Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم: عــــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با پیروزی کارگران کارخانه رنگ سازی پارس بعداز شش ماه مبارزە آغاز میکنیم :

٦ماه مبارزه پیگیرانه کارگران کارخانه رنگ سازی پارس، سرانجام به نتیجه رسید و کارگران این شرکت توانستند کلیه مطالبات طرح شده خود را کسب کنند. در طول این ٦ ماه کارفرما هر بار با بهانه های گوناگون، با حیله گری و دروغ، تلاش کرد خود را از فشار کارگران رها کند و مطالباتشان را پشت گوش بیاندازد. اما سرانجام، روز شنبه ٢٤ آذرماه، کارگران این کارخانه، موفق شدند هشت ماه دستمزد معوقه سال ۹۶ و ۷ ماه از مطالبات مزدی سالجاری را بدست بیاورند. بدین ترتیب اعتصابات کارگران به نتیجه رسید و با پیروزی کارگران، فعالیت این واحد تولیدی بطور کامل از سر گرفته شد. کارگران معترض علاوه بر دریافت دستمزد معوقه، باقیمانده عیدی سال گذشته را نیز بدست آوردند.

بازداشت گسترده کارگران فولاد اهواز

نیمه شب یکشنبه ٢٥ آذرماە، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بایورش به خانه کارگران مجتمع صنعتی فولاد اهواز ۳۱ تن از آنان را بازداشت کردند.ورود نیروهای امنیتی به منازل کارگران بدون ارائه حکم بوده است. ماموران برای بازداشت کارگران بیشتری نیز اقدام کرده بودند اما به دلیل عدم حضور آنها در محل های اقامتشان، موفق به بازداشت آنها نشده اند. لازم به گفتن است کە دستگیری ها با ضرب و شتم و اهانت همراه بوده است. از نیمه شب یکشنبه ۲۵ آذر تا چند روز پیش، بیش از ۴۰ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با یورش گسترده به منازل آنها، توسط ماموران و نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.اسامی این کارگران عبارتند از:میثم علی قنواتی، عیسی مرعی، امین علوانی،مرتضی اکبریان ، طارق خلفی ، مسعود عفری ، جعفر سبحانی ، مصطفی‌عبیات ، غریب حویزاوی ، کریم سیاحی ، حامد باصری ، حافظ کنعانی ، حامد جودکی ، حسین داودی ، کاظم حیدری ، یاسر ابراهیمیان ، مجید جنادله ، کوروش اسماعیلی ، علی عقبا، محسن بلوطی، محسن بهبهانی ، محمد پور حسن ، سید حبیب طباطبائی، جاسم رومزی، علی اتمامی، سید علی جواد پور، جواد غلامی، عبدالرضا دستی،سید احمد سید نور،فریبرز شیخ رباط،احسان یوسفی، بهزاد علیخانی،احمد باوی،آرش محمد پور،میثم آل مهدی، سید مصطفی موسوی، سید مجید موسوی، امیر دهقان، مجید جلالی، حسین عساکره، بهزاد شهبازی.
روز چهارشنبه ٢٨ آذرماه، یازده نفر از کارگران شرکت فولاد اهواز که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند با قرار کفالت آزاد شدند.اسامی کارگرانی که تا کنون آزاد شده اند به شرح زیر است:١–سیدحبیب طباطبایی ۲- جواد غلامی ۳- محسن بلوطی ۴- مهدی طهماسبی ۵- کوروش اسماعیلی ۶- علی امامی ۷- عبدالرضا دستی ۸- سهراب نعامی ۹- حسین عساکره ۱۰- فریبرز شیخ رباط ۱۱- سید علی جواد پور. با آزادی ۱۱ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، هم اکنون ۳۰ کارگر دیگر همچنان در بازداشت هستند.

معوقات مزدی صدهها کارگر خط و ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق

٣٠٠ نفر از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان همچنان چندین ماه معوقات مزدی دارند. این کارگران که بین سالهای ۹۳ تا پایان ۹۵ به مدت سه سال در استخدام شرکت پیمانکاری «تراورس» بودند، بخشی از مطالبات خود را از کارفرمای شرکت پیمانکاری که شامل حق سنوات، حق مرخصی، اضافه کاری و غیره می‌شود، طلبکارند. کارگران در ادامه پیگیری مطالبات خود، شکایتی نیز علیه پیمانکار در اداره کار زاهدان مطرح کرده اند، که در‌‌‌نهایت پیمانکار قبلی به بهانه های مختلف از پرداخت معوقات مزدی آنان خوداری کرده است.

