سولفات پتاسیم ایوان در پی پلمب کارخانه

– عدم پرداخت3ماه حقوق وعیدی 150کارگرشرکت واحد اتوبوسرانی آبادان

– عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران شرکت گازاستان مازندران

– گزارشی دردناک درباره زینب وخانواده اش پس از33سال کارگری

– تعطیلی 206بنگاه اقتصادی در سال1396 وشناسایی 1413بنگاه مشکل دار

– اعتراض رانندگان آژانس های گرگان نسبت  به فعالیت تاکسی اینترنتی باتجمع در صحن شورای شهر

– اعتراضات نسبت به افزایش نرخ طرح ترافیک ادامه دار

اعتراض رانندگان تاکسی‌های فرودگاه نسبت مبلغ بالای طرح ترافیک

– متقاضیان نوسازی ناوگان روزدوشنبه هفدهم اردیبهشت مقابل «سایپا دیزل»تجمع می کنند

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران نسبت به پولی‌سازی آموزش و کاهش سنوات

– اعتراضات دانشجویان دانشگاه تبریز نسبت به پولی سازی دانشگاه،ایجاد جوپادگانی و وضعیت نابسامان خدماتی

سیزدهمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی وابرازنگرانی وکیلش نسبت به وضعیت جسمی وی

حسین تاج (وکیل اسماعیل عبدی) در ارتباط با وضعیت جسمی موکل خود ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش منتشره بتاریخ16اردیبهشت،این وکیل دادگستری گفت: از برج ده سال گذشته، نامه‌هایی از متخصصان ریه در پرونده ایشان ارائه شد که براساس تجویز پزشک متخصص، عبدی باید تحت مراقبت و درمان مداوم باشد.

وی، خواسته اسماعیل عبدی را اعطای حق مرخصی زندان و آزادی مشروط طبق قانون عنوان کرد.

این وکیل دادگستری در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولان با درخواست مرخصی و آزادی مشروط اسماعیل عبدی موافقت کنند.

اخراج 12کارگرشهرداری مُهر بدنبال تجمع اعتراضیشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات

محمدحسین سکوت شهردار مهر طی حکمی اخراج 12 کارگرشرکتی این شهرداری را صادر و این تعداد نیروی کار این شهرداری اخراج شدند.

دو هفته قبل کارگران شهرداری مهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات حقوقی خود در جلوی شهرداری مُهر (قسمت موتوری) تجمع و اعتراض کرده بودند که این کار و اخراج این تعداد کارگرشهرداری نمی‌تواند بی‌ربط با اعتراض آن‌ها بوده باشد.

به گزارش 15اردیبهشت یک منبع خبری محلی، هفته گذشته  در آستانه روزکارگر محمدحسین سکوت شهردار مهر طی حکمی اخراج 12 نیروی شرکتی این شهردار را صادر و این تعداد نیروی کار این شهرداری اخراج شدند.

محمدحسین سکوت جهرمی درست بعد از 15 روز که به‌عنوان شهردار مهر معرفی شد دست به این اقدام زد.

گفتنی است که دو هفته قبل کارگران شهرداری مهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات حقوقی خود در جلوی شهرداری مُهر (قسمت موتوری) تجمع و اعتراض کرده بودند که این کار و اخراج این تعداد نیروی شهرداری نمی‌تواند بی‌ربط با اعتراض آن‌ها بوده باشد.

تجمع اعتراضی چند باره کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس نسبت به خصوصی سازی وعدم پرداخت مطالبات مقابل سازمان خصوصی سازی

صبح روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه برای چندمین بار،جمعی از کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، دست به تجمع مقابل سازمان خصوصی‌سازی زدند.

برپایه گزارش منتشره، نزدیک به ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس صبح امروز، در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.

شماری از این کارگران که بامداد امروز از محل کار خود در منطقه اسلامشهر راهی تهران شده‌اند، گفتند:دست‌کم سه ماه مزد و بیمه معوقه از کارفرما طلبکاریم و این مطالبات همزمان با واگذاری شرکت حمل ونقل خلیج فارس به بخش خصوصی (اردیبهشت سال ۹۵) ایجاد شده است.

این کارگران با یادآوری اینکه پیش از ورود بخش خصوصی، شرکت حمل و نقل خیلج فارس تحت مدیریت مجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، افزودند: از زمانی که وزارت بازرگانی سابق سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد، مدیریت جدید با افول ثبت سفارش مواجه و در نتیجه مشکل کارکنان شروع شد.

به گفته معترضان، مشکلات شرکت حمل ونقل خلیج فارس ناشی از سوءمدیریت است و بخش خصوصی هنوز نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال خرید شرکت عمل کند و مسئولان مربوطه نیز نظارت و دقت لازم را حین واگذاری انجام نداده‌اند.

کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس در ادامه گفتند؛ جدا از مشکلات به وجود آمده، کارفرمای بخش خصوصی اخیرا تصمیم گرفته است شعب و نمایندگی‌های سراسر کشور را در قبال دریافت مبالغی اجاره دهد که این موضوع خلاف مقررات و آیین‌نامه‌های داخلی شرکت است.

طبق اظهارات کارگران معترض، بخش خصوصی تاکنون توان مدیریت این واحد حمل و نقلی را نداشته برای همین بهتر است که این واحد حمل ونقل جاده‌ای دوباره به دولت واگذار شود تا با مسئولیت مستقیم دولت، کارگران نیز حقوق معوقه خود را دریافت کنند.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند.

احضار «نامق باباخانی»  کارگر خباز و فعال کارگری به اداره اطلاعات شهر سنندج

بر اساس خبر دریافتی، روز شنبه ۱۵/۲/۹۷ اداره اطلاعات سنندج، طی تماسی تلفنی «نامق باباخانی» کارگر خباز و فعال کارگری را به این اداره احضار کرد.

این کارگر در مراسم روز جهانی کارگر در محل سندیکای خبازان سنندج  شرکت کرده بود. نیروهای امنیتی در روزهای قبل از روز جهانی کارگر به شدت تلاش کرده بودند که از مراسم مستقل کارگران جلو گیری به عمل بیاورند. اما عزم راسخ کارگران وفعالین کارگری، شرایط روزافزون و سخت زندگی و سنت دیرینه برگزاری این روز جهانی در سنندج،  هر فشاری را کنار می زند و مبارزه تا رسیدن به مطالبات بر حق کارگران ادامه دارد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

یداله صمدی باید فوری آزاد گردد

صبح روز 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر نیروهای اطلاعاتی  اقدام به ضرب و  شتم نشان دادن و ایجاد رعب و وحشت به قصد ممانعت از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهر سنندج، شهری که هر ساله خیابانهایش محل  مارش کارگران علیه فقر، گرانی و بیکاری بوده، یداله صمدی را بازداشت نمودند.

 یداله صمدی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر  در محل سندیکای کارگران خباز سنندج برنامه ریزی کرده بود که نیروهای اطلاعاتی او را به خاطر اینکه نتواند این مراسم را برگزار کند و همچنین تهدیدی برای بقیه کارگران باشد که اقدام به برگزاری مراسم نکنند، بازداشت کردند.

این گونه اقدامات سرکوبگرانه و به اصطلاح پیشگیرانه دستگاههای سرکوبگر در روزهای نزدیک به روز کارگر و حتی در خود روز کارگر برای جلوگیری از برگزاری مراسمات روز جهانی کارگر در کردستان و بویژه در سنندج، یک تلاش مذبوحانه و تکراری است که کارگران، فعالین کارگری و دیگر انسانهای آزادیخواه و برابری طلب با برگزاری مراسمات و مارشهای روز جهانی کارگر در خیابانها بی اثر و عبث بودن آنها را هر ساله و مخصوصا امسال بعد از بازداشت چند نفر از جمله یداله صمدی به اثبات رسانده اند.

ما جمعی از فعالین کارگری سنندج اعلام می داریم که از فعالیتهای انسانی و در جهت دفاع از حقوق کارگران یداله صمدی دفاع می کنیم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط او می باشیم. ‌

ما اعلام می داریم که به جای یداله صمدی باید کسانی بازداشت، زندانی و مجازات شوند که هزاران میلیاردی می دزدند و در ازای دزدیهای نجومی یک اقلیت مفتخور اکثریت جامعه را به فقر و فلاکت کشانده اند و برای حفظ شرایط موجود و مطلوب دزدان در مقابل اعتراض توده ای،  زندان و شکنجه گاه برپا داشته اند.

جمعی از فعالین کارگری سنندج

روز جهانی کارگر 97 روز قدرت نمائی طبقه کارگر و نوید دهنده اعتصابات سراسری کارگران و پیوستن دیگربخشها

با وجود اعلام مقابله همه جانبه دستگاههای سرکوب و ایجاد رعب و وحشت از طریق احضار فعالین کارگری در روزهای نزدیک به روز جهانی کارگر و بگیر و ببندهای قبل از برگزاری مراسمات، امسال روز جهانی کارگر در تهران، سنندج و یزد، باشکوه و رو در رو با صفوف نیروهای سرکوبگر برگزار گردید و در شهرهای دیگر به شیوه های مختلف، با دیوار نویسی های مرتبط با روز جهانی کارگر و با برگزاری تجمعات متعدد در اعتراض به تضییع حقوقهای خود در این روز، پیام قدرت متحدانه و عزم و اراده خود را در گام برداشتن به سوی اعتصابات سراسری در آینده نزدیک به گوش دنیا رساندند.

