Simroz.org
مقالات

ریشه باورهای خرافی و تاثیر گذاری آن بر جامعه…. آذر کیمیا

سینه زنی می کنیم، زنجیر می زنیم، نذری میدهیم، ایستگاه صلواتی به پا میکنیم، مداحی میکنیم، گریه میکنیم، و… خلاصه هر چیزی که سند و مدرک نداشته باشد، در دایره بیرون علم و دانش و عقلانیت قرار دارد، و بدون انکه ریشه اصلی و واقعیت داشته باشد اما مردم به دلیل فقر دانش و احساس ضعف و ترس به آن معتقد باشند خرافه پرستی گویند.
یک دستگاه حکومتی برای اینکه بخواهد یکسری منافع کسب کند خرافات را در بین مردم رواج می دهد. انچه که اهمیت دارد این است که پذیرنده خرافات عقیده دارند سعی می کنند برای همه امور طبیعی علل ماورا طبیعی پیدا کنند. بیشتر از اینکه بخواهند در دنیا ی عینی و واقعی زندگی کنند در شرایط ماورا طبیعی زندگی می کنند. ما باید بدانیم که همه ما در هر فرهنگ و شرایطی که متولد شویم ممکن است به صورت ناخودآگاه درگیر یکسری خرافات شویم. معمولا افرادی که از نظر ‌شخصیتی شخصیت های ضعیفی دارند همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس لازم را ندارند و نمی توانند با پدیده های زندگی به صورت واقعی تر ی مواجه شوند معمولا به سمت خرافات می روند.
انسان خرافه پرست مسئولیت زندگی خودش را به عهده نمیگیرد و نقش خودش را در حل مشکلات کمرنگ میبیند افراد خرافاتی از لحاظ شخصیتی افرادی هستند که همیشه فکر میکنند در زندگی هر اتفاقی بیفتد هیچ تسلطی روی اعمالشان ندارند و نمی توانند موضع گیری کنند بنابراین این باورها در درون انها بیشتر تقویت می شود. زنان بنا به موقعیت که جامعه و طبقات حاکمه و مذهب به آنها تعمیل کرده است بیشتر از مردان به خرافات گرایش دارند چون زنان نسبت به پدید ه ها مسائل و اتفاقاتی که در پیرامونشان رخ میدهد حساس تر و جزیی گر هستند و بیشتر در گیر تشویش و اضطراب می شوند به همین دلیل می خواهند خودشان را به اصطلاح ارام کنند.
حاکمیت شیعه و شیعه گری مخربترین نوع خرافه و مذهب در جهان است. اسلام در تخریب روند منطقی جامعه و کند کردن سکولاریزاسیون پیوندهای اجتماعی و نیز جلوگیری از رشد خرد گرایی نقش داشته است در ایران. همین پدیده رشد خرافات دینی و شیعه گری در برابر منطق و خرد گرایی و دانش اموزی است در جامعه مانند نظم و منظم اسلام و خرافات دینی هیچوقت صورت نگرفته است و روان فرد و رفتار اجتماعی و گرایش روشنفکری پیوسته مورد تعرض فلج کننده این دین قرار گرفته است
حاکمیت، چه در دوره شاه و چه به مرتب وحشتناکتر در دوره کنونی جمهوری اسلامی، که هر دو باورهای شیعه گری و “سایه” و”نماینده” خدا و ادامه دهنده راه امام حسینشان بوده و هستند، برای کنترل و به اسارت نگه داشتن انسانها و تجاوز به روح و فکر انها، و به منظور زمینه سازی برای اعمال حاکمیت خود بر بردگان دینی و جامعه، از هیچ ابتکار و تجاوز و سرکوب و اجرای قوانین و ممنوعیتهای علیه جامعه انسانی ما کوتاهی نکرده اند.
آزادی معنوی، روحی و انسانی ما تنها در گروه به گور سپردن کامل و کلیت این رژیم و هر نیروی اسلامی دیگر و همه تاریخ وحشتناک گذشته و حال خرافه پرستی دین اسلام و از جمله شیعه گری است.

منبع: شماره ٦٧ نشریه سوسیالیسم امروز
٣١ شهریور ١٣٩٧
٢٢ سپتامبر ٢٠١٨

Related posts

فاجعه خودکشی تحت حاکمیت حکومت ضد انسانی جمهوری اسلامی

Sosialism Imroz

پرسش و پاسخ: ستون پاسخ رهبری حزب سوسیالیست انقلابی به سوالهای دریافت شده

Sosialism Imroz

گفتگو با یک فعال مقیم ایران در باره فاجعه سیل و نقش جمهوری اسلامی

Sosialism Imroz

Leave a Comment