Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند گزارش و اخبار کارگری در هفتەای کە گذشت…! تهیه و تنظیم : عـــــــزیز آجیکند

گزارشات و خبرهای کارگری این هفتە را با تداوم اعتصابات و اعتراضات کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه آغاز میکنیم:

امــــروز نزدیک بە یک ماە از راهپیمایی و تجمع های اعتراضی پر شور کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه میگذرد. در طول این مدت اعتراضات و اعتصابات این کارگران حمایت های داخلی و خارجی زیادی را بە دنبال داشتە است . در روز پنجشنبه و در ادامه اعتصابات این کارگران تنی چند از فعالین کارگری در کردستان نیز در این تجمعات کارگری به نشانه حمایت از این کارگران شرکت کردند. کارگران فولاد اهواز با سر دادن شعار”ما کارگران آهنیم ریشه ظلم و میکنیم”، “مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت میشه”، “نه حاکم ،نه دولت، نیستن به فکر ملت”، “ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم، می‌جنگیم”، “کارگران بیدارند، از استثمار بیزارند”، “فولاد، هفت تپه، اتحاد اتحاد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “اسماعیل بخشی و علی نجاتی آزاد باید گردند” همچنان بر ادامه مبارزه تا تحقق خواسته هایشان و تحکیم همبستگی با کارگران هفت تپه تأکید دارند. اعتراضات اخیر این دو مجتمع کارگری در ایران تا این لحظه به اعتبار دستاوردهایی که برای کارگران این دو مجتمع صنعتی و جنبش کارگری و جنبش توده ای و آزادیخواهانه در ایران داشته اند، به عنوان دو اعتصاب شکوهمند در تاریخ جنبش کارگری ایران میتواند ثبت گردد.

مسئولیت شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با دولت است

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نسبت به وضعیت وخیم سلامتی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، فعالان کارگری و مدنی بازداشت شده در جریان اعتصاب و اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه «هشدار جدی» داده است. این سندیکا با اعلام اینکه بخشی و قلیان حتی توانایی تشخیص زمان را از دست داده‌اند و همچنان در انفرادی نگهداری می‌شوند، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شده و مسئولیت تمام رنج‌ها، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان را مستقیماً متوجه دولت ایران کرده است. سندیکای نیشکر هفت‌تپه در پایان اطلاعیه خود ضمن محکوم کردن شدید شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شده و مسئولیت تمام رنج‌ها، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان را مستقیما متوجه دولت ایران کرده است:”حفظ سلامت و امنیت آنان وظیفه مقامات قضایی-‌امنیتی و دولت است. ما عمیقا و بیش از پیش نگران جان آنان هستیم و از تمام کارگران هفت‌تپه، ایران و جهان و از تمام نهادهای جهانی کارگری، رسانه‌ها و نهادهای مرتبط خواهان حمایت فوری، عملی و حداکثری برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و نیز علی نجاتی، یکی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هستیم”

١٥کارگر پتروشیمی ایلام به ۹ سال زندان و ۱۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند

دادگاه کیفری ایلام ۱۵ کارگر شرکت پتروشیمی ایلام را به دلیل شرکت در تجمع اردیبهشت سال جاری در مجموع به ۹ سال زندان و ۱۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرد. کارگران پتروشیمی ایلام اردیبهشت ۹۷ برای چند روز پیاپی در اعتراض به آنچه که «پارتی‌بازی» و «عدم استخدام نیروی کار بومی» عنوان شد، مقابل ساختمان پتروشیمی در شهر چوار استان ایلام اعتصاب کردند. اعتراضات کارگران پتروشیمی ایلام که دور تازه آن از سه‌شنبه ۱۳ آذر آغاز شده، در اردیبهشت امسال نزدیک به دو هفته ادامه داشت. در جریان این اعتراضات شماری از کارگران به مراجع امنیتی و قضایی احضار شدند.
اتهام این کارگران «اخلال در نظم و آسایش عمومی» عنوان شده است. شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ایلام این حکم را پس از شکایت شرکت پتروشیمی ایلام صادر کرده است.اسامی کارگرانی که به زندان و شلاق محکوم شدند؛ به شرح زیر اعلام شده است: افشار رشیدی، انور رشیدی، صادق رستمی، نادر خاکی، میلاد دوستی، محمد صالح قیطاسی، صادق کاکاخانی، توحید قیطاسی، سعید قیطاسی، امین ارکوازی، حجت اسماعیلی ،عباس مظفری، علی کاکاخانی اهل چوار، محمد حیدری و علی نجات اعظمی.

