Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اعتراضات کارگری روز دوشنبه 13 هم آذرماه

تجمع اعتراضی کارگران نی ‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه برای معوقات بیمه‌ای نسبت به عدم پرداخت حق بیمه

روز دوشنبه۱۳آذر،جمعی از کارگران نی ‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه برای معوقات بیمه‌ای دراعتراض به عدم پرداخت حق بیمه دست به تجمع زدند.

برپایه گزارش منتشره،کارگران معترض گفتند:کارفرما بابت بخشی از حق بیمه دوران بیکاری سالهای ۶۸ تا ۹۲ به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

حِرفِه نی‌بُری یک شغل فصلی و موقت تلقی می‌شود، کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل برداشت به صورت موقت استخدام می‌شوند و طبیعی‌ست که برخلاف سایر کارگران از سابقه بیمه‌ای کمتری برای بازنشستگی برخوردار هستند.

در همین رابطه در دولت گذشته تمهیداتی برای کمک به بازنشستگی کارگران نی‌بر اندیشیده و قرار شد مدیریت مجتمع نیشکر هفت‌تپه در مقام کارفرما با پرداخت حق بیمه کارگران نی‌بر در خارج از فصل برداشت، امکان بازنشستگی آنها را فراهم کند اما گویا این هزینه به صورت کامل پرداخت نشده در نتیجه صدور احکام بازنشستگی برای شماری از کارگران نی‌بر با مشکل همراه شده است.

کارگران معترض می‌گویند: در دولت گذشته طی مصوبه‌ای، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه دوران غیراشتغال کارگران فصلی نی‌بر اختصاص یافت که در نهایت ۱۵ میلیارد تومان آن توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در نتیجه تعداد زیادی از کارگران نی‌بر بازنشسته شدند.

معترضان با بیان اینکه بعد از گذشت حدود سه سال؛ هنوز تکلیف ۱۰ میلیارد تومان باقیمانده، مشخص نیست، افزودند: هم اکنون ۳۰۴ کارگر نی‌بر در استخدام نیشکر هفت تپه هستند که اگر کارفرما مطالبات بیمه‌‌ای را به حساب تامین اجتماعی پرداخت کند، حدود ۲۰۰ نفر از آنها مشمول بازنشستگی خواهند شد.

اعتراض کارکنان پالایشگاه شیراز نسبت به نصب دوربین مداربسته در دستشویی

نصب دوربین مداربسته در دستشویی پالایشگاه شیرازبا اعتراضات کارکنان روبروشد.

بنابه گزارشی که ۱۳آذر رسانه ای شد،ماجرای نصب این دوربین ها از این قرار بوده است که فیش حقوقی مدیرعامل این پالایشگاه لو می رود و برای یافتن سرنخ ماجرا تصمیم گرفته می شود در سرویس های بهداشتی دوربین مدار بسته نصب شود.

روز نخست، معاون حراست پالایشگاه شیراز با دیدن اعتراضات همکاران در خصوص نصب  دوربین در سرویس های بهداشتی کاملا موضوع را انکار کرده و مدعی می‌شود  ما باید اینجا را پلمب کنیم تا مشخص شود کار چه کسی بوده است. یکساعت بعد از ورود وی به این موضوع، رئیس حراست نیز وارد شده و حضور دوربین‌ها را انکار کرده و دستور به جمع آوری ابزار آلات دوربین و مانیتور کرده تا به حساب خود صحنه را کاملا پاک و ردی ازاین اقدام شنیع باقی نگذارد.

بدلیل تعطیل بودن روز بعد،  رئیس حراست پالایشگاه شیراز با مشورت با دوستان و نزدیکان خود به این نتیجه می‌رسد که به محض حضور در شرکت در جمع همکاران و روسا عذر خواهی کند و تمام! او عذر خواهی می‌کند و مدیر عامل شرکت نیز اذعان می‌دارد کاملا از این موضوع بی خبر بوده است که بعدا مشخص می‌شود این اقدام با هماهنگی شخص آقای مدیر بوده است.

احتمال ورشکستگی صندوق سازمان تامین اجتماعی یا تلاش برای پیشبرد سیاستهای به غایت ضد کارگری از سوی دولت روحانی

سخن هفته (از کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران)

نشانه ها فراوانند که همگی به ما کارگران و مزدبگیران در مورد ورشکستگی و فروپاشی صندوق های بازنشستگی و غارت تتمه آن توسط دستهای پیدا و پنهان دولتیان هشدار می دهند. اگر سخنان و موضع گیریهای  مقامات دولتی از رییس دولت گرفته تا وزیر کار، مدیران صندوق ها، مجلسیان و سایر مدیران ریز و درشت دراین باره را کنارهم بگذاریم به عمق نیت و هدف  دولتمردان در بی رمق کردن و گرفتن نفس های آخر صندوق های بازنشستگی پی خواهیم برد.

