Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

مهمترین اخبارو گزارشات کارگری و تودەای در هفتەای که گذشت تهیە و تنظیم : عــــزیز آجیــکند

با گذشت دو ماه از پایان آخرین اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و عدم تحقق عملی خواستهای آنها ، برای بار دیگر و در روز دوشنبه ٣٠ مهرماه، اعتراضات در این مجتمع بزرگ کشت و صنعت از سرگرفته شد.کارگران این مجتمع خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه، توقف تکه پاره کردن شرکت، پرداخت همه مطالبات معوقه از سال ۹۴ تا ۹۶، قراردادی شدن کلیه پرسنل بر اساس قوانین، پرداخت ٨ ماه پول بن معوقه و پاداش سه سال بهره برداری، افزایش بدی آب هوا و حق همسر و حق ایاب و ذهاب و حق مسکن، پرداخت کلیه معوقات سه سال اعم از لوازم التحریر و لباس کار، پرداخت حق بیمه سابقه کارکنان و سنوات و برگزاری آزادانه مجمع عمومی سندیکا و رسمیت فعالیتهای آن، هستند.
همچنین بعداز پایان گرفتن دوره موفقعیت آمیز سومین دور از اعتصابات قدرتمند و سراسری رانندگان کامیون کە ٢٢روز پیاپی ادامه داشت و نظام جمهوری اسلامی را در به چالش کشاند و ٢٦٢ نفر از آنها بازداشت و ١٧ نفرشان نیز به اعدام تهدید شدند ، قرار بر این است که موج چهارم این اعتصابات سراسری برای آزادی دستگیر شدگان در روز دهم آبان با شعار “ما همه باهم هستیم ، یکی برای همه ، همه برای یکی ” دوباره از سر گرفته شود . در ادامه دور جدید اعتصابات بخشهای مختلف کارگری در ایران روز پنج شنبه ١٩ مهرماه نانوایان تبریز نیز دست به اعتصاب زدند و به دنبال آن فراخوان اعتصاب سراسری نانوایان کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبۀ این هفته در اعتراض به افزایش هزینۀ آب، برق وگاز هم رقم خورد و فضای دیگری از اعتراضات تودەای فراهم و بدین ترتیب متولد شد. از طرفی دیگر هم فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای فرهنگیان به اعتصاب سراسری روزهای ٢٢ و ٢٣ مهرماه با استقبال بخشهای مختلف فرهنگیان در جامعه ایران روبرو شد و در دو روز و با شعار اتحاد رمز پیروزیست ، فضای اعتراضی جامعه ایران را تحت شعاع خود قرار داد و خشم و نفرین خود را از وضع موجود در یک حرکت هماهنگ شدە و نمادین به نمایش گذاشت.

حال با توضیحاتی که در بالا دادە شد با هم نگاهی دیگر می اندازیم به اعم مهمترین اخبارو گزارشاتی که در طول هفتە در گوشه و کنار ایران رخ دادەاند:

٢٠٠ تن از کارگران زحمتکش کارخانه برفاب اخراج میشوند

کارفرمای کارخانه ” برفاب” چهارمحال و بختیاری به بهانه های مختلف ۲۰۰ تن از کارگران شاغل در این کارخانه را اخراج کرد. به گفته کارگران اخراجی، کارفرما به بهانه نبود مواد اولیه و اوضاع بد اقتصادی آنها را بدون پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی و چندین ماه دستمزد معوقه از کار بیکار نموده است. گفتنی است که هر سال کارفرما شماری از کارگران را اخراج میکند و شکایتهای آنها به اداره کار بی پاسخ مانده است.

بە تعویق افتادن مطالبات مزدی در دو واحد کارگری اهواز

کارگران معترض شرکت “ول سرویس ایران” عنوان کرده اند که، پرسنل این شرکت، هفت ماه دستمزد، عیدی، پاداش و حق بیمه خود را دریافت نکرده اند و خانواده‌هایشان در وضعیت بد معیشتی به سر می‌برند. در خبر دیگری نیز کارگران “گروه ملی فولاد اهواز”، با انتشار اطلاعیه‌ای به مشکلات معیشتی خود اشاره و خواستار رفع این مشکلات شدند. در بخشی از این اطلاعیه آمده‌است: “باز هم وارد سه ماه حقوق معوقه شدیم و کماکان وعده و وعیدهای مسئولان ادامه دارد. در این اطلاعیه به مسائلی چون مشکلات معیشتی، مشکلات تولید و عدم امنیت شغلی کە از دیگر نگرانی های این کارگران است، اشاره شدە است.

