Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

نگاهی به چند خبر و گزارش کارگری – توده ای در هفته ی که گذشت تهیه و تنظیم : عـــزیز آجیــــکند

اولین گزارش کارگری این هفته را با اعتصاب بیش از ٢٠٠٠ کارگر کوره پزخانه های تبریز آغاز میکنیم .

بیش از پانصد خانواده کرد زبان که بالغ بر دوهزار نفر میشوند و در کورە پزخانەهای تبریز به سر می برند در یک حرکت هماهنگی شده دست به اعتصاب زدند . این کارگران از روز شنبه ۶ مرداد ۹۷ در اعتراض به افزایش نیافتن حقوقشان، در اعتصاب به سر می برند.کارگران کوره پزخانه ها در سال گذشتە برای بریدن هر ۱۰۰۰ خشت مبلغ ۳۷ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند. برای امسال نیز هر ۱۰۰۰ خشت مبلغ ۳۷ هزار تومان تعین شدە است.
لازم به یاد آوری است که درخواست‌های مداوم کارگران برای افزایش قیمت دستمزدها، بی نتیجە ماندە و از همین رو دست بە اعتصاب زدند.و این درشرایطی است که تورم وگرانی سرسام آور است و طی یک سال گذشته اقلام سبد خانواده چند برابر شده است . ولی کار آجرپزی که از سخت ترین کارها ست بعد ازیکسال همان دستمزد سال گذشته را برای کارگران درنظر گرفته شده است.

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران

دور اول اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران که از روز اول خرداد ماه سال جاری آغاز شده بود و٢٩ استان و ٢٠٠شهر در ایران را فرا گرفته بود و بعداز یک دوره طولانی به اعتصاب خود پایان داده بود ، در اول مرداد ماه بار دیگر فــریاد اتحاد و همبستگی و همدلی خود را به صدا در آوردند و در استان های مختلف از جمله تهران، اصفهان، البرز، همدان، فارس، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، هرمزگان، زنجان، خراسان رضوی، قزوین، بندرعباس، لرستان و برخی دیگر از استان های کشور مطابق فراخوانی از قبل اعلام شده همانند دوره قبل خیابانها را عاید خود و یکصدا و در یک عمل جدی دست به اعتصاب سراسری برای دومین بار زدند. در نتیجه این اعتصاب سراسری بندرگاهها، جاده های بین المللی و محورهای اصلی بین شهرها از عبور و مرور کامیون ها خلوت شدند. در جریان این اعتصاب صنعت حمل و نقل که یکی از زیر ساخت های اقتصاد سرمایه داری ایران است رو به فلجی بیشتر گام بر داشت. دور تازه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای در پی آن آغاز شد که وعده‌های نمایندگان مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، و نمایندگان دولت به رانندگان در دور نخست اعتصاب خود نتیجه‌عملی در بر نداشت.در واقع رانندگان کامیون و کامیون داران اینبار در اعتراض به عدم پاسخگویی دولت و دیگر نهادهای حکومتی به خواسته هایشان این اعتصاب هماهنگ و سراسری را سازمان داده اند. کارگزاران جمهوری اسلامی در اولین واکنششان نسبت به این اقدام رانندگان میخواهند همانند دور اول عمل کنند و در تلاش هستند با وعده و وعید‌های بی‌محتوا و فریب این اعتصاب را لغو کنند. اما این گام نخست مقامات جمهوری اسلامی در اولین روزهای خود به شکست کشانیده شد و اتحاد و همبستگی رانندگان توانست از این موانع نیز عبور کند و گسترش بیابد. رانندگان اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواسته هایشان اعتصاب خود را ادامه می دهند.این اعتصاب تاکنون ۱۲۱ شهر ایران را در برگرفته است .