روحانی در گزارش صد روزه دولت دوازدهم در هفتم آذر ۹۶  به روشنی خوابی را که برای صندوق ها از جمله صندوق تامین اجتماعی دیده اند چنین باز خوانی می کند:”یکی از قدم هایی که دولت دراین صد روزه برداشته است این است که به سازمان تامین اجتماعی دستوردادم که تمام بنگاه های اقتصادی خود را به بازار عرضه کند وبفروشد.” اما وی توضیحی نداد که با فروش تمام بنگاه های اقتصادی وابسته به تامین اجتماعی تکلیف سرمایه کارگران چه می شود وچه برسر صندوق های بیمه و بازنشستگی می آید؟

سخن روحانی معنایی جز به چوب حراج بستن اموال و غارت دسترنج ما کارگران و  واگذاری آن به سرمایه داران بخش خصوصی که همپای دولت در این چپاول و غارت هستند ندارد. تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید:”متاسفانه با پیری زودرس و غیر منطقی صندوق ها روبرو شدیم که ایجاد تعهدات غیر منطقی و بدون منبع از جمله علل آن است.”

تمامی هشدارهایی که در مورد احتمال ورشکستگی صندوق سازمان تامین اجتماعی برجسته و با بهانه هایی از قبیل پیری زودرس صندوقها و عدم توازن ورودی و خروجی صندوق سازمان تامین اجتماعی در بوقها دمیده میشود در شرایطی است که با بالا کشیدن اندوخته صندوق بازنشستگان فولاد، هزینه ورشکستگی آن را بر دوش تامین اجتماعی تحمیل کردند و از طرف دیگر دولت با تحمیل بخش اعظمی از هزینه های اجرای طرح شکست خورده به اصطلاح “تحول نظام سلامت” به صندوق تامین اجتماعی، زمینه های تضعیف بیش از پیش بنیان مالی آنرا فراهم کرد. اجرای چنین سیاستهایی از جیب ما کارگران در صندوق تامین اجتماعی در حالی  است که طبق گفته رسول خضری نماینده پیرانشهر وسردشت، “دولت از سال ۵۴ تاکنون سهم خود از ۳ درصد حق بیمه را حتی یک ریال پرداخت نکرده است” و همچنان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

با توجه به این واقعیات باید گفت تضعیف بنیان مالی صندوق سازمان تامین اجتماعی و احتمال ورشکستگی آن نه ناشی از پیری زودرس صندوقها و نه ناشی از خدمات این سازمان به شاغلین و بازنشستگان و یا عدم توازن در ورودی و خروجی آن است بلکه تماما ناشی از غارتگری دولتهای مختلف از صندوق این سازمان و بدهی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به آن است.

لذا بوق و کرنای احتمال ورشکستگی صندوق سازمان تامین اجتماعی قبل از اینکه امری مربوط به خود صندوق تامین اجتماعی و نقش آن در زندگی ما کارگران باشد اساسا ناشی از آماده کردن اذهان ما کارگران برای سر ریز کردن کل بار غارت و چپاول این صندوق در نزدیک به چهار دهه گذشته بر دوش طبقه کارگر ایران و همچنین خلاصی دولت از بار بدهی ۱۵۰ هزار میلیاردیش  به صندوق این سازمان است. از اینرو سر و صدای احتمال ورشکستگی صندوق سازمان تامین اجتماعی را می باید در چهارچوب سیاستهای به غایت ضد کارگری دولت روحانی قرار داد که هفته گذشته ربیعی با اعلام در دستور قرار گرفتن ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار، از گوشه دیگری از پیشبرد این سیاستها پرده برداری کرد.

تهیه سند احتمال ورشکستگی صندوق تامین اجتماعی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس با رویکرد آماده نمودن شرایط لازم برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قوانین تامین اجتماعی، به گردش انداختن دوباره ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار و اجرای طرحهایی از قبیل طرح کارورزی به موازات  امنیتی کردن بیش از پیش محیطهای کار، اعمال فشارهای سنگین  بر روی تشکلهای مستقل کارگری و گسیل یگانهای ویژه برای مقابله با اعتراضات کارگری به صرف خواست دستمزدهای معوقه و… ، تماما حاکی از عزم جزم دولت روحانی و سرمایه داری حاکم بر ایران برای سازماندهی بالاترین درجه از استثمار و تحمیل بردگی  محض به طبقه کارگر ایران است.