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی در مریوان

روز سه شنبه اول آبانماه، جمعی از رانندگان تاکسی مقابل شهرداری مریوان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند. بر پایه این گزارش رانندگان تاکسی در اعتراض به پائین بودن کرایه ها و همچنین وضعیت معیشتی خود، گرانی و افزایش هزینه ها یدکی خودرو تجمع کردند.

اعتصاب داروخانه ها در مهاباد

روز سه شنبه یکم آبانماه اعتصاب داروخانه‌های شهر مهاباد در اعتراض به گرانی و هزینه‌های سنگین، برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت. داروخانه های سطح شهر مهاباد از مورخه ٢٨ مهرماه “به مدت چهار روز” نسبت به آنچه شرایط سخت و ناعادلانه ایجاد شده توسط توزیع کنندگان و تولید کنندگان دارو، و همچنین فشار مضاعف و عدیده ای که بر داروخانه ها وارد میشود” دست به اعتصاب زدند. گفتنی است که شهروندان در دیگر شهرهای کردستان نیز از جمله “بوکان” با کمبود دارو در مراکز درمانی مواجه هستند و جهت تهیه دارو به استانهای دیگر مراجعه می کنند.

یازدهمین روز از اعتراضات کارگران رنگین نخ سمنان

صبح روز پنج‌شنبه ۳ آبان کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان برای چندمین بار در مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. این تجمع از ساعت ۸ صبح آغاز شد و حدود ۲۵ نفر از کارگران در آن شرکت داشتند. این یازدهمین باری است که کارخانه «رنگین نخ» سمنان دست به تجمع اعتراضی می‌زنند. ۵۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر غیررسمی این کارخانه از سال ۹۲ که این شرکت منحل شد در انتظار دریافت حق سنوات و مطالبات مزدی خود هستند و می‌خواهند مسئولان وضعیت آن‌ها را روشن کنند. به‌گفته کارگران، نه استانداری و نه دیگر مراجع رسمی استان، هیچ کدام پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن‌ها نداده‌اند.

جانباختن یک کولبر و زخمی شدن کولبری دیگر در تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران در مناطق مرزی سلماس

دو کولبر در مناطق مرزی سلماس هدف گلوله مستقیم نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند که به دنبال این حادثه یک نفر از آنان کشته و دیگری زخمی شده است. این حادثه روز سه‌شنبه اول آبان ۹۷ در حالی رخ داده که گروهی از کولبران در منطقه‌ مرزی شپیران از توابع شهرستان سلماس مورد هجوم نیروهای مرزبانی قرار گرفته‌اند. رسانه‌های محلی کولبر جان‌باخته در این حادثه را فرامرز جلی‌باقو معرفی کرده‌اند. او ۲۶ سال داشته است. کولبر دیگری هم به نام ذاکری جلی‌باقو، ۳۰ ساله، در این حادثه به شدت زخمی شده است. او برای رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در شهر سلماس منتقل شده و وضعیت عمومی‌اش وخیم گزارش می‌شود‌. از روز ۲۳ مهر که معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور کولبری را معادل قاچاقچی‌گری قرار داد، فشارها بر کولبران افزایش یافته تا جایی که در یک ماه گذشته تعداد زیادی از کولبران زحمتکش کشته و مجروح و بازداشت شدەاند. ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفرشان در سردشت و پیرانشهر ساکنند. بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۳۹۶، قتل ۴۶ کولبر گزارش شده و ۵۸ نفر هم (عمدتا در مناطق کردنشین) به دست نیروهای مرزبانی و انتظامی زخمی شده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران راه آهن هرمزگان

کارگران راه آهن هرمزگان در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد معوقه خود دست به تجمع زدند.
کارگران راه آهن هرمزگان با برپایی تجمع در محل راه آهن و سردادن شعارهای اعتراضی خواستار دریافت دستمزدهای معوقه و سایر سنوات خود شدند. به گفته معترضان، پیمانکار تاکنون دستمزد ماههای تیر، شهریور و مهر ماه سالجاری را به آنان پرداخت نکرده است. آنها می گویند علاوه بر دستمزد معوقه تاکنون سنوات ٦ سال گذشته نیز به کارگران پرداخت نشده است.

تجمع کارگران سد چمشیر گچساران
شماری از کارگران سد چمشیر گچساران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.
برپایه این گزارش، بیش از۵۰۰ تن از کارگران سدچمشیرگچساران برای چندمین بار در اعتراض به محقق نشدن وعده ها و عدم پرداخت ۱۰ماه دستمزد معوقه خود، در محوطه کارگاه این پروژه تجمع کردند. معترضان با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار دریافت کلیه مطالبات معوقه خود شدند. آنها اعلام کرده اند در صورت بی توجهی کارفرما به خواسته هایشان دست به اعتصاب و تجمع گسترده خواهند زد.
در مــــــــیان خـــــبــــرها

وزارت اطلاعات مانع از برگزاری مراسم یادبود علی اشرف درویشیان شد
مأموران امنیتی برای دومین سال پیاپی از برگزاری مراسم یادبود علی اشرف درویشیان، نویسنده فقید ایرانی جلوگیری کردند: این بار به بهانه سوءاستفاده مخالفان نظام.علی اشرف درویشیان، نویسنده عدالت‌خواه، پژوهشگر ادبیات کودکان و یکی از اعضای دیرین کانون نویسندگان ایران پنجشنبه ۴ آبان ۹۶، بعد از یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی چشم بر جهان فروبست.

وقوع درگیری خونین در زندان رجایی شهر کرج
در پی جابجایی تعمدی زندانیان توسط مسئولان زندان، میان ماموران و زندانیان درگیری شدیدی روی داد.
در جریان این درگیری دو زندانی به شدت مجروح شده و به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شدند. برپایه این گزارش رئیس زندان و مدیر داخلی زندان با علم به اینکه جابجایی زندانیان باعث بروز درگیری در زندان می‌شود، هر چند وقت یکبار اقدام به این قبیل جابجایی‌ها می‌کنند. زندان رجایی شهر کرج را باید از مخوف‌ترین زندان‌های ایران دانست، این زندان که در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به عنوان محل نگهداری محکومان جرایم خشن شناخته می‌شود سال‌هاست به عنوان محل تبعید زندانیان سیاسی و غیر سیاسی توسط نهادهای امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعتراض مجدد شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان به وضعیت معیشتی معلمان
شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌ای به وضعیت شغلی و معیشتی معلمان اعتراض کرد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به وضعیت معیشتی معلمان اعلام کرد که وعده‌های پیشین برای مهرماه محقق نشده ‌است. در این بیانیه به عدم تحقق وعده‌ها در ارتباط با بهبود وضعیت معیشتی معلمان اعتراض شده و بی‌سرانجامی طرح رتبه بندی مورد انتقاد قرار گرفته‌است. لازم به ذکر است که در ٢٢ و ٢٣23 مهرماه سالجاری در پی فراخوان سراسری فرهنگیان کشور در اعتراض به مشکلات آموزشی دانش آموزان و مشکلات معیشتی معلمان دست به تحصن زدند.

درخواست سازمان عفو بین‌الملل جهت آزادی فوری فرهاد میثمی
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تحت فشار قرار دادن “فرهاد میثمی” به منظور پایان دادن به اعتصاب غذایش، از مقامات رژیم خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعال مدنی شده است.

اعتراض کانون نویسندگان ایران از نهادهای امنیتی
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به احضار و بازداشت فعالان معترض اخیر به اقدامات سرکوب گرانه نهادهای امنیتی اعتراض کرد.
منبع: شماره ٧٢ نشریه سوسیالیسم امروز
٥ آبان ١٣٩٧
٢٧ اکتبر ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

نامه سرگشاده ۹۰ تن از فعالین حقوق زن در حمایت از اعتصاب کارگران هفت تپه و فولاد!

Sosialism Imroz

چند خبر و گزارش کارگری و توده ای در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم : عــــزیز آجــیکند

Sosialism Imroz

نگاهی گذرا به مهمترین اخبارو گزارشات کارگری و تودەای در هفتەای که گذشت تهیەوتنظیم: عـــــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

Leave a Comment