Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

رویدادهای مهم ایران و جهان در هفته ای که گذشت …!

برپایی تظاهرات در حمایت از مقاومت عفرین در نقاط مختلف جهان

بنابه گزارشات منتشره، به دنبال انتشار فراخوانی که 24 مارس را به عنوان روز جهانی حمایت از عفرین نامیده بود، روز شنبه 4 فروردین ماه، دهها هزار نفر از مردم آزادیخواه در نقاط مختلف جهان از جمله “آلمان، اتریش، دانمارک، سوئیس، فرانسه، اسپانیا، استرالیا، کانادا، انگلیس، فنلاند، هلند، سوئد، نروژ، اربیل و سلیمانیه” در حمایت از مقاومت مردم عفرین به خیابانها آمده و با سردادن شعارهای اعتراضی، حملات نظامی ارتش ترکیه به مردم بی دفاع این شهر را محکوم کردند و یکبار دیگر حمایت خود را از مقاومت قهرمانانه عفرین به نمایش گذاشتند.
دهها هزار نفر در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، اتریش، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، سوئیس ، استرالیا، کانادا، هلند، انگلیس، سوئد، فنلاند، نروژ، اربیل و برخی دیگر از کشورها در اعتراض به عملیات نظامی ارتش ترکیه در عفرین به خیابانها آمدند و با سردادن شعار علیه دولت ترکیه، سکوت مجامع بین المللی و سازمان های حقوق بشری در برابر جنایات ارتش ترکیه و گروههای جهادی را محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین از مقاومت قهرمانانه مردم عفرین حمایت کرده و آن را تاریخی عنوان کردند.  تعدادی از حاضران در این گردهمایی ها در حمایت از عفرین و مقاومت مبارزان در این کانتون سخنانی ایراد کردند.

راهپیمایی جهانی در اعتراض به قوانین اسلحه در آمریکا

صدها هزار نفر در پایتخت و دهها شهر آمریکا و چندین شهر در سایر کشورها از جمله لندن، سیدنی و توکیو در حمایت از وضع قوانین سختگیرانه تر برای کنترل اسلحه در ایالات متحده راهپیمایی کردند.
در حمایت از وضع قوانين کنترل اسلحه در ایالات متحده روز شنبه 4 فروردین ماه بيش از ۸۰۰ راهپيمايی در چندین شهر آمريکا و کشورهای دیگر برگزار شد که در آن راهپیمایان خواهان تغییراتی در قوانين مالکيت اسلحه برای اِعمال کنترل سفت و سخت‌تر شدند. به گزارش خبرگزاری “آسوشیتدپرس”، هزاران تن از این راهپیمایان در اعتراض به قوانين کنترل اسلحه در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا در واشینگتن گردهم آمدند. این رشته از اعتراضات که تحت عنوان «راهپیمایی برای حفظ جان‌ مان» برگزار شد را بازماندگان قتل عام اخیر در مدرسه‌ای در ایالت فلوریدا هدایت کردند، واقعه ‌ای که بار دیگر خشم همگانی از آمار بالای تیراندازی‌ها به مردم را در آمریکا شعله‌ور کرد.

تظاهرات علیه سیاست دولت اسرائیل در قبال پناهجویان در تل‌آویو

روز شنبه ۴ فروردین ماه بیش از ۲۵ هزار نفر در تل‌آویو علیه سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال پناهجویان و مهاجران  دست به تظاهرات زدند.
تظاهرکنندگان در تل‌آویو با سردادن شعار “انسان، انسان است و فرقی میان خون ‌آنها نیست”، سیاست های نژاد پرستانه دولت اسرائیل را محکوم کردند. مقاومت مهاجران و پناهجویان آفریقایی علیه سیاست‌های دولت نتانیاهو از هفته‌ها پیش آغاز شده است. دولت اسرائیل درصدد بیرون کردن هزاران مهاجر و پناهجوی آفریقایی از کشور خود است و تهدید کرده که اگر این مهاجران خاک اسرائیل را ترک نکنند، بازداشت خواهند شد. شمار پناهجویان آفریقایی که هم اکنون در اسرائیل به سر می‌برند و قوانین جدید شامل حال آنان می‌شود حدود ۴۰ هزار نفر است.