در تهران، مقابل مجلس به فراخوان 5 تشکل مستقل کارگری، سندیکای نقاشان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، انجمن صنفی کارگرات برق و فلزکار کرمانشاه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری و اتحاد بازنشستگان، جمعیتی از کارگران، بازنشستگان، فعالین کارگری و مدافعان حقوق کودک در برابر صف مضطرب نیروهای سرکوبگر، مراسم را با بلند کردن پلاکاردها و سر دادن شعارهای مطالباتی و متناسب با روز جهانی کارگری برگزار کردند که مورد یورش سرکوبگران قرار گرفتند و تعدادی را بازداشت نمودند (خوشبختانه بازداشت شدگان بعد از یک روز آزاد شدند).

همزمان با برگزاری مراسم روز کارگر مقابل مجلس، هزاران نفر در مقابل خانه کارگر تهران تجمع کردند و در اعتراض به عدم صدور مجوز راهپیمائی شروع به سر دادن شعارعلیه خانه کارگر کردند و خواستار استعفای ربیعی وزیر کار ضد کارگر که جزء افتخارات خانه کارگر است، شدند.

مراسم دولتی که قرار بود با آمادگی کامل همه دستگاههای سرکوب، قضائی، امنیتی و انتظامی و با شرکت عوامل همه وزارتخانه ها برای در دست داشتن کنترل مراسم انجام گیرد، با این وجود با توجه به شرایط شدیدا اعتراضی، از ترس خارج شدن کنترل مراسم از دست هدایتگران ضد کارگر و تبدیل شدن آن به صحنه اعتراض کارگران نسبت به وضع موجود، برگزار نگردید. اما انصراف از برگزار مراسم دولتی برای دولتی ها و خانه کارگریها هم باعث خلاصی از ابراز خشم و نفرت کارگران نسبت به فریبکاران و کل مجموعه ضد کارگری در قدرت نگردید و در همان مکان ساختمان خانه کارگر، کارگران با سر دادن شعار، گلوی عوامل خانه کارگر را فشردند و بیشتر از پیش ضدیتشان با منافع کارگران را افشا و رسوائی نصیبشان کردند.

در قزوین نیز خانه کارگریها با بردن کارگران به درون ساختمان، تلاش کردند مراسم را به نفع دولت و خانه کارگر تمام کنند که کارگران با بلند کردن پلاکاردهای مطالباتی خود، این تلاش مذبوحانه را به ضد آن تبدیل کردند.

در یزد کارگران با سر دادن شعارهای مطالباتی راهپیمائی کردند. در سنندج باوجود احضار و محاکمه چند روز قبل از روز جهانی کارگر 5 فعال کارگری و بازداشت یداله صمدی دبیر سندیکای کارگران خباز سنندج و امیر شهابی رئیس این سندیکا، ساعت 6 و30 دقیقه بعد از ظهر در محله نایسر تظاهرات  باشکوه روز جهانی کارگر برگزار گردید و اینگونه کارگران و آزادیخواهان و برابری طلبان شهر سنندج قدرت و عزم و اراده تسخیر ناپذیر خود را به نمایش گذاشتند.

شهر سقز مانند هر ساله کارگران مراسم خود را در میدان کارگران ساختمانی «چمی ولی خان» برگزار کردند که در پایان مراسم، نیروهای سرکوبگر به شرکت کنندگان یورش برده و ضمن ضرب و شتم، چند نفر از جمله عثمان اسماعیلی که دو هفته قبل، از زندان آزاد گردیده بود را بازداشت نمودند.

در مریوان به فراخوان انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد مراسم روز جهانی کارگر با حضور صدها نفر برگزار گردید.

 کارگران چند شهر دیگر مانند ماهشهر، عسلویه، بندرعباس، شیراز، اهواز، اصفهان، کامیاران و…. در روز جهانی کارگر با براه انداختن تجمع و اعتصاب حول مطالبات خود، به اهمیت این روز تأکید گذاشتن و خود پیام شکل گیری اعتصابات سراسری را به همراه داشت.

مجموعه این مراسمات و تجمعات و اعتصابات در روز جهانی کارگر بیانگر یک پیشروی اساسی در روز جهانی کارگر امسال نسبت به گذشته بود. اما این تغییر تنها در مبارزات خود کارگران نمایان و محدود نمانده بود. امسال یکی از بخش های به طور جدی معترض جامعه یعنی زنان، زنانی که در جریان تظاهراتهای دی ماه سال گذشته و همه روزهای بعد از آن علنا و عملا در میادین و خیابانهای اکثر شهرها علیه حجاب، تبعیض و نابرابری مبارزه کرده اند، با صدور بیانیه در دفاع از روز جهانی کارگر و برداشت روسری های خود در روز جهانی کارگر در خیابانها در حالیکه پلاکاردهایی در گرامیداشت روز جهانی کارگر و حاوی مطالبات کارگری بر گردن آویزان کرده بودند، مبارزه خود را در پیوند با مبارزات طبقه کارگر مستحکم تر کردند و اینگونه بر محور بودن طبقه کارگر در مبارزه برای رسیدن به همه حقوق انسانی تمام بخشهای تحت ستم جامعه تأکید گذاشتند.

