Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

ایران و کردستان در هفته ای که گذشت …!

مروری کوتاه بر چند خبرو گزارش کــارگری و توده ای در هفته ای که گذشت

تهیه و تنظیم: عزیز آجیکند

خبرها و گزارشات کارگری و توده ای این هفته را با خبر تاسف بار مرگ دو کارگر زحمتکش آغاز میکنیم .

متاسفانه روز جمعه گذشته ١٥ تیرماه در جریان وقوع دو حادثه جداگانه در شهر کرد و ساری دو کارگر زحمتکش جان خود را از دست میدهند. یک کارگر ۴۰ ساله هنگام کار در یک ساختمان واقع در شهرک “منظریه” شهرکرد به داخل چاله آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد. در حادثه دوم نیز یک کارگر ساختمانی هنگام کار در یک ساختمان در حال ساخت در ساری، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار از طبقه سوم سقوط کرد و بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

مطالبات معوقه کارگران فاز ٨ شهر جدید پردیس

حدود ٢٥٠ تن کارگر فاز ٨ شهر جدید پردیس که بواسطه پیمانکاران برای شرکت «عمران خاک رستاپ» کار می‌کنند روز چهارشنبه ١٣ تیر به تعویق مطالبات خود اعتراض کرده بودند.
کارگران سه سال برای شرکت کار کرده‌اند و برغم آن که رونوشت قرارداد و مدارک دیگری برای اثبات رابطه کاری کارگران با شرکت عمران‌خاک رستاپ وجود دارد، هیات مدیره شرکت منکر بدهی به کارگران بوده است.
٩ نفر از رانندگان دستگیر شده در اعتصاب سراسری کامیونداران ، کماکان در بازداشت بسر می برند
از میان ۱۷ راننده کامیون که در پی اعتصاب سراسری چند روزه رانندگان و دارندگان کامیون زندانی شده بودند ، ۸ تن از آنها در روزهای اول بعداز بازجویی کامل آزاد شده‌ند اما تا به امروز ٩ نفر از انها کماکان در بازداشت بسر می برند و در انتظار تشکیل دادگاه برایشان هستند.

تجمع کارگران فولاد بویر صنعت یاسوج

جمعی از کارگران‌کارخانه‌‌فولاد بویرصنعت یاسوج روز یکشنبه ١٧ تیر ماه برای چندمین بار در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌خود، مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.
کارگران کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده‌اند،کارگران معترض در این خصوص می گویند، چندین سال است از کارفرمای کارخانه بویرصنعت به بهانه “نبود منابع مالی کافی” از پرداخت دستمزدهای معوقه آنان خودداری می ورزد و هر وقت نیز برای پیگیری مطالبات خود تجمع کرده اند از سوی کارفرما تهدید به اخراج شده اند.

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری اهواز

كارگران شهردارى مناطق ٤ و ٥ و ٦ شهردارى اهواز روز یکشنبه ١٧ تیر ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود دست از کار کشیده و تجمع كردند.
كارگران معترض که دارای پنج ماه دستمزد معوقه و عیدی و پاداش پایان سال می باشند، از سوی مقامات شهرداری تهدید به اخراج شدند. تعداد کل کارگران سه منطقه، ٦٠٠ نفر میباشد و تجمع تمامی کارگران شهرداری همزمان و روبروی منطقه کاری شان برپا شد. به گفته کارگران به دلیل بی توجهی مسئولین به خواسته هایشان تا رسیدن به کلیه مطالبات معوقه خود دست از اعتصاب و تجمع برنخواهند داشت.

اعتصاب کارگران خدمات شهری در مریوان

کارگران شیف شب خدمات شهری، شهرداری مریوان برای دومین شب متوالی دست به اعتصاب زدند.
این کارگران که شمار آنان بیش از ٣٠ نفر است و در شیفت شب کار می کنند، در اعتراض به عدم پرداخت عیدی سالهای ٩٦ و ٩٥ و دریافت نکردن حقوق و مزایای ٩ ماه خود از روز ١٦ تیرماه دست به اعتصاب زده و از رفتن به سرکارهای خود، خودداری کرده اند.
کارگران کیش‌چوب خواستار پرداخت مطالبات معوقه و بازگشت به کارند
کارگران شرکت کیش‌چوب که دستکم ١٢ ماه مطالبات معوقه دارند و از ٩ ماه پیش بیکار شده‌اند درنامه‌ای به مسئولان منطقه آزاد کیش خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود و راه‌اندازی مجدد شرکت شدند.

تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه

روز ١٨ تیرماه کارگران هفت تپه در اعتراض به عدم امنیت شغلی و احضار دوباره کارگران معترض به دادگاه و تهدید به اخراج ها در مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع کرده و اعلام کرده اند که تا روشن شدن وضعیت نابسامانی و اسفبار شرکت به تحصن خود ادامه خواهند داد. صبح روز یکشنبه ١٧تیرماه نیز شماری از کارگران نی بر نیشکر هفت تپه در اعتراص به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.

دیدار جمعی از فعالین کارگری و مدنی شهر سنندج با مختار اسدی

بر اساس خبر دریافتی شب سه شنبه ۱۹ تیر، جمع کثیری از فعالین کارگری شامل اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، اتحادیه آزاد کارگران، کانون صنفی معلمین و فعالین مدنی شهر سنندج، بامختار اسدی دیدار کردند.
مختار اسدی عضو کانون صنقی معلمین به اتهام فعالیت صنفی بعد از سپری کردن حکم ناعادلانه یک سال محکومیت خود در زندان اوین، روز دوشبه آزاد گردید و مورد استقبال گرم اعضای خانواده، دوستان و فعالین کارگری و کانون صنفی معلمین قرار گرفت.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت رسا نور در قزوین

جمعی از کارگران اخراج شده کارخانه «رسا نور» تولیدکننده انواع لامپ‌های کم مصرف در شهرک صنعتی البرز قزوین در اعتراض به

اخراج خود دست در محوطه این واحد تولیدی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی شان شدند.
کارگران به اخراج حدود ۵۰ نفر از کارگران کارخانه در اوایل فروردین ماه سال اعتراض دارند. معترضان خواستار بازگشت به کار و پرداخت معوقات حقوقی خود هستند. به گفته معترضان، هریک از کارگران حدود ۱۱ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.
بیکاری ٧٠٠ کارگرصنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن
فعالیت‌های کارخانه «صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن» که قطعات مورد نیاز خودروسازی در ایران را تامین می‌کند با بیش از ۷۰۰ کارگر از روز شنبه متوقف شد.٧٠٠ کارگر این کارخانه درحالی اخراج شدند که دو ماه حقوق معوقه دارند. ۵ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم برای صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن کار می‌کنند بدین شیوه و با توقف فعالیت‌های این شرکت، تعداد زیادی از شاغلان را خانه‌نشین میکند.

تجمع کارگران ریسندگی و بافندگی فومنات

کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی فومنات واقع در استان گیلان در پی تهدید مدیرعامل کارخانه به اخراج کارگران، تجمع اعتراضی برگزار کردند. شایان ذکر است که “کارخانه ریسندگی و بافندگی فومنات” پیشتر، ۸۵۰ کارگر داشته و در پی خصوصی سازی های دولت، به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر حدود ۱۵۰ کارگر باقیمانده آن دو ماه حقوق معوقه دارند.
معلم زندانی محمود بهشتی لنگرودی از دوشنبه هفته گذشته در اعتصاب غذا است
بهشتی، معلم و فعال صنفی زندانی، از دوشنبه یازدهم تیرماه ۹۷ در اعتراض به نحوه برخورد قوه قضاییه و دادستانی با زندانیان سیاسی در اعتصاب غذاست. سه روز نخست این اعتصاب غذا خشک بود (نه آب و نه غذا) و این اعتصاب غذا از روز چهارم پس از به وخامت کشیدن وضع جسمانی ایشان و به درخواست هم بندان، آقایان اسماعیل عبدی و عبدالفتاح سلطانی به اعتصاب غذای تر تبدیل شده است.

در گرامیداشت یاد قربانیان حادثه ی اخیر در سنندج

روز جمعه ٢٢ تیرماه تیرماه جمعی از فعالين كارگری و مدنی برای يادبود از قربانيان تصادف سنندج در محل حادثه جمع شدند و به احترام قربانيان سكوت اعلام كردند و یادشان را گرامی داشتند. آنها همچنين در اعتراض به وضعيت نامناسب جاده ها در کردستان سه دقيقه خيابان را بستند.
منبع: شماره ٥٧ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٣ تیر ١٣٩٧
١٤-٧-٢٠١٨

Related posts

چند خبر و گزارش مهم کارگری و رویدادهای هفتە ای کە گذشت

Sosialism Imroz

اعتراضات امروز در شهرهای مختلف ایران …

Sosialism Imroz

زنان کارگر در ایران …!

Sosialism Imroz

Leave a Comment