Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

نـــگاهی به چند خـــبر و گـــزارش کـــارگری در هـــــفته ی کـــه گـــذشت تهیه و تنظیم: عـــزیز آجیــــکند

اخبارو گزارشات کارگری این قسمت از نشریه سوسیالیسم امروز را همراه شما خوانندگان عزیز با
اعتصاب سراسری کارگران راه آهن آغاز میکنیم /

٧٠٠٠ کارگر شرکت راه آهن همچنان در اعتصاب به سر میبرنند .
آنها خواستار رسیدگی به وضعیت بیمه درمانی، انعقاد قرارداد کاری دائم، داشتن حق تشکل و تجمع، و توقف اخراج کارگران هستند. پیش از این، مقام‌های دولتی وعده پرداخت دستمزد معوقه این کارگران را داده بودند. گزارشهای رسیده ی تشکل‌های کارگری حاکی از ادامه اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در برخی از شهرهای ایران است.

اعتصاب سراسری کارگران راه‌آهن در شهرهای مختلف به دنبال فراخوان شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، از روز جمعه ١٢ مرداد ماه آغاز گردید و هم اکنون بسیاری از بخش‌های آن به حال تعطیل در آمده است. بر طبق گزارشات کارگران راه آهن در روز ١٤ مردادماه در شهرهای آذربایجان به اعتراضاتشان ادامه دادند. در همین روز کارگران نگهداری ایستگاه ابومسلم در مشهد نیز دست به اعتصاب زدند و کارگران حوزه احمداباد هرمزگان هم خط راه آهن را بستند و در سیرجان نیز اعتراضات کارگران با جدیت ادامه دارد.

شورای هماهنگی اعتصاب کارگران راه آهن فراخوانی که داده بود، اعلام داشت که پایان اعتصاب کارگران مشروط به پاسخگویی به خواستهای آنان و پرداخت فوری طلبهاو دائمی شدن قراردادهای کاری آنها است.
پیش از این، شورای هماهنگی کارگران مذکور، با صدور بیانیه ‌ای گفته بود که اعتصاب آنها تا تحقق خواسته‌های ‌شان ادامه خواهد یافت. اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی این کارگران در شهرهای مختلف ایران از روز ۲۹ تیر، در اعتراض به پرداخت نشدن سه تا چهار ماه دستمزد آغاز شده‌است.
بدین ترتیب ٧٠٠٠ کارگر راه آهن در ادامه مبارزات سراسری متحدانه خود با شکل دادن به شورای هماهنگی اعتراضاتشان و حضور در مدیای اجتماعی، قدرتمند و سراسری به میدان آمده و پرچم حق تشکل، حق تجمع و ممنوعیت اخراج ها و پایان دادن به سرقت بردن دستمزدها را اعلام کرده اند. اعلام این خواستها از سوی کارگران راه آهن و فراخوان آنها به تجمعات اعتراضی در تمام شهرها، عزم کارگران را برای حضور فعال در اوضاع کنونی جامعه نشان می دهد.

اعتصاب کارگران نفت فلات قاره در جزیره خارک

کارگران نفت فلات قاره واقع در جزیره خارک روز دوشنبه ۱۵ مرداد در اعتراض به کاهش دستمزدها دست از کار کشیده و تجمع کردند. این کارگران می گویند، دستمزدهایشان به میزان ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. بنابه این گزارش، کارفرما از پذیرش خواست کارگران خودداری کرده است.

کشته و زخمی شدن کولبراه ادامه دارد
از اول سال ١٣٩٧ تاکنون بیش از ٣٠ کولبر و کاسبکار کشتە و ٥٥ نفر هم زخمی شدەاند. اکثر این کولبران با شلیک مستقیم و سیستماتیک هنگ های مرزی، نیروی انتظامی و سپاە پاسداران جانباختەاند. همچنین طی ٥ ماە گذشته، نیروهای مستقر جمهوری اسلامی در مناطق مرزی، نزدیک بە ٤٠٠٠ کولبر و کاسبکار مرزی را بازاداشت، محاکمە، جریمە و شکنجە کردە و اجناس آنها را ضبط کرده‌و بە تاراج برده اند.
در آخرین اقدام روز سه شنبه ۱۶ مردادماه ساعت ۳بامداد یک کولبر دیگر ١٨ساله به نام حاصل بادبرین فرزند خدر اهل روستای ترکش از توابع شهرستان پیرانشهر به دست نیروهای رژیم و با شلیک مستقیم در مرز جان خود را از دست داد. برای جمهوری اسلامی ایران کولبران اخلال‌گران اقتصادی هستند. اما برای کولبران حمل کالا تنها راه امرار معاش آنها و خانواده‌هایشان است.

