Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اعتصاب و اعتراض کارگری واقعیت زنده و هر روزه جامعه ایران..! عزیز آجیکند

اعتصاب و اعتراض کارگری واقعیت زنده و هر روزه جامعه ایران..!
(چند خبر و گزارش)
تهیه و تنظیم : عزیز آجیکند
روند رو به گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری در ایران ادامه دارد، هیچ روزی نیست که از اعتراض و اعتصاب کارگری خبری نباشد. در اینجا سعی میکنیم نگاه کوتاهی داشته باسیم بر روند این اعتصابات و اعتراضات :

٢٥ روز مقاومت مردم شهر بانه
اعتصاب مردم بانه در اعتراض به بسته شدن مرزها و افزایش تعرفه‌های گمرکی آغاز شد. آنها اعلام کرده‌بودند که تا رسیدن به این خواسته مغازه‌هایشان را باز نخواهند کرد. بانه یک شهر مرزی میباشد . نبض اقتصادی این شهر به بازبودن مرز بستگی دارد. وقتی این مرز بسته باشد، اقتصاد بانه نیز به مرز خفگی نزدیک می‌شود ، زیرا مردم زحمتکش این شهر محل درآمد دیگری ندارند. مردم این سامان یا کشاورزند یا مغازه‌دار یا کولبر. از بین این ۳شغل آن‌چه برای محرومان و زحمتکشان باقی می‌ماند شغل کولبری یا همان (کوله‌بری) است.
بانه تا روز پنجشنبه یکصدا با شهروندان خود در اعتصاب بود .به دنبال وعده های مقامات رژیم مبنی بر انجام اقداماتی در خصوص خواسته بازاریان، کسبه این شهر پس از 25 روز مقاومت به اعتصاب خود پایان داده و مغازه های خود را مجددا باز کردند. گفتنی است برغم تشدید فضای امنیتی شهر بانه و بازداشت شماری از معترضان، بازاریان و کسبه این شهر 25 روز به اعتصاب متحدانه خود ادامه داده و بدین شکل علیه مسدود شدن گذرگاههای مرزی، افزایش تعرفه های گمرگی و تحمیل فقر و بیکاری بیشتر به مردم کردستان، اعتراض کردند.

اعتصاب عمومی رانندگان تاکسی در سقز
تاکسی رانان سقزدراعتراض به راه اندازی دفتر تاکسی آنلاين دراین شهر دست به تجمع زدند. معاون حمل و نقل شهرداری و فرماندهی انتظامی از پلمپ دفتر تاکسی انلاین در شهرستان سقز خبر دادند.
برپایه گزارش منتشره بتاریخ ٢٠ اردیبهشت، رانندگان سقز از اینکه اسنپ بدون هماهنگی اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی در سقز قرار فعالیت کنند ابراز نارضایتی کرده اند.

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی فرودگاه امام نسبت به نداشتن مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مقابل شورای شهر تهران
روز پنج شنبه بیستم اردیبهشت ماه،جمعی ازرانندگان تاکسی فرودگاه امام واقع در جنوب تهران، دراعتراض به نداشتن مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مقابل شورای شهر پایتخت تجمع کردند.
براساس گزارش منتشره، یکی از تجمع کنندگان گفته است : به این گروه از تاکسی‌ران‌ها، مجوز ورود به محدود طرح ترافیک مانند سالیان گذشته داده نمی‌شود و آنها نمی‌توانند مسافران خود را به مناطق مرکزی تهران ببرند. آنها می‌گویند زندگی‌شان فلج شده و از نان خوردن افتاده‌اند.
اعتصاب کارگران راه‌آهن در آذربایجان و هرمزگان
کارگران حوزه نگهداری خط راه‌آهن هرمزگان و کارگران و کارکنان خط و راه آّهن آذربایجان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه و تکمیل بیمه درمانی، از چند روز پیش دست به اعتصاب زده اند . اعتصاب کارگران راه‌آهن نگهداری خط هرمزگان ازاوایل هفته پیش و اعتصاب در آذربایجان از ٥ روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کارگران راه‌آهن سراسری که از طریق شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن کار می‌کنند تاکنون بارها در اعتراض به تعویق مطالبات و حق بیمه و با خواست برخورداری از امنیت شغلی اعتصاب کرده اند.

اعتصاب کارکنان نیروگاه برق رامین اهواز
کارکنان نیروگاه برق رامین در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان اعتصاب کردند.
روز پنجشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه کارکنان نیروگاه برق رامین واقع در شهر ویس در نزدیکی اهواز در اعتراض به تعویق مزدها دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. معترضان با تجمع در محوطه نیروگاه، خواستار پرداخت فوری معوقات مزدیشان شدند.

تجمع سراسری معلمان در شهرهای ایران
به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع سراسری معلمان، امروز پنجشنبه ٢٠اردیبهشت ماه شهرهای مختلف ایران صحنه تجمعات اعتراضی معلمان بود.
هزاران نفر از معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور در تهران و دیگر استان های ایران از جمله، البرز، اصفهان، فارس، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و دیگر نقاط کشور دست به تجمع زده و خواستار افزایش سطح دستمزد 5 میلیون تومانی، آزادی معلمان بازداشتی و فعالین کارگری، پایان دادن به احضار فعالین، حق داشتن تشکل مستقل، دسترسی به بیمه کارآمد، تحصیل و آموزش رایگان برای همه، تامین امنیت شغلی معلمان حق التدریس و رفع تبعیض علیه آنان و غیره شدند.
معلمان در تهران با شعار “نان کار آزادی، آموزش رهایی”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “اشتغال مناسب برای بیکاران”، “جای معلم در زندان نیست”، “بیمه کارآمد حق مسلم ماست”، “تحصیل رایگان حق تمام کودکان است” و غیره در مقابل سازمان برنامه و بودجه رژیم تجمع کردند. گزارشات حاکی از آن است نیروهای امنیتی رژیم به تجمع معلمان در تهران حمله کرده و عده ای را بازداشت کردند. “محمد حبيبى ، على پيروز ، على زولفى ، محمد حسن پوره، محمد تقى فلاحى” و چند معلم دیگر از جمله بازداشت شدگان هستند. همزمان در دیگر استان های ایران در مقابل ادارات کل و ادارات شهرستان های معلمان دست به تجمع زدند. گزارشات از شهرهای کردستان نیز حاکی از آن است که معلمان در سنندج، مریوان، سقز، دیواندره و برخی دیگر از شهرهای کردستان در مقابل ادارات آموزش و پرورش رژیم تجمع کرده و خواستار بهبود سطح معیشت، آزادی معلمان و کارگران زندانی، تحصیل رایگان و حق ایجاد تشکل های مستقل شدند.

منبع: شماره ٤٨ نشریه سوسیالیسم امروز

Related posts

گزارش تکمیلی ششمین روز اعتراض و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

داعش در موصل، آخرین نفس ها را می کشد….

Sosialism Imroz

گزارش برگزاری سمینار کارگری در شهر گوتنبرگ سوئد ” بخش اول “

Sosialism Imroz

Leave a Comment