Simroz.org
ستون آزاد

واقعيت سانچي چيست؟

دانيال عبادي

متاسفانه از خبر مرگ کارگران و کارکنان عزیزمان كه عضو يك كشتي نفتکش به نام “سانچی” بودند، مدتی میگذرد. با اشاره به اتفاق رخ داده در حادثه سانچی به نتایج مبهم و متناقضي می رسیم که در ادامه به اتفاقات مرموز حادثه نفتکش سانچی اشاره میکنیم چرا که هر طور به قضیه نگاه میکنیم، امکان وقوع چنين واقعه ايي با توصيفات رژيم جمهوري اسلامي بسيار كم و بر فرض درست بودن اظهارات،جان باختن همگي سرنشينان كشتي بسيار دور از انتظار بود.

١- كشتي چيني

در ساعات اولیه وقوع حادثه، تصاویری از آتش گرفتن نفتکش سانچی بر روی خروجی خبرگزاریهاي رژيم جمهوري اسلامي رفت و چنين اعلام شد كه يك كشتي چيني با نفت كش سانچي برخورد كرده است.اما با توجه به تصاوير گرفته شده خبری از کشتی چینی که به سانچی برخورد کرد در تصاویر نبود و شرح واقعه اینطور عنوان شد که کشتی چینی به موتورخانه سانچی برخورد کرده و موجب انفجار در آن شده است و نكته قابل توجه اين است که خبر نجات جان تمام خدمه چینی کشتی چینی تایید شد ولی آمار کشته های سانچی تکذیب و با عنوان مفقودین از آنها یاد شد.

٢-موتور خانه كشتي
طبق اظهارات رسانه هاي رژيم كشتي چيني با موتور خانه كشتي سانچه برخورد كرده و موجب انفجار و آتش سوزي شده است. نكته قابل توجه با توجه به تصاوير اين است كه آتش سوزي در نقطه تقريبا مياني كشتي صورت گرفته در حاليكه موتور خانه كشتي در آن قسمت قرار ندارد اما با فرض اينكه اين نقطه موتور خانه كشتي است در هنگام آتش سوزي همه سرنشينان كشتي در موتور خانه بوده اند؟ احتمال اين امر خيلي دور از انتظار است و باور آن سخت.

٣-امكان برخورد دو كشتي با يكديگر
در عصري زندگي مي كنيم كه دنياي ارتباطات خطاب مي شود نکته مبهم دیگری که در این حادثه وجود دارد این است که چطور ممکن است با وجود فناوری های نوین ارتباطی در دریانوردی، دو نفتکش ایرانی و چینی یکدیگر را در رادار رصد نکرده باشند و به طور عمود با هم برخورد کرده باشند؟ حتی اگر امکانات رادیویی هر یک از كشتي ها هم ایراد پیدا کرده باشد بازهم خدمه دو كشتي  که بر روی عرشه قرار داشتند به سادگی میتوانستد مسیر حرکت دو كشتي را تشخیص دهند و شاید حتما در هر دو كشتي آژیر خطر به صدا در آمده و امكان اينکه همه خدمه دقیقا در نقطه ای جمع شوند که قرار است برخورد اتفاق بیافتد صفر است!
از هر بعدی به قضیه نگاه کنیم امکان برخورد دو كشتي قابل اجتناب بوده و حتی اگر به هر علتی این اتفاق هم در حال رخ دادن بوده، خدمه روی عرشه می توانستند با چشم خود حادثه را ببينند و خود را به نقطه ای از كشتي برسانند که با محل اصابت فاصله دارد و با علم به این موارد امکان فوت همه خدمه چیزی نزدیک به صفر است؛ حال چطور همه خدمه نفتکش ایرانی جان خود را از دست داده اند و تمامي خدمه كشتي چيني زنده مانده اند یکی از نکات مبهم و مرموز این اتفاق است كه بايستي از مسوولان رژيم پرسيد.

٤- ممنوع المصاحبه بودن چيني ها
نکته بحث برانگيز ديگر ممانعت از مصاحبه کارشناسان ایرانی با خدمه نجات یافته کشتی خيالي چینی است.شايد مصاحبه با عوامل كشتي خيالي چيني گره بسياري از ابهامات را باز كند.

٥-قايق هاي نجات

در كشتي هاي غول پيكر مخصوصا نفت كش ها به طور قطع با توجه به قابل اشتعال بودن كشتي امكانات اضطراري از جمله وجود قايق هاي نجات كوچك تعبيه شده است. با توجه به تصاوير حتي يك قايق هم مشاهده نمي شود.باز هم باور اينكه تمامي خدمه در موتورخانه بوده اند غير قابل تصور است.

٦- فريب اذهان عمومي
با توجه به مستندات موجود به قطع چنين واقعه ساختگي باورش غير ممكن و باز هم با احساسات مردم بازي شده و چيزي جز فريب اذهان عمومي و به سخره گرفتن ملت در پس پرده تراژدي ساختگي رژيم پنهان نيست.

منبع: شماره ٣٤ نشریه سوسیالیسم امروز
١٤ بهمن ٩٦
٣ فوریه ٢٠١٨

Related posts

در گرامیداشت یاد جانباختگان بمباران شیمیایی حلبچه

Sosialism Imroz

حکومت اسلامی و دین با آزادی زن خوانایی ندارد …!

Sosialism Imroz

گزارش سالانه حقوق بشر در ایران

Sosialism Imroz

Leave a Comment