Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات، اول مه، روز جهانی کارگر تهیه و تنظیم : عــــــزیز آجیکند

روز سه شنبه ١١ اردیبهشت ماه برابر با اول ماه مه، کارگران از آمریکا و اروپا گرفته تا ایران، صحنه تجمعات و تظاهرات کارگری بود. مضمون این تجمعات و مراسم ها اعتراض به وضع موجود بود. اخبار مربوط به برگزاری مراسم و آکسیون های روز جهانی کارگر در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه تسلیم سرنوشتی که طبقه سرمایه دار و دولت های حامی آن برای طبقه کارگر رقم زده اند نشده است. مراسم و راهپیمائی های این روز، با وجود کمبودهای واقعی آن، نماد این مقاومت و ایستادگی طبقاتی در سطح جهانی بودند.
اول ماه مه امسال کارگران با مشتی گره کرده در قلب شیکاگو تا تورنتو تا پاریس ، از لندن تا برلین ، از ژنو تا بروکسل ، از استکهلم تا آتن ، از استانبول تا کابل ، از توکیو تا تهران ، از تهران تا کردستان، فریاد مرگ سرمایه را سر دادند.
دهها هزار نفر در اعتراض به سیاست های دونالد ترامپ و وضعیت نامناسب کارگران در آمریکا در شهرهای شیکاگو و لس‌آنجلس دست به تظاهرات زدند. در همین حال معلمان شیکاگو نیز همصدا با کارگران در اعتراض به کاهش حقوق‌در مدارس عمومی در این اعتراض‌ها شرکت کردند. در فرانسه راهپیمایی بزرگی در اعتراض به اصلاح قانون کار و حمایت از دستاوردهای مبارزاتی کارگران، از سوی کارگران و اتحادیه های کارگری در پاریس و شهرهای مختلف این کشور برگزار شد. در یونان روز جهانی کارگر با تظاهرات و اعتصاب عمومی علیه سیاست های ریاضتی همراه بود. دهها هزار نفر در آتن و شهرهای مختلف یونان تظاهرات وسیع علیه سیاست های ریاضتی دولت برگزار کردند. در افغانستان صدها نفر از کارگران و جوانان بیکار در راهپیمایی به مناسبت روز جهانی کارگر در کابل علیه حکومت اعتراض کرده و خواستار ایجاد اشتغال شدند. مردم شهرهای مختلف ترکیه، تظاهرات گسترده‌ای را به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار کردند.
میدان سرخ مسکو نیز در این روز کاراگران سرخ پوش این کشور را برای چندین ساعت در آغوش کشید. خیابان سرخ همچون نامش با پرچم های سرخ آغشته شده بودندو رنگ و بوی انقلاب ١٩١٧به خود گرفته و خاطرات آنروزها را برای شیدایان انقلاب کارگری زنده کرده بود.
در کشورهای چین و کوبا مراسم های رسمی با شرکت صدهها هزار نفر از کارگران برگزار شد. در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و بسیاری از شهرهای این کشور مخالفان دولت در روز جهانی کارگر به خیابان امدند و به وضعیت وخیم اقتصادی اعتراض کردند.
در کراچی پاکستان تظاهرات باشکوهی با شرکت دهها هزار کارگر به مناسبت این روز جهانی صورت گرفت. در کلمبو پایتخت سریلانکا، تجمع دهها هزار نفری به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد . در بسیاری کشورهای قاره آفریقا نیز مراسم روز جهانی کارگر برگزار گردید. کشور ساحل عاج شاهد راهپیمائی باشکوه اعتراضی بود که زنان کارگر در آن نقش برجسته ای داشتند.
در همین حال تظاهرات و تجمعات مشابهی با حضور دهها هزار نفر به مناسبت اول ماه در شهرهای مختلف انگلیس، سوئد، دانمارک، فنلاند، آلمان، نروژ، استرالیا، روسیه، فیلیپین، اندونزی، ژاپن، تایوان، اسپانیا، ایتالیا، لبنان و دیگر نقاط مختلف جهان برگزار شد.
در ایران جمهوری اسلامی پس از سالها مقاومت در برابر به رسمیت شناختن روز جهانی کارگر، وقتی سرانجام ناچار از پذیرفتن رسمی آن شد و تنها به تشکلهای کارگری وابسته به دولت اجازه برگزاری مراسم آنهم در سطح محدودی را داد. اما علیرغم همه این تلاشها، امسال نیز مانند سالهای گذشته، در چندین نقطه مراسم و اعتراضات مستقل به مناسبت روز جهانی کارگر، برگزار گردید. کارگران و فعالین کارگری در راهپیمایی های خود با سر دادن شعار و حمل پلاکاردهایی در رابطه با افزایش دستمزدها، لغو قراردادهای موقت، آزادی کارگران و فعالین زندان، آزادی ایجاد تشکل های مستقل کارگری، روز جهانی کارگر را برگزار کردند. گزارشهای تاکنونی حاکی است که در شهرهای تهران، سنندج، مریوان، بانه، سقز، فعالیتهای گسترده ای در رابطه با روز جهانی کارگر صورت گرفته است.
تهران، تجمع اعتراضی روز کارگر در مقابل مجلس سرمایه داران اسلامی
