Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

حکم اعدام سه زندانی از جمله یک زن کُرد در زندان مرکزی ارومیه

امروز سه‌شنبه دهم مهرماه، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های “سلمان خان‌علیلو، زينب سكانوند و حسن حاجیلو” در زندان ارومیه اجرا شد.

دو زندانی دیگر نیز به نام‌های “موسی نعمانی و چنگیز ایرانی” جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند که با اخذ مهلت جهت جلب رضایت اولیای دم از پای چوبه‌دار به بند بازگشتند.

روز دوشنبه نهم مهرماه، زینب سکانوند از بند زنان و چهار زندانی دیگر متهم به قصاص از بندهای دیگر زندان مرکزی ارومیه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

تاکنون خبر اعدام این سه زندانی توسط مراجع رسمی و رسانه‌های داخلی منتشر نشده است.

رها بحرینی، پژوهشگر و مسئول بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خبر اعدام زینب سکانوند اعلام کرده است: “زينب سكانوند امروز صبح در زندان اروميه اعدام شد. سهمش از كودكى، نوجوانى و جوانى فقط ازدواج زودهنگام در سن ١٥ سالگى، دستگيرى و شكنجه در ١٧ سالگى و ٧ سال كابوس شبانه روزى اعدام بود. مسئوليت اين بی‌رحمى فقط با قوه قضاييه ضد انسانى كشور نيست، مسئولان دولت و تک تک نمايندگان مجلس كه بعد از سال‌ها، دهه‌ها اعتراض به اعدام كودكان و نوجوانان همچنان از اقدام براى اصلاح قانون مجازات در خصوص اطفال و نوجوانان سر باز مى‌زنند هم كاملا مسئول هستند.”

روز گذشته عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای از مقامات ایران خواسته بود که باید فورا محكوميت اعدام زینب سکانوند را لغو و زمينه اعاده دادرسى را بدون توسل به مجازات اعدام‌ و‌ مطابق با اصول دادرسى عادلانه ناظر به اطفال و نوجوانان فراهم نمايند.

بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

Related posts

اعتصاب شهر بانه به روایت تصویر و فیلم “اینجا ” بانه است

Sosialism Imroz

مجلس ایران ۲ هزار میلیارد تومان به بودجه‌های برنامه‌ موشکی و نیروی قدس سپاه پاسداران اضافه کرد

Sosialism Imroz

یک جوان کورد زیر شکنجه در زندان کرج ، جان خود را از دست داد ..!

Sosialism Imroz

Leave a Comment