Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبرو گزارش کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت تهیەوتنظیم : عـــــــــــــــزیز آجیکند

تهیەوتنظیم : عـــــــــــــــزیز آجیکند

خبرها و گزارشات کارگری این هفتە را با کاهش ٩٠ درصدی قدرت خرید کارگران در ایران آغاز میکنیم …!

خبر بسیار کوتاە است واز درد و سفرە خالی کارگرانی میگوید که ٤٠ سال است در سایە حکومت نگبت جمهوری اسلامی زندگی را با هزاران درد و مصیبت و بدبختی و نداری سپری میکنند.
رایزنی‌های نمایندگان تشکل‌های کارگری با نمایندگان سرمایداران و دولت جمهوری اسلامی و دولت جناب روحانی برای افزایش دستمزدها بدون نتیجه مانده، شورای عالی کار برای بررسی دوباره حداقل دستمزد جلسه تشکیل نمی‌دهد. به گفتە فعالان کارگری قدرت خرید کارگران ۹۰ درصد کاهش یافته است.
مرداد ماە ۹۷ نمایندگان خانه کارگر رژیم در شورای عالی کار از توافق سه جانبه دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی زیر نظر ارگانهای حکومتی برای افزایش دستمزد خبر دادند. چندی بعد میزان افزایش دستمزد هم ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد که به صورت غیرنقدی به مزدبگیران پرداخت خواهد شد.
بهرام حسنی‌نژاد دبیر سابق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو در پیوند با همین موضوع گفته است: شورای عالی کار حاضر به تائید افزایش ۸۰۰ هزار تومانی دستمزدها نیست و در برگزاری جلسه تعلل می‌کند. او افزایش غیرنقدی ۸۰۰ هزار تومانی دستمزدها را «کافی» ندانسته و گفته است: فقیرسازی و ارزان‌سازی نیروی کار چه کارگر و چه معلم و چه پرستار، سیاست اصلی دولت‌ها در دهه‌های گذشته بوده است.

دولت با افزایش دستمزد مخالف است

انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش گفته بود که افزایش دستمزدها نباید موجب فشار بر دیگر بخش‌ها شود . او برنامه دولت برای جبران کاهش دستمزدها را توزیع «بسته حمایتی» اعلام کرده بود. با این حال بررسی توزیع بسته حمایتی نیز در هیئت دولت متوقف شده و آنگونه که یکی از نمایندگان مجلس فاش کرده؛ حسن روحانی رئیس دولت با آن مخالف است.علی ربیعی و مسعود کرباسیان دو وزیر دولت حسن روحانی تابستان امسال استیضاح و برکنار شدند. دولت برای معرفی جایگزین این دو سه ماه فرصت دارد. حسن روحانی معرفی وزیران جدید را به پس از نشست سازمان ملل موکول کرده بود.

تداوم اعتصاب سراسری کامیونداران

موج سوم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیون داران که در پی فراخوانی از روز شنبه ۳۱ شهریور ماه در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان آغاز شد.
اعتصاب سراسری کامیونداران و رانندگان کامیون در بسیاری از شهرهای ایران از جمله قم، تهران، دزفول، زرین‌شهر، شهرضا، آباده، ایلام، اهواز، همدان، نیشابور، مشهد، اصفهان، آذرشهر، بروجرد، کنگاور، خرم آباد، مرند، ملایر، بندرعباس و استان زنجان وارد چهاردمین روز خود شد. از جمله خواسته‌های کامیونداران “افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار، کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی، افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه، کسر حق پرداختی بیمه رانندگان، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، و نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات ماموران و افسران رشوه‌گیر” می باشد.
این اعتصاب سراسری تاکنون بیش از ۲۵۰ شهر از ۳۱ استان کشور را در بر گرفته است. در نتیجه این اعتصاب سراسری که سومین اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیون داران طی چهار ماه گذشته است، بندرگاهها، جاده های بین المللی و محورهای اصلی بین شهرها از عبور و مرور کامیون ها خلوت و صنعت حمل و نقل که یکی از زیر ساخت های اقتصاد سرمایه داری ایران است فلج شده است. دولت و دیگر نهادهای دست اندرکار حکومتی به جای پاسخگویی به مطالبات برحق رانندگان کامیون با سراسیمگی به بازداشت اعتصاب کنندگان ادامه می دهند. بنا به گزارش خبرگزاری های مختلف روز سه شنبه دهم مهرماه ۱۵ نفر دیگر از اعتصاب کنندگان دستگیر شده اند و با احتساب آمار بازداشت های قبلی شمار بازداشت‌شدگان از روز اول اعتصاب تاکنون به ۱۷7 تن رسیده است. اتهام بازداشت شدگان “ایجاد اخلال در نظم و امنیت” است.