زنده باد اول ماه «می» 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر

مستحکم تر باد مبارزات متحدانه همه بخشهای تحت ستم با طبقه کارگر

جوانمیر مرادی            15/2/1397

دومین تجمع* کارگران سهامدار معدن اسفندقه دراعتراض به ناروشنی وضعیت سهامشان

صبح روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت، حدود 100 نفر از کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت سهام خود مقابل کارگاه این شرکت در منطقه آبدشت در استان کرمان تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه می‌گویند: صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صعتی معدنی امیر که به ترتیب صاحب ۵۱ و ۱۷ درصد از سهام این واحد معدنی را دارند، توجهی به مطالبات ما کارگران که ۳۲ درصد از سهام شرکت را در دست داریم، نمی‌کنند.

به گفته آنان، در سال ۷۱ سهام معادن کرومیت اسفندقه (یکی از بزرک‌ترین معادن کرومیت کشور) ازسوی وزارت صنعت و معدن دولت وقت بین صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صنعتی معدنی امیر و بیش از ۶۵۰ کارگری که آن زمان در این واحد معدنی مشغول بوده‌اند، تقسیم شده است.

کارگران معترض که خواستار جداسازی سهام خود از سایر سهامدان شرکت کرومیت اسفندوقه هستند، در ادامه می‌گویند: سال گذشته نیز چندین تجمع اعتراضی برای جداسازی ۳۲ درصد از سهام خودبرپا کرده بودیم که تا امروز به مشکلات ما رسیدگی نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران سهامدار معدن اسفندقه نسبت به ناروشنی وضعیت سهامشان مقابل فرمانداری ارزوئیه

صبح روز یکشنبه9اردیبهشت،جمعی از کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه که صاحب ۳۲ درصد از سهام این واحد تولیدی هستند، در اعتراض به ناروشنی وضعیت سهامشان مقابل ساختمان فرمانداری ارزوئیه در استان کرمان تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،این گروه از کارگران که صاحب ۳۲ درصد از سهام این واحد معدنی هستند، گفتند: صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صنعتی معدنی امیر که به ترتیب صاحب ۵۱ و ۱۷ درصد از سهام این واحد معدنی را دارند، در خصوص گزارش سالانه و توزیع سود سهام به حدود ۶۷۰ کارگر شاغل و بازنشسته سهامدار شفاف عمل نمی‌کند.

آن‌طور که بازنشستگان و کارگران معدن کرومیت اسفندوقه می‌گویند: در سال  ۷۱ سهام معادن کرومیت اسفندقه (یکی از بزرکترین معادن کرومیت کشور) ازسوی وزارت صنعت و معدن دولت وقت بین صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صنعتی معدنی امیر و بیش از ۶۵۰ کارگری که آن زمان در این واحد معدنی مشغول بوده‌اند، تقسیم شده است.

معترضان خواهان شفاف‌سازی از روند توزیع سود سهام و گزارش‌های سالانه هستند و تاکید دارند که خرید و فروش سهام این معدن و تغییرات مدیریتی آن بدون درنظر گرفتن میزان سهم آنان عملی غیرقانونی است.

به گفته معترضان، مدیرعاملی صندوق بازنشستگی فولاد به تازگی تغییر کرده و انتظار داریم ایشان با همراهی از این مسئولان در جلسه‌ای که قرار است به زودی برگزار شود، به این مهم رسیدگی کند.

پیش از این کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه دو تجمع اعتراضی در اردیبهشت ماه سال گذشته برپا کرده بودند که از قرار معلوم به مشکلات آنها رسیدگی نشده است.

ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران سولفات پتاسیم ایوان در پی پلمب کارخانه

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران سولفات پتاسیم ایوان در پی پلمب کارخانه در پی گزارش اداره کل محیط زیست مبنی بر تولید مواد آلاینده به حالت تعلیق درآمد،کماکان ادامه دارد*.

قریب به یک ماه از تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده که اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان و در نهایت تعطیلی این کارخانه و رکود تولیدات این مجموعه می گذرد و تاکنون اقدامی برای فعالیت دوباره آن صورت نگرفته است.

اداره کل محیط زیست از فعالیت این کارخانه بدلیل دود حاوی دی اکسید گوگرد جلوگیری کرده در حالیکه مسئولان اداره صنعت ، معدن و تجارت با رد این توجیه بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در این مرکز تاکید دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان کماکان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.

