Simroz.org
ستون آزاد

تحولات هفته از نگاه سوسیالیسم امروز + فیلم

محمد عزیزی فعال کارگری در پی احضار به اداره اطلاعات مورد بازجویی نیز قرار گرفت.

روز۲۰ آذر ۱۳۹۶ طی یک تماس تلفنی محمد عزیزی فعال کارگری را به اداره اطلاعات سنندج احضار کردند. همچنین نادر ریحانی فعال مدنی توسط نیروهای اطلاعات در دفتر کار خود بازداشت و مکان نامعلومی منتقل شد. دو تن از شهروندان کرد اهل سنندج پس از۲ماه به زندان سنندج منتقل شدند، همچنین یک جوان سقزی پس از ۶ماه بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

نادر ریحانی از فعالین مدنی روز ۲۰ آذر۱۳۹۶توسط نیروهای اطلاعات در دفتر خود واقعه در ساختمان شهرداری ماهشهر بازداشت، پس از بازرسی محل سکونت وی و مصادر اموال شخصی منجمله کامپیوترشخصی اش به محل نامعلومی منتقل شد.

لازم به یادآوری است که نادر ریحانی پيشتر به دلیل شرکت در تجمع جوانان ماهشهر در اعتراض به تبعیض در استخدام غیر بومیان در شرکت های پتروشیمی این شهر، بازداشت شده که با قید وثیقه آزاد شده بود.

ادریس عزیزی جوان اهل سقز پس از ۶ ماه بازداشت همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات به سر می برد. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شده و پس از ۳ ماه مجدد به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان سنه واقعه در سنندج منتقل می شود. اتهام وی فعالیت مذهبی عنوان شده است ولی تاکنون تفهیم اتهام نشده است.

نعیم احمدپور و کاوان محمودیان پس از دو ماه بازداشت در اداره اطلاعات سنندج به زندان شهرستان سنندج منتقل شدند. اتهام این دو شهروند همکاری با احزاب کردی مخالف عنوان شده است.

روز سه شنبه ۲۱آذر ۱۳۹۶، شش فعال کارگری و مدنی به اداره اطلاعات سنندج و همچنین مظفر صالح نیا فعال کارگری طی ابلاغیه به دادگاه سنندج احضار شدند.

هویت این ۶ فعال مدنی توفیق علی پناه، حبیب الله کریمی، علی عبداللهی، جمال یوسفی، احمد قمری و محمد عزیزی عنوان شده است.

این افراد عضو گروه کوهنوردی چهل چشمه هستند آنان با اتهام برگزاری جلسات و تجمعات به اصطلاح غیر قانونی احضار شده اند.

محمد عزیزی فعال کارگری در پی احضار به اداره اطلاعات مورد بازجویی نیز قرار گرفت.

 

محکومیت یک دختر دانشجو كرد به 50ضربه شلاق و جریمه نقدی

زمانه زیویه فعال دانشجویی کُرد، به ٥٠ ضربه شلاق و یک میلیون و هشتصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم گردید.

اين دختر دانشجو به اتهام ابراز شادی نسبت به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق و شرکت در تجمعات غیر قانونی بازداشت و به اختلال در نظم عمومی متهم شده است.حکم ۵۰ ضربه شلاق و جریمه یک میلیون هشتصد هزار تومانی روز 16آذر به وکیل وی ابلاغ شده است که توسط وکیل مدافعه وي به این حکم اعتراض کرده است.زمانه زیویه روز ۱۵ آبان به اتهام شرکت در جشن و پایکوبی براي برگزاری رفراندوم استقلال کردستان توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و پس از ۳ روز با تودیع وثیقه 80میلیون تومانی آزاد شد.

