Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبر و گزارش کارگری و توده ای در هفتەی که گذشت تهیەوتنظیم: عــــــزیز آجیــــکـند

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با ادامە اعتصاب رانندگان کامیون در ایران آغاز میکنیم :

موج سوم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیون داران روز جمعه ٢٠ مهرماه وارد بیست و یکمین روز خود شد. این اعتصاب سراسری که از روز شنبه ۳۱ شهریورماه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات شان آغاز شده است، به رغم تهدیدات پی در پی، بگیر و ببندها و تلاش های گسترده رژیم برای شکستن این اعتصاب همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۳۰۰ شهر ایران را در بر گرفته است. طی روزهای گذشته رژیم جمهوری اسلامی برای مقابله با این اعتصاب بیش از ٢٦١ نفر را در استان‌های مختلف کشور بازداشت کرده است.اتهام این افراد “افساد فی‌الارض”، “اخلال در نظم و امنیت و قطاع‌الطریق عنوان شده است. محمدجعفر منتظری، دادستان کل رژیم نیز در روزهای اخیر و در پی طرح این اتهامات، بازداشت ‌شدگان را تهدید به صدور احکام سنگین کرد و گفت که “مجازات این حکم می‌تواند اعدام باشد.
به دلیل ادامه اعتصاب سراسری و کمبود سوخت در پمپ‌بنزین‌ها رژیم برای سومین بار در چهار ماه گذشته مجبور شده است تا از تانکرهای سپاه پاسداران و ارتش برای سوخت‌رسانی استفاده کند. علیرغم همه تهدیدات و فشارهای رژیم و به رغم مشکلات اقتصادی که برای تأمین معیشت خانواده های رانندگان کامیون به وجود آمده، آنان با ایجاد صندوق اعتصاب و تأکید بر همبستگی مبارزاتی همچنان بر ادامه اعتصاب تا تحقق کامل خواسته هایشان پافشاری می کنند. رانندگان اعتصابی اعلام کرده اند که تا تحقق خواسته هایشان از جمله کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی، افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه، کسر حق پرداختی بیمه رانندگان، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار، به اعتصاب خود ادامه می دهند.

اعتصاب عمومی بازاریان و کسبه در شهرهای ایران علیه گرانی و در حمایت از اعتصاب کامیونداران

صبح روز دوشنبه ١٦ مهر ماه، به دنبال انتشار فراخوانی در شبکه اینترنتی “کارگر نیوز” و دیگر شبکه های اجتماعی علیه گرانی و جهت حمایت از اعتصاب کامیونداران، بازار شهرهای زیادی تعطیل شدند. در این فراخوان از مردم دعوت شده بود که در اعتراض به گرانی و بی‌عدالتی اجتماعی و همچنین جهت پشتیبانی از رانندگان اعتصابی کامیون، مغازه ها و مراکز کار را ببندند. صبح روز دوشنبە سهرای سنندج، و کسبه شهرهای تهران، گلستان، مشهد، اصفهان، تبریز، مغان، چابهار، رفسنجان، پیرانشهر، بندر گناوه، سردشت، کرمانشاه، پاوه، بانه، مریوان و برازجان، میاندوآب، سقز و.. و بخش های وسیعی از بازاریان و کسبه و کارگران در کارگاههای مختلف در مقیاس وسیعی به این فراخوان پاسخ مثبت دادند و یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز

کارگران گروه ملی فولاد اهواز روز سه شنبه دهم مهرماه از ساعات اولیه صبح در داخل شرکت دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. کارگران این مجموعه دستمزد ماههای «تیر، مرداد و شهریور» را طلب دارند. کارگران در اعتراض به عدم حضور مدیران در شرکت، از مقابل دفاتر اداری تا بخش تولیدی کوثر به راهپیمایی اعتراضی پرداختند.

تعطیلی سه واحد تولیدی در شهرستان کلاله

افزایش قیمت تمام شده “کالای تولیدی” در شهرستان “کلاله” منجر به تعطیلی دو واحد تولیدی که در زمینه تولید آجر و سنگ فعالیت داشته شده و کارگران آن بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.
با کاهش ارزش ریال و باتوجه به گرانی قطعات و تجهیزات و همچنین بالا رفتن قیمت تمام شده ی “کالای تولیدی” دو کارخانه آجر و یک کارخانه سنگ شکن مستقر در شهرستان کلاله از کار باز ایستادند و دستکم ٢٦١ کارگر یا در بلاتکلیفی و عدم امنیت شغلی هستند یا بیکار شده اند.

