Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری ١ بهمن ١٣٩٦

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کیان کرد باتجمع در جاده ملایر به اراک

– اعتصاب متحدانه کارگران کارخانه کاغذ پارس در هفت تپه دومین روز خود را پشت سر گذاشت

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه2زنجان نسبت به واگذاری به بخش خصوصی

– تجمع کارگران کارخانه «های لنت»خرم آباد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل اداره کل کار

– تجمع اعتراضی کارگران جنگلبانی نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق مقابل سازمان جنگل‌ها در چالوس

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت علیرغم حضور سنگین نیروهای گارد ویژه برگزار شد

– برای شکستن اعتصاب وپراکنده کردن کارگران سدشفارود،کارگاه را3روزتعطیل کردند

-155 وکیل دادگستری داوطلب دفاع از حقوق معترضان بازداشتی شدند

– احضار مجدد داود رضوی به شعبه 36تجدید نظر در چهارم بهمن

– احضار نجیبه صالح زاده به دادگستری شهرستان سقز

– پیام مهدی توپچی پس از آزادی

– طوماراعتراضی جمعی از معلمان مشهد نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

– احضار مدیرعامل بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه کیش چوب نسبت به ماه ها بلاتکلیفی شغلی

– بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی موسسه مالی ثامن‌الحجج دو ساله شد

– بیکای2700کارگر درپی شیوع آنفولانزای مرغی

– به کارگران پیمانکاریِ نفت حق بدی آب و هوا پرداخت نمی‌شود/ تبعیض در صنعت نفت سابقه طولانی دارد

– جان باختن یک کارگر جوان در ساوه براثر سقوط از ارتفاع

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کیان کرد باتجمع در جاده ملایر به اراک

روزیکشنبه اول بهمن ماه،کارگران کارخانه کیان کرد درادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت6 ماه حقوق و 3سال عیدی،دست به تجمع در جاده ملایر به اراک زدند.

کارگران کارخانه کیان کرد که حداقل یک ماه است دراعتصاب بسرمی برند،پایان اعتصابشان را منوط به پرداخت دستکم 50درصد مطالباتشان کردند.*

برپایه گزارش منتشره،یکی از کارگران این کارخانه با بیان اینکه پس از حدودا یک ماه از آغاز اعتراضات کارگری در این کارخانه، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود،افزود:تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای و … توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند.

این کارگر در ادامه پیرامون روند بررسی مشکلات کارگران کارخانه کیان کُرد از سوی مسئولان شهرستان ملایر تصریح کرد: از اولین روز از اعتصاب، مرتبا مسئولان شهرستان در محل اعتراض کارگران حاضر می‌شوند اما عملا اقدامی در خصوص وصول معوقات مزدی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: همچنین روز گذشته همزمان با اعتراض شماری از کارگران در محوطه کارخانه، رئیس اداره کار و تعدادی دیگر از مسئولان در محل کارخانه حاضر شدند و با وعده پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات  قصد داشتند به اعتراض کارگران خاتمه دهند.

به گفته وی، کارگران کارخانه کیان کرد دستکم یک ماه است که دراعتصاب هستند. وی پایان اعتصاب خود و همکارانش را به دریافت حداقل ۵۰ درصد از مطالبات مزدی خود منوط کرده‌اند.

*از سرگیری تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کیان کرد بدنبال توخالی درآمدن وعده مسئولین طرازاول شهرستان ملایر

صبح روز شنبه سی دی ماه، کارگران کارخانه کیان کرد بدنبال توخالی درآمدن وعده مسئولین طرازاول شهرستان ملایرمبنی بر پرداخت 50درصد ازمطالباتشان،تجمعات اعتراضییشان را از سرگرفتند.

کارگران کارخانه کیان کرد از روز شنبه بیست وسوم دی ماه، دراعتراض به عدم پرداخت6 ماه حقوق و 3سال عیدی دست از کار کشیدند وروزهای شنبه ویکشنبه هفته گذشته مقابل کارخانه تجمع کردند.*

مسئولین شهرستان ملایربرای شکستن اعتصاب کارگران وخاتمه دادن به تجمعات اعتراضیشان وعده دادند که 50درصد ازمطالباتشان تا روزشنبه30دی پرداخت شود.

کارگران هم با هوشیاری اعلام داشتند تا شنبه کارخانه تعطیل خواهد بود اگر  وعده‌ها محقق شد کارگران به خط تولید بازمی‌گردند و درصورتی‌که بدهی‌ها پرداخت نشود تجمعات از هفته آینده مجدداً برگزار می‌شود.

امروزشنبه 30دی کارگران کارخانه کیان کرد بدنبال توخالی در آمدن وعده های مسئولین طراز اول شهرستان ملایر،با از سرگیری تجمعات اعتراضیشان عزم راسخشان را درراه احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند.

اعتصاب نامحدود کارگران کارخانه کیان کرد تا پرداخت6 ماه حقوق و 3سال عیدی معوقه

از روز شنبه بیست وسوم دی ماه، کارگران کارخانه کیان کرد اعتصاب نامحدودی را برای پرداخت6 ماه حقوق و 3سال عیدی معوقه،آغاز کردند.

این کارگران در ادامه تجمعات دوروز گذشته(23و24دی)مقابل کارخانه و وعده پرداخت 50درصد مطالباتشان در روزشنبه آینده اعلام کردند: تا شنبه کارخانه تعطیل بوده و اگر  وعده‌ها محقق شده کارگران به خط تولید بازمی‌گردند و درصورتی‌که بدهی‌ها پرداخت نشود تجمعات از هفته آینده مجدداً برگزار می‌شود.

به گزارش یک منبع خبری محلی،خردادماه سال گذشته بود که خط تولید شرکت کیان کرد پس از ماه‌ها تعطیلی به چرخه تولید خود بازگشت اما کارگران این شرکت با چالشی جدید مواجه شده‌اند.

250کارگرکارخانه کیان کرد ملایر بیش از شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده  و 3 سال نیز عیدی معوق داشته‌اند.