بە گزارش رسانەهای حقوق بشری شرق کوردستان، دو زن و یک مرد اهل سقز بە اتهام بر همزدن امنیت ملی و حمایت از استقلال حکومت اقلیم کوردستان بە شلاق در ملاء عام محکوم شدند.هویت این سە شهروند ”زمانە زیویە“، ”منارە ملاویسە“ و ”ایوب جوانپور“ اعلام شدە است.بە گفتە یک منبع موثق زمانە و منارە پس از بازداشت با تودیع وثیقەهای ٨٠ میلیون تومانی موقتا از زندان آزاد شدەاند، اما ایوب همچنان در بازداشت بە سر می برد.مردم کردستان و تمام انسانهای آزادیخواز باید در سراسر ایران و کردستان و سقز علیه این اقدام کثیف و ضد انسانی جمهوری اسلامی ، اعتراض کنند و نگذارند این عمل وحشیانه جمهوری اسلامی در مورد این انسانها عمی شود.

اوج توحش و بربریت”نھایت توھین و ھتک کرامت انسان در مدرسه های ایران “

مدیر مدرسە اسلام آباد ارومیە بە بهانە رعایت نکردن حجاب توسط دانش آموزان دختر اقدام بە قیچی کردن موی دانش آموزان کردە کە این اقدام باعث اعتراض شدید خانوادە دانش آموزان این مدرسە شدە است.
این اولین بار نیست کە در مدارس شرق کوردستان مدیران مدرسەو معلمان پرورشی وابستە بە بسیج در مدارس اقدام بە کنترل لباسها و ظاهر دانش آموزان میکنند، یکی از والدین دانش آموزان کە نخواست نامش فاش شود در تماسی با جمعیت حقوق بشر کوردستان اظهارداشت کە مدیران آموزش و پرورش بجای ارتقاء سطح آموزش فرزندانمان و ایجاد امنیت روانی سعی در برهم زدن تعادل روحی و روانی فرزندان می کنند .

فعال کارگری رضا شهابی در زندان گوهردشت سکته کرده بود

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعال کارگری رضا شهابی در زندان سکته کرده است.

به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز چهارشنبه ۲۲ آذر خانواده شهابی در ملاقات با رضا شهابی فعال کارگری متوجه افتادگی نیمه چپ صورت و فرورفتگی زیر چشمان وی میشوند که به گفته رضا شهابی پزشک زندان به وی گفته است که سکته خفیف کرده  است.

پزشکان متخصص پیش از مراجعه این زندانی به بیمارستان تشخیص داده بودند که وی توانایی جسمی تحمل زندان را ندارد.

وضعیت جسمی این زندانی بسیار نامناسب است وی با فشار خون بالا و خون دماغ مستمر و سردردهای شدید و مستمر مواجه است.

پایان اعتصاب پیروزمندانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه …

کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه با حضور فرماندار شوش، اسد بیگی و برخی دیگر از مسئولین و تعهدات آنان در جمع کارگران برای تحقق خواستهایشان، به اعتصاب شش روزه خود پایان دادند.این اعتصاب در شرایطی پایان گرفت که مدیر عامل شرکت اسد بیگی و قائم مقام او سیامک نصیری افشار طی روزهای گذشته ترفندهای مختلفی را برای ایجاد تفرقه در میان کارگران و تحقق توافقی نیم بند با آنان در پشت پرده به کار بستند. اما کارگران با هوشیاری و عکس العمل متحدانه خود اعلام کردند حاضر به پذیرش هیچ توافق پشت پرده ای نیستند و هر توافقی باید در حضور کارگران، مدیر عامل کارخانه و بالاترین مقامات شهر شوش بصورت علنی انجام پذیرد.

جان زندانی سیاسی کرد محمد نظری در زندان در خطر است

محمد نظری روز سه شنبه ۲۱ آذر در پی وخامت حالش به بهداری زندان ارومیه منتقل و سپس بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. پس از انجام سونوگرافی به زندان بازگردانده شد در حالی که وی به بستری و عمل جراحی کلیه به صورت فوری نیاز داشت.

