Simroz.org
مقالات

اعتراضات مردم علیه حکومت كردستان عراق

زاگرس ابراهیمی

همانطور كه شاهد هستيم طي روزهاي گذشته در شهرهاي كردستان عراق شاهد اعتراضات وسيع عليه حكومت اقليم بوده ايم ،كه طي آخرين آمار اعلام شده از طرف حكومت اقليم كردستان ٣٠٢ قرباني اعم از كشته وزخمي به دنبال
داشته است .
بعضي از احزاب و فعالين سياسي ناسيوناليست اقليم كردستان ريشه اعتراضات مردمي اقليم را به دخالت هاي خارجي و داخلي اعم از كشور ايران و حكومت مركزي عراق ربط ميدهند، اما به نظر من كاملاً مخالف آن چيزي است كه آنها اعلام كرده اند.
اگر چه شايد دست هايي نيز در اين اعتراضات دخالت داشته باشند اما اگر به روزهاي قبل از شروع جنگ داعش و
اعلام خلافت آنها در عراق برگرديم اين موضوع براي ما كاملاً روشن خواهد شد که ریشه‌ نارضایتهای کنونی در همان دوره نهفته است. قبل از اين اتفاقات بودجه حكومت اقليم به خاطر عدم مديريت سران حكومت و زياده خواهي هاي آنها ضمن اینکه مشکلاتی بین آنها و عراق به وجود آورد اما حتی حاضڕ نبودند حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان، و حتی نیروی پیشمـرگ هم مردم بدهند در حالی که هر روز میلیونها دلار بدست می آوردند.
پدیده داعش اگر چێ خود هولناک بود اما به نوعی حكومت اقلیم و حکومت عراق را در آنزمان نجات داد. در آن دوره که حقوق مردم را نمی دادند در این کشور مملو از نفت و گاز، مبارزه با داعس شد مناسبتی برای ساکت کردن توده مردم ناراضی. وقتی بهانه داعش تمام شد و خشم مردم در باره تحویل دادن کرکوک و همکاری با ایران هم اضافه گردید، اوضاع عوض شد و معلوم بود مانند سابق این احزاب نمیتوانند به حقوق مردم به توجه باشند و راحت به حكومت ادامه بدهند.
در نتیجه بعد از شكست داعش و شکست اراده جامعه در مورد رفراندوم کردستان عراق
دوباره موج اعتراضات مردمي از سر گرفته شد. معترضین نخست اعتراضات را عليه پرداخت يك سوم حقوق معوقه خود را به مدت چهار سال و در اخر به علت نبود امكانات آب و برق و …كاملا خود جوش و بدون رهبري هيچ حزب يا كشوري به خيابان ها ريختند وتمامي مقرهاي حزبي(دو حزب اصلي حاكمه در اقليم)و فرمانداري و ادارات دولتي ها را به آتش كشيدند و خواستار از بين رفتن حكومت وقت در اقليم كردستان شدند. اين شورش با خشم نيروهاي امنيتي دو حزب حاكمه عليه مردم همراه بود و خيابان هاي شهر را به خاك وخون كشيدند. اين اقدامات و عدم پاسخگو بودن سران حكومت و بي توجهي آنها به خواست مردم و رفاه آنها موجب خشم هر چه بيشتر معترضین شد. چنان كه اعتراضات تاحدي گسترش پيدا كرد كه حمله مسلحانه ي مردم به طرف پايگاه پليس و نيرو هاي نظامي جهت پيدا كرد و در جريان اين اعتراضات
دو حزب گوران و اتحاد اسلامي که خود در کلیه م،شکلات حكومت اقلیم شریک بوده اند فرصت طلبانه خود را از حكومت كنار كشيدند تا بگویند آنها فرق دارند با اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان!.
در حال حاضر كوچه پس كوچه هاي اين اقليم پر از زبانه هاي آتش است كه نشانه ي عدم رضايت مردم است.
سیاست غلط دو حزب حاكم در اقليم و اختلافات سياسي و خانوادگی آنها طي دو دهه گذشته هميشه باعث جنگ وخونريزي و شكست سياست هاي اقليم شده است به حدي كه بخشی از مردم اکنون خواستار سرنگوني آنها هستند. در هر صورت کشتار مردم معترض یک عمل جنایتکارانه است که کپی از دولتهای سرکوبگر ترکیه و ایران است که امروز احزاب مسلح اقلیم علیه خود شهروندان کرد زبان و معترضین تکرار نموده اند. مردم کردستان عراق راه دیگری بجز احزاب حاکم و کل جنبش ناسیونالیستی باید انتخاب کنند تا هم از دست این سرکوبگریها نجات پیدا کنند و هم دست دخالت دولتهای جنایتکار مانند ایران و ترکیه و عراق از جامعه کردستان را کوتاه کنند. اکنون ضروری است که مردم خواهان محاکمه عاملین کشتار و تیر اندازیها به صف تظاهرات کنندگان باشند.

منبع: شماره ٢٩ نشریه سوسیالیسم امروز
http://www.simroz.org
٢ دی ١٣٩٦
٢٣ دسامبر٢٠١٧

Related posts

حشد شعبی، جمهوری اسلامی، شونیسم و رضا پهلوی، و سیاست ما سوسیالیستها

Sosialism Imroz

پیام رفیق سلام زیجی به مناسبت سال جدید میلادی

Sosialism Imroz

٢٥نوامبر روز جهانی رفع خشونت علیه زنان!

Sosialism Imroz

Leave a Comment