سرکوب زنجیره‌ای کارگران

همزمان با انتشار خبر محکومیت ۱۵ کارگر پتروشیمی ایلام، منابع خبری از احضار شماری از کارگران معترض گروه صنعتی ملی فولاد ایران به مراجع قضایی خبر دادند.
کارگران فولاد نزدیک به یک ماه قبل در اعتراض به توقف دوباره خط تولید و پرداخت نشدن دستمزدها دور تازه‌ای از اعتراضات خود را در اهواز آغاز کردند. لازم به یاد آوریست کە ٢٢ تن از کارگران فولاد اهواز در جریان اعتراضات پیشین شبانه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند. در نیشکر هفت‌تپه نیز اسماعیل بخشی از زمان بازداشت همچنان در زندان نگهداری می‌شود. مقام‌های قضایی اتهام او را «اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» اعلام کردند. علی نجاتی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز همزمان با اعتراضات کارگران بازداشت شد. وکیل مدافع این فعال کارگری گفته که نجاتی نیز به اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی متهم شده است. علاوه بر این سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از احضار بیست تن از کارگران به مراجع امنیتی و قضایی خبر داده است. ۱۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه ۲۱ آبان بازداشت شدند. تمامی این کارگران به غیر از اسماعیل بخشی به صورت موقت آزاد شدند. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی چندی پیش کارگران را به «برخورد قانونی» در صورت ادامه اعتراضات تهدید کرده بود.

١٥٠ کارگر خط شش مترو تهران اخراج شدند

کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان و شهرداری آبژدان اندیکا بار دیگر در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان اعتصاب کردند.پیمانکار شهردای همدان دستمزد کارگران فضای سبز را پرداخت نمی‌کند. چهارشنبه ۱۴ آذر در آبادان کارگران سازمان عمران شهرداری بار دیگر در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان اعتصاب و مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. این کارگران که شهریور امسال در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد پس از چند روز تجمع، با لودر در ساختمان شهرداری آبادان را بستند حدود شش ماه حقوق عقب‌افتاده دارند. در آبژدان اندیکا استان خوزستان هم کارگران شهرداری برای پنجمین روز پیاپی مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند و خواستار پرداخت دستمزد معوق خود شدند.

اخراج ۱۵۰ کارگر پروژه خط شش قطار شهری تهران

در تهران هم ۱۵۰ کارگر پروژه خط شش مترو تهران اخراج شدند. مدیر کارگاه این پروژه خبر اخراج کارگران را تائید و دلیل آن را تامین نشدن منابع مالی از ابتدای سال عنوان کرد.شرکت پیمانکاری سابیر بین‌الملل مجری پروژه خط شش مترو تهران است. در این پروژه حدود ۲۵۰۰ کارگر مشغول به کار هستند.
دستمزد ۲ ماه کارگران فضای سبز شهرداری همدان پرداخت نشد
حمیدرضا بادامی نجات نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم از تاخیر دو ماهه در پرداخت دستمزد کارگران فضای سبز شهرداری این شهر خبر داد. او گفت که این کارگران به صورت فصلی و به واسطه پیمانکار به کار گرفته می‌شوند و شرکت پیمانکاری مسئول پرداخت دستمزد آنها است.