یکی از کارگران این کارخانه اظهار داشت: در این مدت جلسات زیادی با مسئولین مختلف برای پیگیری مشکلات خود داشته‌ایم.

وی افزود: کارگران این شرکت دو روز در جلوی این شرکت تجمع کردند و درخواست پرداخت مطالبات خود رادارند.

این کارگر افزود: نشستی با فرماندار ملایر برگزار شد و در این جلسه وعده‌هایی برای تحقق مطالبات کارگران این شرکت داده شد.

یکی دیگر از کارگران نیز اظهار داشت: در تجمعی که جلوی شرکت برگزار شد مسئولین زیادی حضور یافتند.

وی افزود: در این تجمع وعده داده شد که تا شنبه 50درصد از مطالبات کارگران پرداخت شود تا کارگران به کار خود ادامه دهند.

این کارگر بیان کرد: تا شنبه کارخانه تعطیل بوده و اگر  وعده‌ها محقق شده کارگران به خط تولید بازمی‌گردند و درصورتی‌که بدهی‌ها پرداخت نشود تجمعات از هفته آینده مجدداً برگزار می‌شود.

تاریخچه كارخانه کیان کرد واقع در كيلومتر 22 جاده ملاير- اراك:

در سال 1371 شركت الياف صنعتي ايران با مشاركت شركتهاي لاستيك سازي ايران تشكيل و واحد آغشته گري (dip) را با ظرفيت  8800 تن در سال احداث نمودند.

در سال 1374 اين شركت توسط سازمان مستضعفان و جانبازان خريداري گرديد.

در سال 1379 شركت كيان كردسا با  60% مشاركت كردسا گلوبال تركيه و  40%  سرمايه گذاران ايراني تبار تشكيل گرديد و كارخانه فوق را از سازمان مستضعفان ابتياع و سپس واحد تاب و بافت را با ظرفيت 5500 تن در سال بدان اضافه نمود.

در سال 1381 شركت جديد به همراه دانش فني پيشرفته كردسا گلوبال توانست عاليترين محصول در قياس جهاني را به بازار ايران عرضه نمايد.

در اوايل سال 1387  شركاء ايراني تبار،  60% سهام شركت كردسا گلوبال را خريداري نمودند و صاحب تمام سهام شركت شدند.  نام شركت به  ” شركت توليدي منسوج كيان كرد ” تغيير يافت .

اعتصاب متحدانه کارگران کارخانه کاغذ پارس در هفت تپه دومین روز خود را پشت سر گذاشت

کارگران کارخانه کاغذ پارس که از بامداد دیروز 30 دی ماه دست به اعتصاب زده بودند امروز نیز به اعتصاب خود ادامه دادند و حاضر نشدند با وعده های کارفرما و رئیس اداره کار شوش به اعتصاب خود پایان دهند.

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران کاغذ پارس به اتحادیه آزاد کارگران ایران، صبح امروز و بدنبال بی توجهی دیروز کارفرما به اعتصاب این کارگران، خانم محمودی رئیس اداره کار شوش در میان کارگران حاضر شد و تلاش کرد با طرح این نکته که تحصن و تجمع شما باعث میشود عده ای از آب گل آلود ماهی بگیرند کارگران را تهدید کند اما با پاسخ قاطعانه ای از سوی آنان مواجه شد. وی همچنین سعی کرد با طرح این بحث که چرا در مورد مسائل تان به اداره کار رجوع نمی کنید توپ را به زمین کارگران بیاندازد که باز هم با پاسخ روشنی از سوی کارگران مبنی بر اینکه هر کارگری به اداره کار مراجعه میکند اخراج میشود مواجه گردید.

بنا بر این گزارش، علیرغم تلاشهایی که رئیس اداره کار شوش برای پایان دادن به اعتصاب کارگران بکار برد آنان حاضر به پایان اعتصاب نشدند و اعلام کردند از آنجا که طی 4 سال گذشته کارفرما به تعهدات خود و اداره کار به وظایف خود عمل نکرده است تا رسیدگی عملی  به خواستهایشان  اعتصاب را ادامه خواهند داد.

اعتصاب 700 کارگر کاغذ پارس دیروز در پی آن آغاز شد که کارگران با دریافت فیش حقوق خود متوجه شدند روزانه مبلغ سه هزار و پانصد تومان از حقوق مبنایشان توسط کارفرما کسر شده است.

کارگران کاغذ پارس علاوه بر این مسئله، خواهان انعقاد قرارداد مستقیم با کارفرما و برچیده شدن شرکت پیمانکاری از شرکت هستند و بشدت نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که از سال 94 قرار بود اجرائی شود معترضند.

همچنین این کارگران نسبت به ساعت کار 12 ساعته در کارخانه و اضافه کاری اجباری که کارفرما اغلب از پرداخت وجه آن خودداری میکنند معترضند.

بنا بر اظهار کارگران پارس آنها سالهاست به جای قرارداد مستقیم با کارفرما برای یک شرکت پیمانکاری که شخصی به نام مولا یار است کار میکنند و این در حالی است که هیچگاه فرد مزبور را در کارخانه ندیده اند. بنا بر این اظهارات در طول سالیان گذشته هر زمان که کارگری دچار سانحه شغلی شده است پیمانکار مربوطه با این بهانه که خودتان ایمنی را رعایت نکرده اید از دادن خسارت و هزینه درمان به کارگران خودداری کرده است.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران هر سه شیفت شرکت کاغذ پارس همچنان در اعتصاب هستند و اعلام کرده اند از وعده و وعید خسته شده اند و تا زمانی که بطور عملی به خواستهایشان رسیدگی نشود دست از اعتصاب نخواهند کشید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – اول بهمن ماه 1396

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه2زنجان نسبت به واگذاری به بخش خصوصی

روزشنبه 30دی ماه، کارگران شهرداری منطقه2زنجان دراعتراض به واگذارشدن به بخش خصوصی مقابل شهرداری زنجان تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره،معاون خدمات شهری شهرداری زنجان گفت: شهرداری مطابق با قانون بخش های مختلفی از جمله امور شهری را به بخش خصوصی واگذار کرده و این کار تهدیدی برای امنیت شغلی فعالان این عرصه بویژه کارگران نیست.