اعتراضات سراسری کارگران تراورس

اعتراض کارگران شرکت تراورس راه آهن برای چندمین روز پیاپی در نزدیک به ده شهر ایران به صورت هماهنگ ادامه داراد. اعتراضات هفت هزار کارگر در بخش تراورس، که نگهداری و پشتیبانی خطوط راه آهن را بر عهده دارند، در شهرهای نیشابور، سبزوار، کاشمر، زنجان و چند شهر دیگر به پرداخت نشدن حدود سه ماه حقوق و بیمه خود همچنان ادامه داشت. این اعتراضات در روز یکشنبه هفتم مردادماه، در مقابل ساختمان فرمانداری نیشابور و تجمع خطوط ابنیه راه‌آهن زنجان و چند منطقه دیگر در محدوه محل کارشان شکل گرفت. اعتراض این کارگران در پی فراخوانی از ۲۸ تیر ماه در در مناطق ریلی هرمزگان، اسلامشهر تهران، کرج، لرستان، آذربایجان، زاگرس، شاهرود، دامغان و سمنان شروع و در روزهای گذشته همچنان ادامه پیدا کرده است.

جانباختن دو کارگر در ارومیه و بندرعباس

روز یکشنبه هفتم مردادماه؛ در دو حادثه جداگانه در شهر های ارومیه و بندر عباس یک کارگر چاه کن و یک پارکبان جان خود را از دست دادند. طبق خبرهای انتشار یافته در ارتباط با حوادث کارگری در ایران، در حادثه نخست یک کارگر چاه کن در هنگام حفر چاه دربلوار شیخ شلتوت، در نبود امکانات ایمنی مناسب تهویه، بر اثر خفگی جان خود را از دست داد. در حادثه بعدی در بندرعباس یکی از پارکبانان شهرداری حین انجام کار، بر اثر برخورد با یک خودرو سواری، جان خود را از دست داد.

تجمع اعتراضی جوانان بیکار در عسلویه

جمعی از جوانان بیکار و جویای کار در عسلویه با تجمع مقابل اداره کار و اشتغال پارس جنوبی، خواستار استخدام در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمیِ پارس جنوبی شدند. معترضان می گویند، یک ماه پیش از این نیز تجمعات اعتراضی برگزار کردند اما مسئولانِ مربوطه وعده دادند که به زودی مشکل را حل می‌کنند ولی با گذشت بیش از یک ماه، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است .

تظاهرات اعتراضی علیه فقر، بیکاری و گرانی

در پاسخ به فراخوانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، عصر روز سه شنبه نهم مردادماه تهران و سایر شهرهای ایران صحنه اعتراض و تظاهرات مردم علیه گرانی، فقر و بیکاری بود. معترضان در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، رشت و برخی دیگر از شهرهای ایران با سردادن شعارهایی همچون، “مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر گرانی، مرگ بر بیکاری، اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا، بیکاری تورم، نداریم ما تحمل، سوریه را رها کن فکری به حال ما کن” اعتراض خود را به وضع موجود نشان دادند. این تظاهرات سراسری همزمان با نهمین روز اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و اعتصاب بیش از ٢٠٠٠ کارگر کوره پزخانه های تبریز برگزار شد.
تظاهرات و درگیری با سپاه پاسداران در ولی عصر تهران با شعار مرگ بر خامنه‌ای
روز پنجشنبه ۱۱مرداد در دومین روز خیزش مردم به جان آمده، اعتراضات به شهرهای مختلف کشور گسترش یافت. تظاهرات مردم خشمگین که صبح پنجشنبه در اصفهان، شیراز، مشهد، شاهین شهر، نجف آباد شروع شده بود ساعتهایی بعد به اهواز، اراک، کرج و تهران و بسیاری از شهرهای دیگر گسترش یافت. جوانان در اهواز با شعار دشمن ما همین جا است، الکی می‌گویند آمریکا است، ملت گدایی می‌کند، آخوند خدایی می‌کند در چهار راه نادری دست به تظاهرات زدند.

