Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

نگاهی گذرا به مهمترین اخبارو گزارشات کارگری و تودەای در هفتەای که گذشت تهیەوتنظیم: عـــــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفته را با آغاز دور سوم اعتصاب کارگران خط وابنیه فنی راه آهن در برخی از استان های ایران آغاز میکنیم….

دور سوم اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در برخی از استان‌های ایران از جمله هرمزگان،شاهرود، دامغان، سمنان، زاگرس و لرستان با برپایی تجمعاتی در محوطه محل کارشان در روز شنبه پنجم آبان، آغاز شد.این اعتراضات در پی پرداخت نشدن سه ماه دستمزد و شش سال حق سنوات ۶۵۰۰ پرسنل خط و ابنیه فنی راه آهن انجام شده است. پیشتر شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن از تحقق نیافتن وعده های مسئولان برای پرداخت مطالبات شان انتقاد کرده و نسبت به برگزاری اعتصابی چند روزه هشدار داده بود.

ریزش دیوار یک بیمارستان در کهریزک ۴ کشته برجای گذاشت

٤ کارگر در حادثه ریزش دیوار یک بیمارستان در حال ساخت در کهریزک متاسفانه جان خود را از دست دادند.به گزارش روزنامە های داخلی تعداد مجروحان این حادثه متاسفانه ٥ تن بودە است. این حادثه در ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه پنجم آبان، در منطقه قاسم‌آباد کهریزک اتفاق افتاداست. گفته می شود علت اولیه حادثه، بارندگی و سست شدن دیواره‌های فونداسیون و فروریختن آنها بوده است.

صدور احکام زندان و شلاق تعلیقی برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکو در اراک

برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکو، به اتهام‌هایی مانند «اخلال در نظم عمومی» و «تحریک کارگران به تظاهرات»، احکام زندان و شلاق تعلیقی صادر شد. براساس حکم شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک، این کارگران به تحمل یک تا دو سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.نزدیک به یک هزار کارگر کارخانه خصوصی‌سازی شده هپکو در اراک در ماه های اخیر و از جمله در اردیبهشت سال جاری با اعتصاب، تجمع و راهپیمایی، خواستار تحقق مطالبات صنفی خود شده بودند. پرداخت نشدن دستمزد و سایر مطالبات کارگران در سالیان اخیر،‌اعتراض آنان را به همراه داشته است.

انتقاد کانون صنفی معلمان تهران از «ربودن غیرقانونی» هاشم خواستار

کانون صنفی معلمان تهران در اطلاعیه‌ای با انتقاد از آنچه «ربودن غیرقانونی» هاشم خواستار،‌عضو کانون صنفی معلمان خراسان رضوی، نامید، نگهداری‌اش در بیمارستان اعصاب و روان «ابن سینا» در مشهد را «حبس» این فعال دانست. آقای خواستار پس از بازداشت در اول آبان ماه، در بیمارستان ابن سینا در مشهد بستری شد و خانواده‌اش تنها در روز پنجشنبه گذشته با او ملاقات کرده‌اند. این تشکل با اشاره به بازداشت هاشم خواستار نوشت:‌این اتفاق می‌تواند پیش درآمد به توصیف این تشکل، حوادث دهشتبار جدیدی باشد که بدون شک از تحمل جامعه‌ملتهب کنونی خارج است. کانون صنفی معلمان تهران با اشاره به قتل های زنجیره ای در دهه ۷۰ خورشیدی افزود: هرگز از یاد نمی‌بریم جنایات عناصر به اصطلاح خودسری که دست به پرونده‌سازی و ترور فعالان مدنی می‌زدند.در این حال، صدیقه مالکی‌فرد، همسر هاشم خواستار، روز دوشنبه به رادیو فردا گفت که نهادهای امنیتی به او گفته‌اند تا زمانی که با رسانه های خارج از ایران گفت‌وگو کند، امکان ملاقات با همسرش را نخواهد داشت.

انتقاد ها از «ربودن»‌هاشم خواستار؛ «پاسخ خواسته‌های برحق، بازداشت و تیمارستان نیست

گروه اتحاد بازنشستگان، جمعی از معلمان عدالتخواه و گروه ۱۹ اسفند دراطلاعیه‌ای از ربودن و بستری اجباری هاشم خواستار،‌فعال صنفی معلمان در بیمارستان انتقاد کردند.آنها در این اطلاعیه که در شبکه‌های مجازی انتشار یافت،‌نوشتند: پاسخ خواسته‌های برحق، بازداشت و تیمارستان نیست.
این سه گروه این اقدام را عملی «زشت و غیرانسانی و مصداق بارز شکنجه» دانستند و این پرسش را از مسئولین مطرح کردند که چرا به جای پاسخگویی در برابر نیازهای معلمان، کارگران، پرستاران، بازنشستگان و دیگر معترضان جامعه، با خشونت و بازداشت پاسخ می‌دهند؟.آنها همچنین خواستار آزادی هاشم خواستار شدند و نیروهای امنیتی و قضایی را مسئول حفظ سلامت جسمی و روانی او دانستند.

