Simroz.org
ستون آزاد

جمهوری اسلامی و حقوق بشر

جمهوری اسلامی در ادامه خشونتهای خود درآغاز سال جاری، در زمینه «سرکوب و نقض آزادی بیان، محاکمات عادلانه، برابری جنسیتی و آزادی‌ها » همچون گذشته و به فاصله ٤٠ سال حاکمیت خود عملکرد غم انگیزی داشته است. در این میان تمام ارگانیزم سرکوبگر جمهوری اسلامی منجمله سپاه پاسداران ، نیروهای امنیتی، دستگاه قضایی و نهادهای غیرانتخابی مثل شورای نگهبان» کنترل شدید خود را بر فضای سیاسی و نیز سرکوب حقوق بشر در ایران را احیا کرده‌اند. در فاصله ماههای گذشته نیروهای امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی دهها تن از روزنامه نگاران، فعالان سرشناس کارگری و فعالان رسانه‌های اجتماعی را احضار و تهدید و یا بازداشت کرده اند. در این میان، چند مدافع و فعال حقوق بشر کماکان پشت میله‌های زندان باقی مانده‌اند. همچنین دادگاه‌های انقلاب، چند تن از فعالان سیاسی و مدنی و تعدادی از شهروندان دوتابعیتی را به خاطر جرایم مبهم مربوط به امنیت ملی به زندان و حتی اعدام محکوم کرده اند. بر اساس گزارش‌های سالانه سازمان‌های مدافع حقوق بشر، به‌ویژه عفو بین‌الملل، ایران به طور معمول همراه عربستان، چین، آمریکا و عراق در صدر جدول کشورهایی که حکم اعدام را اجرا می‌کنند جا دارد. آنچه که ایران را در سال‌های اخیر بیش از پیش زیر ذره بین جامعه جهانی قرار داده، اعدام نوجوانان و اعدام در ملا عام است. مقام‌های ایرانی هرگز به درخواست‌های مکرر سازمان‌های حقوق بشری برای توقف مجازات اعدام واکنش مثبتی نشان نداده‌اند. آنان معتقدند، مجازات اعدام از راه‌های موثر کنترل جرم در سطح جامعه بوده که منطبق بر دستورات دینی است.

با آغاز تیرماه ما شاهد فصل دیگری از جنایات و نقض حقوق بشر از جمله اعدام ، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی بودیم.
تنها در این فاصله کم و از آغاز همین فصل نزدیک به ٢٥ نفر در شهرهای مختلف به دار آویخته شدند.
از جمله یک زندانی در رشت، یک زندانی در سراوان، یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان، یک زندانی در تبریز، دو زندانی در زندان رجایی شهر، و سه زندانی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند. گزارشها حاکی است که در زندان مرکزی ارومیه یک زن نیز اعدام شده است. همچنین روز جمعه گذشته حکم اعدام ٨ محکوم پرونده حمله به ساختمان مجلس اسلامی و محل دفن خمینی به اجرا در آمده است . 

١ـ سلیمان مظفری، متولد ١٣٤٢ فرزند رحمان و اهل روانسر ٢ـ اسماعیل صوفی، متولد ١٣٦٤، فرزند مجید، مجرد اهل سرپل ذهاب ٣ـ رحمان بهروزی، فرزند کریم، اهل سرپل ذهاب ٤ ـ سیدماجد مرتضایی، فرزند سید حسن، پاوه، متاهل ٥ ـ سیروس عزیزی، متولد ١٣٦٥ فرزند عبدالخالق، ساکن پاوه ٦ ـ ایوب اسماعیلی، متولد ١٣٦٨ فرزند حسن، ثلاث باباجانی، متاهل، ٧ ـ خسرو رمضانی میر احمدی فرزند کاک احمد، متولد ١٣٥٥ ٨ــ عثمان بهروزی، اهل سرپل ذهاب، فرزند کریم، متولد ١٣٦٧ شغل دامدار.
همچنین در جریان اعتراضات مردم خرمشهر نسبت به بی آبی حدود ۱۰۰ نفر از مردم و جوانان این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
نزدیک به ۷۰ نفر از فعالان آذربایجانی در استانهای آذربایجان و اردبیل در سالروز تولد بابک خرمدین بازداشت شدند. نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری این تجمعات اقدام به بازداشت جمع زیادی از فعالین آذری کردند.
نیروهای اطلاعاتی وابسته به اداره اطلاعات اشنویه روز شنبه ۹ تیر ماه؛ فرهاد عبدالله‌پور برادر زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام هدایت عبدالله پوردر زندان مرکزی ارومیه را بازداشت کردند.
۴ شهروند کُرد به نام‌های “شورش قادر سکینه و دلشاد جواهر” و دلشاد فقیه زاده اهل روستای “تاچین‌ آباد” از توابع اشنویه و همچنین صابر خلیفه از اهالی اشنویه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.
یک جوان بلوچ به نام محمد بلوچ زهی در محل سکونتش در شهر دراز ایرانشهر توسط مأموران لباس شخصی دستگیر شد. از علت بازداشتش اطلاعی در دست نیست.
دو درویش گنابادی ساکن ایلام در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
یک شهروند کرمانشاهی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.
یک فعال فرهنگی کُرد به نام مهدی خان گنج بخش، اهل خراسان پس از احضار به دادستانی کلات نادری بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.
روز سه‌شنبه دوازدهم تیرماه، یک فعال مدنی کُرد به نام “انور عرب” ٣٣ ساله به دلایل نامعلومی توسط نیروهای اطلاعاتی وابسته به اداره اطلاعات سپاه بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. انور عرب دارای مدرک لیسانس معماری و عضو انجمن ادبی بوکان می‌باشد.
نیروهای اطلاعاتی در شهر پاوه در استان کرمانشاه به خانه عرفان رشیدی هجوم برده و این فعال مدنی و محیط زیستی را بازداشت کردند.

