Simroz.org
مقالات

گفتگو با یک فعال مقیم ایران در باره فاجعه سیل و نقش جمهوری اسلامی

گفتگو با یک فعال مقیم ایران در باره فاجعه سیل و نقش جمهوری اسلامی

سوسیالیسم امروز:همچنانکه همه از طریق اخبار و فیلمها شاهدش بودیم متاسفانه فاجعه سیل جان دها انسان را گرفت و صدا نفر دیگر را مصدوم و دها هزار دیگر را مجبور به ترک شهرها و روستاها کرد و آسیب مالی فراوان نیز به وجود آورده است. شما چه تصویری از این فاجعه دارید و یا شاهدش بوده اید؟

کامران.ف: بدون شک تصویر دردناکی که همه ما ایرانیها در این روزها با آن روبرو هستیم. که بی اهمیتی مسئولین نظام به وضعیت بحرانی و حاد مردم از خود سیل درد آور تر است. روستا ها و شهرهای زیادی به زیر اب رفته و مردم در سخت ترین شرایط قرار دارند.چیزی که بیشتر از همه چیز اذحان عمومی را خدشه دار کرده، نسبت دادن این فاجعه به مشیت الهی است.چیزی که مسئوولین فاسد نظام توجیهی برای بی تدبیری خودشان نسبت به بستر سازی مناسب در شرایط بحرانی میدانند.

سوسیالیسم امروز: چرا ما با چنین ابعاد هولناکی از صدمات ناشی از سیل و زلزله در ایران و در کشوری با این همه ثروت و منابع روبرو میشویم؟ آیا نمیتوان حتی از سالها پیش پیشگیریهای لازم را انجام داد تا در صورت وقوع چنین فجایع طبیعی مانع تلفان جانی و مالی گسترده شد؟

کامران. ف: ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا از لحاظ ذخایر نفت است. اما این زخایر و ثروت در راه اسلام و نیروهای مسلح ملا، مسجد، زندان و تریاک هزینه میشود نه شهر و روستا و سد سازی محکم برای مقابل با زلزله و سیل و یا در راه رفاه و آسایش مردم صرف نمیکنند. اگر مسئولین حاکم به جای چپاول دارایی ها به فکر بستر سازی مناسب برای پیشگیری از فجایع طبیعی بودند امروز شاهد این هم آسیب و رسوایی ها نبودیم در جایی که ساختمان ها و محل های تفریح مردم در مسیر رودها ساخته شده اند.

سوسیالیسم امروز: گفته میشود مسئولین و دولت دیر عمل کرده اند، فلان استاندار در مرخصی بوده است. خوب مدیریت نمیشود و غیره. آیا واقعا این ها عامل این فجایع و تلفات ناشی از آن هستند؟ اگر چنین است چرا همین مسئولین در ساختن موشک و چکونگی سازماندهی سرکوب اعتراضات مردم و امنیتی کردن جامعه و به یغما بردن ثروت کشور هیچ “ضعف مدیریتی ؟ ندارند، اما در این موارد با مشکل مدیریت کردن اوضاع روبرو میشوند، شما چگونه فکر میکنید؟

کامران .ف: بله در فاجعه گلستان استان دار وقت در تعطیلات خارج از کشور و ریس جمهور در قشم به سر می بردند و چند روز بعد از فاجعه به محل مورد نظر رفتند اما هزار تا مسئول و مفت خور دیگر هم در کشور حضور داشتند و هیچی هم نکردند. مشکل عدم حضور چند مسئول نیست، مشکل اتفاقا حضور هزارها مسئول فاسد و دزد و بیکاره و بی نقش در کشور است که نمیتوانند در هیچ موردی در خدمت مردم باشند. این نشان از بی اهمیتی مردم برای نظام فاسد اسلامی است. تمام تلاش و سعی انها برای حفظ رژیم بوسیله دزدیدن ثروت کشور برای خود و هزینه کردن آن برای دارودسته های حکومتی و یا خرج کردن منابع و ثروت مردم در سوریه، یمن، فلسطین و لبنان برای گسترش تروریسم و آدمکشی اسلامی است. تمام توجیهات سران فاسد نظام در این راستاست و تنها ارگانی که بیشترین کمک به اسیب دیدگان را دارد مردم زحمتکش و عادی هستند.

سوسیالیسم امروز: کمکهای مردمی در برای آسیب دیدگان چگونه است؟ گفته میشود دولت مانع آنها شده است. بنظر شما چه کارهای دیگری باید شهروندان در کمک به همنوعان خودشان به کسانی که به کمک فوری نیاز دارند آنجام بدهند، خود شما چه نقشی داشته و چه کاری در این باره آنجام داده اید؟

کامران .ف: بدون شک در تمام حوادث و بلایایی که در این چندین ساله رخ داده است مردمان انسان دوست و زحمتکش نقش اول در کمک رسانی را داشته اند. در زلزله بم،ورزقان،کرمانشاه مردم همیشه بیشترین کمک رسانی را داشته اند. بسیاری از افراد فعال هم سعی در جمع اوری پول برای کمک رسانی را داشته اند اما حساب بانکی این افراد مسدود شده است. نظام فاسد اسلامی نه تنها بسیار کند در کمک رسانی به مردم عمل می کند بلکه به قول معروف چوب لای چرخ دیگران هم می گذارد. و شواهدی هست که حتی کمک هسای مردمی را میبرند میفروشند خودشان. ما هم به نوع خود سعی در جمع اوری پول برای اسیب دیدگان هستیم.

سوسیالیسم امروز: بنظر شما راه حل پایان دادن و یا حداقل کاهش مخاطرات فجایع طبیعی مانند زلزه و سیل ، که همیشه وجود خواهد داشت،برای جامعه و شهروندان چیست؟

کامران.ف: ایجاد زیرساخت های مناسب در ساختمان، مقاوم کردن ساختمان در برابر زلزله،  از بین نبردن پوشش گیاهی و نساختن ساختمان و مکان های عمومی در مسیر رودها و سیلاب، و اختصاص بودجه کشور به این مسائل مهم نه به میلیونها مفتخور مسلح و آخوند و بسیج و مراکز مذهبی و سرمایه داران و غیره . اینها از جمله اقدامات و کارهایی است که به کاهش این مخاطرات کمک می کند اما این از جمهوری اسلامی بعید است. تا زمانی که این رژیم جنایتکار در راس کار باشد چیزی که کمترین اهمیت را داراست جان و زندگی و امنیت و رفاه اکثریت مردم است.

منبع: شماره ٩٤ نشریه سوسیالیسم امروز
Iran socialist2017@gmail.com
١٧ فروردین ١٣٩٨
٦ آوریل ٢٠١٩

Related posts

“لواسان” یکی از اشرافی ترین منطقه سرمایه داران و عوامل حکومت اسلامی

Sosialism Imroz

گفتگوی سوسیالیسم امروز با رفیق زاگرس ابراهیمی در باره تشدید فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی

Sosialism Imroz

جشنواره دف نوازی نکبت در سنندج …! ابراهیم باتمانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment