Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ آذر ١٣٩٦

– تجمع بهیاران یکساله استان کرمانشاه جلوی دادگستری برای شکایت در دیوان عدالت اداری

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

بی توجهی مسئولان زندان نسبت به آزمایشات تجویز شده برای کارگر زندانی رضا شهابی

– شماره ای دیگراز سریال تجمعات اعتراضی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

– چهارمین روزتجمع کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنایع فولاد و ذوب آهن مقابل استانداری اصفهان برای چهارمین روز متوالی

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

– ادامه تجمعات  کارگران شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق

– تجمع کارگران آریان فولاد بویین زهرا دراعتراض به تعطیلی کارخانه مقابل سازمان امور مالیاتی

– تجمع کارگران شرکت تعاونی فرآورده های لبنی بهار دالاهو (مانیزان) دراعتراض به عدم پرداخت2ماه حقوق مقابل فرمانداری کرمانشاه

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای چندمین بار

– ادامه تجمعات اعتراضی جوانان جویای کار خرمشهر

– پایان اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب با اولتیماتوم 7 روزه

– گسترش اعتراضات مردمی ضرورتی اجتناب ناپذیر

– اخراج 7 مسئول ایمنی و بهداشت کار کارخانه‌ها و کارگاه‌‌ها استان تهران بدلیل سرپیچی ازفرمان کارفرما طی یک ماه گذشته

– تجمع کشاورزان هندیجان در اعتراض به عدم اختصاص حقابه کشاورزی مقابل فرمانداری

– تجمع کشاورزان شادگان در اعتراض به عدم تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات پاییزه مقابل فرمانداری

– یورش ماموران شهرداری ملایربا باتوم وچوبدستی به دستفروشان میوه یک مصدوم برجا گذاشت

– خروج جسد  کارگر شرکت تولیدی خوراک دام ساوه مدفون شده درسیلو

بیانیه ی شماره یک جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

بدین وسیله دو مطلب را بعرض همکاران  و سهامداران شرکت کشت و صنعت هفت تپه می رساند :

یکم : طبق توافق صورت گرفته بین نمایندگان کارگران و اعضا هیئت مدیره ، حقوق شهریور ماه در هفته ی جاری پرداخت گردید اما در دل اجرای اولین مطالبه ، مطالبه ی دیگری زیر پا گذاشته شد و آن پرداخت حقوق تمام پرسنل در یک روز بود و بعرض آقای امیر اسد بیگ قائم مقام شرکت هفت تپه میرساند به هیچ وجه از روند پرداخت حقوق رضایت نداریم و امروز پس از گذشت چهار روز هنوز تعداد زیادی از پرسنل حقوق خود را دریافت نکرده است و امیدواریم برای پرداخت حقوق های بعدی چنین روندی تکرار نشود.

دوم : جامعه کارگری هفت تپه علاوه بر مطالبه حقوق عقب افتاده ، مطالبات دیگری نیز داشته اند که شامل :

-پرداخت دوماه حقوق از سال 94

-یکسان سازی قرار دادهای کارگری (بخصوص وضعیت قرارداد کارگرانی که در شرکت آقای اقبالی بودند )

-روزهای تعطیل و اضافه کاری پرسنل

-بیمه ی کارگران

-تشکیل تشکل آزاد کارگری

-اجرای برنامه طبقه بندی مشاغل

-کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد

و دیگر مواردی که هیئت مدیره ی شرکت متعهد به اجرای آنها شده اند بنابراین از مدیر عامل شرکت هفت تپه خواستاریم گزارشی دقیق و شفاف از روند اجرای تعهدات خود در رابطه با مطالبات کارگری ، در اختیار کارگران هفت تپه قرار دهید .

جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

28 آذر 96

درهمین رابطه:

در آخرین دور از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه، توافقی میان کارگران و کارفرما به صورت شفاهی منعقد شد. حال با آمدن نماینده اداره کار و بررسی قراردادها، کارگران هفت‌تپه چشم به آینده دوخته‌اند که آیا مطالباتِ انباشته سالیان، برآورده خواهد شد یا نه؟

براساس گزارشی که28آذر رسانه ای شد، دست‌کم یک دهه از خبرساز شدن کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌گذرد. واردات بی‌رویه شکر در سالهای میانی دهه هشتاد اولین بار باعث شد صدای اعتراض این کارگران در سراسر کشور بپیچد. آن‌زمان مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه یک بنگاه دولتی بود با نزدیک به هفت‌هزار کارگر که زیر نظر وزارت جهاد کشوری اداره می‌شد. بعد از این اعتراض که چند روز طول کشید، دولت وقت مسئولیت هفت‌تپه را به وزارت صنایع و معادن وقت واگذار کرد.

از آن زمان تاکنون گرفتاری‌های کارگران نیشکر هفت تپه به پای ثابت اخبار کارگری تبدیل شده‌است. اخباری مانند نپرداختن مزد و دردسر واریز نشدن حق بیمه و سرگردانی برای بازنشستگی… انتشار این اخبار، همیشه با تجمعِ گروهی کارگران معترض پیوند خورده است. در بهمن ماه 94 نیز که پای بخش خصوصی به نیشکر هفت تپه باز شد، بازهم گره‌ای از مشکلات کارگران باز نشد.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال، سرنوشت این کارگران تعریف چندانی ندارد؛ درست شبیه وضعیت دیگر کارگرانی که پیش از این، اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی را تجربه کرده‌‌‌اند. نتیجه اینکه بیش از چهار هزار کارگر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه تقریبا سراسر هفته‌ گذشته را در اعتصاب سپری کردند. اعتصابی که این بار نیز دلیلش پرداخت نشدن مزد و حق بیمه، شرایط نامناسب قراردادهای کار برای کارگران شاغل و گرفتاری‌های  متعدد کارگران بازنشسته بود اما در نهایت، اعتراضات با به نتیجه رسیدن مذاکرات میان کارفرما و نمایندگان مورد اعتماد کارگران، در بامداد پنجشنبه گذشته خاتمه یافت.

آنچه کارگران به دست آورند

«مامور اداره کار دو روز قبل به هفته تپه آمد تا قراردادِ کارگران را بررسی کند؛ در همین دو روز ایرادِ خیلی از قراردادها مشخص شد که باید اصلاح بشه» این حرف را یکی از کارگران شاغل در مجتمع کشت‌ و صنعت نیشکر هفت‌تپه می‌گوید.

بازبینی قراردادهای کاری کارگران، تغییر بخشی از مدیران مجتمع و تضمینِ پرداختِ مطالبات مزدی و بیمه‌ای تمامی کارگران شاغل و بازنشسته، محورهای اصلی توافقی شفاهی‌ است که شش روز قبل در حضور مسئولان فرمانداری میان کارفرمای مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه با نمایندگان مورد اعتماد کارگران بدست آمد؛ نمایندگانی که به دلیل اعتباری که در نزد کارگران هفت‌تپه دارند، کارفرما حاضر شد برای حل مشکلات پیش آمده از آن‌ها کمک بگیرد.

همان کارگر نیشکر می‌گوید: «شورای اسلامی کار در زمان خود، عملکرد خوبی نداشت؛ برای همین، در بین کارگران هفت‌تپه نظر خوبی نسبت به این تشکل‌ها وجود ندارد؛ ما کارگران هفت تپه، همکارانی که سالهاست آن‌ها را می‌شناسیم به نمایندگی انتخاب کرده‌ایم؛ البته می‌دانیم که کارفرما  از بیرون مجموعه تحت فشار است که مبادا سندیکایی‌ها پابگیرند؛ برای همین به صورت حقیقی و نه حقوقی با نمایندگان منتخب یا همان اعضای سندیکا طرف شده‌ تا مشکل حل شود؛ در مقابل آن‌ها هم برای وصول مطالبات کارگران حاضر به کمک هستند».

در پی این توافقات، از آخر هفته گذشته، بیش از چهار هزار کارگر شاغل در هفت‌تپه به کار سابق خود بازگشته‌ و اکنون شش روزی می‌شود که نظاره‌گر تحقق تدریجی خواسته‌هایشان هستند.

«تا امروز مطالبات برج شش کارگران در دو نوبت پرداخت شد، قراره  از هفته بعد برای دستمزد برج هفت اقدام بشه؛ این رو هم از کارفرما شنیدیم تا زمانی که طلب کارگران تسویه نشه حتی یک گرم شکر هم با خودش نمی‌بره بیرون. قائم مقام قبلی مدیریت هم که به عملکردش اعتراض داشتیم دیگر اینجا نیست و امیدواریم که بعدا از رفتنش پیشمان نشیم؛ با این حال نمی‌توانیم بگیم که این وضعیت مطلوبمان است، در این مدت آنقدر سختی کشیدیم؛ بنابراین تا همه مطالباتمان را نگیریم، نمی‌توانیم راضی باشیم».

در همین راستاست که از روز یکشنبه با آمدن مامور اداره کار به مجتمع هفت‌تپه، مقدمات بازبینی قراردادهای کارگران روزمزد و پیمانکاری آغاز و تا دیروز ادامه می‌یابد؛ این کارگران که جمعیتشان تا ۳۴۰۰ نفر می‌رسد، سالهاست که در قسمت‌های مختلفی کشاورزی، صنعتی، نگهبانی و خدمات مشغولند و تازه دیروز به آن‌ها گفته شد که در تمام این مدت قرارداد‌هایشان ایراد داشته‌است. ایرادی که نتیجه اول و آخرش چیزی جز نامعلوم بودن وضع درآمدی کارگران روزمزد و پیمانکاری نبوده است.

کارگران روزمزدی و پیمانکاری این مجموعه اکثریت جمعیت چهار هزار نفری آن هستند؛ گروهی که به هیچ عنوان در مناسبات کاری هفت‌تپه به شرایط شغلی آن‌ها توجه نشده‌است.

یک کارگر روزمزد می‌گوید: «روزمزد و پیمانکاری هیچ‌چیزش مشخص نیست، پرداخت مزایا با کارفرماست و هرطور که بخواهد در مورد مزایایی مثل حق شیفت، هزینه ایاب و ذهاب، عائله مندی، بدی آب و هوا، اضافه کاری و حتی حق بیمه حساب و کتاب می‌کنه، برایش من وشما هیچ فرقی نداریم».

آن‌طور که کارگران هفت‌تپه می‌گویند در دو روزی که از آمدن مامور اداره کار  گذشته‌، بازبینی پرونده‌های استخدامی آن‌ها آغاز شده‌است؛ اقدامی که تا این لحظه کمترین نتیجه‌اش، تشخیص معیوب بودن قراردادهای کارگران پیمانکاری و روزمزد مجتمع نیشکر هفت‌تپه بوده اما نمی‌تواند همه انتظاراتشان را برآورده کند: «خُب، تشخیص اداره کار، اتفاق بدی نیست؛ اما در وضع موجود، قانع‌مان نمی‌کند؛ حتی اگر این قرارداد‌ها اصلاح شوند، چه کسی می‌خواهد پاسخگوی سالهای گذشته باشد؟ زمانی می‌توانیم بگوییم خوشحالیم که کارفرما مطالبات همه شاغلان و بازنشسته‌ها را برآورده کرده باشد؛ همین و تمام…..».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

بی توجهی مسئولان زندان نسبت به آزمایشات تجویز شده برای کارگر زندانی رضا شهابی

سه روز از تجویز آزمایشات پزشکی اورژانس برای کارگر زندانی رضا شهابی گذشته اما مسئولان زندان و دادستانی تهران همچنان با بی توجهی شهابی را برای انجام آزمایشات پزشکی از زندان به بیمارستان اعزام نکرده اند. شهابی چهارشنبه ۲۲ آذر به دلیل فشار خون بالا و شرایط زندان  سکته خفیف مغزی کرد. پیش از سکته وی پزشک متخصص تشخیص داده بود که شهابی از نظر جسمی توانایی تحمل زندان ندارد اما به تشخیص پزشک هیچ توجهی نشد.

