Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

اخباروگزارشات کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت تهیه و تنظیم : عــــــــــــزیز آجیکنـــــد

تحصن سراسری معلمان

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با شروع تحصن سراسری معلمان ایران آغاز میکنیم .
شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران طی فراخوانی از کلیه معلمان خواسته بود که در صورت عدم پاسخ به خواسته هایشان دست به اعتصاب دوباره خواهند زد. این شورا از کلیه معلمان ایران، در سطوح مختلف خواسته بود، روزهای سه شنبه و چهارشنبه از حضور در کلاسهای درس خود داری کنند. این فراخوان در فرصت کوتاهی از طرف معلمان جواب مثبت گرفت و بدین شیوە بسیاری از مدارس در سراسر کشور به صورت نیمه تعطیل در آمدند. در شهرهای اردبیل، ساوه، همدان، یزد، سقز، کرج، بانه، مریوان، سنندج، خمینی شهر، اصفهان، البرز، کرمانشاه، مازندران، شیراز، بوشهر و آذربایجان شرقی متحدانه در این اعتصاب شرکت کردند و از رفتن به کلاسهای درس خوداری کردند. معلمان معترض که اعتراض خود را به صورت خود داری از حضور در کلاسهای درس ابراز داشتند، خواهان آزادی معلمان زندانی، آموزش رایگان، افزایش حقوق مناسب با تورم، برخورداری از بیمه رتبه بندی و فراگیر، داشتن حقوق بالای خط فقر بودندو بە کمبود وسایل آموزشی، و پلیسی شدن محیط های آموزشی معترض هستند. در این اعتصاب زنان معلم مشارکت چشمگیری داشتند و با در دست گرفتن نوشتەهایی خواهان رفع تبعیض و اجرای طرح رتبه‌بندی، توقف طرح معلم تمام‌وقت که به تازگی به اجرا درآمده، آزادی معلمان زندانی و متوقف کردن پرونده‌سازی امنیتی و سرکوب معلمان بودند. حق آموزش رایگان و توقف روند پولی شدن آموزش و پرورش از دیگر خواست‌های معلمان در دومین دور تحصن معلمان از آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ است.
در دور تازه اعتصاب بسیاری از مدیران مدارس و معلمان در مناطق مختلف به دفاتر حراست آموزش و پرورش احضار و به اخراج و یا تبعید تهدید شده‌اند. با این حال حضور معلمان در تحصن گستردە و همە گزارشها و خبرها حاکی از موفقیت این حرکت از طرف معلمان در سراسر کشور بود.

به دنبال این اعتصاب محمدرضا رمضان‌زاده رئیس شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان بازداشت شد. عبدالرضا قنبری دیگر فعال صنفی معلمان نیز پس از این اقدام اعتراضی معلمان بازداشت شد. عباس واحدیان فعال صنفی معلمان در مشهد نیز یک روز پیش از اعتصاب معلمان دستگیر شد. این سه معلم از زمان دستگیری در زندان نگهداری می‌شوند. محمدصالح شکری از دیگر فعالان صنفی معلمان هم پیش از آغاز تحصن معلمان در سقز بازداشت بعد به صورت موقت آزاد شد.
معلمان ایران ۲۰ اردیبهشت امسال نیز مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. در این تجمع شماری از معلمان و دیگر شرکت‌کنندگان در تجمع بازداشت شدند. محمد حبیبی، از اعضای کانون صنفی معلمان تهران از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. دستگاه قضایی این معلم را به ۱۰ سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی و همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.شش معلم و بازنشسته دیگر نیز به دلیل شرکت در این تجمع به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از شلاق محکوم شدند. محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی و محمد ثانی از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز پیشتر به زندان یا تبعید محکوم شده‌اند.

گسترش اعتراضات کارگرانِ نیشکر هفت‌تپه و فولاد ملی خوزستان

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ششمین روز و کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در یازدهمین روز اعتصاب‌شان، به ترتیب به سمت ساختمان استانداری خوزستان و فرمانداری شوش راهپیمایی کردند و مقابل این نهادهای دولتی تجمع کردند. در تجمع هفت‌تپه کارگران زن و خانواده‌های کارگران هم حضور داشتند. روز ۲۳ آبان، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز در پنجمین روز از اعتراض‌های خود مجدد به سمت استانداری خوزستان رفتند و مقابل این ساختمان تجمع کردند. کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران که به‌اختصار به گروه ملی فولاد ایران، فولاد اهواز و فولاد خوزستان هم مشهور است مقابل استانداری خوزستان شعار دادند نه حاکم نه دولت، نیستند به فکر ملت؛ دزدها همه همدستن، راه قانون‌و بستن؛ این‌همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی. شعار اتحاد کارگری، شعار مشترک این دو اعتراض در شوش و اهواز بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه هم روز ۲۳ آبان در دهمین روز اعتصاب‌شان مقابل فرمانداری شوش جمع شدند.