هزاران تن از کارگران، بازنشستگان و دیگر اقشار محروم به‌مناسبت روز جهانی کارگر در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خود در مقابل مجلس رژیم ضد کارگری ایران در تهران دست به تجمع زدند و راهپیمایی کردند. آنها شعار می‌دادند: کارگر بازداشتی آزاد باید گردد. نان مسکن آزادی حق مسلم ماست؛ حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی؛ تأمین اجتماعی حق مسلم ماست؛ کارگر معلم دانشجو اتحاد، اتحاد؛ کارگران پلاکاردهایی در دست دارند که بر روی آن نوشته شده: سفره کارگران خالی است هنوز؛ قرارداد موقت بردگی کارگر.
در این تجمع که به فراخوان پنج تشکل مستقل کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان صورت گرفته بود کارگران شرکت کننده با در دست داشتن پلاکاردهای کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه (متشکل از ٥ تشکل مستقل کارگری) و گروه اتحاد بازنشستگان بطور مرتب شعارهای نان مسکن آزادی حق مسلم ماست، حقوق های نجومی فلاکت عمومی، کارگر، معلم، دانشجو اتحاد اتحاد سر دادند.
بنا بر گزارشات، نیروهای انتظامی امنیتی رژیم بطور چشمگیری در محل تجمع حضور داشتند. نیروهای انتظامی و امنیتی رژیم اقدام به بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم کرده اند. پیمان احمدی، حسین آذر گشسب، محسن ثقفی، افشین حیدریان و بابک و تهمینه از جمله این بازداشت شدگان هستند.
در همین حال جمعیت انبوهی از کارگران با راهپیمایی به سمت خانه کارگر رژیم در مقابل این نهاد رژیم در تهران دست به اعتراض زدند و شعار مرگ بر ستمگر درود بر کارگر سر دادند. روی بنری که در دست کارگران است نوشته است: تأمین اجتماعی حق مسلم کارگر است؛ به وزیر بهداشت هشدار می‌دهیم دست از سر صندوق کارگران بردارید.
در اصفهان کارگران بازنشسته فولاد اصفهان با تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد به وضعیت معیشتی خود و رسیدگی نکردن رژیم به مشکلاتشان دست به اعتراض زدند.
در اصفهان کارگران بازنشسته فولاد اصفهان با تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد به وضعیت معیشتی خود و رسیدگی نکردن رژیم به مشکلاتشان دست به اعتراض زدند.
روز جهانی کارگر در در یوسف آباد
روز یکشنبه ٩ اردیبهشت ماه ، مراسم باشکوهی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر در سرای محله جهاد واقع در یوسف آباد با شرکت جمعی از فعالان کارگری، دانشجویی، اعضای سندیکای شرکت واحد و کانون نویسندگان ایران برگزار شد.
مراسم با سرود انترناسیونال سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و برابری آغاز آشد.
در ادامه محمد قراگوزلو کارشناس اقتصادی طی سخنانی به شرح رابطه دستمزد ، تورم اقتصادی و هزینه‌تولید پرداخت.
او همچنین خیزش دی ماه را با تحلیل از آمار به دست آمده، ناشی از فوران بیکاری و بحران معیشتی در سال‌های اخیر برشمرد. این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیروی کار ایران را جزو ارزان‌ترین‌ها در خاورمیانه دانسته و بر ولع سیری‌ناپذیر بورژوازی ایران برای انباشت سرمایه تاکید کرد. سخنران بعدی داوود رضوی از اعضای سندیکای شرکت واحد به نقش تشکل‌های ساخته دست بورژوازی همچون خانه‌ی کارگر در سرکوب فعالیت های سندیکایی مستقل کارگری و به واقعه‌ی حمله چماقداران خانه کارگر در سال ۸۴ اشاره کرد. او در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورتِ سازماندهی در قالب تشکل‌های کارگری و نسبت آن با آگاهی طبقاتی پرداخت.
آخرین سخنران این مراسم امیر عباس آذرم وندروزنامه نگار اقتصادی بود که به نقش سیاست‌گذاری های دولت در ایجاد نارضایتی‌های جامعه پرداخت. این روزنامه نگار اقتصادی به ضرورتِ اتحاد دانشجویان، کارگران و فعالان زنان، بازنشستگان و معلمان در جهت منافع طبقه‌ی کارگر تاکید کرد و هرگونه تقسیم‌بندی بر اساس قومیت و نژاد در صفوف طبقه‌ی کارگر را تاکتیک بورژوازی برای در هم شکستن اتحاد آنان دانست.
روز کارگر در نیشکر هفت تبه
همچنین به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه با برگزار کردن جشنی، این روز را گرامی داشتند.مراسم با خواندن تاریخچه این روز شروع شد و با پذیرایی و پخش شیرینی در میان حاضرین پایان یاف