مسئولان زندان شهابی را پس از سکته به بیمارستان اعزام نکردند تا اینکه سه روز پس از سکته ۲۵ آذر مجددا حالش بسیار وخیم شد و اورژانس به بیمارستان امام خمینی منتقل شد. با وجود اینکه برای وی آزمایشاتی اورژانسی تجویز شد و باید بستری و به فوریت آزمایشات انجام می شد. مسئولان زندان وی را به زندان منتقل کردند. و با وجود اینکه سه روز از تجویز آزمایشات اورژانسی برای شهابی گذاشته ولی مسئولان زندان رجایی شهر هنوز وی را برای انجام آزمایشات به بیمارستان نیاورده اند. در صورتیکه بی توجهی به درمان این کارگر زندانی عضو هیات مدیره سندیکا کارگران شرکت واحد ادامه یابد احتمال سکته مجدد و خطر جانی برایش وجود دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۹۶/۰۹/۲۸

شماره ای دیگراز سریال تجمعات اعتراضی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

صبح روزسه شنبه بیست وهشتم آذرماه، جمعی از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی سراسر کشوربنمایندگی  ازهمکارانشان با تجمع مقابل مجلس شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضیشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی رقم زدند.

براساس گزارش منتشره،در این تجمع که از ساعات ابتدایی صبح آغاز شده، بیش از دویست نفر از کارگزاران شرکت دارند.

حاضران در تجمع، مطالبه مهم خود را تعیین تکلیف استخدامی می‌دانند و می‌گویند: چرا مجلس بررسی طرح تعیین تکلیف استخدامی ما را به تعویق می‌اندازد؟

به گفته کارگزاران قرار است طرح تعیین تکلیف کارگزاران و کارشناسان در مجلس مطرح شود؛ اما چند هفته است که بررسی این طرح به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد و سرگردانی کارگزاران همچنان ادامه دارد.

چهارمین روزتجمع کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان

روز سه شنبه بیست وهشتم آذرماه برای چهارمین روز متوالی، کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران با تجمع وعدم امضای وکالت نامه‌ای تحمیلی در رابطه با واگذاری کارخانه،به اعتراضاتشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان،ادامه دادند.

برپایه گزارش منتشره،جمعی از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران (تبریز) گفتند:برای امضاء وکالت نامه‌ای که مفاد آن به واگذاری این واحد صنعتی کارخانه مربوط می‌شود؛ تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی نزدیک به ۲۲۰ نفر می‌شوند از پنجشنبه گذشته که محل کارشان به دلیل خاتمه قرارداد سرمایه‌گذار بخش خصوصی پلمپ شده است، بیکار مانده‌اند.

به گفته شماری از این کارگران در حال حاضر مسئولیت نگهداری از این واحد صنعتی برعهده اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریز است و در راستای واگذاری این واحد صنعتی شرکت تراکتورسازی تبریز از تک تک آنها  خواسته شده‌است تا وکالت نامه‌ای را امضا کنند.

به گفته این کارگران مفاد این وکالت‌نامه در ارتباط با وضعیت مطالبات آنهاست و از آنجا که متن این وکالت نامه تضمین کننده خواسته‌های آنها نیست آنها حاضر به امضا آن نیستند.

به گفته کارگران معترض خریدار جدید حاضر نیست تا زیر بار تعهدات مالی وسایر مطالبات کارگران کارخانه برود و این درحالی است ارزش مجموع مطالبات آنها حدود ۱۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته کارگران در عین حال در جریان این واگذاری هیچ تضمینی از بابت استمرار اشتغال آنها به وسیله کارفرمای تازه وجود ندارد.

آنها می‌گویند: به همین دلیل اکنون چند وقتی است که بابت امضاء وکالت‌نامه تحت فشار قرار دارند.

ادامه تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنایع فولاد و ذوب آهن مقابل استانداری اصفهان برای چهارمین روز متوالی

روزسه شنبه بیست وهشتم آذرماه برای چهارمین روز متوالی، کارگران بازنشسته صنایع فولاد و ذوب آهن با تجمع مقابل استانداری اصفهان به اعتراتشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و مشکلات بیمه،استمرار بخشیدن وعزم راسخشان را در راه احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند.

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روزسه شنبه28آذر، کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست از کارکشیده واجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،حدود300 کارگرشرکت دیارخودروی گلپایگان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتشان امروز تجمع کردند.

