Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

گزارشی از زندان مهاباد… پرچم سرخ

زندان مهاباد یکی از بدترین زندان‌های جمهوری اسلامی است. وضعیت زندان شهرستان‌ها معمولا وضعیتی به مراتب سخت‌تر و غیرقابل‌تحمل‌تر از زندان‌های مرکز است، با اینهمه در شهرستان‌ها نیز وضعیت زندان‌هایی که در مناطق کوردنشین وجود دارند، هولناک‌تر از دیگر مناطق ایران است.
پیش از این نیز برخی گزارش‌ها از زندان مهاباد منتشر شده که گوشه‌ای از وضعیت اسفبار زندگی زندانیان را به تصویر می کشید. زندان مهاباد فاقد تمهیدات ایمنی و حتی کم‌ترین امکانات سرمایشی و گرمایشی است. در مواقع در فصل سرما، دمای هوای بندها بسیار سرد و در فصل گرما نیز بسیار گرم است. این زندان از نظر امکانات رفاهی و سرگرمی برای زندانیان، فاقد هرگونه امکاناتی است. زندانبان‌های مهاباد به دلایل نامشخص و به تکرار، اقدام به بازرسی اتاق ها و وسایل زندانیان می‌کنند و در اغلب موارد این بازرسی‌ها با ضرب و شتم زندانیان و تحقیر و توهین همراه است. تا حالا چندین بار تعدادی از زندانی‌ها را منتقل کردند به خارج بند و آنها را بسته‌اند و با فحاشی و تنبیه و آب پاشیدن آنها را اذیت کرده‌اند.

زندان مهاباد دارای پنج بند میباشد که هر بند دارای چهار اتاق 12 متری است آمار استاندارد زندان مهاباد دویست نفرمی باشد اما متاسفانه امار اکنون زندان مهاباد به 570 نفر رسیده وگفته میشود که در حال حاضر حتی راهرو زندان نیز پراز زندانی که متاسفانه باید روی کف سالن کتابی بخوابند درحالی که برای این پنج بند سه حمام وهشت دستشویی وجود دارد وامکانات لازم را ندارد .

وضعیت بهداری زندان مهاباد هم چیزی مثل وضعیت خود زندان است. برای بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و تب و سردرد و پادرد و اینطور چیزها هم رابط بند یک بسته قرص دارد که از همان به زندانی داده می‌ شود. هر دوهفته یکبار رابط بند به بهداری می رود و سهمیه قرص بند را می‌گیرد. 

کلا این بهداری ازساعت 10 تا 11 باز است ودر طول روز ده نفر میتوانند از این امکاناتی که در بهداری هست استفاده کنند. این عدم رسیدگی و بی توجهی به درمان زندانیان موجب فجایعی هم شده و حتی بعضی زندانیان بعلت محرومیت از درمان مناسب در زندان دچار مشکل جدی شده اند و در سالهای گذشته هم چندین نمونه از فوت زندانیان به چشم خورده که متاسفانه بدلیل عدم رسیدگی زندانبان جان خود را از دست داده اند .  

برای 570نفر زندانی تنها پنج کویسک تلفن وجود دارد . ماموران افسر نگهبانی از بیرون کارت تلفن جهت فروش به زندان می آورند که برای مثال یک کارت 5 هزار تومانی را به 20 هزار تومان به زندانی ها می فروشند . 

برخورد افسر نگهبانها با زندانیان اصلا خوب نیست و آنها بدون هیچ ملاحظه ای به زندانیان تهمت می زنند و بی احترامی میکنند .

زندانبان‌های مهاباد به دلایل نامشخص و به تکرار، اقدام به بازرسی اتاق ها و وسایل زندانیان می‌کنند و در اغلب موارد این بازرسی‌ها با ضرب و شتم زندانیان و تحقیر و توهین همراه است. تا حالا چندین بار تعدادی از زندانی‌ها را منتقل کردند به خارج بند و آنها را بسته‌اند و با فحاشی و تنبیه و آب پاشیدن آنها را اذیت کرده‌اند.

گزارشی از پرچم سرخ

Related posts

اعتراض در کردستان علیه کشتار کولبران +فیلم

Sosialism Imroz

برپایی تجمع در اعتراض به قتل زنان در شهر سنندج

Sosialism Imroz

بازگرداندن مجدد رضا شهابی به زندان

Sosialism Imroz

Leave a Comment