امیدعلی عزتی افزود: با تعطیلی بخشی از این کارخانه تعدادی از کارگران بیکار و عده ای نیز در بخش های دیگر این واحد صنعتی فعالیت می کنند و باعث رکود تولیدات این واحد صنعتی شده است.

وی با بیان اینکه شایعاتی در خصوص سمی و سرطان زا بودن کارخانه متشر شده است، گفت: تاکنون هیچ مدرک معتبری مبنی بر سمی بودن دود این کارخانه توسط محیط زیست ارائه نشده است.

به گفته عزتی دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: محیط زیست معتقد به نصب فیلتراسیون در این کارخانه است و مدت 2 هفته برای نصب آن مهلت داده است در صورتیکه این کار بیش از سه ماه طول می کشد و همین امر باعث لطمه به تولیدات کارخانه می شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع مشکل فیلتراسیون اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.

علی طاهر سارایی افزود: آلودگی این کارخانه با چندین بار نمونه برداری توسط کارشناس سازمان محیط زیست ایلام مبنی بر تولید بیش از حد مجاز گاز دی اکسید گوگرد ناشی از دود این واحد صنعتی محرز شده است.

وی افزود: شاخص استاندارد تولید آلودگی واحدهای صنعتی بین 800 تا 1200 پی پی ان است که این کارخانه با تولید بیش از این میزان باعث آلودگی این منطقه شده است.

سارایی با بیان اینکه این کارخانه تا زمان رفع مشکل فیلتراسیون با دستور قضایی تعطیل خواهد بود، گفت: این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و چندین شرکت نیز برای رفع این مشکل اعلام آمادگی نموده اما مسئولان کارخانه همکاری لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: این کارخانه برای رفع مشکل باید هزینه های مالی را متحمل شود و شاید قصور برای رفع این مشکل به همین دلیل باشد.

به گفته سارایی بعد از مهلت 2 هفته ای برای نصب فیلتر و عمل نکردن توسط مسئولان کارخانه تا زمان رفع مشکل این کارخانه همچنان پلمپ خواهد ماند.

*بلاتکلیفی شغلی 90کارگرسولفات پتاسیم ایوان بدنبال پلمب کارخانه

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان پلمب ونود کارگرش بلاتکلیف شدند.

براساس گزارش که21فروردین رسانه ای شد، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده بیش از حد مجاز و اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.

تعدادی از مردم ایوان معتقدند دود ناشی از این کارخانه سمی ، سرطان زا و دارای گوگرد است و خواستار تعطیلی این کارخانه شدند که باعث رکود تولیدات این مجموعه صنعتی نیز شده است.

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال 95 در 2 فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای 90 نفر شغل ایجاد کرده است.

برای اجرای این پروژه بیش از 550 میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ 4/4 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 61 میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.

هم اکنون فاز اولیه این طرح در زمینه تولید اسید کلریدریک با ظرفیت روزانه 25 تن و اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 40 تن به بهره برداری رسید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.

امیدعلی عزتی افزود: دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان معتقدند این دودها باعث سرطان و دارای گوگرد است، اظهار کرد: ترس شهروندان ایوانی بی دلیل است چرا که هنوز هیچ آزمایش علمی و معتبر از سوی کارشناسان محیط زیست مبنی بر آلودگی این دودها انجام نشده و سمی و سرطان زا بودن این دودها شایعه ای بیش نیست.

عزتی تاکید کرد: دادستانی ایوان بمدت یک روز حکم پلمپ این کارخانه را صادر کرد و روز بعد نیز این حکم لغو شد و این پرونده فعلا بلاتکلیف مانده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: ایجاد آلودگی در این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و چندین بار برای رفع این مشکل به مسئولان کارخانه اخطار داده شده اما با بی توجهی آنان مواجه شدیم و همچنان این دود باعث آلودگی محیط زیست شده است.

علی طاهر سارایی افزود: بررسی های بعمل آمده نشان داده این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و تا هم شهروندان ایوانی و هم محیط زیست از وجود چنین آلاینده هایی رها شوند.

وی تاکید کرد: پلمپ این کارخانه زیان های بسیاری برای تولید کننده به دنبال دارد و باید از پلمپ آن جلوگیری کرد لذا 2 هفته زمان برای نصب فیلتر و رفع مشکل به مسئولان کارخانه داده شده است.

سارایی یادآور شد: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.

عدم پرداخت3ماه حقوق وعیدی 150کارگرشرکت واحد اتوبوسرانی آبادان

3ماه حقوق وعیدی 150کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی آبادان پرداخت نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ16اردیبهشت کارگران اتوبوسرانی آبادان گفتند : پرداخت دستمزد حدود ۳۰ کارگر قرارداد مستقیم و ۱۲۰ کارگر پیمانی اتوبوسرانی شهر آبادان، دست‌کم برای مدت ۳ ماه به تاخیر افتاده‌ است.