گورهای دسته جمعی كودكان كار

کودکان؛ مریض شده، ایدز می‌گیرند و در محل‌های تفکیک زباله دفن‌شان می‌کنند. طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامي ، با اشاره به شرایط نامساعد زندگی کودکان زباله گرد گفت: شرایط کودکان زباله‌گرد بسیار حاد گزارش می‌شود، این کودکان مریض شده، ایدز می‌گیرند و همان جا (محل های تفکیک زباله) دفنشان می‌کنند. روستائیان اطراف گود محمودآباد مدام از شرایط منطقه شکایت می‌کنند و اذعان می‌کنند که حداقل انتقال ایدز از گودال‌ها را کنترل کنید تا به ما سرایت نکند.
جنایت فروش اعضای بدن کودکان کار و رها کردن جسد در بیابان
فاطمه دانشور “عضو شورای شهر تهران” جمهوری اسلامی ماه گذشته، نسبت به رواج کار کودکان در پایتخت هشدار داده بود. وی در اظهاراتش به جنایاتی که در این حاکمیت پلید در جریان است اعتراف می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آنها قاچاق می‌شود. بعد از مدت ها نیز جسد برخی از آنها در بیابانها بدون کلیه و چشم پیدا شده است.

حمایت سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد از اعتصاب رانندگان کامیون

سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران با صدور بیانیه‌ای از مطالبات رانندگان کامیون حمایت کرد. این تشکل کارگری خواهان بر آورده شدن خواسته های رانندگان کامیون شده و از همه‌کارگران، معلمان و تشکل ‌های مستقل کارگری دعوت کرده است تا با اعلام همبستگی خود رانندگان کامیون را تا احقاق حقوقشان یاری دهند.
صدها کارگر شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران برای چهاردهمین روز پیاپی دست از کار کشیدند.
اعتصاب کارگران خطوط راه‌آهن از ۲۹ تیر آغاز شده است. این کارگران می‌گویند که بیش از شش ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند. به دنبال اعتراضات گسترده کارگران شرکت راه‌آهن؛ جمهوری اسلامی قرارداد پیمانکاری با شرکت ایران تراورس را لغو و شرکت راه‌آهن گستر را جایگزین آن کرده است. کارگران راه‌آهن طی روزهای گذشته با تجمع در چندین ایستگاه قطار، مانع تردد آنها شدند. شمار کارگران خطوط ابنیه راه‌آهن کشور حدود هفت هزار تن اعلام شده است.

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز ورزنه

پنجشنبه ۱۱ مرداد ماه کارگران فضای سبز ورزنه در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان و اخراج تعدادی از همکارانشان در مقابل بخشداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران فضای سبز شهرداری ورزنه چند ماه است حقوق نگرفته‌اند و مزایای حقوقی چند ماه اخیر آنها نیز به تعویق افتاده است. شماری از کارگران فضای سبز شهرداری ورزنه نیز در طرح تعدیل نیرو از کار اخراج شده‌اند. کارگران فضای سبز ورزنه در تجمع خود خواهان برگشت همکاران اخراجی خود به کار شدند.

اعتراض کارگران شهرداری الوند و امیدیه، سدلاستیکی تالش و کارخانه بلورک البرز به تعویق مزدها

کارگران شهرداری الوند، شهرداری امیدیه، سدلاستیکی تالش و کارخانه بلورک البرز به ماهها تعویق مزد و عدم پرداخت حق بیمه اعتراض کردند. کارگران شاغل در پروژه سد لاستیکی تالش با ۳ تا ۷ ماه مطالبات معوقه از ده روز پیش در اعتصاب بسر می‌برند اما هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند. کارگران شهرداری الوند در استان قزوین سه ماه دستمزد معوقه دارند. همزمان حدود ۲۷۰ کارگر پیمانی شهرداری امیدیه در استان خوزستان نیز تا ۳ ماه معوقات مزدی دارند. ۱۱۰ کارگر کارخانه «بلورک البرز» واقع در شهر صنعتی البرز هم که دو سال پیش اخراج شده‌اند هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

منبع: شماره ٦٠ نشریه سوسیالیسم امروز
١٣ مرداد ١٣٩٧
٤ اوت ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

دومین روز اعتصاب سراسری کارگران نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

تجمع اعتراضی کارگران پارس قو …

Sosialism Imroz

ساختار و ارگان های قدرت سیاسی حکومت شورایی( بخشی از برنامه حزب سوسیالیست انقلابی)

Sosialism Imroz

Leave a Comment