تایید حکم پنج سال و سه ماه زندان ابراهیم مددی در دادگاه تجدیدنظر انقلاب تهران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اعلام کرد که حکم پنج سال و سه ماه زندان ابراهیم مددی، نایب رئیس این تشکل کارگری، در دادگاه تجدیدنظر انقلاب تهران تایید شده است.ابراهیم مددی در روز نهم اردیبهشت سال ۹۴، دو روز پیش از روز جهانی کارگر، به دست ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

کارگران پتروشیمی فارابی از ۱۰ روز پیش در اعتصاب هستند

کارگران پتروشیمی فارابی در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات مزدی و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، بیش از ده روز است که در اعتصاب به سر می‌برند.این سومین دور اعتراض کارگران پتروشیمی فارابی است و آنان از روز ۲۸ مهر ماه ضمن دست کشیدن از کار اقدام به برگزاری تجمع کرده‌اند.این کارگران گفتەاند: وعده‌هایی در تابستان داده شد که مشکلات تولید و تهیه مواد اولیه حل می‌شود و به دنبال آن، طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز اجرایی خواهد شد، اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده‌است؛ لذا تصمیم گرفتیم بار دیگر دست به اعتراض بزنیم.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌ای صدور احکام زندان و شلاق برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکو در اراک را محکوم کرد.
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با اعلام اینکه حمایت از کارگران هپکو، «وظیفه طبقاتی کارگران» است، نوشت: در این دنیا، همه چیز وارونه است؛ به جای محاکمه صاحبان سرمایه، که دسترنج کارگران را غارت می‌کنند و باید در دادگاه به محاکمه کشیده شوند، کارگران را مورد محاکمه قرار می‌دهند و کارگران باید متحمل ضربات شلاق شوند.این سندیکا با اشاره به اینکه نباید اجازه داد زندگی کارگران و خانواده‌هایشان «زیر سایه شوم احکام سیاه» پایمال شود، خواستار اتحاد و تشکل کارگران شد.

در مـــــــیان خـــــــبرهــــــا

صدور حکم اعدام برای یک کودک
روز چهارشنبه یک کودک به نام پویان در یکی از دادگاهای رژیم جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد. قابل ذکر است کەاین کودک در زمان ارتکاب جرمی که مرتکب شدە بود تنها ١٧ سال سن داشته است .

بیکاری ۳۰ هزار پرستار به دلیل صادر نشدن مجوز استخدام

دبیر کل خانه پرستاری ایران با بیان اینکه به دلیل محدودیت مالی و ندادن مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر نیروی پرستار بیکار در ایران داریم، گفت که برای دریافت خدمات پرستاری مناسب باید نسبت جمعیت به پرستار ۴ باشد که متوسط دنیا به ازای هر هزار نفر ۶ پرستار است؛ اگر بخواهیم حداقل نیروی پرستار به ازای جمعیت ۸۰ میلیونی داشته باشیم، باید ۲۴۰ هزار پرستار در سراسر ایران مشغول به فعالیت باشند این در حالی است که تنها در حدود ۱۶۰ هزار پرستار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند.

افزایش مرگ‌های بیمارستانی به دلیل کمبود کادر پرستاری

کمبود نیرو باعث افت کیفیت خدمات پرستاری می شود و پرستاران را از نقش های آموزشی، حمایتی، پژوهشی، وکالتی و مشاوره ای دور می کند و باعث عدم دسترسی کافی مردم به خدمات پرستاری شده و نارضایتی به همراه خواهد داشت… کمبود پرستار، علاوه بر فشار کاری، باعث فرسودگی شغلی و افزایش میزان خطاهای پرستاری و در نتیجه افزایش مرگ و میرهای بیمارستانی خواهد شد.

نقش ۹۰ درصدی زنان در مشاغل خانگی

بر اساس اعلام رسمی وزارت تعاون بیش از ۹۰ درصد شاغلان در بخش کسب و کارهای خانگی زنان هستند. اما با این وجود دستمزد زنان نابرابر و ناکافی‌ست و با مشکلاتی چون نداشتن بیمه روبه‌رو هستند.
منبع: شماره ٧٣ نشریه سوسیالیسم امروز
١٢ آبان ١٣٩٧
٣ نوامبر ٢٠١٨

Related posts

فیلم “ماجرای نیمروز”فیلم تحریف تاریخ

Sosialism Imroz

خیزش جاری،سازمان وافق،چپ سنتی!

Sosialism Imroz

گزارشات کارگری “کارگران سد سیازاخ دیواندره”،” مرخصی رضا شهابی “،”کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب”

Sosialism Imroz

Leave a Comment