Simroz.org
مقالات

اهمیت مبارزه ی زنان

آذر کیمیا

اهمیت مبارزه زنان در جوامع عقب مانده و جهان سوم در ابعاد گسترده و متفاوتی تعریف می شود. از مبارزه با مذهب و خرافات تا مظاهر کالایی جهان متمدن و سرمایه که سعی دارد از زنان نهایت سواستفاده را ببرند.

“برای زن بورژوایِ خانه اش جهان اوست. برای زنِ پرولتر، کل جهان خانه اش است، جهانی با دردها و خوشی هایش، با خشونت بی رحمانه و گستره طبیعی اش. زن پرولتر همراه با کارگران تونل از ایتالیا به سوئیس می رود، در ساختمان های مخروبه اردو می زند و در کنار صخره هایی که با انفجار دینامیت ها به هوا می روند، سوت زنان کهنه های بچه ها را خشک می کند. به عنوان کارگر فصلی کشاورزی، در فصل بهار در وسط جار و جنجال ایستگاه های قطار روی بقچه ی حقیرانه خود می نشیند، با چارقدی بر سر که موهای از فرق باز شده اش را می پوشاند صبورانه منتظر است تا از شرق به غرب برده شود.در میان توده های پرولتاریای گرسنه که به زبان های مختلف حرف می زنند و در کنار عرشه های اقیانوس پیمایی جمع شده اند.همراه با هر موجی از فقر و فلاکت برآمده از بحران را به دور می ریزد از اروپا به آمریکا کوچ می کند. به این طریق، هنگامی که بحرانی در آمریکا چون ضدجریان در مسیر فقر و فلاکت اولیه ی او در اروپا سر بر می آورد، با امید ها و نومیدی های جدید، در جستجوی کار و نان دوباره باز می گردد”.(متن پارگراف چکیده ای بود از روزالوکزامبورک)

برای اگاهی از این اوضاع ما باید شناختی عمیق از همین نظام فاسد و لزوم مبارزه با انرا کسب کنیم .یک سیستم کارآمد باید بازخورد درست داشته باشد و بازخورد درست فقط از روی شناخت نقص ها می تواند آن سیستم را به سمت کمال سوق دهد.اما زمانی که سیستم پایه ها و ریشه های غلط و فاسدی داشته باشد(هدف اصلی سیستم نابودگری باشد) اساسا درمان پذیر نیست چون به خودی خود یک نقص بزرگ است.

 نقد اساسی به سیستم سرمایه داری که افتخار می کند ۸۵ درصد ثروت جهان را داراست و با خود رونق اقتصادی و علم و تکنولوژی بهمراه داشته است(بازخورد غلط) این است که آیا این ۸۵ درصد ثروت جهان در اختیار عموم مردم است یا فقط برای ۲ درصد بالای جامعه در کل دنیاست؟!سرمایه داری بجز بدبختی و برده داری نوین برای بشر قرن ۲۰ و ۲۱ چه داشته است؟! همین امریکا که پرچم دار اقتصاد سرمایه داری دنیاست  چه بلایی سر کشورهای جهان و البته کشور ما آورده است؟چه بلایی سر مردم خودش می آورد؟! چقدر جنگ و تفرقه برای فروش اسلحه به راه می اندازد؟! چقدر کشتار می کند؟! آمار فقر و افسردگی و درماندگی در جامعه خود امریکا چقدر است؟! اینها به خودشان رحم نمی کنند چه برسد به ما.

ریشه های نابرابری اقتصادی، توسعه نیافتگی و سو استفاده در کجاست؟بجز اینکه این ریشه در اصل و اصول اولیه سیستم غلط سرمایه داری است!؟ راه حل توسعه کشور های فقیر و توسعه نیافته چیست؟؟؟چطور انگلیس، انگلیس شد؟ و هند، هند؟؟؟ و امریکا امریکا شد و کشورهای ایران و سوریه و عراق و لیبی و…وقتی هدف یک سیستم اقتصادی کسب سود به هر روش ممکن، با ابزار تجاوز و زور و سواستفاده باشد! و انباشت سرمایه های میلیاردی را از طریق فشار هرچه بیشتر بر کارگران و زحمت کشان جامعه بدست آورد…نتیجه همین می شود!

برای من نگارنده دسته بندی و جدا سازی مبارزه ی زنان از  مبارزه ی عمومی و رهایی  بخش بخصوص مبارزه طبقاتی طبقه ی کارگر جدایی ناپذیر نیست، درهم تنیده شده میباشد. در جائی که دین و سنن ارتجاعی و مرد سالاری نیز غوغا میکند علیه زنان باز باید برگشت و دید که اولا در آنجا چرا این سنن و قوانین لازم شده برای استبداد و طبقه حاکمه، که محصول و ضرورت نظام سرمایه داری حاکم ویژه در آن جوامع است، و ثالثا باید پی برد به اینکه چرا خود دین و قرآن و مرد سالاری و حتی سنت ناسیونالیسم هم دقیقا برای همان نظام سرمایه و دولت حاکم او است که نقش آفرینی میکند و عقب افتاده و ارتجاعی عمل مینماید، چون سودش و حاکمیتش در این بخش از دنیا از این مجرا تامین میگردد!

اما حلقه کلیدی این است که زنان در صفوف منسجم مبارزه ی رهایی بخش بشری علیه سرمایه داری قابل درک و قابل پیشرفت هستند حتی در جائی که هنوز فرهنگ مذهبی و قرون وسطی دست بالا را داشته باشد. و این مبارزه و اتحاد و آمیختگی نیز بدون انسجام و تشکل و به ویژه بدون متشکل شدن در احزب ضد سرمایه داری و سوسیالیستی با سانترالیسم دموکراتیک مرکزی   وتساوی خواهانه قابل اجرا و قابل پیشرفت نخواهد بود.
منبع: شماره ٢٠ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٩ مهر ١٣٩٦
٢١ اکتبر ٢٠١٧

Related posts

جنایت حکومت اسلامی علیه شهروندان افغانی را محکوم میکنیم!

Sosialism Imroz

نظام مزدها… فريدريش انگلس

Sosialism Imroz

در اولین روزسال نو کابل شاهد خونبارترین حمله انتحاری شد … ماریا یوسفزی

Sosialism Imroz

Leave a Comment