در تجمع هفت‌تپه زنان نقش فعال داشتند و یکی از زنان کارگر، مطالبات کارگران را به شکل سخنرانی اعتراضی مطرح کرد و از همه کارگران کشور خواست که به جنبش‌های اعتراضی کارگران بپیوندند. در تجمع مقابل استانداری خوزستان و فرمانداری شوش، هردو گروه کارگران معترض هفت‌تپه و فولاد اهواز شعار اتحاد کارگری دادند. کارگران گروه ملی فولاد ایران شعار فولاد، هفت‌تپه، اتحاد، اتحاد دادند و در هفت‌تپه هم، زنی به نمایندگی کارگران در مقابل فرمانداری شهرستان شوش گفت:از تمامی اتحادیه کارگری کشور و همه کارگرانی که این روزها مثل ما سفره‌شان خالی از نان است و شرمنده زن و بچه‌شان هستند، می‌خواهم که به این اعتصاب بپیوندند.
سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن از اعتراضات گروه صنعتی فولاد اهواز حمایت متقابل کرده است. در این بیانیه آمده :در شرایطی که تعدیل نیروی کار، فقدان امنیت شغلی به‌واسطه رکود حاکم بر اقتصاد و نبود امنیت شغلی، سیاست‌های ویرانگر نئولیبرالی خصوصی‌سازی، ناکارایی مدیریتی، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی کارفرمایان، و دستمزدهای معوقه به عناصر مشترک اعتراضات مزدبگیران بخش بزرگی از واحدهای نیمه‌جان تولیدی در سراسر کشور تبدیل‌شده و صدای اعتراضات محدود کارخانه‌ای کارگران هم به‌جایی نمی‌رسد، تقویت اراده جمعی کارگران، هم‌افزایی و رساتر کردن صدای مطالبه خواهی با اعتراضات فراکارخانه‌ای پیوند خورده است.

حضور فعال زنان در راهپیمایی و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه
دهمین روز اعتصاب متوالی کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش گذشت و در این تجمع زنان کارگر و خانواده‌های کارگران هم شرکت کردند. معترضان خواستار انتقال نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی شدند.
دور تازه اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن کارفرمای بخش خصوصی نیشکر هفت‌تپه آغاز شد که گفته می‌شود از دریافت‌کنندگان ارز با نرخ مرجع است.

تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی

کارگران روغن نباتی جهان برای چندمین بار به دلیل عدم تحقق مطالباتشان در مقابل استانداری زنجان تجمع و خواستار رسیدگی مسؤولان به مسائل و مشکلات خود شدند. عدم دریافت حقوق پنج ماه از هفت ماه گذشته از سال‌جاری، عدم واریز ٢٨ ماه بیمه، حقوق معوقه از سال‌های گذشته و در نهایت به تعطیلی کشیده شدن کارخانه از جمله مشکلات اعلامی توسط این کارگران است. حدود ٣٠٠ کارگر آریاناران مس سرچشمه به دلیل نداشتن امنیت شغلی خواستار تبدیل قرارداد خود از پیمانی به مستقیم هستند.

از مــــــــیان خبــــــــرها

تجاوز یک مجرم سابقه‌دار به پسر‌بچه‌‌های ۱۲-۱۳ ساله در شوشتر

احمد تن‌تن مجرم سابقه‌دارِ شهر شوشتر است که بارها زندانی شده است . او با تهیه فیلم از قربانیان تجاوزش، آنها را با تهدید کردن مجبور به روابط با آنها کرده است..
او آخرین بار به واسطه یکی از بستگانش که از یک خانواده پر نفوذ در این شهر است آزاد شده است.
احمد تن‌تن در دوران آزادی به همراه دو نفر از دوستانش به پسربچه‌های نوجوان ۱۲-۱۳ ساله تجاوز کرده و از صحنه‌ی تجاوزها و قربانیانش فیلم گرفته با این فیلم‌ها بچه‌ها را تهدید کرده بود که اگر به خانواده‌ها اطلاع بدهند فیلم‌ها را منتشر می‌کند و‌آبروی آنها می‌رود.
به گفته برخی از نزدیکان خانوادەهای این کودکان نه تنها از طرف متجاوز بلکه از طرف پلیس هم تهدید شده‌اند که به هیچ عنوان حق ندارند با رسانه‌ها درباره این فیلم‌ها و تجاوزها حرف بزنند و در صورت رسانه ای شدن، با آنها برخورد قضایی خواهد شد.بسیاری از این خانواده‌ها از طبقه محروم و بی‌بضاعت هستند که کودکان‌شان به دلیل فقدان امکانات تفریحی در شهر شوشتر ظهرها در خیابان‌ها بازی می‌کردند که همین باعث شده تا طعمه‌متجاوز شوند.

Related posts

اعتصاب بازاریان در برخی از شهرهای ایران در ح،ایت از اعتصاب رانندگان کامیون

Sosialism Imroz

بازداشت دو فعال کارگری در سنندج

Sosialism Imroz

تحصن شبانه روزی دانشجویان در هوای سرد در مقابل وزارت نفت +عکس و فیلم

Sosialism Imroz

Leave a Comment