Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبرو گزارش کارگری در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم: عزیز آجیکند

هفته ای را که پشت سر گذاشتیم نیز توام بود با اعتراضات و اعتصابات کارگری و دیگر شهروندان در گوشه و کنار ایران . موج اعتصابهای کارگری در مناطق مختلف و در مراکز کارگری همچنان ادامه دارد. مطالبه عمده این اعتراضات، پرداخت دستمزدهای معوقه و امنیت شغلی است. اما در این میان اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیون داران و اعتصاب کارگران گروه ملی فوالاد اهواز، از جمله نمونه های نادر حرکتهای کارگری درس آموز دوره اخیر هستند.
اولین خبر کارگری این هفته را با خبری خوشحال کننده از آزادی فعال کارگری ” امیر چمنی ” آغاز میکنیم . روز پنجم خراد امیر چمنی فعال کارگری ساکن تبریز توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت میشود و به مکان نامعلومی انتقال داده میشود. امیر چمنی بعداز تحمل بیست روز انفرادی به قید وثیقه ی صد میلون تومانی آزاد میشود. ما آزادی ایشان را به دوستان و خانواده جامعه کارگری ایران تبریک میگوئیم .
از سر گیری اعتصابات رانندگان کامیون و کامیون داران
اعتصاب کامیو‌داران ایران که از روز سه‌شنبه اول خرداد۹۷، در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات صنفیشان آغاز و در چند روز گذشته تقریبا پایان یافته بود، صبح روز شنبه ۱۹ خرداد مجددا در تهران آغاز شد.
از روز سه‌شنبه اول خردادماه کامیونداران بسیاری در شهرهای ایران در اعتراض به ثابت بودن کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، افزایش عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی دست به اعتصاب زده و خواستار عملی شدن مطالبات صنفی خود شدند.
روز شنبه ۱۹ خرداد۹۷، عوامل حکومتی در پایانه بندرعباس، اقدام به آتش زدن شش کامیون با هم کردند تا به این ترتیب روحیه رانندگان اعتصابی را درهم بشکنند. اما آنان اعلام کردند آتش زدن کامیونها، رانندگان را برای ادامه اعتصاب مصمم تر میکند. در مشهد نیز در روز شنبه ۱۹ خرداد ۹۷، اتوبوس داران مشهد در اعتراض به پایین بودن کرایه ها و مشکلات عدیده ای که دارند، اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند. کامیونداران در اعتراض به عملی نشدن وعده وعیدهایی که کارگزاران به آنها داده بودند، در اعتصاب بسر می برند. کامیونداران اعلام کردند چنانچه کارگزاران همان ریل سابق را بخواهند بروند و رانندگان به خواسته هایشان نرسند،مجدد از اول تیر ۹۷، دست به اعتصاب خواهند زد.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه
بنا بر گزارشهای دریافت شده از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، کارگران بازنشسته این شرکت که از آذر ماه سال ۹۵ بازنشست شده اند روز ۲۰ خرداد ۹۷، برای دومین روز متوالی دست به تجمع اعتراضی در مقابل دفتر مدیریت زدند و خواهان تحقق مطالبات خود شدند. این کارگران با گذشت نزدیک به دو سال از بازنشست شدن، هنوز موفق به دریافت کامل سنوات خود نشده اند و چکهایی که کارفرما بابت سنوات آنها صادر کرده است قابل وصول نیست. اعتراض کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه اولین اعتراض آنان نیست و این کارگران در طول نزدیک به دو سال گذشته بارها در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خود دست به تجمع زده اند اما کارفرما تاکنون از تسویه حساب کامل آنان خودداری کرده و علاوه بر ایندسته از بازنشستگان که کارفرما همچنان از تسویه حساب کامل آنان سرباز میزند همچنین کارفرما حاضر به تمکین بخشنامه ای که از سوی دولت برای بازنشسته کردن حدود ۲۰۰ کارگر نی بر معروف به نی برهای خرم آبادی می باشد، نیست.

اعتصاب کسبه و کلیه مغازه ها در جوانرود

روز  سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۹۷، کسبه و کلیه مغازه داران جوانرود در اعتراض به گرانی و کسادی بازار دست به اعتصاب زده و مغازه های خودشان را باز نکردند. لازم به یادآوری است که کسبه و بازاریان شهرهای مرزی غرب کشور، از آخرین روزهای فروردین ماه سال ۹۷، دست به یک اعتصاب گسترده در اعتراض به بستن مرز و افزایش تعرفه گمرکی توسط حکومت زدند. در این اعتصاب اکثر شهرهای مرزی با جلوداری شهر بانه شرکت داشتند. بازاریان و کسبه با انتشار بیانیه ای از پایان اعتصابشان پس از بیست وپنج روز به اعتصاب خود به طور مشروط پایان دادند. بازاریان اعلام کردند که در صورت عدم پاسخگویی مسئولان دولتی مجددا اعتصاب از سر گرفته خواهد شد.

جان‌باختن یک کارگر ۳۷ساله در خمینی‌شهر بر اثر سقوط در چاه

در پی اعلام خبری مبنی بر سقوط فردی در چاه آب در یکی از مناطق شهر “درچه” در محل حادثه مشاهده می‌شود که کارگری ۳۷ ساله در اثر عدم کنترل در رعایت اصول ایمنی به داخل چاه ۳۰ متری سقوط کرده و متاسفانه جان خود را از دست داده است.در این خبر گفته شده است که جسد متوفی به بیرون از چاه منتقل می‌شود و بنا به گفته نفرات حاضر در صحنه، فرد جان‌باخته در اثر سقوط و شدت صدمات وارده فوت شده بود که در نهایت جسد به پزشکی قانونی منتقل شده است.

جان‌باختن یک کارگر جوان در معدن بهاباد

بنا به گزار ش دریافتی، یک کارگر ۲۵ ساله بر اثر ریزش سنگ در یکی از معادن شهرستان بهاباد، جان باخته است.در این حادثه به علت صدمات متعدد، و عل‌رغم تلاش همکارانش برای نجات وی، این مصدوم نیز در محل حادثه، جان خود را از دست می‌دهد. شهرستان بهاباد از توابع استان یزد است.

تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

کارگران گروه ملی فولاد اهواز به عدم پرداخت مطالباتشان و بلاتکلیفی وضع کارخانه و خطر از دست دادن شغلشان اعتراض دارند.
آنها از ساعت هشت و نیم صبح روز ٢١ خرداد در چهاردهمین روز اعتصابشان در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده، بلاتکلیفی وضع کارخانه و احضار کارگران معترض و خلف وعده های داده شده، در مقابل استانداری تجمع کردند. سپس کارگران بدنبال یکساعت تجمع شروع به راهپیمایی کردند.
شب دوشنبه ٢١ خرداد ساعت ١٠ و نیم شب به وقت ایران کارگران گروه ملی فولاد اهواز در چهاردهمین روز اعتصاب خود ، جهت برگزاری تجمع اعتراضی در فلکه سوم کیان پارس اهواز و اطراف آن دورم هم گرد می آیند. اما اینبارحرکت اعتراضی آنها مورد یورش وحشیانه نیروهای انتظامی و گارد ویژه و موتور سواران اوباش جمهوری اسلامی قرار میگیرد. در جریان این یورش گستاخانه علاوه بر ضرب و شتم بخشی از کارگران قریب به ٦٥ نفر از آنان بازداشت میشوند. روز ٢٣ خرداد کارگران گروه ملی فولاد اهواز بعد از جدالی جانانه موفق به آزاد کردن ٤٦ همکار بازداشتی خود و گرفتن بخشی از مطالباتشان شدند. کارگران بازداشتی به قید وثیقه ٥٠ میلیون تومانی آزاد شده اند. ١٠نفر دیگر از کارگران گروه ملی به اسامی، کریم سیاحی، سعید شابثی، امیر حریزاوی، محمد فلاحی، عبدالرحمان ساکی، جواب اسکندری، محمد علی جماعی، محمود خسروشاهی، علی طاهری و سجاد حسین پوربه بهانه داشتن شاکی خصوصی و شکستن شیشه دفتر نماینده شهر همچنان در بازداشت بسر میبرند. در برابر این سرکوبگری های کارگران گروه ملی متحدانه اعلام کرده اند، که اعتراض روز ٢١ خرداد ماه اعتراض همه آنها بوده است و خواستار آزادی دیگر همکاران بازداشتی خود هستند. در همین راستا این کارگران در ٢٤ خرداد با تجمع در مقابل استانداری پیگیر وضع همکاران بازداشتی خود شدند.