نگرانی سندیکاهای کارگری از برخوردهای قضایی با رانندگان کامیون در ایران:

حمایت از اعتصاب رانندگان و کامیونداران

در شرایطی که در اثر سقوط ارزش ریال ۹۰ درصد از قدرت خرید کارگران کم شده، سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون در ایران ادامه دارد. اتحادیه رانندگان جاده‌ای آمریکا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است به حقوق بین‌المللی رانندگان ایرانی توجه کند. فدراسیون کارگران حمل و نقل بین‌المللی نیز از برخوردهای قضایی با رانندگان ایرانی اظهار نگرانی کرده است.
فدراسیون کارگران حمل و نقل بین‌المللی با انتشار بیانیه ایی از اعتصاب رانندگان کامیون در ایران حمایت کرد.
در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از واکنش مسئولان قوه قضایئه رژیم در خصوص بازداشت گسترده معترضان آمده است، اتحادیه‌های “آی تی اف” در سراسر جهان همبستگی خود را اعلام با رانندگان و کامیوندان اعتصابی ایران اعلام می‌کنند و در کنار رانندگان برای مبارزه آنها در به دست آوردن مطالباتشان ایستاده‌اند. همچنین سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، جمعی از فعالان صنفی معلمان ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در بیانیه‌ای مشترک، حمایت خود را از اعتصاب سراسری کامیون‌داران و رانندگان کامیون اعلام کردند و خواهان برآورده‌شدن فوری خواسته‌های آنان شدند. آنها خواستار پایان بخشیدن به سرکوب رانندگان کامیون شدند و از مقامات مسئول خواسته‌اند که دست از تهدید اعتصاب کنندگان بردارند.

تجمع کارگران «احیا صنعت» شرکت واگن پارس در مقابل استانداری اراک

گروهی از کارگران واحد «احیا صنعت» شرکت واگن پارس در تجمع خود مقابل استانداری اراک به واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی اعتراض کردند. کارگران می‌گویند شرکتی که در مزایده برنده شده صلاحیت اداره کارخانه را ندارد.
به گفتە محمد حامدی، عضو شورای کارگران ، این شرکت، یک شرکت دولتی است. ۱۷ سال پیش یک سایت بلا استفاده را از راه‌آهن گرفت و به پول آن موقع ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کرد تا راه‌اندازی شود. ما هم ۱۷ سال است که در این سوله کار می‌کنیم و سایت اول تعمیرات ریلی در سطح کشور بودیم. اما به تازگی در مزایده‌ای این سوله به شرکتی خصوصی واگذار شده و این برای ما جای تعجب دارد.

محمد حامدی، درباره پیامدهای واگذاری شرکت واگن پارس اراک به بخش خصوصی گفته است:
کارخانه باید ۵ میلیارد سنوات بدهد که بار مالی سنگینی روی شرکت ما می‌گذارد. احتمال تعطیل شدن بقیه مجموعه هم وجود دارد. از فردای واگذاری به شرکت جدید نیروها حق خود را می‌خواهند. ۵۰ تا نیرو با ۱۷سال سابقه داریم که دو سه سال دیگر بازنشسته می‌شوند. حالا اگر بخواهند یک‌دفعه اخراج شوند چه لطمه‌ای به آنها و خانواده‌شان می‌خورد؟
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد اعتراض کردند
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود در محوطه این واحد راهپیمایی کردند. مدیریت شرکت با وجود راه‌اندازی تولید و فروش محصولات تولید شده ،دستمزد کارگران را پرداخت نمی‌کند.حدود چهار هزار کارگر در گروه ملی صنعتی فولاد ایران کار می‌کنند. این کارگران در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

در مـــــــیان خــــــبرها

اعتراض و اعتصاب ده‌ها زندانی در زندان گچساران

حدود ۳۰۰ تن از زندانیان محبوس به دلیل مشکلات این زندان از جمله تعذیه و بهداشت، رفتار با زندانیان و عدم اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط در زندان گچساران دست به اعتراض و اعتصاب غذا زده‌اند.
زندانیان طی تماس‌های تلفنی به خانواده‌های خود گفته‌اند که اقدام اعتراضی آنها نسبت به وضعیت معیشتی خانواده زندانیان در خارج از زندان، رفتار تبعیض‌آمیز با زندانیان، عدم اعطای مرخصی به زندانیان و احکام صادره و رفتار نامناسب دادستان گچساران با خانواده زندانیان بوده است. گزارش شده است در مواجه با این اعتراض، مسئولین زندان تهدید کرده‌اند که قصد دارند هفت نفر از زندانیان معترض را به اتهام رهبری اعتراضات به زندانهای دیگر تبعید کنند. میرمحمد میری، فعال سیاسی اهل روستای دیل در منطقه گچساران است که در تاریخ ۳۰ تیرماه سال جاری بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیتش به زندان گچساران منتقل شده بود.