اتهام امنیتی علیه فعال کارگری علی نجاتی

علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به “اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام” متهم شد.
وکیل مدافع علی نجاتی، کارگر بازنشسته و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سه‌شنبه ۲۷ آذرماه اعلام کرد که موکلش به اخلال در نظم عمومی از طریق هدایت جریان اعتصابات و تجمعات شرکت نیشکر هفت‌تپه و تبلیغ علیه نظام متهم شده است. ماموران امنیتی هشتم آذر، همزمان با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه علی نجاتی را در خانه‌اش دستگیر و به زندان منتقل کردند. مقام‌های قضایی پرونده قبلی را علت دستگیری او اعلام کردند اما به گفته وکیل، علاوه بر اتهامات قبلی، دو اتهام دیگر نیز به نامبرده تفهیم شده است.

انتقال مهرداد صبوری و امید احمدی به زندان کامیاران

روز پنجشنبه ٢٩ آذرماه، “مهرداد صبوری و امید احمدی” دو فعال کارگری اهل کامیاران، جهت تحمل حبس به زندان کامیاران منتقل شدند. این دو فعال کارگری پیش‌تر توسط شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. لازم به ذکر است که آرام محمدی و شاهو صادقی نیز دیگر محکومان این پرونده روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه جهت تحمل دوران محکومیت حبس ۳ ماهه‌خود به زندان کامیاران منتقل شده بودند. گفتنی است ٩ آذر ماه سالجاری “مهرداد صبوری، امید احمدی، آرام محمدی، دلنیا صبوری، شاهو صادقی و روژین ابراهیمی” به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر توسط شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان مجموعا به ۳۰ ماه و شش روز حبس محکوم شده بودند.

تجمع اعتراضی تاکسی داران در بوکان

روز چهارشنبه ٢٨ آذرماه، تعدادی از تاکسی داران بوکان در اعتراض به پاسخ نگرفتن در مورد مطالباتشان در مقابل فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. رانندگان تاکسی به پایین بودن کرایه تاکسی، افزایش قیمت قطعات یدکی خودروها و گرانی سوخت مقابل فرمانداری شهرستان بوکان دست به تجمع اعتراضی زدند. در همین خصوص رانندگان آژانس های تاکسی تلفنی نیز نسبت به فعالیت تاکسی های اینترنتی در بوکان اعتراض داشته و از مسوولان خواستند تا از فعالیت این نوع تاکسی ها جلوگیری کنند. مدتی است که تاکسی های اینترنتی با عنوان ماکسیم در شهر بوکان فعالیت خود را آغاز کرده اند که با اعتراض سایر رانندگان آزانس های تاکسی تلفنی مواجه شده است. گفتنی است که یک هزار و ٢٩١ دستگاه تاکسی در سطح شهر بوکان فعالیت دارد که ٧٨٠ دستگاه آن گردشی و خطی، ٤٨٩ دستگاه تلفنی، هشت دستگاه ویژه و ١٤ دستگاه ون است.

بهنام ابراهیم زاده دوباره بازداشت شد

شب ٢١ آذر بهنام ابراهیم زاده فعال شناخته شده کارگری، مدافع حقوق کودک و حقوق انسانی توسط ماموران اداره اطلاعات تهران بازداشت شد. در این شب شش نفر از مامورین اداره اطلاعات بدون اطلاع قبلی وارد خانه ی بهنام شده و ضمن دستگیری وی، لوازم شخصی او از جمله لب تاب او را با خود بردەاند. بهنام در تاریخ ٢٩ آبان ٩٧ در دادگاهی غیابی در کرمانشاه با اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ١٨ ماه حبس محکوم شده بود.بهنام در دو ساله اخیر نقش ارزنده ای در کمک رسانی به زلزله زدگان و تشویق افراد به کمک رسانی به مردم محروم این منطقه داشته است و جمهوری اسلامی به اتهام این کمک ها و مبارزات درخشان، بهنام را تحت عنوان “تبلیغ علیه نظام” به هجده ماه حبس محکوم کرده است.

زانیار دباغیان آزاد شد

زانیار دباغیان فعال کارگری که ١٦مهر با یورش نیروهای امنیتی و اطلاعات حکومت اسلامی بازداشت شد ە بود بە مدت ٦٥روز در انفرادی اطلاعات تحت شکنجه بود خوشبختانە آزاد شد . ما آزادی وی را صمیمانه تبریک میگوئیم .

در مـــــیان خـــــبرها

اعتصاب غذای ۴ زندانی سیاسی عقیدتی در زندان مرکزی ارومیه

چهار تن از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زدند. روز پنجشنبه ۲۹ آذر ماه ۹۷چهار تن از زندانیان بنام های خضر خسرواقدم ؛ آواره قیطرانی؛ احد مهتری و خسرو جک در زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به نداشتن حداقل امکانات زیستی دست به اعتصاب غذا زدند. زندانیان نامبرده روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بند یک منتقل شدند. در این بند بیش از ۱۰۰۰ نفر محبوس هستند و زندانیان بدلیل نداشتن جای خواب حتی روی پله ها می خوابند.
زندانیان مذکور از صبح روز پنجشنبه رسما با تجمع جلوی دفتر مدیریت اعلام اعتصاب غذا کردند.