نگرانی در خصوص عدم امنیت شغلی 3 میلیون کارگر اروپایی

بنابه گزارشات منتشره، در اتحادیه اروپا ۲ تا ۳ میلیون کارگر وجود دارند که فاقد امنیت شغلی می باشند.
به گفته کارگران اروپایی، این نگرانی همواره برای آنها وجود دارد که کارفرمایان قراردادهای کاری آنها را تمدید نکنند. به گفته آنان، یک چهارم قراردادهای کاری یا قرارداد کار نیمه وقت است، یا قرارداد پیمانی است که ساعات کاری آن مشخص نیست. در اتحادیه اروپا ۲ تا ۳ میلیون کارگر با این وضعیت وجود دارند که در مشاغل خدماتی، رانندگی و… کار می‌کنند. آنها نسبت به تمدید نشدن قراردادهای کاری خود نگران هستند و همین مساله چشم انداز آینده را برای آنها تیره و تار کرده است.

از سرگیری اعتصاب و اعتراضات کارگری در فرانسه

هزاران نفر روز جمعه سوم فروردین ماه به خیابان‌ های پاریس آمده‌اند تا بار دیگر علیه تغییرات مدنظر دولت در قانون کار اعتراض کنند.
بنابه گزارشات، در جریان این تظاهرات، پلیس مجهز به گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در سطح شهر مستقر شده بود. موج جدیدی از اعتراضات در فرانسه علیه تغییرات مدنظر دولت در قانون کار به راه افتاده و هزاران نفر به خیابان‌های پاریس رفتند. معترضان می‌خواهند این اعتراضات را به‌ صورت مداوم تا ماه می ادامه دهند و آن را با تظاهرات میِ سال ۱۹۶۸ همزمان کنند. گفتنی است، روز پنجشنبه دوم فروردین ماه نیز کارکنان بخش خدمات عمومی در فرانسه دست به اعتصاب سراسری زده بودند.

کاهش سطح دستمزدها در کشورهای اروپایی

تحقیقات جدید در اروپا در مورد وضعیت دستمزدها نشان می‌دهد کارگران ۹ کشور با کاهش ۲۰ درصدی دستمزدهای خود مواجه شده‌اند.
طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد وضعیت دستمزدها، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی کارگران ۹ کشور این قاره با کاهش ۲۰ درصدی دستمزدهای خود مواجه شده ‌اند. ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، بلژیک، یونان و فنلاند از جمله این کشورها هستند. براساس این تحقیق، یونانی‌ها از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو بیشترین میزان افت دستمزد و فنلاندی‌ها با ۱ درصد کاهش، کمترین میزان افت دستمزد را داشته‌اند؛ افت دستمزدها در اروپای شرقی نیز بسیار بیشتر از غرب اروپا بوده است. گزارش این تحقیق، تحت عنوان “معیارهای کار در اروپا” توسط کنفدراسیون سندیکاها در اتحادیه اروپا، منتشر شده است.