این زندانی در ۳ آذر ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی اقدام به اعتصاب غذا کرده که پس از قول مساعد مسئولین زندان مبنی بر اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان جهت درمان و انجام عمل جراحی به اعتصاب غذای دو روزه خود به طور موقت پایان داد.محمد نظری زندانی سیاسی کرد محکوم به حبس ابد، ۲۴ سال از عمر خود را در زندان سپری کرده است وی از ۸ خرداد ۱۳۷۳ به اتهام عضویت در گروه های مخالف کردی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شد.وی در دوران ۲۴ سال حبس خود از حقوق پایه یک زندانی منجمله مرخصی، خدمات پزشکی و … محروم بوده است.

تداوم اعتصاب غذا زندانی جوان سیاسی بلوچ علیرغم مشکل قلبی

زندانی سیاسی بلوچ محمد صابر ملک رئیسی هجدهمین روز اعتصاب غذا خود را در وضعیت جسمی نامناسبی و مشکل قلبی، کماکان در قرنطینه زندان مرکزی اردبیل در شرایط سخت و تحت شکنجه می گذراند.

این زندانی سیاسی بلوچ در چهاردهمین روز اعتصاب غذا خود در قرنطینه زندان مرکزی اردبیل دچار مشکل قلبی شده، مسئولین بهداری زندان با یک مداوای سرپایی وی را مجدد به قرنطینه فرستاده اند.

این زندانی سیاسی بلوچ از روز ۸آذر ۱۳۹۶، بدون هیچ دلیلی توسط مسئولین و ماموران زندان با چوب و شلاق مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به قرنطینه منتقل شده و در قرنطینه توسط زندانیان اجیر شده توسط رئیس حفاظت این زندان (منوچهر صورآذر) با کوبیدن جسم سنگین بر سر و صورتش به شدت زخمی و چندین ساعت بیهوش  شده است.

اقدام تلافی جویانه مسئولین زندان جهت فشار به زندانیان سیاسی

مسئولین زندان مرکزی اردبیل روز ۲۰آذر ۱۳۹۶ تماس تلفنی زندانیان سیاسی تبعیدی را قطع کردند همچنین مسئولان زندان زاهدان در یک اقدام انتقام جویانه، در مقابل افشاگری اين زندانيان نسبت به وضعيت زندان، تمامی وسایل گرمایشی اعم از پتو و چراغ های گرمایشی و … زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳ این زندان را جمع آوری کرده اند.مسئولین زندان مرکزی اردبیل كه  از روز ۲۰آذر ۱۳۹۶ تماس تلفنی زندانیان سیاسی تبعیدی زندان مرکزی اردبیل قطع کردند، پس از مراجعه و اعتراض خانواده ها به دورغ  این مشکل را خرابی سیستم ارتباط عنوان کرده اند.لازم به یاد آوری است که زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل از هموطنان بلوچ و عرب اهل سنت هستند که به این زندان تبعید شده و مستمر در معرض شکنجه و آزار و اذیت به سر می برند.همچنين مسئولان زندان زاهدان به دنبال اعتراض زندانیان نسبت به وضعیت نامناسب زندان مرکزی زاهدان در بازدید سرزده بازرسان زندان های کشور، به منظور انتقام جویی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳ این زندان، اقدام به جمع آوری وسایل گرمایشی زندانیان از جمله پتو و چراغ های گرمایشی و … کرده و جهت افزایش فشار بر روی آنان تماس و ملاقات های خانوادگی این زندانیان را نيز قطع کرده است.

پایان اعتصاب غذا زندانی سیاسی کرد رامین حسین پناهی

زندانی سیاسی کرد رامین حسین پناهی روز پنجشنبه ۲۳آذر، پس از ملاقات با برادر خود انور حسین پناهی و با قول مساعد مسئولین اداره اطلاعات و موافقت قاضی پرونده در رابطه با استفاده از وکیل اختیاری، به اعتصاب غذا ۹ روزه خود پایان داد.همچنین لازم به ذکر است که تاریخ دادگاه این زندانی سیاسی کرد که قرار بود روز ۲۵ آذر برگزار شود به دلیل آمادگی وکیل وی حسین احمدی به تاریخ دیگری موکول شده است.رامین حسین پناهی در ۱تیرماه۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در حالی که مجروح بود همراه با تعداد دیگری از اقوام خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.  پس از گذشت ۱۳۰ روز با پیگری و درخواست مکرر خانواده وی و بویژه اعلام خودکشی مادر این زندانی سیاسی، اطلاعات سنندج اجازه ملاقات این خانواده با فرزندشان را صادر کرد.