کارگران دلیل تجمع را پرداخت نشدن معوقات 13 ماهه حقوق شان بیان کرده و گفتند: پارسال مدیران یکی از موسسه های مالی از شرکت دیار خودرو بازدید کردند و بنابرتعهد این موسسه در قبال شرکت به عنوان سهامدار مقرر شد حقوق و مزایای کارگران در سال 95 و 2 ماهه اول امسال که برعهده این موسسه بود پرداخت شود اما هنوز این معوقات پرداخت نشده است.

کارگران دیار خودرو با بیان اینکه 8ماه از این معوقات متعلق به سال 96 و 5 ماه آن مربوط به سال قبل است از پاسخگو نبودن مسئولان شهرستان انتقاد کرده و خواستار رسیدگی و پاسخگویی آنها شدند.

ادامه تجمعات  کارگران شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق

ظهرروز بیست وهشت آذر،جمعی ازکارگران شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق دست به تجمع زدند.

برپایه گزارش منتشرهفاین کارگران با به دست گرفتن دست ‌نوشته اعتراضشان را نسبت دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق بنایش گذاشتند.

تجمع کارگران آریان فولاد بویین زهرا دراعتراض به تعطیلی کارخانه مقابل سازمان امور مالیاتی

روزسه شنبه بیست وهشتم آذرماه،کارگران آریان فولاد بویین زهرا در اعتراض به اقدام سازمان امور مالیاتی برای تعطیلی کارخانه مقابل این سازمان تجمع کردند.

تصاویر:

تجمع کارگران شرکت تعاونی فرآورده های لبنی بهار دالاهو (مانیزان) دراعتراض به عدم پرداخت2ماه حقوق مقابل فرمانداری کرمانشاه

هفته گذشته،جمعی از کارگران شرکت تعاونی فرآورده های لبنی بهار دالاهو (مانیزان) دراعتراض به عدم پرداخت2ماه حقوق مقابل فرمانداری کرمانشاه تجمع کردند.

براساس گزارشی که 28آذر رسانه ای شد،حدود ۵۰ نفر از کارگران شرکت تعاونی فرآورده های لبنی بهار دالاهو (مانیزان) دو ماه از دستمزدهای خود را نگرفته‌اند. آنها هفته گذشته تجمعی مقابل فرمانداری کرمانشاه برگزار کرده بودند.

اداره تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمانشاه در این‌باره گفت که که کارگران مانیزان هفته گذشته تجمعی مقابل فرمانداری کرمانشاه برگزار کرده بودند و کارفرما نیز قول داد که مطالبات آن‌ها را پرداخت کند.

شرکت تعاونی فرآورده‌های لبنی بهار دالاهو بیش از ۱۰۰ کارگر دارد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای چندمین بار

صبح روز بیست وهشتم آذرماه،بیش از 60کارگر اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران برای چندمین بار با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی حراست این شرکت، خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی و بیمه خود هستند.

براساس گزارشات منتشره،علت این اقدام اعتراضی اخراج ناگهانی حدود 70 نفر(طبق گفته کارگران اخراج شده) از کارگران حوزه حراست نفت و گازگچساران در سال گذشته است و آنان خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی و نیز بیمه خود هستند.

یکی از این کارگران در این خصوص گفت:حدود یکسال است که بدون دلیل از کار اخراج شده ایم و در مدت این یکسال هیچ  پاسخی از سوی مسئولین شرکت نفت و گازگچساران و نیز رئیس حراست این شرکت دریافت نکرده ایم، در حالی که نامه برگشت به کارمان از طرف اداره کار در دستمان است.

وی افزود:متأسفانه شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران به این نامه اداره کاربی توجه است و هنوزهم بلا تکلیف مانده ایم.

دیگری ادامه داد: متاسفانه تا این لحظه هیچ پاسخی از سوی مسئولان شرکت نفت و گازگچساران به خواسته‌های کارگران اخراجی اداره حراست داده نشده است.