این کارگران که در حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات، موتوری، ستادی و اداری شرکت واحد اتوبوسرانی آبادان مشغول کارند، بابت دو ماه دستمزد ۹۶ و یک ماه حقوق فروردین ماه سال جاری طلبکارند. هنوز عیدی سال ۹۶ کارگران پیمانکاری نیز پرداخت نشده است.

به گفته کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی آبادان، در ساختار کنونی بخشی از درآمدهای آن‌ها درحالی به پیمانکار اختصاص پیدا می‌کند که مالکیت تمام خودرو‌ها و وظیفه تامین تمامی هزینه‌های مربوط به آن‌ها برعهده سازمان اتوبوسرانی آبادان است.

عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران شرکت گازاستان مازندران

چندماه حقوق کارگران شرکت گازاستان مازندران پرداخت نشده است.

به گزارش16اردیبهشت یک منبع خبری محلی، جمع زیادی از کارگران ستاد مرکزی و ادارات گاز شهرهای آمل ، نور ، بابل محمودآباد و شهرهای غرب استان چند ماهی است که دردریافت حقوق خود دچار مشکل شده و تبعات خانوادگی و معیشتی برایشان بوجود آمده است .

این درشرایطی است که متاسفانه مدیرعامل این شرکت در سفر خارج از استان بسر می برد و وضعیت بحرانی کارگران شرکت گاز استان نیز رفته رفته بحرانی تر می شود .

گفته می شود شرکت های پیمانکاری مطابق قرارداد فی مابین با شرکت گاز استان ، نسبت به پرداخت حقوق در بازه زمانی تعیین شده اقدام اما دیگر بدون انجام تعهدات این شرکت و تزریق مالی قادر به تداوم پرداخت حقوق کارگران تحت پوشش نیستند .

تعطیلی 206بنگاه اقتصادی در سال1396 وشناسایی 1413بنگاه مشکل دار

مطابق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۴۱۳ بنگاه مشکل‌دار و ۲۰۶ بنگاه تعطیل شناسایی شده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ16اردیبهشت، آمارهای رسمی از وضعیت بنگاه‌های ‌«مشکل دار» و «تعطیل» نشان می‌دهد در سال گذشته، هزار و ۴۱۳ بنگاه مشکل‌دار در سطح کشور توسط وزارت کار شناسایی شده است. علاو بر این، در سال گذشته ۲۰۶ بنگاه اقتصادی تعطیل شده است.

بر این اساس، بررسی آمار تعداد بنگاه‌های مشکل دار و تعطیل طی سال گذشته، حاکی از آن است که تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار در سال ۹۴،هزار و ۳۶۷ بنگاه بود که در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۴ واحد به این بنگاه‌ها اضافه شد تا در سال ۹۵ هزار و ۴۹۱ بنگاه اقتصادی کشور با مشکل مواجه شدند.

البته در سال ۹۶ نیز، تعداد بنگاه‌های دارای مشکل ۷۸ واحد کمتر از سال ۹۵ بود به طوریکه تعداد این بنگاه‌ها در سال گذشته به هزار و ۴۱۳ واحد کاهش یافت. مشکلاتی از قبیل نداشتن سرمایه در گردش کافی، تعویق حقوق کارگران و افزایش هزینه های جاری این بنگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

در همین زمینه، بهمن ماه پارسال بود که احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر کار نیز از شناسایی ۱۴۰۰ بنگاه مشکل‌دار خبرداده بود که از این تعداد، ۱۷۰ شرکت مشکل حاد دارند. در همان زمان معاون وزیر کار از بررسی وضعیت بنگاه‌های دارای مشکلات حاد در کارگروه‌های استانی خبرداده بود.

اما  در بخش بنگاه‌های تعطیل، آمارها از افزایش واحدهای تعطیل طی سه سال گذشته حکایت دارد. بر این اساس طبق آمارهای رسمی وزارت کار در سال ۹۴ تعداد بنگاه‌های تعطیل کشور ۱۵۰ واحد بود که این بنگاه‌ها در سال ۹۵ با رشد ۱۸ درصدی به ۱۷۷ بنگاه رسید.

در سال ۹۶ نیز روند رو به رشد تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی ادامه داشت؛ به طوری که ۲۹ واحد تعطیل به این بنگاه‌ها اضافه شد. بنابراین تعداد بنگاه های تعطیل شده در سال ۹۶ با رشد ۱۶ درصدی به ۲۰۶ واحد افزایش یافت.

اعتراض رانندگان آژانس های گرگان نسبت  به فعالیت تاکسی اینترنتی باتجمع در صحن شورای شهر

رانندگان آژانس های گرگان با حضور در صحن شورای شهر نسبت به فعالیت بدون مجوز تاکسی های اینترنتی و به خطر افتادن شغلشان اعتراض کردند.

