Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

فروش کلیه در برابر زندگی

خبر تازه ای نیست . خبری که هر روز از جا جای این ران به گوش میخورد

رسانه‌های ایران تصویری از یک آگهی فروش کلیه را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یک زن و شوهر به دلیل “مشکلات مالی” قصد دارند به صورت همزمان کلیه و مغز استخوان خود را بفروشند.

پایگاه خبری مشرق‌نیوز تصویری از یک آگهی فروش منتشر کرد که در آن یک زوج ایرانی به دلیل آنچه “مشکلات مالی” ذکر کرده‌اند، برای فروش کلیه‌ها و مغز استخوان خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این آگهی که در یکی از خیابان‌های ایران و روی یک تابلوی راهنمایی و رانندگی نصب شده، آمده است : «یک زوج بعلت مشکلات مجبور بفروش کلیه و مغز استخوان هستند. آزمایش آماده است. A+ و O+»

 ايران تنها کشور جهان است که خريد و فروش اعضاي بدن در آن قانونی است. مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس ایران نیز تاکید کرده که “قانونی در رابطه با خرید اعضای بدن انسان وجود ندارد”. سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران نیز از وجود 50 واحد فراهم‌آوری اعضا در ایران خبر داد.

آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد سالانه نزدیک به دو هزار و 300 مورد پیوند کلیه انجام می‌شود که از این تعداد تنها 595 مورد، از طریق بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود. 20 درصد از جمعیت کشور یعنی 15 میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند که 35 هزار نفر از آنها ناچارند هفته‌ای دو تا سه بار دیالیز شوند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با تأکید بر اینکه آمار بیماران دیالیزی در ایران رو به افزایش است، اعلام کرد که سالانه پنج هزار نفر به آمار این بیماران افزوده می‌شود.

وزیر بهداشت ایران درباره آمار پیوندهای انجام شده در این کشور، گفت: «تاکنون در کشور 43 هزار پیوند کلیه، 4000 پیوند کبد، 800 پیوند قلب، 133 پیوند ریه و بیش از 8000 پیوند مغز استخوان داشته‌ایم.»

علیرغم تاکید وزیر بهداشت ایران مبنی بر اینکه “کلیه فروشی زشت است”، حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با این توجیه که ” انسان‌های زیادی هم با یک کلیه زندگی می‌کنند” گفته بود: « چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می‌برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی‌اش متحول می‌شود این کار را انجام دهد.»

Related posts

دو فلسطینی در غزه کشته شدند و ده‌ها زخمی در «جمعه خشم»

Sosialism Imroz

از زندان اوین، پنجم اکتبر روز جهانی معلم را به همه معلمان جهان تبریک می‌گوییم / اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی

Sosialism Imroz

ضرب‌‌الاجل سه‌روزه مسعود بارزانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment