Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

نگاهی به چند خبر و گزارش کارگری و توده ای درهفته ی که گذشت….!

تهیه و تنظیم: عزیز آجیکند

هفته ای را که پشت سرگذاشتیم همچنان توام بود با اعتراضات و اعتصابات کارگری . در اینجا سعی بر آن داریم که همراه شما خوانندگان عــــزیز نشریه سوسیالیسم امروز مرور کوتاهی داشته باشیم به مهمترین اخبارو گزارشاتی که از دردو مشقات جامعه کارگری ایران می گوید …
خبرها و گزارشات کارگری این هفته را با تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت رسا نور در قزوین آغاز میکنیم …

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت رسا نور

جمعی از کارگران اخراج شده کارخانه رسا نور تولیدکننده انواع لامپ‌های کم مصرف در شهرک صنعتی البرز قزوین در اعتراض به اخراج خود که در اوایل فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد ، در محوطه این واحد تولیدی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی شان شدند.
همچنانکه گفته شد علت اصلی اعتراض این کارگران، اخراج حدود ۵۰ نفر از کارگران کارخانه در اوایل فروردین ماه سال جاری ا‌ست. معترضان خواستار بازگشت به کار و پرداخت معوقات حقوقی خود هستند. همچنین به گفته کارگران معترض، هریک از این کارگران اخراج شده حدود ۱۱ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

ریزش معدن زغال سنگ کلاریز در شاهرود

منابع خبری در معدن زغال سنگ البرز شرقی، از وقوع حادثه ریزش در یکی از تونل‌های معدن کلاریز خبر دادند.
این حادثه در حدود ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در یکی از تونل‌های معدن کلاریز اتفاق افتاده است. به گفته کارگران این واحد معدنی متاسفانه شماری از همکاران شان دچار حادثه شده اند. با این حال تعداد دقیق کشته شدگان احتمالی یا مجروحین منتشر نشده است. معدن کلاریز با حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی، یکی از معادن زیرمجموعه معدن البرز شرقی است که در شهرستان شاهرود استان سمنان واقع شده است.

حادثه دلخراش تصادف سنندج چندین اعتراض مردمی را به دنبال داشت

به دنبال رخ دادن تصادف میان یک تانکر حامل سوخت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری که منجر به از دست دادن شماری از مسافران گردید ، مردم معترض در شهر سنندج دست به تجمع زده و به تردد تانکرهای سوخت عراقی اعتراض کردند. نیروهای امنیتی رژیم و گارد ویژه با حمله به سوی معترضان با آنان درگیر میشوند. معترضان، رژیم و سپاه پاسداران را عامل رخ دادن این سوانح می دانند.

تجمع کارگران ریسندگی و بافندگی فومنات

کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی فومنات واقع در استان گیلان در پی تهدید مدیرعامل کارخانه به اخراج کارگران، تجمع اعتراضی برگزار کردند.کارفرما شرکت “بافندگی فومنات” در نشستی با حضور استاندار گیلان اعلام کرده به دلیل عدم سوددهی کارخانه قصد اخراج کارگران را دارد. “کارخانه ریسندگی و بافندگی فومنات” پیشتر، ۸۵۰ کارگر داشته و در پی خصوصی سازی های دولت، به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر حدود ۱۵۰ کارگر باقیمانده آن دو ماه حقوق معوقه دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب خوزستان

جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ٥ ماه معوقه مزدی خود در مقابل این شرکت در اهواز تجمع کردند.رئیس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان اذعان کرد، پرداخت حقوق آبداران نه فقط در این استان، بلکه در کل کشور دچار مشکل شده است. مناطقی در کشور است که آبداران در آنجا بین ۹ الی ۱۱ ماه مطالبه مزدی دارند.