برپایه گزارشات منتشره بتاریخ16اردیبهشت، شصت و یکمین جلسه شورای شهر گرگان شاهد حضور نمایندگان آژانس ها بود که نسبت به فعالیت سامانه هوشمند حمل و نقل در گرگان اعتراض داشتند.

آن ها قیمت پایین تاکسی های اینترنتی و ناشناخته بودن رانندگان را از دلایل این اعتراض برشمردند و گفتند با این کار موقعیت شغلی آن ها به خطر می افتد.

ابتدا، نماینده آژانس داران در صحن شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: نامه ای به شورای شهر نوشتم اما گویا کسی آن را نخوانده است.

وی افزود: بخشنامه وزارت کشور است که اگر کسی بخواهد مجوز تاکسی اینترنتی بگیرد باید شهرداری با آن موافقت کند.

وی خاطرنشان کرد: من بازنشسته هستم و حقوق ماهانه می‎گیرم اما با فعالیت این تاکسی ها وضعیت اشتغال رانندگان آژانس‎ها در گرگان بدتر از قبل می شود.

دیگر نماینده آژانس‎ها گفت: با این تاکسی ها ۱۴۰ آژانس و سه هزار شغلی که به وجود آمده از بین می رود.

وی با بیان این که هویت برخی از رانندگان مشخص نیست، اظهار کرد: تاکسی اینترنتی کرایه چهار هزار تومانی را دو هزار تومان می‎گیرد چرا با آن برخورد نمی شود.

نماینده آژانس‎ها تصریح کرد: من ۲۰ سال خاک این کار را خوردم و بابت جابجایی هایی که شهرداری مرا موظف کرده بود هفت میلیون تومان ضرر کردم حال نباید به راحتی کاری کنید که شغل ما در معرض خطر قرار گیرد.

اعتراضات نسبت به افزایش نرخ طرح ترافیک ادامه دار

اعتراض رانندگان تاکسی‌های فرودگاه نسبت مبلغ بالای طرح ترافیک

انتشار فیلم تجمع رانندگان آژانس در اعتراض به نرخ بالای طرح ترافیک، موجب شد برخی رانندگان تاکسی‌های سواری کرایه نیز انتقادات خود را نسبت به هزینه بالای طرح ترافیک اختصاص یافته به این صنف اعلام کنند.

براساس گزارش منتشره بتاریخ16اردیبهشت، رانندگان تاکسی‌های فرودگاه در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند که در طرح ترافیک جدید مقرر شده تاکسی‌های پلاک ع برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغ 3.5 میلیون تومان پرداخت کنند اما بازار کساد این تاکسی‌ها توانایی پرداخت این مبلغ کلان را از آنان سلب کرده است.

بر اساس دیدگاه‌های رانندگان که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، این در حالی است که در صورت عدم خریداری طرح ترافیک، همین اندک درآمدی که گاهی از جانب مسافرانی که از فرودگاه‌ قصد عزیمت به محدوده طرح ترافیک را دارند نیز از این قشر سلب می‌شود.

پرداخت مبلغ 3.5 میلیون تومان سالانه از جانب این رانندگان برای ورود به محدوده طرح ترافیک در حالی پس از ارایه تخفیف در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران برای آنان تعیین شده است که مدتهاست رانندگان تاکسی‌های فرودگاه از وضعیت بد اقتصادی خود به دلیل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، مسافربرهای شخصی و همچنین مسافرکشی کارکنان فرودگاه گله‌مند بوده و این موضوع را به اشکال گوناگون مطرح کرده و حتی در سال گذشته تجمعی اعتراضی نیز در این مورد برگزار کرده‌اند.

متقاضیان نوسازی ناوگان روزدوشنبه هفدهم اردیبهشت مقابل «سایپا دیزل»تجمع می کنند

تعدادی از متقاضیان طرح ملی نوسازی ناوگان از شرکت سایپا دیزل، در شبکه های مجازی اعلام کرده اند روز دوشنبه 17 اردیبهشت در اعتراض به اقدامات سایپا دیزل در مقابل این شرکت تجمع خواهند کرد.

بنابه گزارش منتشره، این تجمع اعتراضی در حالی قرار است فردا انجام شود که پیش از این نیز اقدام مشابهی از سوی متقاضیان صورت گرفت.

در فراخوانی که در شبکه های اجتماعی در این مورد منتشر شده، آمده است:

«پیرو تجمعات گذشته که در اعتراض به:۱ – تخلف در نوبت دهی۲ – تاخیر در تحویل ۳ – عدم صدور دعوتنامه (با توجه به زمان بر بودن تشکیل پرونده و امور بانکی و همچنین با توجه به بند هشت قرداد، (برگه «ثبت سفارش پیش خرید محصول» که علت اصلی عدم صدور دعوتنامه است)۴ – افزایش قیمت محصول۵ – خِلَل در اجرای «طرح ملی نوسازی ناوگان فرسوده کشور» و به تاخیر اندختن آن و …صورت گرفت تجمعی مجددا، روز دوشنبه (فردا) کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص در شرکت سایپا دیزل برگزار خواهد شد.

لذا از کلیه متقاضیان در سراسر کشور خواهشمندیم و تقاضا داریم روز موعود، در مکان مشخص شده حضور به هم رسانند تا در این راستا گامی محکم و استوار برداشته و حقوق خود را مطالبه و وصول کنیم.همکار و متقاضی گرامی این حرکت نیاز به یاری و پشتیبانی تک تک شما دارد.

 دیدار ما دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه، کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، شرکت سایپا دیزل».

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران نسبت به پولی‌سازی آموزش و کاهش سنوات

روز یکشنبه16اردیبهشت،دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران در اعتراض به پولی‌سازی آموزش و کاهش سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان از ۱۰ به ۸ نیمسال تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،دکتر صمد حاج جباری، معاون دانشجویی دانشگاه بهشتی درباره این تجمعات گفت: موضوع تجمع مسائل آموزشی است و دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه در جریان این مسأله قرار دارد.

وی ادامه داد: علت تجمعات دانشجویان آیین‌نامه وزارتخانه درخصوص دانشجویان ورودی ۹۳ است. دانشجویان نظراتی در این باره داشتند و می‌گفتند زمانی که ما آمدیم، این آیین‌نامه ابلاغ نشده و بعدا ابلاغ شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه بهشتی با بیان این که بررسی این مسأله در حوزه اختیارات معاونت آموزشی است، گفت: دکتر افضلیان در جریان جزئیات اعتراضات و تصمیماتی است که در این خصوص ممکن است گرفته شود.

اعتراضات دانشجویان دانشگاه تبریز نسبت به پولی سازی دانشگاه،ایجاد جوپادگانی و وضعیت نابسامان خدماتی

روزیکشنبه16اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه تبریز دراعتراض به پولی سازی دانشگاه،ایجاد جوپادگانی و وضعیت نابسامان خدماتی مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

  جمعی از دانشجویان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهای «اینجا پادگان نیست»، «دانشگاه پولی نمیخواهیم» و «اینترنت لاکپشتی نمیخوایم» اعتراض خود را نشان دادند، همچنین در این تجمع شعارهایی همچون «این همه بی‌توجهی بسه دیگه، بسه دیگه»، «مسئول بیکفایت نمیخوایم، نمیخوایم» شنیده میشد.

تعدادی از دانشجویان نیز در اعتراض به کیفیت غذا، غذاهای خود را مقابل سلف غذاخوری دانشجویان بر روی زمین چیدند.

برپایه گزارشات منتشره،یکی ازدانشجویان معترض گفت: اینترنت دانشگاه مشکل دارد و وضعیت دسترسی به دیتابیس‌های علمی مناسب نیست.

وی اضافه کرد: کیفیت غذاهای دانشگاه مناسب نیست، آیا شان دانشجویی که از شهر و زندگی خود زده و برای انجام کار علمی به اینجا آمده، این است؟!

وی  با بیان اینکه در زمینه مسائل علمی نیز مشکلاتی داریم گفت: دانشگاه قانونی تصویب کرده که استاد راهنما و مشاور نمی‎تواند خارج از این دانشگاه انتخاب شود، آیا این درست است که ما فقط از بین چند نفر محدود مجبور به انتخاب باشیم؟  اینجا وضعیت یک پادگان را دارد.

دانشجومعترض دیگری دلیل تجمعش را کاملا صنفی عنوان کرده و چنین بیان می‎کند: وضعیت اینترنت داغون است، رفتار پادگانی مامورین حراست دانشگاه، کیفیت نامطلوب غذا و پولی شدن امکانات ورزشی و تفریحی و بسیاری مشکلات دیگر که در این دانشگاه وجود داشته و مسئولان به هیچ عنوان حاضر نیستند آن را حل کنند، علت تجمع ما در اینجاست.

وی ادامه داد: ما امروز آمده‎‏ایم اینجا تا از شان و حقوق دانشجو دفاع کنیم و تا احقاق حقوق دانشجو اینجا خواهیم ماند، از رییس دانشگاه می‎خواهیم هرچه سریع‎تر به اینجا بیاید و دستور عملی شدن خواسته‎هایمان را بدهد.

منبع سایت ” آزادی بیان “

Related posts

درحمایت از گلرخ ایرائی، آتنا دائمی و سهیل عربی

Sosialism Imroz

اعتصاب بازاریان در برخی از شهرهای ایران در ح،ایت از اعتصاب رانندگان کامیون

Sosialism Imroz

افزایش شمار بازداشت‌شدگان اعتصاب سراسری رانندگان کامیون

Sosialism Imroz

Leave a Comment