برپایه گزارش منتشره، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان روز یکشنبه در ارتباط باتجمع این کارگران گفت: کارگران امور شهری منطقه 2 خواستار حفظ قرارداد و فعالیت خود با شهرداری هستند و تمایلی به همکاری با بخش خصوصی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 530 کارگر در مناطق سه گانه خدمات شهرداری زنجان فعالیت می کنند و طبق برنامه ریزی انجام گرفته فعالیت های آنها به صورت تدریجی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

تجمع کارگران کارخانه «های لنت»خرم آباد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل اداره کل کار

روزیکشنبه اول بهمن ماه، کارخانه «های لنت»خرم آباد(شرکت رازمهر) دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل اداره کل کارزدند.

براساس گزارش منتشره،مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: کارگران شرکت ‘های لنت’ خرم آباد بین هشت تا 9 ماه مطالبه حقوق دارند.

علی آشتاب افزود: صبح امروز1بهمن جمعی از کارگران این شرکت تولیدی در مقابل این اداره کل نسبت به عدم پرداخت حقوق و دستمزد خود معترض بودند که در صحبت با نمایندگانی از آنها نسبت به رسیدگی به حقوق آنها اعلام آمادگی شد.

وی اظهار کرد: قرار است فردا جلسه ای با نمایندگان این کارگران نیز برگزار شود و اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی بطور کامل آمادگی دارد که واجدین شرایط بیمه بیکاری را به تامین اجتماعی معرفی و حمایت کند.

آشتاب یاد آور شد: بنا بر گفته این کارگران حدود 2 ماه است که کارگران این شرکت به علت مشکلاتی که این کارخانه در فروش مواجه است بلاتکلیف مانده اند.

مدیرکل تعاون،کارو رفاه اجتماعی لرستان همچنین گفت: کارگران این شرکت توجیه شدند تا بازرسانی از اداره کار امروز برای بررسی وضعیت آنها به این شرکت اعزام شوند.

کارخانه«های لنت»،شرکت رازمهر واقع دراستان لرستان، شهرک صنعتی شماره 1خرم آباد، درسال 1380/2001تاسیس شد وانواع لنت ترمز دیسکی و لنت کفشکی خودروهای سبک و سنگین راتولید می کند.

تجمع اعتراضی کارگران جنگلبانی نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق مقابل سازمان جنگل‌ها در چالوس

روزشنبه30دی،جمعی از کارگران جنگلبانی دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق مقابل سازمان جنگل‌ها در چالوس اجتماع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از این کارگران گفت: در تأمین یک‌لقمه‌نان بخورونمیر و قوت لایموت و مایحتاج روزمره خود و فرزندانمان بازماندیم. چه برسد به مخارج جنبی.

چند تن از این کارگران اظهار گفتند که فرزندانشان به مدرسه ابتدایی می‌روند که به علت بعد مسافت مجبور شدند برایش سرویس بگیرند اما چند ماه است که به دلیل عدم دریافت حقوق، چیزی نداشتند تا به صاحب سرویس بدهند.

کارگر دیگری هم با اشاره به بسیاری از مشکلات ناشی از عدم دریافت حقوق خود، تصریح کرد: همسرم را برای وضع حمل به یکی از بیمارستان شهر بردم که قرار بود مبلغی را بابت وضع حمل و اجرت پزشک معالج بپردازم اما به علت نداشتن وجهی بجای یک روز، پنج روز همسر تازه وضع حمل کرده‌ام را به‌صورت بازداشت، گرو گرفته و ترخیص نمی‌کردند.

کارگر دیگری هم بیان کرد: برخی از طرح‌ها به‌صورت نقل‌وانتقال و بدون این‌که ما اطلاعی داشته باشیم از یک شرکت و کارفرما، به شرکت دیگری واگذار می‌شود که در این‌ بین ما متضرر می‌شویم چون از شرکت قبلی مطالباتی داشتیم که با این‌گونه نقل‌وانتقالت، برای تأدیه طلبکاری‌های خود با مشکل مواجه می‌شویم.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری

صبح روز یکشنبه اول بهمن ماه، کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری،تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،یکی از کارگران تجمع کننده گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۳۰ نفر از رانندگان بخش ترابری کارخانه سیمان اخراج شده اند.

وی افزود: در زمان مدیر عامل سابق این کارخانه مقرر شده بود ماشین های حمل سیمان به قیمت ۱۰ درصد قیمت اصلی آنها به رانندگان واگذار شود که در زمان وی تعداد ۲۰ دستگاه از خودروهای حمل سیمان با این شرایط واگذار شد اما بعد از انتصاب مدیر عامل جدید این قرارداد منتفی و مقرر شد خودروها به قیمت کارشناسی واگذار شود که تعدادی از این خودروها نیز در مزایده به قیمت کارشناسی جدید واگذار شدند.

یکی دیگر از کارگران در ادامه گفت: با توجه به سختی کار، مشکلات فراوانی برای رانندگان ایجاد شده که ازجمله یکی از کارگران دچار بیماری های تنفسی و حتی متاسفانه یکی از کارگران به بیماری سرطان مبتلا شده است، اما با این حال مدیران کارخانه هیچ یک از این شرایط را در نظر نگرفته و نه تنها خودروها را به قیمتی که از قبل با رانندگان توافق شده بود واگذار نکردند بلکه رانندگان این بخش نیز در حال تعدیل شدن هستند و مقرر شده حمل تولیدات کارخانه به شرکت های پیمانکاری حمل و نقل واگذار شود.

این کارگر در ادامه خاطر نشان کرد: مدیر عامل جدید کارخانه تعدادی مشاور با حقوق های با رقم های بسیار بالا به استخدام کارخانه درآورده و این در حالی است که کارگران با مشکلات بسیار شدید معیشتی روبرو شوند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت علیرغم حضور سنگین نیروهای گارد ویژه برگزار شد

کارگران بازنشسته کیان تایر بنا بر فراخوان قبلی از ساعت نه و نیم صبح امروز دست به تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت زدند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، با شروع این تجمع، نیروهای گارد ویژه نیز با تجهیزات کامل در سطح گسترده ای در محل  حضور پیدا کردند و مسئولین آن تلاش کردند با غیر قانونی خواندن تجمع کارگران، آنان را وادار به پایان تجمع کنند اما با مقاومت کارگران این تجمع ساعت 3 بعد از ظهر ادامه پیدا کرد.

