Simroz.org
مقالات

موج خشونت ها وازدواج اجباری دختران در افغانستان!

ماریا یوسفزی
افغانستان يك كشور سنتی ومرد سالار است كه ٤و٥ دهه جنگ و آواره گی و فقرو شرايط نامناسب زندگي ملت دچارسراسيمگي زياد شدند دراين شرايط بزرگترين ضربه را زنان ودختران وكودكان اين كشور متقبِل شده اند.
مشكل اساسی كه دامن گير اين سرزمين ومردمش شده است ، در قدم نخست مسأله عمده سنت های ناپسند ومسائل مذهبي وجهالت است كه دختر ٩ ساله را دربدل پول درنكاح مرد پنجاه ساله درميآورند. وهمچنان فروش دختران وكودكان در شرق افغانستان مروج شده وخشونت در برابر زنان ودختران وسوء استفاده وتجاوزجنسی از دختران وبچه بازی، يك پديده شوم و شرم آور ديگری است كه جامعه را تحت شعاع خود قرار داده است .
شرم آورترين قانون كه رسم شده ، سنگسار،دره زدن درمحكمه صحرايی و تير باران ودختر را دربدل دختر ديگر دادن است. وهمچنان به زنان بيوه حق ازدواج دومی را نميدهند . خانواده شوهرتصميم ميگرند وهمچنان كودكان خوردسال در بدل قتل های ناموسی وجنايی، تبادله ميشوند.
تمام اين سنت های مذهبی ، جامعه را هشتاد در صد به عقب كشانده كه زن ودختر را جنس دوم ميشناسند. اصلأ زن ودختر از خود هويت ندارند. بنام مادر فلانی خواهر فلانی ، بنام كوچ سياسر صدا ميزنند وهيچ حقوقی برای شان قائل نيستند . نظر به گذارش يونسيف كودكان زير سن ١٦ در افغانستان ٥٧ درصد افزايش يافته است كه آمار مرگ ومير كودكان خوردسال بيشتراست و بخاطر زايمان زودرس زندگي شان با خطر مواجه میشود.
اینجا میتوان در مورد خشونت در برابر زنان به يك مثال از خشونت با زنان در شمال افغانستان اشاره کرد كه يك مرد بينی همسرخودرا با چاقو بخاطر بدنيا آوردن كودك دخترش بريد.
رخشانه نوجوان ، دختر دیگریست که در غرب افغانستان توسط خانواده شوهرش سوختاده شد ، و یا اینکه در مورد دیگری هم آلت تناسلی زنی توسط شوهرش بريده میشود و در جغرافیای دیگری و در زیر سقف شهر کابل ،خانم جوانی توسط شوهرش كشته شد . در مورد خشونت علیه زنان در زیر سقف کشور افغانستان می توان به موارد زیادی اشاره کرد که شاید در حوصله این گفتار نباشد . مثالهای بيشماری كه گنجايش نوشتن آن شاید به سالها کار نیاز داشته باشد تا بتوان همه واقعیت زندگی زنان و دختران افغانستان را در کتابهایی به تصویر کشید.
گزارش حقوق بشر در افغانستان حاکی از آن است که خشونت زنان ٨.٦ در صد افزايش يافته است كه مجموع خشونت بيش از١٥٠٠ مورد بوده كه اين خشونت ها فيزيكی ، روانی وجسمی میباشند.
نبود امنيت ، بيسوادی ، اعتياد، فرهنگ معافيت از مجازات ، فساد اداری ، بی اعتمادی به نهاد های عدلی وقضائی وسنت های ناپسند از دلائل خشونت عليه زنان ودختران در اين كشور عنوان شده است. از اين رو لازم است تا همه باهم برای ادعای حق خود به پا برخيزيم و برای يك جنبش سراسری برای رهایی همه زنان آماده شويم. زنده باد آزادی زن، ننگ برای سنتها مرد سالارانه و مذهبی و کلیه رسم و رسوم و قانونهای ضد زن!
منبع: شماره ٣٤ نشریه سوسیالیسم امروز
١٤ بهمن ٩٦
٣ فوریه ٢٠١٨
 

Related posts

محور اساسی انقلاب کمونیستی….

Sosialism Imroz

عبدالله مهتدی فاقد صلاحیت بررسی موقعیت و تاریخ چپ و کمونیسم است (چند کلمه در باره یک “رهبر” و یک جریان فاسد سیاسی)

Sosialism Imroz

مضحکه “رفراندوم” سران رژیم و “اپوزسیون” بورژوائی طرحی برای عبور از “خطر” سرنگونی انقلابی عــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

Leave a Comment