 آخرین گزارشات بدست آمده از زندان در مورد صدور حکم  

چهار زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین از سوی دادگاه انقلاب به بیست سال حبس تعزیری محکوم شدند. دکتر نازیلا نوری، آویشا جلال‌الدین، سیما انتصاری و شیما انتصاری هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

دادستان تهران از صدور حکم برای پنج نفر از دانشجویان در اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ خبر داد و در این خصوص گفت: ”احکام صادره متفاوت و از یک تا پنج سال حبس است. البته برخی از این‌ها چند فقره اتهام دارند و تا هشت سال حبس هم گرفته‌اند؛ بنابراین اشد محکومیت که پنج سال است، اجرا می‌شود”.

فرشته طوسی، دانشجوی دانشگاه علامه که پیش از این به دلیل حضور و سخنرانی در مراسم ۱۶ آذر ۱۳۹۵ بازداشت شده بود، در دادگاه بدوی به «یک سال و نیم حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم شد.

زندانی سیاسی سهیل عربی به ۵ سال حبس بخاطر توهین به مقدسات و یک سال حبس در ارتباط با فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شد.
همسر سهیل عربی؛ خانم نسترن نعیمی نیز طی حکمی به یکسال و نیم حبس محکوم شده است.

روز چهارشنبه۱۳ تیر صادق قیصری روزنامه نگار خوزستانی به ۷سال زندان محکوم شد. او در جریان حوادث اسفند ماه ۹۶ در خیابان پاسداران تهران دستگیر شده بود.گفته میشود وی درویش نبوده و بطور اتفاقی در آن محل حضور داشته است.

برنامه ریزی برای به قتل رساندن رامین حسین پناهی

در حالی که تلاش های مردمی و جامعه جهانی برای توقف اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی ادامه دارد، مسئولان زندان مرکزی سنندج، رامین حسین پناهی را تهدید به قتل کردند. صبح دیروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ، عباسی رئیس حفاظت زندان مرکزی سنندج همراه با چند مامور، رامین حسین پناهی را به قتل تهدید کرد، وی به رامین گفت: «اگر اعدامت نکنند توسط عوامل ما در این زندان به قتل خواهی رسید.»

در ادامه این تهدیدات، صبح روز پنج شنبه، مسئولان زندان و بخصوص شخص عباسی و ماموران همراهش، با مراجعه به بند رامین، وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، و بعد از آن رامین به بند پنج که بند معتادین و قاتلین است منتقل می کنند، همچنین به رامین می گویند از این بند خارج نخواهی شد و در اینجا یا اعدام و یا توسط این زندانیان به قتل خواهی رسید.

 

 

Related posts

یادداشت سردبیر به مناسبت انتشار اولین شماره نشریه سوسیالیسم امروز

admin

اسلام وتسلیم نقطه مقابل آزادیند قرآن را با زبان مادری بخوانیم

Sosialism Imroz

جلیقه‌زردها: شورش کم‌درآمدها

Sosialism Imroz

Leave a Comment