بیکاری کامل بیش از ٦میلیون خانوار در ایران

طبق اعلامیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ۲۸ درصد خانوارها فاقد «حتی یک فرد شاغل» هستند. بر این مبنا حداقل شش میلیون و ۷۲۰ هزار خانوار ساکن ایران به صورت کامل بیکار هستند. این آمار با نرخ رسمی بیکاری که جمعیت بیکاران را حدود ۲,۳ میلیون تن برآورد می‌کند، همخوان نیست. برپایه این گزارش جمعیت بیکاران در ایران بیش از شش میلیون تن خواهد بود. بانک مرکزی در گزارش خود افزود، میانگین هزینه یک خانوار ۳,۳ نفره سه میلیون و پانصد هزار تومان برآورد شده است که در این میان مسکن و مواد غذایی ۶۰ درصد سبد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد.

اخراج کارگران کارخانه پفک نمکی سنندج با اعلام ورشستگی این کارخانه

کارخانه پفک نمکی واقع در شهرک صنعتی شماره 1 سنندج آعلام ورشکستگی کرد و تمامی کارگران را غیر از نگهبانی اخراج نمود.کارگران اخراج شده عمدتا از مناطق حاشیه شهر هستند که با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو می باشند. به دنبال این اخراج سازی ها، کارگران دست به اعتراض زده و خواستار احقاق حقوقشان شدند. در پی آن، کارفرمای کارخانه نیروهای پلیس را به محل فراخواند که منجر به درگیری با معترضان شد.

اعتصاب کارگران راه آهن زاگرس

روز ١٩ تیر کارگران راه آهن زاگرس در اعتراض به تعویق دو ماه و نیم دستمزد دست به اعتصاب زدند. لازم به گفتن است که کارگران راه آهن زاگرس از هزینه های درمانی برخوردار نیستند و با وجود کار در گرمای ٦٠درجه مزایای بدی آب و هوا هم به آنان تعلق نمی گیرد.

فراخوان بازنشستگان به تجمع سراسری

بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان برای ساعت ده صبح روز ٣١ تیر به تجمع در مقابل مجلس اسلامی فراخوان داده اند. معلمان بازنشسته، پرستاران بازنشسته، کارکنان بازنشسته وزارت بهداشت و بخش های مختلف بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی با پوسترهایشان تحت عنوان “همه می آییم” در تدارک برگزاری این تجمع اعتراضی عظیم سراسری هستند.

فراخوان کامیونداران حمل و نقل جاده ای به اعتصاب سراسری

کامیونداران بدلیل پاسخ نگرفتن خواستهایشان از اول مرداد ماه اعلام اعتصاب سراسری کرده اند. در دور اول کامیونداران در ١٨٠ شهر دست به اعتصاب زدند. اعتصابات قدرتمند کامیونداران، نقش مهمی در تقویت گفتمان برپایی اعتصابات سراسری و ممکن بودن آنرا در میان کارگران و کل جامعه داشته است. گفتنیست که فروشندگان تلفن همراه با اعتصاب سراسری کامیونداران اعلام حمایت کرده اند.

اعتصاب کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی شان دست از کار کشیده و تجمع کردند.کارگران معترض این نیروگاه که خواهان دریافت دستمزد معوقه ٤ ماهه خود می‌باشند، می گویند که تاکنون چندین بار برای احقاق حقوق خود دست از کار کشیده و مقابل درب این مجتمع تجمع کرده‌اند؛ اما هر بار مسئولان این نیروگاه به بهانه مختلف از جمله نبود نقدینگی و تهدید کارگران به اخراج، از ادامه تجمع جلوگیری کرده‌اند.

اخراج چهار تن از کارگران کارخانه رویا پلاستیک سنندج

کارفرمای کارخانه رویا پلاستیک سنندج دستکم ٤ تن از کارگران این کارخانه را از کار اخراج کرد. کارفرمای کارخانه رویا پلاستیک که سازنده ظروف یکبار مصرف غذایی می باشد، ٤ کارگر را که بین ٧ تا ١٥ سال سابقه کار در این شرکت را داشتند، از کار اخراج کرد. این اخراج ها منجر به اعتراض سایر کارگران شد. کارگران معترض در اقدامی اعتراضی به مدت چندین ساعت کار را متوقف کرده و خواستار بازگشت به کار همکارانشان شدند.