ریزش دیوار در مرند قربانی گرفت
چهار کارگر بر اثر فروریختن یک سیلوی گندم در محور مرند- جلفا واقع در آذربایجان‌شرقی زیر آوار مدفون شدند.
این حادثه ظهر روز دوشنبه ۱۵ مرداد رخ داد و ماموران آتش‌نشانی توانسته ‌اند جسد یکی از جانباختگان را از زیر خاک بیرون بکشند اما هنوز جسد سه کارگر دیگر پیدا نشده است. همزمان دو کارگر حین کار در یک واحد تولیدی در شهرستان زرندیه کرمان براثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران
این اعتصاب در شهرهای تبریز، مراغه، ارومیه، اصفهان، زرین شهر، نجف آباد، ‌شهرکرد، لردگان، فرخشهر، جاجرم، اهواز، خرمشهر، قزوین، بهبهان، شیراز، ممسنی، مرودشت، زرقان،‌کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، چالوس، ساوه، اراک، بندرعباس و یزد ادامه دارد. اعتصاب رانندگان کامیون از اول مردادماه جاری شروع شد. رانندگان به پایین بودن کرایه‌ها، عوارض کلان و گرانی تجهیزات و قطعات کامیون اعتراض دارند.
همزمان امروز چهارشنبه هجدهم ماه مرداد کارکنان و رانندگان شرکت حمل‌و نقل بین‌المللی خلیج فارس نیز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند. کارکنان و رانندگان این شرکت نسبت به عدم پرداخت حقوق، قطع بیمه تکمیلی و بدنه خودروها معترض هستند. رانندگان و کارکنان شرکت خلیج فارس که شعبه‌های متعددی در شهرهای مختلف کشور دارد در وضعیت مشابهی قرار دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه ٢ کرمانشاه
روز دوشنبه ١٥مرداد ٩٧ کارگران شهرداری منطقه ٢ کرمانشاه در اعتراض به دریافت نکردن حقوق عقب افتاده شان، در مقابل شهرداری مرکز تجمع کردند.

تجمع اعتراضی چغندرکاران نقده، بوکان و اشنویه
روز چهارشنبه ١٧ مردادماه تجمعی از سوی کشاورزان چغندرکار اشنویه، نقده و بوکان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان از سوی شرکت قند نقده در محل کارخانه برگزار شد.
در همین زمینه، رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت، علت اعتراض چغندرکاران، عدم تسویه مطالبات آنها است که از سال زراعی ۹۶ تاکنون تسویه نشده است. کشاورزان در شهریورماه ۹۶ برداشت چغندرشان را انجام داده‌و به کارخانه تحویل داده اند اما، از آن زمان تاکنون مطالبات آنها پرداخت نشده است.

بی خبری از سرنوشت دو فعال محیط زیست در مریوان و سنندج
کاوه بابا مرادی فعال مدنی و عضو چیای سبز سنندج که در تاریخ ٣٠ خردادماه توسط نیروهای لباس شخصی رژیم بازداشت شده بود، با وجود پیگیری خانواده اش هیچ خبری از وضعیت وی و محل نگهداری نامبرده در درست نیست. همزمان از سرنوشت آرمان غفاری، دانشجوی جغرافیای دانشگاه پیام نور مریوان و عضو فعال انجمن سبز چیا مریوان، که هشتم مردادماه توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شد، خبری در دست نیست.

اخراج سه تن از کارگران نیرو گسترش سنندج
کارفرمای شرکت نیرو گسترش واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، سه تن از کارگران این شرکت را از کار اخراج کرد.
این کارگران با نام های “سامان ریاحی، یوسف احمدی” و “فرهنگ ساعدی” که ٥ تا ١٢ سال سابقه کار داشتند، به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدیشان، از سوی کارفرما اخراج شدند. گفتنی است کارگران این شرکت ٦ ماه است دستمزدهایشان پرداخت نشده است.

تداوم اعتصاب کارگران شهرداری سردشت
اعتصاب کارگران شهرداری سردشت در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدیشان، همچنان ادامه دارد.به دنبال این اعتصاب، کوچه و خیابان های این شهر مملو از زباله شده است.

منبع: شماره ٦١ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٠ مرداد ١٣٩٧
١١ اوت ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

اخبار و گزارشات کارگری

Sosialism Imroz

پول طناب دار گرفته می شود …!

Sosialism Imroz

اول ماه مه چگونه بوجود آمد؟

Sosialism Imroz

Leave a Comment