بنا بر این گزارش در پی ادامه این تجمع و ایستادگی کارگران بازنشسته کیان تایر، مسئولین این وزارتخانه (آقای ممتحن معاون بازرسی وزارتخانه)  ناچار به برگزاری جلسه ای با نماینده های کارگران معترض شدند و طی آن مقرر شد جلسه دیگری با حضور آقایان ریاحی از اعضای دفتر حمایت از صنایع و میرزائی مدیر عامل و نماینده هیئت اجرائی سازمان حمایت از صنایع در شرکت کیان تایر جلسه مشترکی در محل وزارتخانه با حضور نماینده های کارگران برای رسیدگی به خواستهای آنان تشکیل شود.

کارگران کیان تایر در طول سالهای گذشته بارها در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خود در مقابل کارخانه و وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به تجمع زده و خواهان پرداخت سنواتهای خود شده اند. اما تاکنون هیچ گام عملی برای پرداخت سنوات این کارگران برداشته نشده است.

400 کارگر کارخانه کیان تایر که از سال 1392 بتدریج بازنشسته شده اند و هر یک ده الی شصت میلیون تومان از شرکت طلبکار هستند علیرغم گذشت چندین سال هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده اند. طبق تعهدی که کارفرما حین بازنشستگی این کارگران داده بود قرار بود مطالبات سنواتی آنان بصورت ماهیانه 500 هزار تومان پرداخت شود. اما مسئولین این کارخانه که هم اکنون تحت اختیار سازمان حمایت از صنایع قرار دارد شش ماه است از پرداخت همین مقدار ناچیز ماهیانه نیز خودداری کرده و اعتراضات هفته ها و ماههای گذشته کارگران بازنشسته کیان تایر تاکنون  نتیجه ای نداده است.

کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر در پایان تجمع امروز خود اعلام کردند چنانچه بار دیگر و در پی تجمع امروزشان با وعده و وعید های توخالی مواجه شوند تا زمان حصول نتیجه و دریافت سنوات خود که حاصل سالها رنج و محنت و دسترنج آنان است به تجمعات اعتراضی خود در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه خواهند داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران – اول بهمن ماه 1396

برای شکستن اعتصاب وپراکنده کردن کارگران سدشفارود،کارگاه را3روزتعطیل کردند

نماینده کارگران سد شفارود: برای شکستن اعتصاب وپراکنده کردن کارگران سدشفارود،کارگاه را3روزتعطیل کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،بهنام پورعلی در رابطه با تجمعات کارگران در سد شفارود با بیان اینکه قولی مبنی بر پرداخت حقوق به ما داده نشده است، اظهار کرد: گفتند هر زمان پولی برسد به شما می دهیم و تاکنون با وجود ۷ ماه معوقه حقوق فقط حقوق ۴۵ روز را داده اند.

نماینده کارگران سد شفارود با بیان اینکه پولی که نماینده گفته بود واریز نشده است، بیان کرد: کاظم لطفی مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در حضور۳۰۰ کارگر و ۲خبرنگار گفت که واریز این پول دروغ است.

وی خواستار حل مشکلاتی چون حق اولاد، اضافه کاری و ۷۰درصدی بودن حقوق شد، افزود: بیش از ۱۲ روز زیر باران و سرما گرفتار شدیم و به فکر مشکلاتمان هستیم.

پورعلی سازمان کل بازرسی گیلان را روزنه ای برای تعیین تکلیف این موضوع دانست و گفت: با شکایت به سازمان بازرسی استان پیگیر مشکلات و گرفتن حق و حقوقمان هستیم.

 براساس گزارش منتشره،مسئولان برای جلوگیری از تجمعات  اعتراضی کارگران، کارگاه سد را تا روز یکشنبه تعطیل کردند.

درهمین رابطه:

ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران سدشفارود بدنبال خلف وعده مبنی بر پرداخت مطالباتشان

بدنبال جلسه روزپنج شنبه بیست وهشتم جلسه نمایندگان کارگران سدشفارود و مسئولان کارگاهی سد شفارود یکی از کارگران گفت:

مدیر عامل آب منطقه‌‌ای به ما قول داده بود حقوق یک ماه و نیم کارگران پرداخت شود و سپس هر دو هفته یک بار بخشی از معوقات واریز شود اما آنها ابتدا خلف وعده کرده و تنها ۱۵ روز از حقوق کارگران را واریز کردند که با اصرار کارگران مجبور شدند یک ماه دیگر از حقوق‌های معوق را پرداخت کنند اما اکنون با صحبت‌های مدیر کارگاه سد متوجه شدیم احتمالا در صورت سکوت کارگران دو هفته دیگر از پرداخت باقیمانده حقوق ما خبری نخواهد شد.

کارگران با توجه به سخنان امروز آقای مددی تصمیم دارند ضمن نرفتن به سر کار، از روز شنبه بار دیگر تجمع خود را مقابل درب ورودی کارگاه آغاز کنند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،جلسه صبح امروز مدیران کارگاهی سد شفارود با کارگران این سد بی‌نتیجه ماند.

یکی از کارگران سدشفارودبا بیان اینکه صبح امروز جلسه‌ای بین نمایندگان کارگران و مسئولان کارگاهی سد شفارود درباره معوقات کارگران برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه که به درخواست آقای لطفی مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان برگزار شد آقای مددی مدیر کارگاه سد شفارود با کارگران معترض به گفتگو نشست.

وی افزود: متأسفانه مدیر کارگاه سد درباره معوقات کارگران هیچ قولی به ما نداد و درباره حقوق کارگران سد گفت شما حقوق خود را از مدیر عامل آب منطقه‌ای مطالبه کنید.