١١سال زندان و ضبط اموال شخصی به نفع دولت

یکتا فهندژ سعدی یکی از شهروندان بهایی به ۱۱ سال حبس و ضبط اموال شخصی به نفع دولت محکوم شده است.
این شهروند بهایی پیشتر در ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ توسط مامورین اطلاعات شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور دستگیر شد و مدت ۸۲ روز در بازداشت گذراند. وی در دادگاه به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر از حکم تعلیقی پرونده اول تبرئه گردید.این شهروند بهایی در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۲ برای بار دوم توسط وزارت اطلاعات به همان اتهام مجددا دستگیر و مدت ۲ ماه در بازداشت پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز به سر برد.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در گیلان و رشت

معلم و فرهنگیان شهرهای مختلف در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایشان از ابتدای صبح روزپنچ شنبە دست به تجمعات اعتراضی زدند. روز پنج‌شنبه ۲۹ آذر معلمان و فرهنگیان در گیلان در اعتراض به پاسخ نگرفتن در مورد مطالبات شان در مقابل استانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.
همزمان شمار زیادی از فرهنگیان و معلمان یزد نیز در پارک فناوری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.
آنها دست نوشته هایی در دست داشتند که روی‌آنها نوشته شده بود:جای معلمان شجاع در کلاس درس است،معلمان زندانی را سریعا آزاد کنیدآنها شعار می دادند:معلم زندانی کارگر زندانی آزاد باید گردند

هر چهار دختر سانحه آتش‌سوزی دبستان زاهدان جان خود را از دست دادند

شمار دخترانی که در جریان آتش‌سوزی دبستان زاهدان جان خود را از دست دادند به چهار نفر رسید؛ در نتیجه همه دخترانی، که بنا بر گزارش‌ها در حریق گیر افتاده بودند، جان خود را از دست داده‌اند. صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر واژگون شدن یک چراغ نفتی در کلاس دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه اسوه حسنه به حریق انجامید. آن‌طور که گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد در زنگ تفریح مدرسه، بند کیف یکی از دانش‌آموزان به چراغ گیر کرده، در نتیجه چراغ واژگون شده و چهار کودک باقی‌مانده در کلاس، در آتش گرفتار شده‌اند. در سال ۱۳۹۱ آتش‌سوزی ناشی از بخاری نفتی در دبستان شین‌آباد دو کشته و ۲۷ زخمی برجای گذاشت. در روستای سفیلا در سال ۱۳۸۳ آتش‌سوزی مشابهی جان آموزگار را گرفت. سال ۱۳۸۵ هشت دانش‌آموز در حریق مدرسه شهید رحیمی فارس زخمی شدند یا آتش‌سوزی ناشی از اتصال سیم برق در دبیرستانی در چابهار در سال ۱۳۹۰ که جان چهار دانش‌آموز را گرفت. علاوه بر این‌ها سوانح دیگری نیز جان دانش‌آموزان ایرانی را گرفته‌اند که از جمله می‌توان به تصادفات اتوبوس‌های «راهیان نور» اشاره کرد. با این حال، با در نظر گرفتن شمار دانش‌آموزان گرفتار در حریق در مدرسه «اسوه حسنه» و شمار جان‌باختگان، این سانحه یکی از مرگبارترین سوانح سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

گزارشی از فشار مضاعف بر کارگران شرکت آدامس سازی کردستان (ون) شرکت آدامس یا سقز سازی کردستان (ون)

در شهرک حسن آباد در ۵ کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. بر اساس گزارش دریافتی، کارفرمایان این شرکت شرایط سختی را برای کارگران شاغل در این شرکت ایجاد کرده است: از اضافه کاری اجباری گرفته تا تهدید به کم کردن حق ارزش یابی. از سوی دیگر، کارفرما به کارگران اعلام کرده که هر کسی این شرایط را رعایت نکند با چند روز کسری حقوق مواجه می‌شود. طبق این شرایط غیر انسانی و برده وار، کارگران از استفاده گوشی همراه هنگام کار منع شده اند. این گزارش می افزاید کارگران به دلیل محروم بودن از تلفن همراه، بارها به دلیل بی اطلاعی از خانواده، دچار مشکل شده اند. همچنین کارفرما به کارگران گفته اگر این شرایط را قبول ندارد، می توانند کار را ترک کند. در واقع کارفرما با فشار بر کارگران، شرایط را برای اخراج کارگران فراهم می‌کند .
منبع: شماره ٨٠ نشریه سوسیالیسم امروز
١ دی ١٣٩٧
٢٢ دسامبر ٢٠١٨

Related posts

اول ماه مه متفاوت تر از هر زمانی ، گرامی داشته شد

Sosialism Imroz

چند خبرو گزارش کارگری در دو روز گذشته

Sosialism Imroz

درخواست آزادی اسماعیل عبدی با 15 هزار امضا

Sosialism Imroz

Leave a Comment