Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

پلیس از تحویل جسد سوخته مریم فرجی به خانواده اش جلوگیری می کند…

بعد از کشف جسد سوخته مریم فرجی ، پلیس از تحویل جنازه به خانواده اش جلوگیری می کند
جسد سوخته شده‌ی مریم فرجی ، فعال مدنی ۳۳ ساله و دانشجوی ارشد مدیریت بین الملل، که پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۹۷ از منزل خارج شده بود، توسط پلیس آگاهی کشف شد و پزشک قانونی با گرفتن DNA از پدر این فعال مدنی، هویت جسد را تایید کرد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جسد سوخته شده‌ی مریم فرجی ، دانشجوی ۳۳ ساله رشته مدیریت بین الملل، در حالی توسط پلیس آگاهی کشف شد که پیگیری‌های خانواده این فعال مدنی برای یافتنش با وجود مراجعه مکرر به پلیس و ارگان‌های مرتبط راه به جایی نبرد.
یک منبع مطلع، شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷، به کمپین گفت: «جسد رها شده مریم و خودروی وی چند روز پیش توسط پلیس کشف شده بود، ولی پزشکی قانونی هنوز جنازه وی را به خانواده اش تحویل نداده است.»
گفتنی است، پیش از این، محمد آقاسی، وکیل مدافع مریم فرجی ، در تاریخ پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه ۹۷ در توئیتی، از احتمال قتل این فعال مدنی خبر داد و نوشت: «به نظر می رسد موکلم (خانم مریم فرجی ) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال حبس و دو سال ممنوع الخروجی محکومیت یافته، به قتل رسیده باشد.»
روز پنجشنبه ۲۱تیر ۹۷، ماشین رها شده ی او پیدا شده و یک جسد هم پیدا شده که به خانواده نشان نداده اند. شرایط روحی خانواده بسیار وخیم است.
مریم فرجی ۳۳ ساله دانشجوی ارشد مدیریت بین الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار، روز پنج شنبه ۱۴ تیر ۹۷ از منزل خارج شده و دیگر باز نگشته بود.
مریم فرجی فعال مدنی ، روز ۱۲ دیماه همزمان با ناآرامی های دیماه بازداشت و به مدت ۱۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی بود.
دادگاه بدوی وی، در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست احمدزاده برگزار شد و این دادگاه حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور را برای مریم صادر نمود.
مریم فرجی اهل سرپل ذهاب و ساکن کرج ، با قید وثیقە آزاد شدە بود. پیشتر بازجویان اطلاعات او را بە مرگ تهدید کردە بودند. شک اینکه وزارت اطلاعات او را ربوده باشد و پس از تجاوز به قتل رسانده باشد بسیار قوی است، عدم تحویل جنازه به خانواده‌اش این شک را قویتر میکند.
وزارت اطلاعات سابقه طولانی در ربودن فعالین و قتل جوانان مظلوم ایران دارد.

خواهرمریم فرجی فعال اجتماعی می گوید که مفقود شدن خواهرش کار حکومت بوده است!

لیلا فرجی، خواهر مریم فرجی چند روز پیش از تأیید خبر قتل او به سازمان حقوق بشر گفته بود: “مریم در این اواخر در محل کار و دانشگاه می‌گفت احساس می‌کنم که کسانی دارند مرا رصد می‌کنند. تا این که روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر از خانه رفت تا یکی از دوستانش را ببیند و برنگشت. ما مراجعه کردیم به کلانتری و آگاهی ولی نتیجه‌ای ندادند. مریم در کمال سلامت رفته است… من این حکومت را و مراجع ذی‌صلاح را مسوول جان مریم می‌دانم. به نظر من کار کار خودشان است و غیر از این‌ها کسی نمی‌تواند جوابگو باشد.”

لیلا فرجی گفت که خواهرش “در اعتراضات ۱۲ دیماه ۱۳۹۶ در خیابان انقلاب بازداشت شد و تا سه روز خبر نداشتیم کجاست. او به مدت ۱۰ روز در زندان اوین بود. بعد از ۱۰ روز با وثیقه آزاد شد. در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ مطابق احضاریه به دادگاه انقلاب مراجعه کردند.” او به سه سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد.

بر مبنای اظهارات لیلا فرجی، مریم فرجی در دادگاه گفته بود: “من طرفدار حقوق بشر هستم، از حقوق کارگران و کودکان دفاع می‌کنم. پدرم کارگر است و نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم.» و پاسخ قاضی احمدزاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این بود: «شما هم شغل داری، هم تحصیل می‌کنی و هم نان‌آور خانواده هستی، به زندان می‌فرستمت تا حالت جا بیاید.”

لیلا فرجی گفت که خواهرش در زمان بازجویی پس از بازداشت در دی‌ماه ۱۳۹۶، مورد توهین قرار گرفته و تا مدت‌ها بعد از آن از نظر روحی به هم ریخته بود.

Related posts

شورش در زندان مرکزی سنندج

Sosialism Imroz

اطلاعیه ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون اعتصاب غذای اسماعیل عبدی

Sosialism Imroz

شرایط سخت سیل‌زدگان لرستانی بعداز یک هفتە از وقوع سیل

Sosialism Imroz

Leave a Comment