این منبع ادامه داد: مدیر عامل آب منطقه‌‌ای به ما قول داده بود حقوق یک ماه و نیم کارگران پرداخت شود و سپس هر دو هفته یک بار بخشی از معوقات واریز شود اما آنها ابتدا خلف وعده کرده و تنها ۱۵ روز از حقوق کارگران را واریز کردند که با اصرار کارگران مجبور شدند یک ماه دیگر از حقوق‌های معوق را پرداخت کنند اما اکنون با صحبت‌های مدیر کارگاه سد متوجه شدیم احتمالا در صورت سکوت کارگران دو هفته دیگر از حقوق معوق ما خبری نخواهد شد.

وی گفت: کارگران با توجه به سخنان امروز آقای مددی تصمیم دارند ضمن نرفتن به سر کار، از روز شنبه بار دیگر تحصن خود را مقابل درب ورودی کارگاه آغاز کنند.

155 وکیل دادگستری داوطلب دفاع از حقوق معترضان بازداشتی شدند

در پی انتشار خبرهای نگران‌‌کننده از وضعیت بازداشتی‌های اعتراضات اخیر بیش از ۱۵۰ تن از وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نوشته‌اند: « همانگونه که مستحضرید طی تجمعات اعتراض آمیز روزهای گذشته، بازداشت‌های گسترده‌ای توسط نهادهای امنیتی و انتظامی صورت گرفته که مسوولیت بعدی آن با دستگاه‌های قضایی تحت مدیریت جنابعالی بوده است‌، دراین راستا آمار دقیقی از تعداد افراد بازداشت‌شده یا حادثه‌دیده در دست نیست که این امر موجبات تخدیش آرامش روانی و نگرانی مردم را فراهم نموده است.» وکیلان امضا‌کننده‌ی این نامه با استناد به بندهای گوناگون قانون اساسی خواهان آن شده‌اند که: « برای رفع و رجوع نگرانی‌های فعلی ناشی از تضییقات سابق و نواقص قانونی من جمله تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری، انتظار داریم زمینه‌ساز و یاری‌رسان حضور وکلای دادگستری در پذیرش وکالت بازداشت‌شدگان باشید.»

برگرفته از فیسبوک کانون نویسندگان ایران

احضار مجدد داود رضوی به شعبه 36تجدید نظر در چهارم بهمن

علی رغم اینکه پیش از این دادگاه تجدید نظر داود رضوی برگزار شده اما مجددا برای روز چهارم بهمن به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب احضار شده است!

داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد مجددا برای روز چهارم بهمن به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب احضار شد. پیش از این در همین پرونده روز سیزدهم آبان دادگاه تجدید نظر برای ایشان برگزار شده بود.

داود رضوی و ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکا کارگران شرکت واحد دو روز پیش از روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۴ نیمه های شب هر یک بطور جداگانه در منزل شان دستگیر و پس از ۲۲ روز بازداشت موقت با قرار کفالت صد میلیون تومانی آزاد شدند.

شعبه ۲۶ دادگاه بدوی انقلاب رضوی را به پنج سال و مددی را پنج سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. بازداشت این دو تن برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر توسط سندیکا در میان رانندگان شرکت واحد صورت گرفته است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

احضار نجیبه صالح زاده به دادگستری شهرستان سقز

امروز یکشنبه مورخ 1/11/96 شعبه سوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز طی یک تماس تلفنی نجیبه صالح زاده را احضار و طی ابلاغیه شماره 9610108741702197 به ایشان ابلاغ شده که ظرف مهلت 5 روز خود را به همان شعبه معرفی کند.

علت حضور: در خصوص گزارش اداره اطلاعات شهرستان سقز علیه شما ظرف مهلت مقرر جهت ادای توضیح در این شعبه حاضر شوید.

پیام مهدی توپچی پس از آزادی

رفقا و دوستان!

حمایت‌های گرم و صمیمانه‌ی شما در روزهایی كه من و دوستان دیگر بازداشت بودیم، دلیل اصلی آزادی ماست. این را به خوبی هر ناظرِ آگاهی می‌تواند تایید كند. در این ۳ هفته سراسر جهان شاهد همبستگی نیروهایی بود كه نسبت به فقر و فاقه‌ی ناشی از نظم سرمایه‌داری معترض بودند و این‌بار برای آزادی اسرای خود به میدان آمدند. فریادهای شما، اعتراضاتتان، طنین رسای بانگ برابری‌خواهانه‌ی شما، موجی از شور را در همگان ایجاد كرد و من نیز به عنوان كسی كه در زندان بود، با شنیدن طنین این صداها قوتِ قلب بیشتری برای مقاومت پیدا كردم.

رفقا!

بدون شما و بدون همبستگی ما با هم، سرمایه‌داران هرروزه زندگی ما را به نكبت بیشتری خواهند كشید و همه‌ی ما می‌دانیم که چاره‌ی مقابله با این نظام استثمارگر، تنها و تنها با همبستگی جهانی نیروهای مترقی ممكن است. حالا با آزادی بیشتر دانشجویان، باید چاره‌ای برای رفعِ اسارت از دیگر بازداشتی‌ها در تمام ایران و كل زندانیان سیاسی اندیشید؛ چرا كه اسرای هر جنبش، سمبل پیكاری بی‌امان هستند و خاری در چشم سرمایه داران.

به سهم خود از همه شما ممنونم، به من روحیه و اعتماد‌به‌نفس دادید. امید كه این رویه تا محو استثمار و استبداد ادامه یابد.به تمامی سندیكاها و نهادهای كارگری، آزادیخواهان، معلمان و فعالانی كه در این مدت از من(مهدی توپچی) و دیگر زندانیان خیزش دی‌ماه حمایت كردند.

طوماراعتراضی جمعی از معلمان مشهد نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

جمعی از معلمان مشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان طوماری را خطاب رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد امضا وبه اداره آموزش و پرورش ارسال کردند.

بنابه گزارشی که 1بهمن رسانه ای شد،این معلمان گفتند:مطالبات پرداخت نشده مربوط به حق‌التدریس و پرداخت‌های امتحاناتِ سال جاری و سال قبل است که علیرغم پیگیری‌ها هنوز به حساب معلمان واریز نشده‌ است.