در مــــــــان خـــبـــرها

کشته و زخمی‌شدن دو کولبر در مناطق مرزی ارومیه

در دو رویداد جداگانه، یک کولبر از اهالی ارومیه در نتیجه‌شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در ارتفاعات کیله‌شین اشنویه جان خود را از دست داده و یک تن دیگر هم در حادثه‌ای مشابه در ارتفاعات مرزی ارومیه زخمی شد.در حادثه نخست، یک کولبر به نام “عبدالقادر صالحیان” ، ساکن “دیزج مرگور ارومیه” در میان جمعی از کولبران در ارتفاعات مرزی “کیله‌شین اشنویه”، هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفته و جان خود را از دست داد. از سوی دیگر، گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی “دالامپر ارومیه” در کمین همین نیروها افتاده و پس از گشودن آتش، یک تن به نام “عمر نبی‌زاد” از اهالی همین منطقه از ناحیه‌ی کمر دچار مصدومیت شدید شده و سپس جهت رسیدگی پزشکی، به مراکز درمانی ارومیه منتقل شد. طبق آماری جمع آوری شده، تنها در یک سال گذشته، گزارش قتل ۴۶ کولبر باربر مرزی و زخمی شدن ۵۸ تن آنان، توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده.
روز سه‌شنبه هفته جاری یک کولبر به نام “جعفر منیر” از اهالی سردشت در میان جمعی از کولبران در پی شلیک نیروهای مرزبانی از ناحیه‌ی پا دچار مصدومیت شد. جمعه نیز یک کولبر به نام “جبرائیل احمدی” از اهالی منطقه‌ی “صوما”ی ارومیه در پی شلیک نیروهای مرزبانی در مسیر منتهی به “هشتیان” از ناحیه‌ی شانه دچار مصدومیت شدید شد. روز پنج‌شنبه ۸ آذرماه، گروهی از کولبران در مرز “کانی خدا”ی پیرانشهر در محلی به نام” سه‌چومان” از سوی نیروهای مرزبانی در مرز “دلاوان” پیرانشهر به رگبار بسته‌شدند که در نتیجه یک کولبر به نام “صدیق بیانک” به شدت زخمی شد. در مناطق مرزی پیرانشهر هم در جریان تیراندازی نیروهای مرزبانی، یک کولبر به نام “شریف محبوب” از ناحیه‌ی کمر مصدوم شد. همچنین ، گروهی دیگر از کولبران مورد شلیک مرزبانی قرار گرفتند که مصدومیت دست‌کم یک تن به نام “عادل شافعی” را در پی داشت. شایان ذکر است که همگی این کولبران بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق از سوی نیروهای مرزبانی مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

ثبت سالانه چهار هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در ایران

روز سه‌شنبه سیزدهم آذرماه، به نقل از مدیرکل مطالعات فرهنگی در مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم، از ثبت هر ساله حدود چهار هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور خبر داد. سینا کلهر از کارگزاران رژیم در مجلس با اعلام این خبر، در ادامه افزود: “در گروه سنی زیر ۱۴ سال تاکنون بین چهار هزار ازدواج و هزار مورد طلاق گزارش شده و بیشترین مورد طلاق برای گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.” در این میان استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم این آمار را از آن خود کرده‌اند. ازدواج کودکان یا کودک‌همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.
منبع: شماره ٧٨ نشریه سوسیالیسم امروز
Simroz.org
١٧ آذر ١٣٩٧
٨ دسامبر ٢٠١٨

Related posts

بیانبه جمعی از فعالان کارگری، سیاسی و مدنی شهرهای کردستان در ارتباط با اعتصاب سراسری اخیر !

Sosialism Imroz

بازداشت معلم دیگر در ایران ….

Sosialism Imroz

در گرامیداشت سالروز مبارزه کارگران مجتمع مس خاتون آباد

Sosialism Imroz

Leave a Comment