 اعدام ١٠ زندانی در زندان رجایی شهر کرج ، زندان مرکزی بیرجند و زندان ارومیه

سحرگاه روز چهارشنبه یازدهم مهرماه، هفت زندانی به اتهامات جداگانه ای در زندان رجایی شهر کرج و زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. هویت سه تن از زندانیان اعدام شده به نام‌های “یاسر اسلامی”، “محمود اکبری” و “امید خسرونژاد” روز دوشنبه نهم مهرماه جهت اجرای حکم که به اتهام قتل محکوم شده بودند به سلول انفرادی منتقل شده و اعدام شدند. هویت چهار زندانی دیگر به نام های “شاه محمد میران زهی”، “احمدشاه عیسی زهی”، “محمد میران زهی”، “عید محمد میران زهی که به مرگ محکوم شده بودند، در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. این افراد اتهامات وارده را در دادگاه رد کرده و مدعی شدند برای اخذ اقرارهای غیرواقعی شکنجه شده‌بودند.
همچنین روز سه‌شنبه دهم مهرماه، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های سلمان خان‌علیلو، زينب سكانوند و حسن حاجیلو در زندان ارومیه اجرا شد.
روز دوشنبه نهم مهرماه، زینب سکانوند از بند زنان و دو زندانی دیگر متهم به قصاص از بندهای دیگر زندان مرکزی ارومیه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.
رها بحرینی، پژوهشگر و مسئول بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خبر اعدام زینب سکانوند اعلام کرده بود:
زينب سكانوند در زندان اروميه اعدام شد. سهمش از كودكى، نوجوانى و جوانى فقط ازدواج زودهنگام در سن ١٥ سالگى، دستگيرى و شكنجه در ١٧ سالگى و ٧ سال كابوس شبانه روزى اعدام بود. مسئوليت اين بی‌رحمى فقط با قوه قضاييه ضد انسانى كشور نيست، مسئولان دولت و تک تک نمايندگان مجلس كه بعد از سال‌ها، دهه‌ها اعتراض به اعدام كودكان و نوجوانان همچنان از اقدام براى اصلاح قانون مجازات در خصوص اطفال و نوجوانان سر باز مى‌زنند هم كاملا مسئول هستند. بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام مخفیانه میخوانند.

کشته شدن و در آتش سوختن دو برادر بلوچ..

ماموران دریابانی جاسک با شلیک به لاستیک خودرو حامل دوگالن بنزین، باعث چپ شدن و آتش گرفتن خودرو و در آتش سوختن دو برادر شدند که یکی نوجوان بود.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ ظهر روز یکشنبه ۸ مهرماه ۹۷ ماموران اداره اطلاعات شهرستان جاسک پس از تعقیب و گریز به سمت خودرو سواری پژو که حامل دو گالن ۷۰ لیتری بنزین بود آتش گشودند که با اصابت گلوله به لاستیک چپ کرد.در جریان این تیراندازی دو برادر سلطان سینگله ۱۸ ساله و برادر کوچکش مروان سینگله ۱۲ ساله فرزندان خدابخش اهل زراباد جان خود را از دست دادند. ماموران با دیدن صحنه چپ کردن و آتش گرفتن خودرو فورا صحنه را ترک کردند.

عظیم احمدی کولبری کە امروز نگذاشتند پیش سە تا فرزند و همسرش برگردد و با تیر مستقیم مزدوران جمهوری اسلامی هدف قرار دادە شد

طبق گفتە های یک شاهد:” کاک عظیم با قاتلانش کە پاسدار و جاش از پاسگاە شوشمە آمدە بودند، خواست کە بە ما شلیک نکنند. گفت” آخر مگر ما عمل زشتی را مرتکب شدەایم؟ خطایی کە نکرەدەام کە آمدەایم در میان این کوە و سخرەها برای خانوادەهایمان لقمە نانی بە منزل ببریم.” از چند سو بە او حملەور شدند جواب دادند” از قضا برای کشتن تو اومدەایم”! عظیم گفت:” اخر چرا؟ فرزندان و همسرم منتظر من هستند کە برایشان نانی بە منزل ببرم…” کاک عظیم سخنانش را تمام نکردە بود کە با شلیک چند گلولە پشت سر هم پیکر زحمتکش این پدر را بر زمین غلطاندن و خون فوارە بست و صدای دیگر از او شنیدە نشد.

منبع: شماره ٦٩ نشریه سوسیالیسم امروز
١٤ مهر ١٣٩٧
٦ اکتبر ٢٠١٨

Related posts

روز کارگر در شهرهای ایران

Sosialism Imroz

هزینۀ حضور نظامی در عراق و سوریه ..

Sosialism Imroz

چند خبرو گزارش مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

Sosialism Imroz

Leave a Comment