افزایش بیکاری کارگران کوره‌ پزخانه ها

به اعتراف یک عضو انجمن صنفی کارگران کوره ‌‌پزخانه‌های قرچک ورامین، دو سوم کوره‌های آجرپزی ورامین تعطیل شده‌اند. 
این کارگزار رژیم دلیل تعطیلی این کوره‌پزخانه‌ها و بیکاری کارگران آن را رکود ساخت و ساز اعلام کرد. وی افزود، در شرایط کنونی به دلیل نامعلوم بودن وضعیت پرداخت حق بیمه‌ها، بازنشستگی برای بیشتر کارگران کوره‌پزخانه‌ به رویا تبدیل شده ‌است. نامبرده اعتراف کرد که، اغلب کارگران کوره‌پزخانه‌ ها به صورت فصلی و تنها نیمی از سال را کار می‌کنند اما معمولا کارفرما تنها بیمه چهار ماه را پرداخت می‌کند. او می‌گوید کارگران بیکار شده نیز به سبب فقدان حمایت‌های اجتماعی به مشاغل کاذب و غیررسمی روی می‌آورند. وی می‌گوید با وجود اینکه آجرپزی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، اما به سبب شرایط فصلی و عدم پرداخت منظم بیمه از سوی کارفرما، عملاً برای کارگران این حرفه امکان بازنشستگی پیش از موعد فراهم نمی‌شود.

نامه جمعی از مردم و كشاورزان اصفهان به دبيركل ملل متحد

جمعی از مردم و كشاورزان اصفهان به دبيركل ملل متحد، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه بین المللی کشاورزان جوان نامه ای در اعتراض به خشکاندن رودخانه زاینده رود نوشتند.
متن کامل نامه به شرح زیر می باشد:
جناب آقای آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل متحد
عالیجناب
احتراماً به استحضار می رسانیم، اینجانبان جمعی از مردم و کشاورزان استان اصفهان به سیاست گذاری ها و مدیریت غلط دولت جمهوری اسلامی در حوزه محیط زیست و تقسیم منابع آبی کشور، که باعث خشکاندن رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی شده است معترض هستیم.
خشکاندن رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی باعث شده تا زندگی ما مردم و کشاورزان استان، بخصوص کشاورزان شرق اصفهان، که بیش از ۵۰۰ سال از طریق کشاورزی با آب زاینده رود و تقسیم آب آن توسط سند معتبر و قانونی و شرعی در زمان شیخ بهایی تأمین معیشت می شد، دچار معضلات و مشکلات فراوانی گردیده بطوریکه به فقر و گرسنگی ما منجر شده و دیگر قادر به ادامه زندگی نیستیم.
از طرفی نیز خشکی تالاب گاوخونی بحرانهای زیست محیطی فراوانی مانند تغییر اقلیم آب و هوایی و نابودی اکوسیستم طبیعی منطقه، افزایش ریزگردهای سرطان زا ناشی از خشکی تالاب و … را بوجود آورده است که به شدت سلامت و امنیت جانی مردم استان را تهدید می کند.
در واقع اکنون ۲۱ سال است ما را از حقابه ای که بین کشاورزان منطقه سهمیه بندی شده بود محروم کرده اند و برای بهره برداری در صنایع متعلق به ارگانهاي دولتي استانهای مجاور که در خدمت منافع قشر مشخصی در حاکمیت است، استفاده می کنند.
از آنجایی که با وجود اعتراضات مداوم و چندساله ما، تاکنون مسئولین دولتی هیچ اقدام جدی و عملی برای حل این بحران نکرده اند و متقابلاً با قوه قهریه و خشونت و شلیک گلوله اقدام به سرکوب این اعتراضات مسالمت آمیز نموده اند، لذا بر آن شدیم تا شکایت خود را نزد شما مطرح نماییم.
بدینوسیله از شما به عنوان بالاترین مرجع رسیدگی به حقوق بشر تقاضا داریم برای رسیدگی و بررسی این موضوع، اقدامات لازم برای فشار به دولت ایران و احقاق حقوق اولیه و انسانی ما به عمل بیاورید.
با احترامات فراوان
جمعی از مردم و کشاورزان اصفهان

رونوشت به‌:
– زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد
– اتحادیه بین المللی کشاورزان جوان