یکی دیگر ازاین کارگران معترض تصریح کرد: بیشتر این کارگران اخراجی متاهل و صاحب فرزند هستند و تامین مخارج زندگی بعد از اخراج بسیار برایمان سخت شده است، باور کنید هیچ فریاد رسی در این شهر نداریم و نمی‌ دانیم چطورباید جواب زن و بچه‌هایمان را بدهیم .

ادامه تجمعات اعتراضی جوانان جویای کار خرمشهر

روز سه شنبه بیست وهشتم آذرماه،جوانان جویای کار خرمشهرباتجمع مقابل دفتر امام جمعه این شهربه تجمعاتشان دراعتراض به بیکاری و برای اشتغال ادامه دادند.

قابل یادآوری است که این جوانان جویای کار خرمشهر پیش ازاین روز چهارشنبه بیست ودوم آذرماه، تجمعی مقابل مجتمع فولاد کاوه اروندبرگا داشتند.

پایان اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب با اولتیماتوم 7 روزه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران شزکت کشت و صنعت میان آب در روز دوشنبه 27/9/96 به علت مخالفت خود با تغییر وضعیت کارگران به قرارداد ساعتی پیمانکاری دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

 این اعتصاب پس از یک شبانه  روز کشمکش و مذاکره  با مدیرعامل و معاون شرکت و نماینده اداره  کار به دلیل نارضایتی شدید و عدم توافق کارگران با این نوع قراردادهای خفت بار و یکطرفه با مهلت  7 روزه  کارگران به مسئولین ذیربط  پایان پذیرفت.

بنا به گزارش های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از چهار ماه پیش ، پس از واگذاری شرکت کشت و صنعت میان اب به بخش خصوصی مزمز ضمن تعدیل نیرو به 286 نفر، کارفرما با اعمال فشارهای غیر انسانی تلاش میکند که کارگران قراردادی و روزمزد را برخلاف عرف و قانون سالیان تاکنونی شرکت به قانون من درآوردی قرارداد ساعتی تغییر وضعیت دهد. 

در روز دوشنبه 27/9/96 کارگران جهت اعتراض به این وضعیت ابتدا دروازه های شرکت کشت و صنعت میاناب را بستند وبا تجمع در مقابل دفتر مدیریت ، مدیر عامل شرکت را وادار به پاسخگویی کردند.

بنابر گزاراشات ارسالی در ادامه این کشمکش که به غروب آفتاب انجامید بیش از 150 نفر از کارگران به اتفاق نمایندگان خود برای تشکیل جلسه وارد ساختمان مدیریت شدند در این جلسه شبانه سه ساعته که  یک طرف آن کارگران و نمایندگانشان و در طرف دیگر مدیرعامل و معاونش و نماینده اداره کار بودند، کارفرما بعلت عدم توافق با کارگران اعلام کرد باید جلسه ایی با مالک شرکت داشته باشند  .

اما کارگران مخالفت کرده و اعلام کردند هرگز زیربار قراردادهای خفت بار جدید نخواهند رفت . زندگی و بقای خود و خانواده هایشان را  و  تلاش و رنج چندین سال سابقه ی خود را که در این شرایط کار سخت و طاقت فرسا ودر این هوای بشدت آلوده ، آنهم در جهنم سوزان خوزستان، بازیچه امیال حریصانه صاحبان و مالکان طماع قرار نخواهند داد و چنانچه هفت روز دیگر قراردادهایشان  مثل سابق نشود اعتصاب و اعتراضی خود را محکمتر و با شدت بیشتری شروع خواهند کرد، کارگران پس از این اتمام حجت به کارفرما از امروز به  اعتصاب خود را پایان داده و به سر کار خود بازگشتند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

28آذر 96

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی مشترک کارگران پیمانی و قراردادی خشمگین کشت وصنعت نیشکر میان آب وجلوگیری ازخروج تریلرهای حامل نیشکر

صبح روز دوشنبه بیست وهفتم آذرماه،جمعی از کارگران پیمانی و قراردادی کشت وصنعت نیشکر میان آب با تجمع مقابل درب ورودی این شرکت مانع خروج تریلرهای حامل نیشکرشدند.