به همین دلیل، همه کارگران در محیطهای کار، تشکلها و نهادهای مستقل کارگری، دانشجویان، اساتید دانشگاه، حقوقدانان و وکلائی که دغدغه داشتن یک جامعه انسانی را دارند می باید با هوشیاری نسبت به سیاستهای به غایت ضد کارگری دولت روحانی، خود را آماده مصافی متحدانه و قدرتمندانه با آن کنند.

عدم پرداخت چند ماه حقوق کارگران شهرداری امیدیه

خبرکوتاه:۲تا۳ماه حقوق ۲۶۰کارگر شهرداری امیدیه پرداخت نشده است.

کارگرانی که به صورت حجمی در شهرداری امیدیه مشغول کارند ۴ ماه حقوق طلبکارند.

عدم پرداخت مطالبات۱۳۰کارگر دانشگاه ارومیه

۱۳۰کارگر دانشگاه ارومیه که به عنوان نیروی قراردادی در حال همکاری هستند، از ۷ ماه قبل سنوات و سایر مبالغ خودرا از این دانشگاه دریافت نکرده‌اند.

به گزارش۱۳آذریک منبع خبری محلی،مدیر پشتیبانی دانشگاه ارومیه درهمین رابطه گفت:حقوق هیچ کارگری در دانشگاه ارومیه عقب نمانده و تمام مطالبات کارگران در زمینه حقوق آنان پرداخت شده است.

قاسم علی میرزایی،از تاخیر در پرداخت عیدی و سنوات کارگران به مدت ۶ ماه  از سال گذشته خبر داد و افزود: قراردادهای کارگران به صورت یک ساله منعقد می شود که مبلغ این قرارداد به صورت ۶ ماه توسط یک شرکت و ۶ ماه نیز توسط شرکت دیگر پرداخت می شود.

مدیر پشتیبانی دانشگاه ارومیه، بیان داشت: از مبالغ سال ۹۵ کارگران طرف حساب با دانشگاه معوقات ۶ ماه از این سال پرداخت شده و اکنون ۶ ماه از سال به تعویق افتاده است.

وی، خاطرنشان کرد: این عقب ماندگی عیدی و سنوات مربوط به تمام کارگران است و شرکت با دریافت سنوات از دانشگاه نسبت به پرداخت آن به کارگران اقدام می کند.

میرزایی، در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه قرادادها از نیمه سال آغاز می شود، تمام مطالبات کارگران با تحویل سند مهرماه به شرکت مربوطه، به زودی پرداخت خواهد شد.

عدم پرداخت ۹ماه حقوق کارگران کارخانه آذرشهد

۹ماه حقوق کارگران کارخانه آذرشهد شهرستان ارومیه تولید کننده آب نبات و بیسکویت پرداخت نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ۱۳آذر،کارگران آذرشهد در سال جاری چند تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند که یکی از این تجمع‌ها مربوط به روز ۳۰ خرداد ماه سال جاری است، در آن روز کارگران معترض به سایت‌های محلی این استان گفته بودند که از اسفند ماه سال ۹۵ دستمزدهای خود را دریافت نکرده‌اند.

اداره کار شهرستان ارومیه هم ، پرداخت نشدن  مطالبات مزدی کارگران این واحد را تایید کرد.

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی بی سیم قزوین نسبت به راه اندازی تاکسی اینترنتی مقابل استانداری

روز دوشنبه۱۳آذر،راننده های تاکسی بی سیم قزوین در اعتراض به راه اندازی تاکسی اینترنتی مقابل استانداری تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،اواخر مهرماه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین از اجرای طرح تاکسی اینترنتی خبر داد و گفت: این طرح با همکاری آژانس های مسافربری در سطح شهر اجرا می شود.

به گفته عبدالعلی دربندی زاده ؛ مزایای این طرح را کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی هزینه جابه‌جایی ، سهولت دسترسی و امنیت مسافران است.

اما با این وجود ورود این نوع کسب و کارها در قزوین مانند بسیاری از شهرهای دیگر موجب اعتراض رانندگان تاکسی بی سیم شد.

” منبع سایت جنبش کارگری ایران “

Related posts

گفت و شنود با رهبری حزب سوسیالیست انقلابی

Sosialism Imroz

اینجا خاوران است …اعلام جرم علیه جمهوری اسلامی ….

Sosialism Imroz

فراخوان کارگران گروه ملی فولاد برای تجمع شنبه ۳ شهریور در مقابل استانداری اهواز

Sosialism Imroz

Leave a Comment