این معلمان می‌گویند: چهار ماه از سال تحصیلی جدید گذشته اما ما هنوز مطالبات مزدی مربوط به سال تحصیلی گذشته را دریافت نکرده‌ایم.

در طوماری که معلمان مشهد امضا کرده‌اند، آمده است که حق اعتراض به دیوان عدالت برای معلمان محفوظ است.

احضار مدیرعامل بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه کیش چوب نسبت به ماه ها بلاتکلیفی شغلی

بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه کیش چوب نسبت به ماه ها بلاتکلیفی شغلی،دادستان کیش مدیرعامل این شرکت را احضار و مقرر شد با فروش اموال نسبت به پرداخت دستمزد کارگران اقدام کند.

براساس گزارشی که اول بهمن رسانه ای شد،بدنبال مراجعه نمایندگان کارگران کارخانه کیش چوب به دادستانی، دستور احضار مالک شرکت صادر شد.

پس از حضور مدیرعامل شرکت مذکور مقرر شد تا با فروش قسمتی از اموال خود نسبت به پرداخت دستمزد کارگران اقدام نماید، اما با توجه به مشکلاتی که فروش املاک وی بلحاظ شراکتی بودن داشته تاکنون فروش آن میسر نشده است.

بنابهمین گزارش،در چند روز گذشته دستوراتی در جهت توقیف اموال شرکت بدهکار و بررسی این موضوع که آیا مدیرعامل شرکت اموال شرکت را به قصد فرار از دین به نام اشخاص دیگر منتقل نموده یا خیر صادر شده که در دست اقدام و اجرا است.

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی موسسه مالی ثامن‌الحجج دو ساله شد

کارگران اخراجی موسسه مالی ثامن‌الحجج گفتند،با وجود آنکه از تاریخ دی ماه94 تاکنون پیگیر مطالبات معوقه و بازگشت به کار خود هستند، اما تعداد زیادی از آنان موفق به دریافت سنوات خدمت نشده و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

طبق اظهارات کارگران بیکار شده این موسسه مالی اعتباری، هرکدام از همکاران بیکار شده، دستکم ۸ میلیون و حداکثر ۳۰ میلیون تومان بابت سنوات پایان کار خود طلب دارند. این درحالی‌ست که تعدادی از پرسنل که موفق به دریافت سنوات خود شده‌اند از میزان حداقلی آن رضایت ندارند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 1بهمن،با گذشت دو سال از اخراج۲۷۰۰ نفر از کارکنان موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در سراسر کشور، هنوز این کارگران معطل یافتن راهی برای بازگشت به کار و تامین معاش خانواده‌های خود هستند.

شماری از کارکنان اخراجی موسسه ثامن الحجج یادآور شدند: پیش از اخراج به اتفاق ۲۷۰۰ همکار دیگر در موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج مشغول کار بودیم اما در ‌‌نهایت از دی ماه سال ۹۴ به دلایل متوقف شدن فعالیت این موسسه مالی ازسوی شورای ‌عالی پول اعتبار، بانک مرکزی و قوه قضائیه تعدیل شده‌ایم و از آن زمان تاکنون برای یافتن شغل جایگزین سرگردان هستیم.

آن‌ها با یادآوری اینکه در نتیجه تحولاتی که بعد از انحلال محل کارشان به وجود آمد، مسئولیت این موسسه به بانک پارسیان سپرده و قرار شد این بانک از میان آن‌ها تعداد ۱۵۰۰ نفر را به وسیله آزمون استخدامی جذب نماید، گفتند: با وجود آنکه ماه‌هاست آزمون یاد شده برگزار شده اما هنوز به جز اشتغال به کار  تعداد ۲۱۵ نفر از همکارانمان آنهم به صورت قرارداد موقت سه ماهه در تهران، اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.

به گفته آنان، با وجود آنکه از آن تاریخ تاکنون کارکنان بیکار شده پی‌گیر مطالبات معوقه و بازگشت به کار خود هستند، اما تعداد زیادی از آنان موفق به دریافت سنوات خدمت نشده و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

طبق اظهارات کارگران بیکار شده این موسسه مالی اعتباری، هرکدام از همکاران بیکار شده، دستکم ۸ میلیون و حداکثر ۳۰ میلیون تومان بابت سنوات پایان کار خود طلب دارند. این درحالی‌ست که تعدادی از پرسنل که موفق به دریافت سنوات خود شده‌اند از میزان حداقلی آن رضایت ندارند.

این کارکنان افزودند،یکی از چند شرط اشتغال به کار در بانک پارسیان تسویه حساب کامل با موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج اعلام شده است. بنابراین همکارانی که از طریق آزمون جذب بانک پارسیان می‌شوند، جدااز آنکه بایستی سنوات دوران خدمت خود را به موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج ببخشند، تسهیلات بانکی که ضمن خدمت از موسسه دریافت کرده‌اند را باید یکجا پرداخت کنند.

کارگران اخراجی باقیمانده در خصوص وعده‌هایی که به آن‌ها در خصوص بازگشت به کار داده شده، گفتند: در ماه‌های گذشته از سوی مسئولان بالادستی و تعدادی از نمایندگان مجلس به آن‌ها گفته شد که باتوجه به وضعیت بوجود آمده، آن‌ها را به موسسات و بانک‌هایی که به صورت خصوصی و دولتی فعالیت دارند، بازمی‌گردانند اما تاکنون با وجود پیگیری‌های آن‌ها و تجمع در مقابل نهادهای مختلف، این وعده‌ها به جز برای عده‌ای کمی، محقق نشده است.

کارکنان موسسه ثامن الحجج در خاتمه می‌گویند: همچنین در این مدت دو ساله آنان برای تامین معاش خود و خانواده‌هایشان نتوانسته‌اند شغل جدید پیدا کنند و در این زمینه نیز رسیدگی از سوی مسئولان نشده است.

