Simroz.org
مقالات

افزایش نا امنی وازدیاد گروه های تندرو در افغانستان !

ماریا یوسفزی 

افغانستان یک کشور سنتی ومذهبی  است که در قلب اسیا موقیعت دارد. در پنج دهه اخیردست درازی کشور های همسایه از پیچاره گی وجنگ وخانه جنگی وفقرمردم سو استفاده بزرگ نموده اند. وبنام دین ومذهب وقوم گرایی وتعصبات نژادی کشور به بحران و جنگ و خرابی بزرگی تبدیل کرده اند. این حالات جنگ  دولتمندان مافیایی، افغانستان را به دوره ماقبل تاریخ تبدیل کرده اند. 
 
در این حالات بزرگترین ضربه را کودکان وزنان ومردم فقیر دیده اند. در این چند دهه جنگ، برعلاوه جنگ،  واقعات وفجایعهای رخ داده که در تاریخ بشریت انجام نشده بود. بچه بازی ها، گوش بریدن ها، دست قطع شدن ها، دره زدن وتیرباران و سنگسار زن ها، در محضر عام خرید وفروش دختران وکودکان ……….واقعات رخ داده که دستم از نوشتن ان میلرزه وناتوان میشه …….

خلاصه ما نسل شکنجه وغم و تحت ستم هستیم که حتی یکروز را بدون صدای تفنگ ودود و باروت وخشونت و قتل و بمب سپری نکرده ایم .همین حالات بعضی هارا ناتوان ساخته بالاخره اخرین چانس خودرا به خودکشی روی میاورند. ازامایش میکنند که زیادتر جوان ها دست به این عمل زدندوبه زندگی خود پایان داده اند اما خودکشی راه نجات نیست. راه نجات ما مبارزه است، که دست بدست هم داده بدون در نظرداشت قوم ومذهب و نژاد و ملیت،  برای نجات جامعه، خود ونسل بعد ی راه مثبت را پپیش بگیریم تا به ان برسیم. اگر مانباشیم انهای که هر روز به اسم نژاد و ملت و دین و قوم جنایت میکنند مارا بیشتر سرکوب و تعقیب میکنند.

به مدتی تقربان شش ماه، یعنی از شروع سال ۲۰۱۸ تا حال، ۱۶۹۲ غیر نظامی کشته شده اند. واین رقم بالاترین است که در سال ۲۰۰۹ بوده است. بیش ۳ هزار غیر نظامی زخمی شده است. براساس گذارش شورشیان مخالف دولت افغانستان عامل کشتن ۱۱۲۷ غیر نظامی وزخمی شدن ۲۲۸۶ نفر شده است  نزدیک به نصف این قتل ها توسط طالببان و۱۸ در صد ان توسط گروه موسوم به دولت اسلامی موسوم به داعش است وهفت درصد توسط عناصر ضد حکومتی است ودولت عامل بیست درصد ان بوده است .زیاتر این تلفات در ولایت کابل ننگرهار در شرق افغانستان فاریاب در در شمال هلمند وقندهار درجنوب افغانستان است بوده است.

به امید روزی که از این اوضاع خلاصی پیدا کنیم، به این امید به ازادی و امنیت و حداقل رفاه اقتصادی، که حق ما و حق شهروندان است، برسیم.
    
                                                   
منبع: شماره ٥٨ نشریه سوسیالیسم امروز
Simroz.org
٣٠ تیر ١٣٩٧
٢١ ژوئیه٢٠١٨

Related posts

قانون در حکومت اسلامی ربطی به حق و حقوق برابر شهروندی ندارد…. ابراهیم باتمانی

Sosialism Imroz

ترور اقبال مرادی محکوم است… عزیز عبدالله پور

Sosialism Imroz

داعش کوچک به داعش بزرگ حمله کرد! ابراهیم باتمانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment