Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتە ای کە گذشت…!

تهیە و تنظیم : عـــزیز آجیکند

روز پنج شنبه بیست و چهارم آبانماه موج دیگری از اعتراض و اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه، کەخانواده‌های کارگران اعتصابی و تعدادی از مردم شهر شوش از جملە معلمان و کسبه و بازاریان و دانش آموزان نیز به نشانه حمایت از اعتصابیون حضور داشتند ، در یانزدهمین روز خو د و درمقابل فرمانداری این شهربرای بار دیگر رقم خورد. بعداز این حرکت ، اعتصاب کارگران برای دستیابی به خواستهایشان وارد عرصه دیگری شد و گسترش یافت. این اعتراضات و بخصوص تظاهرات روز جمعه گذشتە، خود را در شکل دیگری نشان داد و کارگران با حمل تابوت نمادین هفت تپه برعزم خود برای ادامۀ مبارزه تا تحقق همۀ خواستها و مطالباتشان پای فشردند و به پیش تاختند. آنان در فراخوانی کوتاە از معلمان و دانش آموزان، خانواده‌های کارگری و دیگر اقشار مردم شهر شوش خواستند که روز شنبه ٢٦ ‌آبان در حمایت از اعتصابشان بە خیابان آیند و در تجمع و اعتراضات شان شرکت نمایند .
چنین فراخوانی به سرعت جواب مثبت گرفت و در اندک زمان کوتاه سکوت خیانهای شهر شوش با صدای معترضان شکستە شد و با شعار ” فولاد – هفت تپه، اتحاد اتحاد ، پیوندتان مبارک ” طنین انداز شد .

هم‌زمان با اعتراض و راهپیمایی کارگران هفت تپه، کارگران “گروه صنعتی فولاد ایران” نیز در پنجمین روز اعتراضات پیوسته شان از محل کار تا مقابل استانداری خوزستان در اهواز به راهپیمایی و تجمع اعتراضی پرداختند. کارگران این گروه صنعتی شامل کارخانه های فولادسازی، ماشین سازی، لوله سازی، نورد تیرآهن، نورد کوثر، در شعار های خود ضمن اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها وعدم تأمین مواد مورد نیاز برای چرخ تولید از جانب صاحب کار بر عزم خود برای ادامۀ مبارزه تا رسیدن به همۀ مطالباتشان تأکید کردند.
کارگران گروه صنعتی فولاد اهواز در اعتراض خود با سردادن شعار” فولاد – هفت تپه، اتحاد اتحاد” خواهان همبستگی طبقاتی کارگران” نیشکر هفت تپه” شدند. در پاسخ به این درخواست “سندیکای نیشکر هفت تپه” همان روز و بلافاصله با صدور اطلاعیه ای با عنوان ” نان، کار، آزادی” و با خطاب قرار دادن کارگران هفت تپه با عنوان “هم زنجیران”، به این درخواست کارگران فولاد اهواز پاسخ مثبت دادند.
درپانزدهمین روز اعتصاب کارگران بخش های مختلف شرکت نیشکر هفت تپه ، تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری این شرکت به همراه چند فعال کارگری و یک خبرنگار زن توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شدند. بازداشت شدگان عبارت بودند از: پویا پشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، عظیم سرخه، سعید کثیر، علیزاده، سید حسن فاضلی، صمیر احمدی، مهدی داودی، مهندس سلامت نیا، عماد کثیر، محمود سعدی، اسماعیل بخشی، سپیده قلیانی، مسلم آرمند، محمد خنیفر، خالد تمیمی، ایمان اخضری. روز سه شنبه 29 آبانماه، اعتصاب و اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه وارد شانزدهمین روز خود شد. کارگران هفت تپه با همراهی جمع کثیری از اهالی و بازاریان شهر شوش با سر دادن شعارهایی از جمله “کارگر زندانی آزاد باید گردد” دست به راهپیمایی گسترده ای در سطح شهر زده و در مقابل درب فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی بر پا کردند.”سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه”، معلمان و فرهنگیان کرمانشاه، فرهنگیان مشهد، کارگران “عسلویه”، “هپکو اراک”، “ملی فولاد اهواز”، “پتروشیمی ماهشهر”، “آبداران شاوور”، “نیشکر میان آب”، “کاغذ پارس” و همچنین بیش از دویست نفر از کارگران و فعالین کارگری در کردستان با نوشتن بیانیه ای، همبستگی خود را با کارگران هفت تپه اعلام نموده و خواستار آزادی فوری و بی قید شرط نماینده گان زندانی شدند. در پی اعتراضات کارگری و مردمی، عده زیادی ازکارگران بازداشتی به قید کفالت آزاد شده اند اما همچنان چهار تن از نمایندگان کارگران به نام های اسماعیل بخشی، مسلم ارمند، محمد خنیفر و حسن فاضلی در زندان به سر می برند.

ادامه و گسترش اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

روز چهارشنبه ٣٠ آبانماه، در دهمین روز تجمع و راهپیمائی های کارگران “گروه ملی صنعتی فولاد ایران”، با پیوستن بخشهایی از مردم شهر اهواز به آنان، اعتراضات این کارگران ابعاد هر چه گسترده تری پیدا کرد.کارگران گروه ملی صنعتی فولاد همچون روزهای گذشته تجمع خود را از مقابل استانداری خوزستان آغاز کردند و سپس با همراهی بخشی از شهروندان اهواز، با سر دادن شعارهایی و ادامه راهپیمائی، دست به تجمع در چهار راه “نادری” در مرکز اصلی شهر اهواز زدند. این کارگران همچنین با سر دادن شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد” حمایت همه جانبه خود را از اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام و خواهان آزادی فوری نمایندهای بازداشتی آنها شدند. معترضان در پایان تجمع نیز اعلام کردند، تا تحقق تمامی خواسته هایشان به تجمعات و راهپیمائی های اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارگران شهرداری خنافره در شادگان

کارگران شهرداری خنافره بار دیگر در اعتراض معوقات مزدی دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.
جمعی از کارگران و کارکنان شهرداری خنافره از توابع شهرستان شادگان خوزستان، برای چندمین بار متوالی، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده اند. کارفرما و شهرداری خنافره همزمان با تحصن کارگران در ۲۱ آبان گفته بود که شهرداری برای پرداخت دستمزدها، درآمد و منبع مالی ندارد. شمار کارگران شهرداری خنافره حدود ۷۰ تن اعلام شده است. گفتنی است که حدود ۵۰ نفر از کارگران شهرداری آبادان در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات خود مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. عدم پرداخت دستمزد کارگران شهرداری در شهرهای مختلف استان خوزستان و سراسر ایران طی ماه‌ های گذشته اعتراض و اعتصاب ‌های متعددی را به دنبال داشته است.

وضعیت معلمان بازداشت‌ شده در پی تحصن سراسری

در جریان تحصن معلمان در روزهای سه‌شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه دستکم ۱۳ معلم استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان و خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
برپایه این گزارش ۷ نفر از معلمان با قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. تاکنون از وضعیت شش نفر دیگر از این افراد به اسامی “علی کروشات”، “پیروز نامی”، “محمدرضا رمضان زاده”، “علی فروتن”، “حسین رمضان پور”، “محمدعلی زحمتکش” اطلاعی به دست نیامده است. معلمان ایران در ماههای مهر و آبان سالجاری نیز به مدت دو روز به تحصن مشابهی دست زده بودند. ازجمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی علیه معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است.

در مــــیان خبـــرها

 

اعتصاب غذای پنج زندانی در زندان مرکزی زاهدان

پنج تن از زندانیان سیاسی- امنیتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان پس از انتقال به قرنطینه این زندان، دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده اند.
طی روزهای گذشته چندین تن از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی زاهدان به دلایل نامعلومی به قرنطینه این زندان منتقل شده اند. “عبدالوحید” و “عطاالله عود” پیشتر به همراه جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان زاهدان، طی نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان گزارشگر جدید حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، خواستار دفاع وی از حقوق زندانیان سیاسی شده بودند. لازم به ذکر است “ذاکر آسکانی”، “محمد لله زهی”، “سعید عبیدی”، “ثاکم آسکانی”، که هفته گذشته بازداشت شده بودند، بە بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل شده اند.

مرگ و مصدومیت چندین کارگر در اثر فقداتن ایمنی کار

در اثر فقدان ایمنی محیط کار درشهرهای اصفهان، ارومیه، تهران و اهواز ٦ کارگر جان خود را از دست دادند. روز دوشنبه ٢٩ آبانماه، کارگر ۱۶ساله در اصفهان بر اثر سقوط از ساختمان نیمه کاره و جان خود را از دست داد. گزارشها حاکی است روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه دو نفر از کارگران پتروشیمی ارومیه در اثر سقوط مواد زائد در این پتروشیمی جان خود را از دست دادند. یک کارگر ساختمانی در شهر قزوین و یک کارگر نصاب در اهواز هنگام کار در مجتمع های نیمه کاره به داخل چاله آسانسور سقوط کرده و جان خود را از دست دادند. کارگری ۲۰ ساله هنگام استراحت در کارگاه تولید لوازم پلاستیکی در تهران به علت به کارگیری نادرست وسایل گاز سوز دچار خفگی شده و جان خود را از دست داده است.

ادامه تحصن دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل

روز پنجشنبه یکم آذرماه، تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در اعتراض به پولی سازی با دخالت نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد.
روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل با ارائه بیانیه‌ای از مشکلاتشان با مسئولین دانشگاه ابراز ناامیدی کرده و دست به برگزاری اعتصاب در برابر ساختمان مرکزی این دانشگاه زدند. اما در روز دوم تحصن دانشجویان، حراست این دانشگاه دست به بازداشت، تهدید و ارعاب دانشجویان زده و حتی تهدید کرده در صورت تداوم اعتراضات، با خانواده‌های دانشجویان تماس می‌گیرد. گفتنی است از خیابان شریعتی تا میدان حمزه در شهر بابل را توسط ماموران یگان ویژه بسته شده است. ماموران امنیتی رژیم دانشجویان معترض را بازداشت کرده و با ماشین‌های شخصی به مکان نامعلومی منتقل کرده است.

Related posts

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پی وعده و وعید های دروغین و گزارشی از اعتصابات دیگر کارگری در ایران+ فیلم از اعتصاب

Sosialism Imroz

کارگران برای زندگی بهتر میجنگند…!

Sosialism Imroz

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد پنجمین روز خود شد…سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

Leave a Comment