تجمع شبانه روزی کارکنان دفاتر سهام عدالت برای دریافت ٤٢ ماه مطالبات مزدی و بیمه ای

بیش از ٧٠ نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت کشور که از روز شنبه برای پیگیری مطالبات خود به تهران آمده‌اند، روز دوشنبه ١٦ مهر ماه سومین روز اعتراض خود را ادامه دادند. کارگران میگویند؛ از ابتدای سال جاری تاکنون برای پیگیری مطالباتمان چندین بار در تهران مقابل ساختمان مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی تجمع کرده‌ایم. از روز شنبه (١٤مهر ماه) تاکنون اعتراض‌مان به صورت شبانه‌روزی وارد دور جدیدی شده است. یکی از کارکنان سهام عدالت گفت: حدود ١٥٠٠ نفر هستیم که در ٣٥٣ دفتر سهام عدالت در اقصی نقاط کشور از ١١ سال پیش مشغول کاریم که مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما از ٤٢ ماه پیش به تاخیر افتاده و جدا از آن، امنیت شغلی‌مان نیز به خطر افتاده است.

جانباختن و زخمی شدن کارگران در محیط کار

در دو حادثه جداگانه، پنج کارگر در اصفهان و کاشان حین انجام کار در چاه فاضلاب کشته و زخمی شدند. در شهرستان “مبارکه اصفهان” بخش “دیزیچه” ، چهار کارگر حین کار پاکسازی و تعمیر چاه فاضلاب شرکت “سیمان سپاهان”، بر اثر گاز گرفتگی دچار مسمومیت شدند، که در نهایت یکی از کارگران جان خود را از دست داد. در حادثه دیگری یک کارگر حین کندن چاه در خیابان “سعیدی کاشان” بر اثر ریزش چاه فاضلاب مجاور جان خود را از دست داد.
همچنین روز پنجشنبه ١٩ مهر ماه، در جریان دو حادثه جداگانه در همدان و کرمانشاه دستکم دو کارگر جان خود را از دست دادند. در حادثه نخست یک کارگر ساختمانی در حین کار در یک ساختمان در حال ساخت در منطقه “سعیدیه” همدان به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار از طبقه نهم این ساختمان سقوط کرد و جان باخت. در حادثه دوم نیز، ریزش آوار بر روی یک کارگر ساختمان در روستای «پل ماهیت» کرمانشاه جان وی را گرفت.

اعتصاب کارگران احیا صنعت شرکت واگن پارس اراک

کارگران “احیاصنعت واگن پارس” اراک در اعتراض برای پاسخ نگرفتن به مطالبات شان، برای دومین روز دست به اعتصاب زده و مقابل استانداری در این شهر تجمع کردند.کارگران واحد «احیا صنعت» شرکت واگن پارس اراک روز چهار شنبه یازدهم مهرماه در مقابل استانداری اراک دست به تجمع اعتراضی زدند. علت این تجمع را اعتراض کارگران این شرکت به نتایج مزایده‌ای است که در انتقال سهام این شرکت انجام شده است. کارگران مدعی هستند که شرکتی که مزایده‌ی این شرکت را برنده شده‌است، صلاحیت اداره این شرکت و رفع مشکلات کارگران را ندارد.

تجمعات اعتراضی کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج

تجمع کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی بیمارستان و عدم پرداخت معوقات مزدی یازده ماهه‌شان، همچنان ادامە دارد. بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان، امروز نیز مانند روزهای گذشته در خیابان اصلی روبروی بیمارستان تجمعی اعتراضی برای رسیدگی به وضعیت بیمارستان و مطالبات مزدی یازده ماهه‌شان برگزار کرده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون، کارکنان بیمارستان یازده تجمع برای پیگیری مطالباتشان برگزار کرده‌اند.