تجمع کارگران بازنشسته کیان تایر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

روز سه شنبه ٢٦ تیر ماه حدود ٢٠٠نفر از کارگران بازنشسته کیان تایر در اعتراض به عدم پرداخت اقساط سنوات خود دست به تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت زدند. در این تجمع که از ساعت ٩ صبح آغاز شد کارگران با سر دادن شعارهایی از قبیل وزیر بی لیاقت استعفا استعفا ، مدیر بی لیاقت نمیخواهیم نمیخواهیم وعده وعید نمیخواهیم ما حقمون رو میخواهیم و…، خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. در پی این تجمع و اعتراض از سوی کارگران بازنشسته کیان تایر، هیات اجرائی کارخانه (هیاتی که از سوی وزارت صنایع برای اداره کارخانه مستقر شده است) در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کرد و بدنبال آن جلسه ای با شرکت نماینده های کارگران برگزار شد که تا ساعت ١٩ به طول انجامید. سنوات حدود ٣٥٠ کارگر کیان تایر که بتدریج از سال ١٣٩٠ به این طرف بازنشست شده اند بجای پرداخت یکجا در حین بازنشستگی، بصورت اقساطی به آنان پرداخت میشود.

تجمع اعتراضی علیه بیکاری در خوزستان

جوانان معترض شهر هویزه در استان خوزستان در اعتراض به بیکاری مقابل فرمانداری رژیم تجمع کردند.معترضان با سردادن شعارهای علیه مسئولین و مقامات رژیم، نسبت به بی آّبی و بیکاری گسترده در استان خوزستان اعتراض کردند.

تداوم حرکت اعتراضی آتش‌زدن فیش‌های حقوقی توسط معلمان

از هفته پیش که معلمان فیش‌های حقوقی خود حاوی افزایش اسمی حقوق‌شان به میزان ۶ تا ۱۰ درصد را دریافت کرده‌اند، موج اعتراض معلمان به راه افتاده است. معلمان افزایش اسمی ۶ تا ۱۰ درصد حقوق را توهین ‌آمیز خوانده و کمپین آتش زدن فیش‌های حقوقی را به راه انداخته‌اند. معلمان می‌گویند حقوق آن‌ها کاهش یافته و بسیاری از مزایای مزدی نیز حذف شده است. چالش «نه به فیش حقوقی» و آتش زدن فیش‌های حقوقی از شهر به شهر گسترش یافته است. کانال‌های صنفی معلمان در تلگرام تا کنون ده‌ها فیلم و تعداد بیشتری عکس از معلمانی منتشر کرده‌اند که به طور فردی یا به صورت دسته‌جمعی فیش‌های حقوق خود را آتش می‌زنند و به تحقیر و بی‌عدالتی اعتراض می‌کنند.

ادامه اعتصاب کارگران راه آهن تبریز

اعتصاب کارگران راه‌آهن در تبریز که از روز چهارشنبه ٢٧ تیرماه آغاز شده، همچنان ادامه دارد. اعتصاب‌کنندگان (شامل کارگران راه‌آهن تبریز، سلماس، و صوفیان) پنجشنبه ۲۸ تیرماه نیز از رفتن به سر کار خودداری کردند. کارگران به سه ماه تعویق مزد، حق بیمه و سنوات ،عدم تسویه حساب مطالبات گذشته و نبود امنیت شغلی معترضند. شرکت پیمانکاری «گسترش راه‌آهن» مزد کارگران را نپرداخته و با تنزل ضریب سختی کار، مزایای شغلی کارگران را نیز کاهش داده است.

منبع: شماره ٥٨ نشریه سوسیالیسم امروز
Simroz.org
٣٠ تیر ١٣٩٧
٢١ ژوئیه٢٠١٨

Related posts

اعتصاب متحدانه کارگران گروه ملی فولاد اهواز در نخستین روز اعتضاب

Sosialism Imroz

یادی از رهبر بزرگ پرولتاریای جهان

Sosialism Imroz

شروع اعتصاب در پارس جنوبی در عسلویه

Sosialism Imroz

Leave a Comment