Simroz.org
ستون آزاد

“طرح کارورزی “یک طرح ضدکارگریست ، علیه آن متحدانه مبارزه کنیم ..!


دولت حسن روحانی در یکی از اولین اقدامات خود بعد از انتخابات، بار دیگر کارگران، بیکاران و اقشار کم درآمد را هدف گرفته است و «طرح کارورزی دولت (کاج)» را اعلام کرده است. این طرح ظاهرا برای مقابله با بیکاری صورت گرفته، اما قرار است دستمزد فارغ التحصیلان بیکار را به یک سوم حداقل حقوق ها کاهش دهد.
روحانی در آستانه ی انتخابات، طرح اصلاح قانون کار را که مورد مخالفت گسترده ی تشکل های کارگری قرار گرفته بود، پس گرفت و بلافاصله بعد از انتخابات یک طرح ضدکارگری دیگر را ارایه داد. به گفته ی فعالان کارگری این طرح، همان طرح «استاد و شاگردی» است که پیشتر با مقاومت کارگران بی نتیجه مانده است.
طرح کارورزی به صاحبان کارگاه ها امکان می دهد کارگران و بیکاران – حتی در سطح لیسانس و بالاتر – را با یک سوم حداقل دستمزد – حدود سی صدهزار تومان – که تازه آن هم از سوی دولت پرداخت می شود، به کار بگیرند و حداقل دستمزدی را که خود حکومت – چندین برابر زیر خط فقر – تصویب نموده است، نادیده بگیرند
در حالی که هنوز مدت کمی از شروع دوره دوم دولت حسن روحانی می گذرد، اخبار و گزارشاتی كه از طریق منابع مختلف انتشار می یابند، حكایت از آن دارد كه آثار و عواقب زیانبار تشدید بحران اقتصادی و تداوم تحریم های بین المللی و ارائه دادن چنین طرحهای از جانب دولت ” تدبیرو امید ” حسن روحانی فشار بر طبقه كارگر ایران را به شدت افزایش داده است. در روزهای اخیر اخبار مربوط به تعطیلی مراكز صنعتی و تولیدی، بیكارسازی كارگران و عدم پرداخت بموقع دستمزدهای كارگران واحدهای مختلف به صورت گسترده ای در رسانه های خبری انعكاس یافته اند. دو هفته اخیر به بهانه های مختلف صدها تن از کارگران در مراکز کارگری یا بیکار و یا اخراج شده اند و در مواردی دستمزدهای معوقه كارگران پرداخت نشده است . حالا هم با ارائه “طرح کارورزی ” که کاملا طرحی ضد کارگریست فشار بر قشر کارگرو زحمتکش در ایران را چند برابر کرده اند . دولت حسن روحانی یک دولت ضدکارگریست و باچنین اقداماتی می خواهد عرصه را روبه کارگران و قشر کم درآمد جامعه ایران تنگ تر کند .
در این شرایط برای مبارزه علیه چنین طرحای ضدکارگری دولت روحانی و همچنین موج رو به گسترش بیکارسازی ها لازم و ضروری است که کارگران متحدانه به مقابله برخیزند. لازم است موضوع مقابله با موج جدید بیکار سازی ها و خطر گسترش آن به یکی از موضوعات مهم مورد بحث فعالین و رهبران کارگری تبدیل شود.
کارگران کارخانه ای که در معرض بیکارسازی قرار می گیرند می توانند مبارزه متحدانه ای را سازمان دهند. بیکارسازی و اخراج کارگران در هر سطحی که باشد حتی اگر فقط تعداد معدودی از کارگران را در بر گیرد، لازم است با مقاومت یکپارچه تمام کارگران روبرو شود. کارگران کارخانه ای که در سایه لطف دولت روحانی در معرض بیکاری قرار دارند باید بدانند که یک رکن اصلی مقاومت و یک وظیفه حتمی آنان در سازماندهی مقاومت، برانگیختن همبستگی و حمایت کارگران دیگر کارخانه ها است.
این موج تازه تعرض به سطح معیشت طبقه کارگر با امواج رو به گسترش مبارزه طبقه کارگر روبرو خواهد شد. لازم است فعالین جنبش کارگری این واقعیت را مد نظر قرار دهند که همراهی و هدایت کردن مقاومت و مبارزه چنین طرح و همچنین علیه بیکارسازی ها و تلاش برای تحقق دیگر مطالبات عاجل کارگران در دوره­ کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

Related posts

مشغله های کپک زده استاد طلبه در دانشگاه

Sosialism Imroz

اسماعیل بخشی سکوت را شکست و در میان رفقای کارگرش حضور یافت …!

Sosialism Imroz

استقلال کردستان عراق ، بازیچه دولتهای بورژوازی وناسیونایستهای مرتجع نیست !

Sosialism Imroz

Leave a Comment