روز جهانی کارگر و شرکت واحد
در ادامه گرامیداشت مراسم های روز جهانی کارگر، شماری از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با برگزاری مراسمی، این روز را گرامی داشتند.
جمعی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران علیرغم اینکه احتمال مورد حمله واقع شدن و دستگیری برای برگزارکنندگان چنین روزی بالا بود، در پایانه میدان آزادی، روز جهانی کارگر را بر پایه فراخوان داده شده، گرامی داشتند. رانندگان بنری با مضمون همبستگی، دادخواهی و اتحاد در دست داشتند که توجه همگان را به خود جلب کرد.
روز کارگر در سنندج
این بار در ١١ اردیبهشت روز کارگر ، کارگران رزمنده شهرکهای صنعتی سنندج با تجمح و راهپیمایی متفاوتر از سالهای قبل این روز را گرامی داشتند.
طی فراخوانی که کمیته برگزار کننده مراسم اول ماه در شهرک های صنعتی ١،٢،٣ سنندج خطاب به کارگران کارگاهها و شرکت ها وکارخانه ها برای برگزاری ١مه صادر کرده بود، راس ساعت ٨ صبح در شهرک صنعتی ١سنندج بیشتر از صدها کارگر دست به تجمع زدند.
کارگران مسافت شهرک صنعتی ١ تا شهرک صنعتی شماره ٣سنندج را راهپیمایی کرده و به صدها کارگر شهرک صنعتی شماره ٣ پیوستند. تجمع کنندگان سپس به مناسبت اول ماه مه، مراسمی برگزار کردند. مراسم با اعلام یک دقیقه سکوت و قرائت قطعه شعری آغاز شد. سپس قطعنامه اول ماه مه توسط یکی از کارگران خوانده شد. در این قطعنامه به دستمزدهای چندین مرتبه زیر خط فقر، قراردادهای سفید امضا و نبود تشکل های مستقل کارگری اعتراض شد. کارگران همچنین حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت تپه، فولاد اهواز، کارگران ساختمانی و خباز و تمامی کارگران تحت ستم اعلام کردند. لازم به ذکر است نیروهای انتظامی و لباس شخصی رژیم دور تا دور کارگران را محاصره کرده بودند. نیروهای لباس شخصی با دوربین و پهباد فیلم برداری از کارگران فیلم برداری کردند.این مراسم با سر دادن شعار نان مسکن آزادی پایان گرفت.
همچنین از طرف جمعی از فعالین و خانواده های کارگری در سنندج، با انجام فعالیت های تبلیغی، اول ماه مه، روز جهانی کارگرگرامی داشته شد.آنها در روزهای ٩ و ١٠ اردیبهشت با درست کردن تقویم و خودکار به مناسبت اول ماه مه و همچنین نوشتن شعار به مناسبت این روز و پخش آنها در میان کارگران، مغازه داران و شهرک صنعتی این شهر، روز کارگر را گرامی داشتند.
اول مه، در نایسر سنندج
عصر روز سه شنبه اول ماه مه برابر یا ١١ اردیبهشت ماه و مصادف با روز جهانی کارگر، جمعی از کارگران و فعالین کارگری راهپیمایی باشکوهی در نایسر سنندج برگزار کردند.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی با حمل پلاکارد و سردادن شعارهایی همچون “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “نان، مسکن، آزادی” و برخی شعارهای دیگر، علیه فقر و تهیدستی کارگران و فشار بر فعالین کارگری اعتراض کرده و مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.
روز جهانی کارگر در میدان کارگران ساختمانی (چمی ولی خان) سقز
روز سه شنبه ١١ اردیبهشت ماه برابر با اول ماه مه روز جهانی کارگر، نیروی های لباس شخصی رژیم به صفوف کارگرانی که برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در میدان کارگران ساختمانی ( چمی ولی خان) تجمع کرده بودند، حمله کردند.