خطر مرگ جان هزاران کارگر معدن در ایران را تهدید میکند

در حالی که تنها چند ماه از حادثه معدن “زمستان یورت” و جانباختن ٤٣ تن از کارگران این معدن می گذرد، “انجمن ذغال سنگ ایران” از عدم توانایی ایمن سازی معادن در شرایط اقتصادی کنونی خبر می دهد. انجمن ذغال سنگ ایران با صدور بیانه‌‌ای اعلام کرد: در شرایط فعلی متأسفانه علاوه بر تولید؛ ایمنی معادن هم تحت تأثیر قرار گرفته است. در این بیانه تاکید شده که “بالا رفتن نرخ ارز، قیمت تجهیزات شامل ریل، لوکوموتیو، کپسول خودنجات و تجهیزات ایمنی را، ۱۵۰ درصد افزایش داده است. در ادامه آمده است: در خرید چوب علاوه بر کمبود با افزایش قیمت تا ۱۰۰ درصدی مواجه هستیم و علاوه بر این سایر هزینه‌ها نیز تحت تأثیر این افزایش ها قرار گرفته است. لذا افزایش ۲۰ درصدی قیمت ذغال سنگ امسال که از تیرماه اعمال گردید، افزایش سنگین هزینه‌های تولید در این بخش را پوشش نمی‌دهد و در شرایط فعلی افزایش قیمت تجهیزات ضمن ایجاد بحران اقتصادی، موجب کاهش ضریب ایمنی معادن ذغال سنگ به خصوص در نگهداری تونل‌ها و کارگاه‌های استخراج گردیده است. در طول ۸ سال گذشته، به طور متوسط هر سال ۴۴ نفر از معدن‌کاران به سبب اهمال‌صورت گرفته در ایمن‌سازی و نوسازی معادن توسط کارفرمایان جان خود را از دست داده اند و ۳ برابر این تعداد در هر سال به سبب ریزش معدن، انفجار، مسمومیت گازی آسیبهای جدی دیده‌اند.

تجمع کارگران آبفای خوزستان مقابل ساختمان اداره کل

جمعی از کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی آستان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ٧ تا ١٢ ماه مزد خود، مقابل ساختمان اداره کل آب و فاضلاب روستایی تجمع کردند. این کارگران گفتەاند: مطالبات صدها نفر از کارگران شبکه آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان چند ماه است پرداخت نشده و ما بارها خواستار پرداخت این مطالبات شده‌ایم. آنها افزودند: تاکنون به مشکل ما رسیدگی نشده و در سال‌های اخیر دریافت منظم حقوق به دل‌مان مانده است.
بە گفتە یکی از کارگران معترض : حدود یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان حقوق می‌گیریم اما در ٧ ماه گذشته پولی دریافت نکرده‌ایم و امرار معاش‌مان با دستفروشی و مسافرکشی می‌گذرد که با وضعیت فعلی اقتصاد کشور درآمد فعلی‌مان کفاف زنگی‌مان را نمی‌دهد.

حمایت از اعتصاب کامیون داران از طرف معلمان و چندین تشکل کارگری
چندین تشکل کارگری و جمعی از فعالان صنفی معلمان در بیانیه ای با حمایت از اعتصاب رانندگان کامیون، برخوردهای امنیتی و قضایی را علیه اعتصابیون محکوم کردند. در این بیانیه تاکید شده که ما تشکلات مستقل کارگری، بازنشستگان، فعالان حقوق کارگری و معلمان، حمایت خود را از اعتصاب حق طلبانه کامیون داران و رانندگان کامیون اعلام می کنیم و خواهان برآورده شدن فوری خواسته های آنان می باشیم. همچنین مقابله “پلیسی-امنیتی-قضایی” با اعتصاب کامیون داران و رانندگان کامیون را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت شدگان و منع تعقیب و تهدید دستگاه قضایی در قبال آنان می باشیم. امضا کنندگان این بیانیه شامل “سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه”، “سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه”،” گروه اتحاد بازنشستگان”، “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” و “جمعی از فعالان صنفی معلمان ایران” می باشند.

فعال کارگری، زانیار دباغیان، در سنندج بازداشت شد

بنا به خبر رسیده به مرکز خبری حزب سوسیالیست انقلابی ایران، ساعت شش و نیم روز دوشنبه ١٦مهر١٣٩٧، عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در شهرک صنعتی سنندج، با رفتن به منزل فعال کارگری به اسم زانیار دباغیان، بدون هیچ دلیلی او را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال داده اند. تا لحظه پخش این خبر، با وجود مراجعه خانواده به اداره اطلاعات رژیم، هنوز خبری از محل نگهداری و سرنوشت زانیار در دست نیست.