بیکای2700کارگر درپی شیوع آنفولانزای مرغی

تنها از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا به حال ۳۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار تعطیل شده است. واحدهای باقی مانده نیز با کمتر از نصف ظرفیت‌ کار می‌کنند و احتمال تعطیلی آن‌ها هم مطرح است. هریک از این واحد‌ها به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ کارگر به ازای هر ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار دارند.

برپایه گزارش منتشره، سرعت انتشار گونه‌ای از ویروس آنفولانزای مرغی به اندازه‌ای بالا رفته که تنها در سال ۹۶ منجر به معدوم شدن ۱۸ میلیون مرغ تخم‌گذار و تعطیلی حدود ۳۰۰ واحد فعال شده است. معدوم شدن مرغ‌ها در صنعتی که تنها درآمدش از محل فروش تخم‌مرغ است، به قیمت بیکاری هزاران کارگر و معرفی تعدادی از آن‌ها به اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری تمام شده است.

تنها از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا به حال ۳۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار تعطیل شده است. واحدهای باقی مانده نیز با کمتر از نصف ظرفیت‌ کار می‌کنند و احتمال تعطیلی آن‌ها هم مطرح است. هر یک از این واحد‌ها به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ کارگر به ازای هر ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار دارند.

به گفته «ناصر نبی‌پور» رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، اولین گونه‌ها از آنفولانزای مرغی که چندان هم کشنده نبود، از سال ۱۳۸۹ وارد کشور شد. از سال ۱۳۹۴ با تغییر شکل تدریجی و متعدد، ویروس کشنده شد و از‌‌ همان زمان هم به تدریج بیش از ۱۵۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار را با بحران مواجه کرد و کاری کرد که آن‌ها چاره‌ای جز معدوم کردن مرغ‌ها و در ‌‌نهایت بیکار کردن کارگران و معرفی کردن آن‌ها به اداره کار برای پرداخت مقرری بیکاری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشتر این واحد‌ها در استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی و قم قرار دارند که ۸۰ درصد تخم‌مرغ‌های کشور را تولید می‌کنند، به معدوم کردن ۱۸ میلیون مرغ تخم‌گذار در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: به ازای معدوم کردن هر ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار؛ حدود ۱۵۰ کارگر بیکار می‌شوند. حال با در نظر گرفتن ۱۸ میلیون مرغ‌ تخم‌گذار می‌توان گفت که حدود ۲۷۰۰ کارگر تنها در سال ۹۶ بیکار شده‌اند.

این در شرایطی است که مسئولان اداره کل حمایت مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد کارگر واحدهای مرغ تخم‌گذار در سال ۹۶ برای دریافت مقرری بیکاری به ادارات کار معرفی شده‌اند، گفتند: به صورت تفکیک شده آمار در این‌باره در دست نداریم و تنها می‌دانیم که ۲۲۰ هزار کارگر در کل کشور مقرری بیکاری می‌گیرند و البته کارگران واحدهای مرغ تخم‌گذار نیز در میان آن‌ها حضور دارند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران البته تاکید دارد که این تنها آمار بیکاری‌های مستقیم کارگران است و جز این تعداد، کارگران بسیاری که در مشاغلی همچون حمل تخم‌مرغ‌ها، کارتون‌سازی برای شانه‌های تخم مرغ، واحدهای بازاریابی و فروش، واکسن و دارو، دامپزشک و حتی افرادی که به عنوان مهندس کشاورزی با شرکت‌ها کار می‌کردند همگی بیکار شده‌اند یا به میزان قابل ملاحظه‌ای از ساعات کار آنها کاسته شده‌است.

نبی‌پور البته تاکید دارد واحدهایی که هم‌اکنون در این زمینه فعال هستند تنها با ۱۵ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و حال و روز خوبی هم ندارند و سرنوشت کارگران آن‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

او می‌گوید: نگرانیم که با تغییر شکل ویروس با چالش‌های جدیدی هم در مقابله با آن مواجه شویم. فعلا برای جلوگیری از گسترش بیماری، چاره‌ای جز معدوم کردن مرغ‌ها نداریم. البته برخی از کشور‌ها مثل چین اقدام به واکسیناسیون مرغ‌ها می‌کنند تا با معدوم کردن مرغ‌ها کارگرانشان بیکار نشوند. با این حال در ایران سیاستی برای مقابله با بیماری و تبعات آن مثل بیکاری وجود ندارد و تنها کاری که کرده‌ایم؛ معرفی کارگران به صندوق بیمه بیکاری است.

ماجرا وقتی بغرنج‌تر می‌شود که تهدید تنها محدود به مرغ‌های تخم‌گذار نباشد. از قرار معلوم این بیماری مرغ‌های گوشتی را هم شامل می‌شود. به گفته تهرانی (مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی) در سال ۹۵ دو مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغ گوشتی و چندین مورد در واحدهای مرغ مادر گوشتی شناسایی و معدوم‌سازی شده‌اند؛ اما غالبا واحدهای پرورش تخم‌مرغ درگیر این بیماری هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تاکید دارد که خسارت‌های وارده به واحدهای مرغ تخم‌گذار «وحشتناک» است؛ اما در ایران ما بدون برنامه در حال معدوم کردن مرغ‌ها هستیم.

تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه‌ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال از علائم بالینی ویروس آنفولانزای مرغی است و قطعا کارگران واحدهای مرغ تخم‌گذار بیش از همه در معرض ابتلا به آن هستند.

اینکه چه کارهایی جهت جلوگیری از انتقال این ویروس به کارگران شاغل در این حوزه می‌توان انجام داد، بسته به شناسایی به موقع علائم آن دارد؛ اما باید گفت که ویروس آنفولانزا تغییر شکل می‌دهد و با تغییر شکل خود، تاثیرات متفاوت و ناشناخته‌ای بر بدن افرادی که در تماس مستقیم با آن هستند، می‌گذارد.