جمع کثیری از کارگران با حضور چشمگیر زنان امروز به مناسبت روز جهانی کارگر در میدان کارگران ساختمانی (چمی ولی خان) سقز تجمع کرده بودند. قبل از اینکه مراسم برگزار گردد، ماموران پلیس امینت و نیروی انتظامی محل را به تصرف خود درآورده بودند. نیروهای امنیتی رژیم پس از درگیری با کارگران، محمود صالحی از چهره های شناخته شده جنبش کارگری را زخمی و چند تن دیگر را بازداشت کردند. کارگران با مقاومت شجاعاته به سوی ماموران رژیم یورش برده و کلیه دستگیر شدگان را آزاد کردند. ماموران رژیم همچنین موبایل تعدادی از تجمع کنندگان را ضبط کردند که پس از مقاومت و ادامه راهپیمایی کارگران، ناچار شدن آنها را بازگردانند. با گسترش راهپیمایی کارگران و برافراشتن پرچم سرخ، ماموران رژیم با نیروی بیشتری به تجمع کنندگان حمله و با آنان درگیر شدند. آخرین گزارشات حاکی است که عثمان اسماعیلی از فعالین شناخته شده جنبش کارگری را بازداشت کردند.
براساس خبر دیگری از شهر سقز، جمعی از فعالین کارگری و مدنی و دهها تن از اعضای کمیته هماهنگی مراسمی دیگری را نیز به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر برگزار کردند. مراسم ساعت ١٣و٣٠ با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد کارگران جانباخته آغاز شد. به دنبال، یکی از فعالین کارگری در مورد موقعیت چپ در ایران و کردستان و نقش جنبش کارگری در تحولات سیاسی در ایران سخن گفت. سپس شرکت کنندگان به بحث آزاد پیرامون جبش کارگری پرداختند. در ادامه یکی دیگر از حاضرین درباره زندگی مبارزاتی یکی از جانباختگان کمونیست به نام “عمر شاکری” سخنانی ایراد کرد. مراسم با پخش شیرینی در میان شرکت کنندگان پایان یافت.
روز جهانی کارگر مراسمی را در شهرک صنعتی شهر مریوان
روز سه شنبه اول ماه مه شماری از کارگران و فعالین جنبش کارگری به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر مراسمی را در شهرک صنعتی شهر مریوان برگزار کردند.
در جریان این مراسم، یکی از شرکت کنندگان درباره اوضاع و احوال کنونی و موقعیت کارگران سخنانی ایراد کرد. این مراسم با پخش شیرینی در میان کارگران به پایان رسید.
اول مه در نقده
جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر نقده به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر مراسمی را در اطراف این شهر برگزار کردند. این مراسم با یک دقیقه سکوت به یاد تمامی کارگران و جانباختگان راه آزادی و سوسیالیزم شروع شد. در ادامه یکی از شرکت کنندگان در ارتباط با اوضاع کنونی جامعه ایران و وضعیت زندگی و مبارزات طبقه کارگر سخنانی بیان کرد. سپس بحث آزاد پیرامون موضوعات روز جنبش کارگری از جمله حداقل دستمزدهای سال ٩٧، خیزش دیماه و ضرورت سازمانیابی کارگری، با شرکت فعالانه شرکت کنندگان در این مراسم صورت گرفت و مراسم در میان شادی و سرور حاضرین خاتمه پیدا کرد.
اول مه در کامیاران
روز سه سنبه روز جهانی کارگر در شهر کامیاران نیزجمعی از کارگران ساختمانی با برگزاری مراسمی، روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.
اول ماه مه مراسم در شهر سلیمانیه
عصر روز سه شنبه اول ماه مه مراسم باشکوهی به مناسبت روز جهانی کارگر با شرکت شماری از کارگران، فعالین چپ و کمونیست در شهر سلیمانیه برگزار شد.