از مــــــــیان خبــــــــرهــــا

تجمع اعتراضی معلمان پیش دبستانی ایذه

شماری از معلمان پیش دبستانی شهرستان ایذه با برپایی تجمع نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود اعتراض کردند.
روز پنجشنبه ١٩ مهر ماه، دهها تن از معلمان پیش دبستانی شهرستان ایذه که هرکدام دارای بیش از ٥ سال سابقه کاری می باشند، برای چندمین بار مقابل استانداری رژیم در این شهر تجمع کرده و خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود از قراردادی به رسمی شدند. گفتنی است این مربیان از سال ٨٩، بدون بیمه مشغول به کار هستند و بارها در اعتراض به وضعیت نامساعد شغلی خود مقابل استانداری خوزستان و نهادهای دیگر تجمع کرده‌اند اما تاکنون جوابی نگرفته اند.

نامه سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین علیه اعدام
روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، “مریم اکبری‌منفرد”، “گلرخ ایرایی” و “آتنا دائی” سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در نامه ای به گزارشگر سازمان ملل، خواستار توقف صدور حکم اعدام شدند.

بیانیه اعلام موجودیت اتحادسراسری بازنشستگان ایران

بازنشستگان ،مستمری بگیران و هم سرنوشتان عزیز
سالیان درازی به امید برخورداری از یک زندگی در خور وشایسته ، به انتظار تدبیر دولتیان نشستیم. دولت ها یکی از پس دیگری بر اریکه ی قدرت نشستند ورفتند. اما شوربختانه درب بر همان پاشنه بی اعتنایی و وعده های توخالی حاکمان در برابر مطالبات وخواستهای برحقمان چرخید.
مذاکره کردیم، تحصن کردیم، اعتراض کردیم وباز اجتماع کردیم اما دریغ ازگوش شنوایی که فریادمان را بشنود. دراین میان نه تنها هیچ گشایشی در وضعیت زندگی ما ایجاد نشد بلکه با بی ارزش کردن پول ملی و تحمیل گرانی های سرسام آورما را درکنار سایر اقشار مزد بگیر به مرجله جدیدی از زندگی فلاکت بارپرتاب کردند. از مشخصه های این مرحله ناتوانی هر چه بیشتر در تامین نیازهای اولیه و حداقلی خود وخرد شدن کمر بازنشستگان ومزدبگیران زیربار سنگین تورم و عدم دسترسی به بهداشت ودرمان مناسب ودر یک کلام سقوط پر شتاب به عمق زندگی فلاکت بار است.
اینک که اراده ای در حاکمان جهت حل مشکلات و توجه به خواسته هایمان وجود ندارد و عامدانه سعی بر به فراموشی سپردن مان دارند، نتیجه گیری ما این است که دوران وعده و وعیدهای توخالی به قصد فریب وتحمیل زندگی به شکل گذشته به پایان رسیده است. راهی نو باید یافت وعملی برای برون رفت از این وضعیت مشقت بارجستجو کرد.شواهد نشان از آن دارد که در شرایط کنونی ذهنیت واراده ی بازنشسته ها و سایر اقشار جامعه به آن چنان درجه ای ازقوام رسیده است که با همبستگی وهمدلی وهمراهی می توان شعار«داشتن زندگی درخور وشایسته حق ماست» را به شعار محوری و اساسی خود تبدیل و محقق کرد.
با چنین رویکردی است که امروز«اتحاد سراسری بازنشستگان ایران» با هدف ایجاد صفی واحد از تمام بازنشسته هایی که دغدغه ی یک زندگی شایسته ومناسب توام با آرامش، آسایش، رفاه وامنیت خاطر را دارند، اعلام موجودیت می کند. ما برآنیم که اتحاد وهمبستگی وهمراهی ما به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ می تواند و باید بر پراکندگی و تشتت صفوفمان فائق آید و ما را در دور کردن دست غارتگران از صندوق هایمان و در دست گرفتن کنترل آنها و تحقق خواسته ها و مطالبات بر حق مان و در نهایت برخورداری از زندگی شایسته یاری دهد.
هرچه گسترده تر باد اتحاد تمامی بازنشستگان
اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

Related posts

اعتراض کارگری …!

Sosialism Imroz

مذاکره و توافق بدون آزادی بخشی، معامله بر سرِ جان اوست!

Sosialism Imroz

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پی وعده و وعید های دروغین و گزارشی از اعتصابات دیگر کارگری در ایران+ فیلم از اعتصاب

Sosialism Imroz

Leave a Comment