آنفلوآنزایی که طی سال‌های اخیر در ایران و جهان دیده می‌شود؛ از نوع فوق حاد و به اصطلاح پزشکی عمدتا در سویه H۵N۱ بوده که سویه پایانی‌‌ همان آنفلوآنزایی است که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ نیز مشاهده و تجربه شد. اما به گفته بسیاری از کار‌شناسان ازجمله «مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛ این ویروس مانند دیگر ویروس‌های آنفلوآنزا از نظر ژنتیکی تغییر یافته است و می‌تواند پیامد‌ها و مخاطرات متفاوتی با توجه به تغییر هویت جزئی‌اش نسبت به سویه مشابه سال‌های قبل داشته باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای تامین  سلامت کارگران واحدهای مرغ تخم‌گذار وجود دارد، گفـت: تاکنون ابتلای کارگران به آنفولانزای مرغی حاد به صورت رسمی گزارش نشده است؛ اما باید موارد مربوط به بهداشت کارگاه را با دقت تحت نظر داشته باشیم. علائم هشدار نصب کنیم و در صورت لزوم، شرایط قرنطینه کارگران پس از هر روز کاری را فراهم کنیم تا مطمئن شویم مشکلی پیش نیامده است.

به کارگران پیمانکاریِ نفت حق بدی آب و هوا پرداخت نمی‌شود/ تبعیض در صنعت نفت سابقه طولانی دارد

ناصر آقاجری: در پروژه‌های نفتی به کارگرانی که به صورت پیمانکاری مشغول به کارند، کوچک‌ترین مزایایی بابت بدی آب و هوا پرداخت نمی‌شود.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول بهمن،ناصرآقاجری از فعالان کارگری شاغل در پروژه‌های نفتی گفت: در  پروژه‌های نفتی به کارگرانی که به صورت پیمانکاری مشغول به کارند، کوچک‌ترین مزایایی بابت بدی آب و هوا پرداخت نمی‌شود.

وی در توضیح مناسبات کاری که در پروژه‌های نفتی حاکم است؛ افزود: کارفرمای اصلی مسئولیت اجرای پروژه را به پیمانکار دست‌اول واگذار می‌کند و بعد اجرای پروژه به صورت سلسله مراتبی میان پیمانکاران دست‌ دوم و سومِ متعددی تقسیم می‌شود؛ در این شیوه‌ی تقسیم کار، تکلیف هزینه‌های نیروی انسانی از ابتدا به صورت قطعی مشخص شده‌ و برای همین است  که خبری از پرداخت مزایایی مثل بدی آب و هوا و سختی کار نیست.

وی ادامه داد: البته اگر نیروی کارِ شاغل در پروژه نفتی تابع مقررات دیگری مثل قانون استخدام وزارت نفت باشد؛ وضعیت فرق می‌کند؛ مطابق این مقررات، پرداخت مزایایی مثل حق بدی آب و هوا و سختی کار موضوعی پیش‌بینی شده است.

آقاجری گفت: در مناسبات پیمانکاری نیز کارگرانی که به دلیل داشتن تخصص و مهارت فنی بالا در استخدام پیمانکاران اصلی هستند؛ می‌توانند تا حدودی در مورد شرایط کاری خود با کارفرما چانه‌زنی کنند؛ اما برای کارگران معمولی که بیشتر در استخدام پیمانکاران دست‌چندم هستند، هیچ فرصتی برای چانه‌زنی وجود ندارد و کوچک‌ترین اعتراضی می‌تواند به اخراج کارگر منجر شود.

این فعال کارگری مناطق ویژه اقتصادی، مسئله بدی و طاقت‌فرسا بودنِ آب و هوای مناطق نفتی را اینطور توضیح داد: در مناطقی مثل خوزستان یا عسلویه گرمای هوا به‌شدت بالاست. در این گرما، کارگران ناچارند برای ساعت‌های طولانی فعالیت بدنی سنگین داشته باشند و ابزار به دست و ایستاده در در ارتفاع، قطعات مختلف را باز و بسته کنند. عرقِ ریختن‌های مداوم، ضعفِ جسمی به همراه دارد. در مجاورت آن‌ها دستگاه‌های ژنراتور روشن نگهداشته می‌شوند و همین، علاوه بر تولید گرمای مضاعف باعث آلودگی صوتی نیز می‌شود. گازهای ناشی از عملیات جوشکاری نیز سنگینی هوای تنفس را دوچندان می‌کند.

آقاجری افزود: متاسفانه سابقه این تبعیض شغلی بسیار قدیمی است؛ با وجود آنکه سابقه تصویب قوانین حمایتی از کارگر به سالهای پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما از آن سال‌ها تاکنون همیشه شرایط نیروهای شاغل در صنعت نفت نابرابر بوده است.

جان باختن یک کارگر جوان در ساوه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر22ساله که صبح روز یکشنبه اول بهمن براثر سقوط از ارتفاع دچار جراحات شدیدشده بود،دربیمارستان جان باخت.

نعمت اله عزیزی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ساوه و زرندیه  با اشاره به سقوط کارگری در ساوه گفت: کارگر 22 ساله ساوجی که در اثر سقوط از ارتفاع ساختمانی در خیابان مطهری در ساعت 10:19 امروز مصدوم شده بود، بدلیل جراحات زیاد جان باخت.

وی افزود: پس از دریافت خبر این حادثه، بلافاصله کد عملیاتی پایگاه سه شهری به محل اعزام و مصدوم که آقایی 22 ساله بود را پس از اقدامات لازم پیش بیمارستانی به مرکز درمانی مدرس منتقل کردند.

عزیزی بیان کرد: علی رغم تلاش کادر درمانی بیمارستان مدرس ساوه ، متاسفانه بدلیل جراحات زیاد و خونریزی فرد حادثه دیده فوت کرد.

اول بهمن ماه1396

سایت آزادی بیان

Related posts

گزارشات و اعتراضات کارگری و توده ای در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم: عزیز آجیکند

Sosialism Imroz

نـــگاهی به چند خـــبر و گـــزارش کـــارگری در هـــــفته ی کـــه گـــذشت تهیه و تنظیم: عـــزیز آجیــــکند

Sosialism Imroz

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در چهاردهمین روز اعتصاب دست به راهپیمائی گسترده ای در خیابانهای اهواز زدند‎

Sosialism Imroz

Leave a Comment