به کانال جوانه ها در تلگرام بپیوندید

تجمع اعتراضی کشاورزان شرق و غرب اصفهان در کنار پل خواجو 

صدها تن از مردم و کشاورزان شرق و غرب اصفهان صبح امروز در کنار پل خواجو دست به تجمع اعتراضی زدند. ‌از صبح امروز جمعه۳ فروردین ‌ماه۹۷ کشاورزان شرق و غرب اصفهان در پاسخ به اولین فراخوان در سال جدید برای اعتراض به ندادن حق‌آبه‌شان از سوی مسولین حکومتی در کنار پل خواجو دست به تجمع زد‌ند.
مسولین حکومتی در وحشت از گسترش اعتراضات کشاورزان و ادامه دار شدن آن در شرق و غرب اصفهان و برای ایجاد جو رعب و وحشت نیروهای یکان ویژه را به کنار پل خواجو مستقر کرده اند. اما علیرغم این تدابیر شدید امنیتی مردم وکشاورزان همچنان از شهرهای مختلف برای تجمع به سمت پل خواجو درحرکت هستند.
این در حالی است که نیروهای حکومتی در هراس از شکل گیری تجمع اعتراضی به هیچکس اجازه ایستادن نمی‌دهند و همه را پراکنده می‌کنند؛ حدود هزار کشاورز در کنار پل خواجو تجمع کرده‌اند.
شایان ذکر است که روز گذشته کشاورزان خشمگین اصفهان در تجمع اعتراضی خود در مقابل سازمان آب در اصفهان تاکید کرده بودند که روز جمعه با نفرات بیشتری دست به تجمع اعتراضی خواهند زد و تا گرفتن حق و حقوق خود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

۱۴ ماه حقوق و ۳ سال عیدی‌مان را دریافت نکرده‌ایم؛ حق بیمه کارگران واریز نمی‌شود.

عین‌الله غیاثورند (رئیس شورای شهر لوشان) درباره مطالبات معوقه کارگران شهرداری لوشان به خبرنگار ایلنا گفت: “کاهش درآمد شهرداری لوشان باعث بروز مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی شده به همین دلیل هم‌اکنون کارگران تا ۴ ماه معوقات مزدی طلب دارند”.
وی در مورد بازپرداخت مطالبات مزدی کارگرانی که به‌صورت مستقیم در شهرداری لوشان مشغول کارند نیز گفت: “مطالبات این کارگران تقریبا شش ماه بود که با دخالت شورای شهر، دو ماه از مطالبات آنها پرداخت شد”.
کارگران شرکت “سیمگون”: ۱۴ ماه حقوق و ۳ سال عیدی‌مان را دریافت نکرده‌ایم؛ حق بیمه کارگران واریز نمی‌شود.
به گزارش صبح قزوین مورخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶، به گفته این کارگران معترض حق بیمه آنها به موقع واریز نمی‌شود و هم اکنون دفترچه‌های درمانی آنها اعتبار ندارد و در زمان بیماری به علت نداشتن دفترچه و پول برای درمان به دکتر مراجعه نمی‌کنند.
شرکت صنایع سیمگون قزوین، تولیدکننده انواع شیرآلات و قطعات ریخته‌گری است که درکیلومتر ۳ جاده رشت قرار دارد، این شرکت در معرض ورشکستگی قرار دارد و از سال گذشته کارگران آن با عدم پرداخت حق و حقوق خود مواجه شده اند.
شرکت سیمگون قزوین حدود ۱۱۰ نفر پرسنل دارد و تولیدکننده شیرآلات بهداشتی است و میانگین سابقه کارگران آن حدود بیست سال است، این شرکت از سال ۷۲ به صورت خصوصی تاسیس و شروع به کار کرد.
تعدادی از کارگران شرکت سیمگون قزوین اذعان کردند که چهارده ماه است حقوق خود را دریافت نکرده اند و سه سال عیدی معوقه طلب دارند.
این کارگران معترض ابراز کردند: “کارگران هفت ماه حقوق سال ۹۵ و هفت ماه حقوق سال ۹۶ را طلب دارند و مسئولان شرکت حقوق “شهریور تا اسفند سال ۹۵” و “شهریور تا اسفند امسال” را پرداخت نکرده اند”.
کارگران شرکت سیمگون قزوین با بیان اینکه مسئولان شرکت علت این معوقات را نبود سرمایه و اعتبار لازم می‌دانند، بیان کردند: “با احتساب امسال، سه سال است که عیدی کارگران را واریز نکرده اند”.
به گفته این کارگران معترض حق بیمه آنها به موقع واریز نمی‌شود و هم اکنون دفترچه‌های درماتی آنها اعتبار ندارد و در زمان بیماری به علت نداشتن دفترچه و پول برای درمان به دکتر مراجعه نمی‌کنند.
این کارگران معترض عنوان کردند: “همه قراردادها یک ماهه است و کوچکترین نظارتی بر روی شرکت وجود ندارد، بیش از بیست بار در داخل شرکت اعتراض و اعتصاب کردیم که هر بار با اخراج عده ای، کارگران را سر جایشان نشاندند”.
کارگران شرکت سیمگون قزوین می‌گویند: “تولید کارگاه ‌گاهی خوب و گاهی بد است، معمولا تک شیفت و گاهی دوشیفت کار می‌کنیم و از مشکلات موجود به اداره کار شکایت کرده ایم؛ اما فایده ای نداشت و پس از ۶ ماه مجبور شدیم شکایت را ادامه ندهیم”.
این کارگران معترض تصریح کردند: “وضعیت کارگران بحرانی است، کارفرمای شرکت از استانداری نامه آورده است که توقیف اموال صورت نگیرد؛ اما تا به امروز مشکل خاصی از ما حل نشده است؛ امیدواریم مسئولان رسیدگی کنند در پایان سال شرمنده خانواده و فرزندانمان شدیم”.

اجرای ۳۱ حکم اعدام در ملاء عام در سال ۲۰۱۷ در ایران

از میان ۵۱۷ اعدامی که سازمان حقوق بشر ایران از وقوع آنها در سال ۲۰۱۷ خبر داده، ۳۱ مورد آن در ملاء عام انجام شده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران این اعدام‌ها در ۱۵ استان ایران انجام شده‌اند و بیشترین آنها در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی بوده است. سازمان حقوق بشر ایران در دهمین گزارش سالانه خود درباره اعدام در ایران، در بخش مربوط به اعدام در ملاء عام آورده است: “علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی،حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ نیز به اجرای اعدام‌ها در ملاء عام ادامه داده است. اعدام‌های در ملاء عام بار‌ها توسط سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. پیشتر هم دبیرکل سازمان ملل و هم گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در گزارش‌های‌شان خواستار منع اجرای حکم اعدام در ملاء عام شده‌ بودند.” همچنین برخی تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهند اجرای اعدام در ملاء عام در حضور کودکان صورت گرفته است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران اعدام در ملاء عام از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در جریان آن حرمت انسانی فرد محکوم و شأن انسانی تماشاگران، همزمان نقض می‌شود.

پیام قدردانی و تبریک سال نوی رضا شهابی همراه با تشریح وضعیت جسمانی بعد از زندانش

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، که اسفندماه ۱۳۹۶ آزاد شده است، ضمن پیامی از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کارگران و نهادها و رسانه‌های حمایت کننده‌اش در ایران و جهان قدردانی کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، که ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ آزاد شد، ضمن پیام شاد باش نوروز، از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کارگران، دوستان، تشکلات کارگری، دانشجویان، بازنشستگان، زنان و مردان آزاده و نهادها و رسانه‌های حمایت کننده در ایران و جهان قدردانی به عمل آورد.

پیام قدردانی و تبریک سال نو رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کارگران، دوستان، تشکلات کارگری، دانشجویان، بازنشستگان، زنان و مردان آزاده و نهادها و رسانه های حمایت کننده در ایران و جهان!