کارگران روزمزد بدلیل عدم تبدیل وضعیت وکارگران قراردادی با هدف پرداخت پاداش آخر سال و تغییر احکام کارگزینی دست به این اقدام اعتراضی مشترک زدند.

براساس گزارش منتشره،حدود 100 نفر از کارگران پیمانی و قراردادی شرکت نیشکر میان آب صبح روز دوشنبه با اجتماع جلوی درب این شرکت مانع خروج نیشکر از این مجتمع شدند.

کارگران روز مزد این شرکت تبدیل وضعیت و کارگران قراردادی نیز پرداخت پاداش آخر سال و تغییر احکام کارگزینی را مطالبه می کنند.

کارگران معترض با اصرار بر تحقق خواسته هایشان از سوی مدیریت شرکت نیشکر میان آب مانع عبور تریلرهای حامل نیشکر شده اند.

قابل یاد آوری است که شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب  واقع در منطقه میان آب شوش – كيلومتر 10 جاده چغازنبيل اوایل سال جاری به شرکت خصوصی واگذار شد.

اخراج 7 مسئول ایمنی و بهداشت کار کارخانه‌ها و کارگاه‌‌ها استان تهران بدلیل سرپیچی ازفرمان کارفرما طی یک ماه گذشته

در یک ماه گذشته در استان تهران ۷ نفر از مسئولان ایمنی و بهداشت کار در کارخانه‌ها و کارگاه‌‌ها به خاطر اینکه گزارش‌های مربوط به ایمنی کارگاه‌ را مطابق میل کارفرمایان خود تنظیم نکرده‌اند، بیکار شده‌اند.

براساس گزارشی که 28آذر رسانه ای شد،تنها در یک ماه گذشته ۷ نفر از مسئولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران  به خاطر اینکه گزارش‌های مربوط به ایمنی محیط کار را مطابق میل کارفرمایان خود تنظیم نکرده‌اند، قراردادهایشان تمدید نشده است.

بنابهمین گزارش،این اتفاق تنها در استان تهران اتفاق نمی‌افتد و مربوط به کل کشور است وهر ماه در کل کشور عذر تعدادی از مسئولان ایمنی به بهانه‌های مختلف خواسته می‌شود چراکه کارفرمایان آنها نمی‌خواهند که کوتاهی‌هایشان در زمینه ایمن‌سازی کارگاه به گوش بازرسان اداره کار برسد.

تجمع کشاورزان هندیجان در اعتراض به عدم اختصاص حقابه کشاورزی مقابل فرمانداری

صبح روز28آذر،کشاورزان هندیجان در اعتراض به عدم اختصاص حقابه کشاورزی و محقق نشدن وعده مسئولان مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،عدم اختصاص حقابه برای کشاورزی و متعاقب آن بیکاری کشاورزان سبب اعتراض امروز کشاورزان هندیجان شده است.

در حال حاضر آب ورودی به رودخانه زهره در هندیجان به انداره حق آبه زیست محیطی آن نیست و رودخانه نسبت به مناطق بالا دست دچار خشکی شده است که حدود ۲۰هزار هکتار از اراضی منطقه به دلیل کمبود آب مدت‌ها است به زیر کشت نرفته‌اند.

کشاورزان هندیجان رعایت حقابه ورودی به رودخانه زهره، تقسیم عادلانه آب در مناطق پایین دست، جلوگیری از کشت بی‌رویه محصولات آبی مانند برنج در مناطق بالادست و حل مشکلات کشاورزان را از مسئولان استان و هندیجان خواستار شدند.

تجمع کشاورزان شادگان در اعتراض به عدم تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات پاییزه مقابل فرمانداری

صبح روز سه شنبه 28آذر، جمعی از کشاورزان شادگان در اعتراض به عدم تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات پاییزه مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره،یکی از این کشاورزان گفت: کشاورزان شادگانی طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوع نبودن کشت پاییزه ، زمین های کشاورزی خود را با صرف هزینه زیاد شخم زده و بذر پاشی کرده اند اما اینک آبی برای آبیاری مزارع وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان با زحمت فراوان هزینه بذر و شخم زمین را تامین کرده اند افزود: بیشتر مردم شادگان از راه کشاورزی امرار معاش می کنند.