این مراسم ساعت ١٦و٤٠ عصر روز سه شنبه با راهپیمایی شرکت کنندگان از محلی به نام “سهوله که” آغاز شد. شرکت کنندگان در این مراسم که با خود پلاکاردها و پرچم های سرخ حمل می کردند، با سردادن شعارهایی چون “نان، کار، آزادی”، “کارگران جهان متحد شوید”، “آزادی، برابری، حکومت کارگری”، “نه به کار کودکان”، “زنده باد اول ماه مه، روز همبستگی بین المللی کارگران” و “کارگر، اتحاد اتحاد” توجه عابران را به خود و این حرکت که یکی از کم سابقه ترین رژه های اول ماه مه در دو دهه گذشته بود، جلب کردند. مراسم با برگزاری میتینگی در محل دیگری به نام “باغ گشتی” ادامه یافت.
اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری با انتشار اطلاعیه هایی جداگانه تهاجم و سرکوب و بازداشت کارگران شرکت کننده در مراسم روز جهانی کارگر در تهران و سقز را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط همه دستگیر شدگان شدند.
در جریان تجمعات و تظاهرات روز جهانی کارگر در تهران و سقز، نیروهای امنیتی رژیم به کارگران حمله کرده و شماری را بازداشت کردند. به دنبال فراخوان تشکلهای مستقل کارگری برای برپایی مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی رژیم و شکل گیری این تجمع که توام با حضور چشمگیر نیروهای امنیتی و انتظامی بود تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم بازداشت شدند.
حسین آذرگشسب، محسن ثقفی، پیمان احمدی، مصطفی آقایی، بابک، افشین حیرتیان و تهمینه خسروی جزو بازداشت شدگان تجمع تهران هستند. بنابر گزارشهای رسیده از مراسم روز جهانی کارگر در شهر سقز نیز، در پی یورش مامورین انتظامی به این مراسم، عثمان اسماعیلی نیز بازداشت شد.
بازداشت در سنندج
ماموران اداره اطلاعات رژیم در سنندج در روز جهانی کارگر اقدام به بازداشت دو تن از فعالین کارگری کردند.
بعداظهر روز سه شنبه ١١ اردیبهشت ماه نیروهای لباس شخصی رژیم با مراجعه به منزل مسکونی “یدالله صمدی”، فعال کارگری و دبیر سندیکای کارگران خبازان سنندج وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند. تاکنون از وی و محل نگهداریش اطلاعی در دست نیست. همزمان با دستگیری یدالله صمدی، “امیر شهابی” رئیس سندیکای کارگران خباز نیز توسط نیروهای لباس شخصی رژیم در خیابان دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافت.
پیام اساماعیل عبدی
اسماعیل عبدی معلم زندانی در زندان اوین در هشتمین روز اعتصابش، با انتشار پیامی به مناسبت اول ماه، روز همبستگی جهانی کارگران را به همه کارگران جهان تبریک گفت.
اسماعیل عبدی در بخشی از این پیام تصریح کرده است: من به عنوان یک معلم، از درون زندان اوین و در هشتمین روز اعتصاب‌غذای خود، از همه فعالان و تشکل‌های کارگری و معلمان که حمایت خود را از خواسته‌ها و مطالبات من که همانا خواست تمامی کارگران و معلمان است، اعلام کردند، تشکر می‌کنم. این روز، روز همبستگی همه کارگران جهان است. امیدوارم در ایران، معلمان و کارگران عدالت ‌خواه با همبستگی بیشتر در جهت احقاق حقوق حق خود تلاش کنند.
منبع: نشریه سوسیالیسم امروز ٤٧
٥ مه ٢٠١٨
١٥ اردیبهشت ١٣٩٧
WWW.SIMROZ.ORG

Related posts

جان زانیار و لقمان مرادی را نجات دهید ..

Sosialism Imroz

داعش مسئولیت حملات تهران را برعهده گرفت…..

Sosialism Imroz

اول ماه مه متفاوت تر از هر زمانی ، گرامی داشته شد

Sosialism Imroz

Leave a Comment