تجمع کارگران پروژه راهسازی قزوین – کلاچای مقابل استانداری قزوین 

تجمع بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران مقابل استانداری خوزستان ، تجمع بیش از ۵۰ کارگر شاغل در بخش های فضای سبز و سازمان آتش نشانی آبادان مقابل ساختمان شهرداری این شهر ، تجمع گروهی از نانوایان نان لواش قم مقابل اتحادیه نانوایان این استان ، تجمع شماری از انبوه سازان مسکن مهر پردیس مقابل ساختمان مرکزی بانک مسکن ، تجمع گروهی از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی مقابل مجلس.

همدان
‌-روز چهارشنبه ۲۳خرداد ۹۷، فروشندگان و صاحبان چند مرکز خرید کالاهای ضروری در اعتراض به گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم و نیز افزایش مالیات برای فروشندگان در مقابل فرمانداری شهر همدان دست به تجمع اعتراضی زدند.

اهواز
روز پنجشنبه ٢٤ خرداد ماه، جمعی از آبداران و کارگران آبفا اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود مقابل درب ورودی این شرکت تجمع کردند.
معترضان با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواستار 5 ماه دستمزد معوقه، عیدی و مزایای پایان سال خود شدند. کارگران معترض می گویند این چندمین بار است که جهت پیگیری مطالبات خود دست به تجمع زده اند. معترضان با سردادن شعار ضمن خواست پرداخت معوقات خود، اعلام نمودند تا رسیدن به کلیه خواسته هایشان دست از تجمع برنخواهند داشت.

سقز
عصر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷، کامیونداران سقز با تجمع در کنار گذر سقز- بوکان در اعتراض به جذب کامیون های غیربومی اعتراض کردند.

زخمی شدن یک کولبر در مرز چالدران در اثر شلیک نیروهای نظامی

نیروهای نظامی در مرز چالدران یک کولبر را به رگبار بستند که باعث زخمی شدن وی شده است.
براساس گزارش دریافتی، صبح روز جمعه ۲۵خردادماه ۱۳۹۷، یک کولبر به نام محمد خلیلی حیدرانلو اهل روستای عیسی کولیک فرزند حیدر در مرز چالدران در پی شلیک نیروهای نظامی به شدت زخمی شده است.
این کولبر از ناحیه سینه به شدت مجروح و به دلیل شدت جراحات وارده از بیمارستان ماکو به ارومیه منتقل شده است. او متأهل و دارای دو فرزند می باشد.

زخمی کردن یک کوبر دیگر در بانه

بنا به خبر دریافتی، یک کولبر اهل بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی، زخمی و به بیمارستان منتقل گردید.
روز چهارشنبه ۲۳ خردادماه نیز نیروهای نظامی در مرز چومان از توابع شهرستان بانه گروهی از کولبران را هدف قرار دادند که در پی آن یک کولبر به نام خالد سماقانی به شدت زخمی شده است. این کارگر کولبر از ناحیه پا به شدت زخمی و برای مداوای پزشکی به مراکز درمانی منتقل شده است.
منبع:شماره ٥٣ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٦ خرداد ١٣٩٧
١٦ ژوئن ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

فصل دوم از کارنامه حسن روحانی… اعدام زندگی را نمی تواند بخشکاند …

Sosialism Imroz

اول ماه مه در کردستان در سالهای اخیر … تصویر ها خود سخن می گویند …

Sosialism Imroz

زنده باد ٨ مارس سوسیالیستی !

Sosialism Imroz

Leave a Comment