این کشاورز با طرح این مطلب که حق آبه شادگان به سمت زمین های کشاورزی سایر شهرها هدایت شده گفت:به دلیل تامین نشدن آب ،‌نخلستان ها و زمین های کشاورزی شادگان رو به نابودی و تلف شدن است.

وی همچنین با بیان اینکه آب موجود در شادگان شور و از محل زهکش تامین می شود یادآور شد: کشاورزی شغل اجدادی ما و تنها حرفه ای است که داریم که با ادامه این شرایط قطعا بسیاری از خانواده های شادگانی در تامین معیشت دچار مشکل شده و مهاجرت می کنند.

یورش ماموران شهرداری ملایربا باتوم وچوبدستی به دستفروشان میوه یک مصدوم برجا گذاشت

یورش روز یکشنبه 26آذر ماموران شهرداری ملایر به دستفروشان میوه در میدان آزادی این شهر یک مصدوم برجا گذاشت.

برپایه گزارشی که28آذر رسانه ای شد،یکشنبه ظهر، ماموران سد معبر شهرداری ملایر در میدان آزادی این شهر با دستفروشانی که بساط میوه‌فروشی پهن کرده بودند، درگیر شدند.

در این درگیری، یکی از میوه‌فروشان از ناحیه پا، مصدوم و به بیمارستان امام حسین منتقل شد.

برادر مصدوم در ارتباط با روز حادثه گفته‌است: من و برادرانم صاحب چندین دهنه مغازه در میدان آزادی ملایر هستیم و صبح یکشنبه مشغول استراحت بودیم که متوجه شدم نیروهای سد معبر شهرداری در حال جمع‌آوری میوه‌های ما هستند.

وی با بیان اینکه پس از اعتراض به نیروهای شهرداری آن‌ها با ما درگیر شدند و با باتوم به جان ما افتادند، اظهار کرد: در این درگیری پای برادرم آسیب دید و سرش نیز ضربه خورد و جای باتوم روی بدن من به وضوح مشخص است.

برادر مصدوم افزود نیروهای سد معبر شهرداری، باتوم و چوب‌دستی داشته‌اند و به صورت گروهی به دستفروشان حمله‌ور شده‌اند.

خروج جسد  کارگر شرکت تولیدی خوراک دام ساوه مدفون شده درسیلو

سخنگوی اورژانس کشور از بیرون آوردن جسد کارگر شرکت تولیدی خوراک دام  ساوه که  روز گذشته در سیلوی سویا مدفون شده بود توسط نیروهای اورژانس و هلال احمر خبر داد.

مجتبی خالدی با اشاره به حادثه سیلوی سویا گفت: پس از دوازده ساعت تلاش جسد کارگری که در سیلوی سویا در نزدیکی ساوه زیر غلات گرفتار شده بود بیرون کشیده شد.

درهمین رابطه:

سقوط و مدفون شدن کارگر شرکت تولیدی خوراک دام ساوه در سیلو

روز دوشنبه27آذر،یک کارگر شرکت تولیدی خوراک دام  ساوه به داخل سیلو سقوط کرد و مدفون شد .

آزاد ، مسئول روابط عمومی اورژانس ساوه گفت: از لحظه اطلاع نیروهای اورژانس و آتش نشانی و هلال احمر در صحنه حادثه حضور پیدا کردند و برای نجات کارگر شرکت مشغول هستند.

دپوی خوراک دام در این سیلو و احتمال ریزش آن مانع حضور عوامل امدادی برای خارج کردن پیکر این کارگر شده است .

نبود امکاناتی از قبیل بیل مکانیکی در منطقه و ذخیره خوراک دام در سیلوهای مجاور ، باعث شده تلاش ها برای بیرون آوردن پیکر بی جان این کارگر همچنان بی نتیجه بماند.

بیست وهشتم آذرماه1396

akhbarkargari2468@gmail.com

منبع سایت آزادی بیان 

Related posts

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

Sosialism Imroz

اعتصاب متحدانه کاغذ پارس

Sosialism Imroz

اعتراض 500نفر از کارگران روز مزد شرکت نیشکر هفت تپه …

Sosialism Imroz

Leave a Comment