از طرف خودم و همسرم ربابه رضایی و فرزندانم بابت تمام حمایت‌ها، محبت‌ها و پیگیری‌هایی بی‌نظیر و مداومی که در طی این سال‌ها در دفاع از من کرده‌اید از همه شما عزیزان قدردانی می‌کنم و همچنین فرا رسیدن بهار طبیعت و غلبه‌ی روز بر شب و فرا رسیدن دوباره زایندگی و حیات طبیعت را به همه شما شادباش می‌گویم.

اگر از کمر خمیده شده‌ام و به سختی نشست و برخاست می‌کنم، اگر از ناحیه گردن دچار آسیب شده‌ام و به توصیه پزشکان باید به زودی تحت عمل جراحی قرار بگیرم، اما محبت و پشتگرمی شما عزیزان همیشه مرا دلگرم کرده و می‌کند؛ اگر دچار مشکل افزایش فشار خون شده و هر چند روز یکبار به ناگهان به صورت اضطراری به ضرب قرص از عواقب جان گیر این مشکل جانکاه نجات پیدا می‌کنم و دیگر نمی‌توانم تنها باشم و باید همواره فردی در کنارم باشد که مبادا ناگهان در تنهایی جانم به خطر بیافتد اما یاد شما عزیزان مرا امیدوار به زندگی و حرکت می‌کند؛ اگر کلیه و مثانه و قلبم دچار آسیب جدی شده و لب و صورتم در اثر فلج بلز به کجی دچار شده به نحوی که تمام لحظات زندگیم را با سختی و دشواری بسیار زیاد آغشته کرده است اما مهر و حمایت شما عزیزان مرا به زندگی سوق می‌دهد؛ اگر چه از کار اخراج شده‌ام اما دنیای بزرگی که آکنده از پشتگرمی به شما دوستان گرانقدرم است مرا به فرداهای روشن‌تر و بهتر امیدوار می‌کند. اگرچه در این سال‌های زجرآور حبس و اعتصاب و بیماری همواره با سخت‌ترین شرایط دست و پنجه نرم کرده و حتی ماه‌های زیادی اضافه بر مدت حبسم در زندان محبوس نگه داشته‌ شده‌ام، اما همیشه حجم عظیم حمایت‌های شما برای من نیرویی پیش برنده بوده‌است. آنچه از تلاش و مقاومت و ادامه حبس و فشار با حفظ تمام و کمال پرنسیپ‌ها و شرافت کارگری و طبقاتی توسط من ادامه یافته است بدون دلگرمی و حمایت شما ممکن نمی‌بود.

کارگران، دوستان، همکارانم و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، معلمان دانشجویان، زنان و مردان، بازنشستگان و تشکل‌های کارگری در ایران و جهان و همه نهاد‌ها و رسانه‌هایی که از بنده به عنوان نماینده کارگری، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دفاع کرده اید:

بدینوسیله مراتب تشکر و قدردانی خودم را از تمامی شما عزیزان اعلام می‌کنم، دست شما عزیزان را به گرمی می‌فشارم و امیدوارم که در سال جدید خورشیدی با تلاش و اتحاد هر چه بیشتر در راه کسب خواسته‌هامان برای آزادی و برابری، بیش از پیش موفق و مستحکم تر باشیم.

با نهایت احترام و تشکر از همه شما در هر کجای جهان که هستید و با آرزوی آزادی هر چه سریعتر زندانیان کارگری و سیاسی.

رضا شهابی
کارگر اخراجی
عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
یکم فروردین ۱۳۹۷

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بر اساس حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون تجمیع، احکام زندان وی، تجمیع و سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶  آزاد گردید. همچنین بر اساس همین حکم، رضا شهابی بایستی جریمه‌ای حدود ۷ میلیون تومان پرداخت کند و ۲ سال از هر گونه فعالیت سندیکایی و حضور در احزاب و گروه‌ها منع شده‌است.»