۵۸ روز انفرادی با انواع شکنجه های روحی و جسمی

به دنبال اظهارات معاون اول دستگاه قضاییه ایران در رابطه با ممنوعیت شکنجه و انفرادی پس از تفهیم اتهام و اينكه گفته بود اگر کسی ادعایی درباره شکنجه داشته باشد به فوریت رسیدگی می شود، زندانی سیاسی سهیل عربی در جوابيه ای به این اظهارات، اقدام به بازگو كردن شکنجه های دوران انفرادی خود كرده است.

متن کامل نامه سهیل عربی به شرح زیر است:

۱_ اینجانب سهیل عربی در پرونده اول ۱۶ آذر ۹۲ دستگیر شدم و تا ۱۷ دی ماه ۹۲ در انفرادی دو الف قرارگاه ثارالله محبوس بودم و پس از گذشت سی روز تفهیم اتهام شدم در طول ۵۸ روزی که در انفرادی بودم بارها مورد شکنجه های روحی و جسمی مثل آویزان شدن از پا، اعدام‌ مصنوعی، تهدید به تجاوز به همسرم و دستگیری اقوامم قرار گرفتم و تمامی اعترافات تحت شکنجه و اکراه گرفته شد.

۲_در پرونده دوم که  یک یکم مرداد ۹۶ بود ده روز در انفرادی دو الف در انفرادی  محبوس بودم وقتی به کارشناس پرونده بابت محبوس بودن خود و همسرم شکایت کردم گفت شما در انفرادی نیستید بلکه در سلول دور از جمع نگهداری میشوید در بدو ورود به دو الف مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتم و به من گفتند گمان نکن اینجا اوین است و کسی به فریادت میرسد اینجا خبری از دوربین های مدار بسته و مددکار نیست پس از بازگشت به بند اوین از مسئولان دو الف شکایت کردم اما هنوز رسیدگی نشده است

۳_بیست و هشت فروردین ۹۳ بنا بر اتهام واهی بر هم زدن نظم زندان از طریق عدم ترک اتاق هنگام بازرسی یک هفته در انفرادی ۲۴۰ محبوس بودم پس از یک هفته که در انفرادی بودم خدابخش دادیار ناظر بر زندان وقت پرسیدم چرا بدون تفهیم اتهام مرا در انفرادی نگه داشتید دلیل تراشیدن موهایم و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن  توسط سرباز ها چه بود گفت گمان کردی در سوییس زندگی میکنی!

۴_هجده آبان ۹۶ وقتی توسط برخی زندانیان بند هشت سالن ۷ که به جرم اختلاس بیمه ایران و سرقت محبوس اند  مورد ضرب و شتم قرارگرفتم و تهدید به مرگ شدم در عوض تنبیه خاطیان ۲۸ روز مرا در قرنطینه ۱ زندان اوین محروم از تلفن و ملاقات نگه داشتند و دوبار توسط زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتم به ریاست زندان و معاونش و دادیار ناظر بر زندان شکایت کردم اما هنوز رسیدگی نشده است و پس از انتقالم به بند ۷ هنوز وسایلم را تحویل نداده اند.

منبع “مانيتورينگ حقوق بشر ايران”

 

Related posts

نامه سرگشاده زندانی سیاسی زینب جلالیان برای روشنگری افکار عمومی از زندان

Sosialism Imroz

کارگران، توده های زحمتکش فعالین کارگری احزاب و سازمانهای چپ و کمونیست

Sosialism Imroz

مشکل جوانان دختر و پسر در ایران

Sosialism Imroz

Leave a Comment