این فعال کارگری و راننده شرکت اتوبوسرانی تهران، به دلیل فعالیت‌های کارگری در قالب «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» در خرداد سال ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده‌بود. او پس از اعتصاب غذاهای مکرر در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر، ۱۴ مهر ۱۳۹۳ با سپردن وثیقه دویست میلیون تومانی برای پیگیری درمان بیماری‌هایش به مرخصی درمانی آمد و از آن زمان تا احضارش در هفته نخست آبان ماه ۱۳۹۵ آزاد بود.

رضا شهابی، فعال کارگری، ۱۶ بهمن ماه سال جاری به دلیل وخامت حالش از بند ۲۰۹ اوین به بیمارستان منتقل شد و بعد ازمعاینات و اقدامات پزشکی مجددا به زندان اوین بازگردانده شد. وی سه روز بعد، ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، به جهت درمان پزشکی از زندان اوین با سپردن وثیقه به مرخصی پزشکی اعزام شد و با وجود نیمه‌کاره ماندن معاینات پزشکی، یکشنبه ۲۹ بهمن پس از اتمام مرخصی اش به زندان اوین بازگشت.

پیشتر ۳۲ وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به وضعیت سلامت رضا شهابی فعال کارگری، محبوس در زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده بودند.

 

برپایی گردهمایی مقابل سفارت ایران در بروکسل بە دعوت سازمان عفو بین‌الملل بلژیک

جمعه، ۳ فروردین در بروکسل گردهمایی در حمایت از زندانیان سیاسیِ ایران از سوی سازمان عفو بین‌الملل بلژیک و دانشگاه بزرگ و لاییک بروکسل، مقابل سفارت ایران برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ برابر با ۲۳ مارس ۲۰۱۸، گردهمایی روبه‌روی سفارت ایران در خیابان فرانکلین روزولت در بروکسل، پایتخت بلژیک در حمایت از زندانیان سیاسیِ ایران از سوی سازمان عفو بین الملل بلژیک و دانشگاه بزرگ و لاییک بروکسل و به منظور شادباش نوروز به همه زندانیان سیاسی، برگزار شد.

این گردهمایی به منظور شادباش نوروز به همه زندانیان سیاسی به صورت جشن و موسیقی زنده، همراه پذیرایی از حاضرین برپا شد. برخی افراد حاضر در گردهمایی مقابل سفارت ایران در بروکسل سخنرانی کردند و یاد همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران چون حمید بابایی، نرگس محمدی، رامین حسین‌پناهی، احمدرضا جلالی، آتنا دائمی و گلرخ ایرایی را گرامی داشتند.

در این گردهمایی پیامی از ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، زندانی محکوم به اعدام، به همراه نامه ایشان به لاریجانی قرائت شد. همچنین پیام‌هایی از همسران نرگس محمدی و حمید بابایی و نیز پیامی از شیرین عبادی، دریافت کننده جایزه صلح نوبل، خوانده شد. گفتنی است امجد حسین پناهی فعال حقوق بشر و برادر رامین حسین‌پناهی، زندانی محکوم به اعدام نیز سخنرانی کرد.

در بخشی از این گردهمایی، روسای دو دانشگاه و نمایندگان سازمان عفو بین‌الملل، هلندی زبان و فرانسوی زبان و تنی چند از فعالان حقوق بشرِ ایرانی ساکن بلژیک سخنرانی کردند.

گفتنی است، احمدرضا جلالی و رامین حسین‌پناهی دو زندانی هستند که حکم اعدام آنها تایید شده‌است. گلرخ ایرایی از ۱۴ بهمن ۹۶ در اعتراض به انتقال وحشیانه او و همبندش آتنا دائمی به زندان قرچک ورامین اعتصاب غذا کرده‌است و پس از گذشت ۵۰ روز از اعتصاب غذایش در شرایط وخیمی به سر می‌برد.

Related posts

از زندان اوین، پنجم اکتبر روز جهانی معلم را به همه معلمان جهان تبریک می‌گوییم / اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی

Sosialism Imroz

اعتصاب و تجمع کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل

Sosialism Imroz

ضرب‌‌الاجل سه‌روزه مسعود بارزانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment